PDA

Se full versjon : Dyreforsøk

filurus
05-10-03, 15:45
Vil høre hva dere syns om denne saken:

http://www.aftenposten.no/dyr/article.jhtml?articleID=640314

Er disse dyrevernerne på jordet?
Er det ren ondskap å avle opp dyr til forsøk?
Er alle dyreforsøk etisk forkastelige, eller kommer det an på formålet?

gyrken
05-10-03, 15:53
Vanskelig spørsmål å svare på egentlig, når hjertet sier noe helt annet enn fornuften. Da jeg var yngre kunne jeg sikkert vært en av de demostrantene, for jeg synes det er fælt med dyreforsøk, uansett. Samtidig skjønner jeg jo (nå) at det er nødvendig i noen sammenhenger.

Men jeg synes det er ille at dyr brukes til å forske på kosmetikk og sånne unødvendige luksusgreier. Vi burde begrense det til det som er helt nødvendig for å lære å kurere farlige sykdommer osv.

filurus
05-10-03, 16:08
Det som er disse mest ihugga dyrevernernes største problem er at de er så lite nyanserte. Dyrebeskyttelsen hevder på sine nettsider at alle dyreforsøk er helt unødvendige og at det finnes alternativer til alle forsøk. Dette vitner om lite kunnskap om emnet og da sliter de litt med troverdigheten.

Singularity
06-10-03, 13:02
Vil høre hva dere syns om denne saken:

http://www.aftenposten.no/dyr/article.jhtml?articleID=640314

Er disse dyrevernerne på jordet?
Er det ren ondskap å avle opp dyr til forsøk?
Er alle dyreforsøk etisk forkastelige, eller kommer det an på formålet?I alle fall i dette tilfellet.

Dyreforsøk hvor dyrene får anestesi før et medisinsk inngrep og hvor de ikke vekkes igjen er da faktisk ikke smertevoldende på noe vis. Samme med Forsvarets kurs i behandling av skuddskader. Griser blir sendt i drømmeland, skudd på, gjort gjenstand for medisinsk akuttbehandling og så overdosert uten at de vekkes opp. Slike kunnskaper er helt nødvendige for behandling av sårede i en krigssituasjon - og så vidt jeg forstår gir det grunnlag for langt mer effektiv behandling av trafikkskadde og andre med omfattende indre skader også.

Nei.

Det kommer an på formålet, avveiet mot det ubehaget dyrene påføres.