PDA

Se full versjon : Michael Moore

medica
07-10-03, 03:51
Noen andre som har lest «Stupid White Men» og likt den?

Jeg synes den er hysterisk morsom, som bitende satire kan være hvis den er ført i pennen av en som a) skriver godt og b) er tilstrekkelig forbanna.

Moores hatobjekt er først fremst George W. Bush (forståelig nok). Han mer enn antyder at Gore var den egentlige vinneren av siste presidentvalg, men at staten Florida (brekkstangen) ble vunnet ved hjelp av Floridas guvernør, Jeb Bush (yup, Dubyas bror), som tillot innføringen av et program som skulle hindre straffedømte i å stemme (og blant straffedømte er det flest svarte, og blant svarte er det flest...demokrater!). I tillegg ble stemmopptellingen stoppet av to republikanske dommere på et tidspunkt Al Gore var i ferd med å nå igjen Bush i antall stemmer.

Moore forteller om noe som nærmest kan minne om et statskupp. Joda, vi visste om noe av det på forhånd, men mye er ting amerikanske medier ikke har vært særlig ivrig etter å fortelle om.

I tillegg til å rante om Bush, har han mye stygt å si om andre aspekter ved amerikansk samfunnsliv, som skoleverket, fengselsvesenet, behandlingen av svarte etc.

Jeg vil anbefale denne boken på det sterkeste, uansett hvilken holdning du har til USA, den er morsom uansett! Men les den på originalspråket!

Lion
07-10-03, 11:33
Jeg skal lese den. Jeg har bare ikke kommet så langt enda.

Her er det forresten et bokforum: http://www.bokprat.com/

Mr.Man
07-10-03, 11:48
Har'n ikke en dokumentar til på vei oxo om samme tema?

Synes ihvertfall han brukte coole virkemidler i "Bowling for Columbine". Jeg er litt usikker på om han klarer å få det frem på den måten i en bok, men det er jo andre aspekter ved bøker som gjør det hele mer grundig selvfølgelig.

medica
07-10-03, 12:01
Har'n ikke en dokumentar til på vei oxo om samme tema?

Synes ihvertfall han brukte coole virkemidler i "Bowling for Columbine". Jeg er litt usikker på om han klarer å få det frem på den måten i en bok, men det er jo andre aspekter ved bøker som gjør det hele mer grundig selvfølgelig.

http://books.guardian.co.uk/extracts/story/0,6761,1056702,00.html

«Dude, Where's My Country?»

Fikk dessverre ikke sett «Bowling,» så jeg tror pinadø jeg skal bestille den i julegave til mannen sammen med «Band of Brothers!» Få med flere aspekter ved våpenbruk, liksom. ;)

Mr.Man
10-10-03, 04:17
"Bowling" er jævlig morsom. Få tak i den...

Fritz
15-10-03, 22:49
Jepp, fyren har til tider endel god satire.
Problemet slik jeg ser det er at dette er ren utdriting av alt og alle, uten noen former for forslag til alternative løsninger.
Å fremstille President Bush som en mini Hitler og idiot ved enhver annledning blir litt for søkt, selv om han neppe er den skarpeste kniven i skuffen.

Uansett, "Bowling" var morsomt og han hadde avgjort noen poeng.

:banger:

Macumba
15-10-03, 23:02
Etter å ha sett Bowling og leste halve Stupid, White men liker jeg MM veldig godt.

Cazandra
16-10-03, 00:05
Kanskje en idè å skaffe seg bøker til vinteren :roll:

Macumba
16-10-03, 00:18
Nei, det skader sjelden å lese en bok.

Mr.Man
16-10-03, 00:25
Jepp, fyren har til tider endel god satire.
Problemet slik jeg ser det er at dette er ren utdriting av alt og alle, uten noen former for forslag til alternative løsninger.

Han driver hele tiden å setter ting opp mot hverandre. Ala hvorfor lager vi bomber for 100 mill samtidig som vi lar sniffelars sulte på gata. Det er nokså søkt av og til, men han pakker det inne på en såpass underholdende måte at jeg kan ikke annet enn å le selv om jeg ikke har samme politiske ståsted som fyren.

Cazandra
16-10-03, 00:27
Nei, det skader sjelden å lese en bok.

Har da kjøpt "Halvbroren". Håper den er så god som "alle" vil ha den til!

Macumba
16-10-03, 00:29
Har da kjøpt "Halvbroren". Håper den er så god som "alle" vil ha den til!

Jeg synes den er bedre enn "alle" sier.
Maskeblomstfamilien venter på nattbordet nå.

filurus
16-10-03, 00:35
Åh, Halvbroren er helt fantastisk! Jeg skal kjøpe Maskeblomstfamilien snart jeg også. Den mannen skriver så vanvittig bra.

Cazandra
16-10-03, 00:36
Flott, da har jeg noe godt i vente!

Macumba
16-10-03, 00:37
Åh, Halvbroren er helt fantastisk! Jeg skal kjøpe Maskeblomstfamilien snart jeg også. Den mannen skriver så vanvittig bra.

Har du hørt noen av platene han har gitt med Norsk Utflukt?

filurus
16-10-03, 00:38
Nei, jeg har bare sett dem på TV en gang. Har du?

Macumba
16-10-03, 00:39
Nei, jeg har bare sett dem på TV en gang. Har du?

Ja, jeg tror jeg har alt de har gitt ut. Vanvittig bra!

filurus
16-10-03, 00:43
Nå må jeg nok ut og handle cd'er.

Macumba
16-10-03, 00:44
Det er nok ikke så dumt.

nette
16-10-03, 14:33
Hakke sett noen av de,men det frister etter å ha lest... ;)

medica
15-11-03, 00:51
Vil bare minne om at det går et satireprogram med Micael Moore på NRK1 om 20 minutter (00.10)!

Fritz
15-11-03, 00:58
Vil bare minne om at det går et satireprogram med Micael Moore på NRK1 om 20 minutter (00.10)!

Cool, thanx

Starwolf
29-12-03, 19:26
Uansett, "Bowling" var morsomt og han hadde avgjort noen poeng.

Jeg har ikke sett hele filmen, men sett noen klipp på TV. Da jeg søkte litt på nett så er visst ikke filmen helt å stole på.

http://www.spinsanity.org/post.html?2003_08_31_archive.html#1062477905999081 1

Retz
29-12-03, 22:05
Jeg har sett "BFC", lest "SWM" og fikk to andre Moore-bøker i julegaver: "TV Nation" og "Downsize This". Skal selvsagt bestille "Dude, Where's My Country". Det tragiske er at jeg har gått glipp av alle, bortsett fra ett - dokumentarprogrammene til Moore på tv! Jeg ser så sjelden tv at jeg glemmer å sjekke programmene.

Meget underholdende, den godeste Mr Moore!

Macumba
29-12-03, 23:01
Jeg synes han blir litt vel mye i satireprogrammet. Ellers finner jeg ham underholdende.

medica
29-12-03, 23:47
Enig med Mac. Skjønt den episoden av "The Awful Truth" som omhandlet dødsstraff var hylende festlig og ganske forferdelig.

Retz
30-12-03, 00:58
Medica: Jeg har fått "The Culture of Fear" i posten i dag! :leser:

:lykkelig:

medica
30-12-03, 02:28
Kanskje jeg skulle kjøpe den i bursdagsgave til mannen min? Si fra hvis den er morsom!