PDA

Se full versjon : Overvektige barn

gyrken
08-10-03, 12:54
I dag igjen var det å lese i avisen at norske barn stadig blir fetere. Stadig flere er overvektige.

Jeg ser det på skolen der jeg jobber, og jeg synes det er helt frykelig! Når små barn er for tjukke til å orke å hoppe tau sammen med de andre..

Dette er foreldrenes ansvar. Ungene vokser opp med skyldfølelse, mindreverdighetskomplekser og mobbing og foreldrene virker som om de gir beng og sender med dem cola og penger til godteri på skolen hver dag.

Det er bare så fryktelig dårlig gjort av foreldre å ikke orke å sette de nødvendige grensene for ungene sine, og så får ungene svi for det, kanskje resten av livet.

Omsorgssvikt, rett og slett!

medica
08-10-03, 13:20
Jeg er innmari enig med deg her. Og jeg tror i stor grad dette er et problem som henger sammen med sosial status og utdanningsnivå. Jeg tror mange av disse foreldrene rett og slett mangler kunnskaper om kosthold. I tillegg er mange av foreldrene også overvektige.

Hvis du ser et overvektig barn på butikken, er dette barnet gjerne sammen med en overvektig forelder, og de handler som regel ikke gulrøtter og Tine Melk ekstra lett, for å si det slik. Hvis du ser barn på en lekeplass, hvilke barn er det som er alene? Jo, de overvektige barna. Vi går av og til søndagstur, og når vi treffer på ande barnefamilier, så er det sjelden de kjempeovervektige vi treffer på!

Jeg tror et av problemene helsestasjonene og andre instanser har når de møter overvektige barn, er å ta opp problemet med en overvektig forelder, så jeg tror ofte at dette er noe som blir tatt opp i for liten grad.

gyrken
08-10-03, 14:18
Veldig ofte er nok problemet at hele familiens kosthold er helt feil, slik som du sier. Og at voksne ikke gidder å legge om livsstilen for sin egen del kan jeg forstå, men at de ikke en gang gjør det når barna deres får samme problemer som de selv, det er helt ufattelig for meg!

Men jeg jobber på en skole og har mye heimkunnskap. Denne uka baker vi grovbrød, og sikkert 50% av ungene har aldri smakt det før! I fjor ble jeg sjokkert da jeg ga hjemmeoppgave til elevene og de skulle lage en matrett og servere til familien. Da var det ei som ikke hadde komfyr hjemme! Jeg spurte hva de spiste til middag, og fikk til svar at de hadde vannkoker og kunne lage rett i koppen. :knegg: De fleste hjem er kanskje ikke som de var før i tiden..

medica
08-10-03, 14:31
Veldig ofte er nok problemet at hele familiens kosthold er helt feil, slik som du sier. Og at voksne ikke gidder å legge om livsstilen for sin egen del kan jeg forstå, men at de ikke en gang gjør det når barna deres får samme problemer som de selv, det er helt ufattelig for meg!

Men jeg jobber på en skole og har mye heimkunnskap. Denne uka baker vi grovbrød, og sikkert 50% av ungene har aldri smakt det før! I fjor ble jeg sjokkert da jeg ga hjemmeoppgave til elevene og de skulle lage en matrett og servere til familien. Da var det ei som ikke hadde komfyr hjemme! Jeg spurte hva de spiste til middag, og fikk til svar at de hadde vannkoker og kunne lage rett i koppen. :knegg: De fleste hjem er kanskje ikke som de var før i tiden..

La meg gjette: indre Oslo øst?

gyrken
08-10-03, 14:37
Jada, indre øst. :)

medica
08-10-03, 14:42
Jada, indre øst. :)

Am I good or what?

gyrken
08-10-03, 14:51
Jo det var ganske sterkt gjettet i og med at jeg ikke har sagt et ord om innvandrere her. :)

Men kanskje du visste det fra før.. :paranoid:

medica
08-10-03, 15:02
Muahahahahah!

spindis
08-10-03, 15:14
Jeg er innmari enig med deg her. Og jeg tror i stor grad dette er et problem som henger sammen med sosial status og utdanningsnivå. Jeg tror mange av disse foreldrene rett og slett mangler kunnskaper om kosthold. I tillegg er mange av foreldrene også overvektige.

Hvis du ser et overvektig barn på butikken, er dette barnet gjerne sammen med en overvektig forelder, og de handler som regel ikke gulrøtter og Tine Melk ekstra lett, for å si det slik. Hvis du ser barn på en lekeplass, hvilke barn er det som er alene? Jo, de overvektige barna. Vi går av og til søndagstur, og når vi treffer på ande barnefamilier, så er det sjelden de kjempeovervektige vi treffer på!

Jeg tror et av problemene helsestasjonene og andre instanser har når de møter overvektige barn, er å ta opp problemet med en overvektig forelder, så jeg tror ofte at dette er noe som blir tatt opp i for liten grad.

husk at ikke alle overvektige foreldre er sån nå da... ut på tur med for mange kilo jeg assa.. ;)

gyrken
08-10-03, 17:17
Her skjærer vi selvfølgelig alle over en kam. ;)

medica
08-10-03, 20:23
Spinderella, jeg mener ikke det er slik at overvektige foreldre ofte får overvektige barn, men at overvektige barn ofte har overvektige foreldre. Går ut fra at du ser forskjellen! :)

spindis
08-10-03, 20:48
hehe forstod det da.. :) Er ikke så nærtagende da vøtt. ;) desuten er kailln tynn som en strek.. så da veier det vel opp da.. hehe

medica
08-10-03, 20:50
Så gjennomsnittlig er dere perfekte? Ikke alle som kan skryte av det! ;)

spindis
08-10-03, 21:10
akkurat.. som jeg skulle sagt det selv.. :D

nette
08-10-03, 22:07
Hadde ikke komfyr hjemme?Jizez!Hva spiser de da?Kanskje take-away mullahaha mat sponsa av soaialkonoret avd. Grønland..jadda

gyrken
08-10-03, 22:09
Hadde ikke komfyr hjemme?Jizez!Hva spiser de da?Kanskje take-away mullahaha mat sponsa av soaialkonoret avd. Grønland..jadda

Rett i koppen og brødskiver var det jeg fikk høre av henne. Også var hun hos faren sin innimellom og der fikk hun ordentlig mat.

spindis
08-10-03, 22:15
jøje meg... Er faktisk ganske skremt med tanke på hva far i huset ville fora poden med om jeg var borte...

hett tips : grandis, pølse i brød og kanskje en eller anna dag med fiskepinner.. hehe

jeg er glad for at jeg liker og lage mat.

pip
28-10-03, 12:08
I dag igjen var det å lese i avisen at norske barn stadig blir fetere. Stadig flere er overvektige.

Jeg synes debattene om overvektige barn er veldig problematiske.

Jeg tror vi ommer stygt om vi snakker for mye om overvektige barn, og jeg tror fokuset må være på noe helt annet:

-at barn må ha skikkelige områder å boltre seg på ute
-at personbilismen må reduseres betraktielig

I tillegg kommer det grusomme faktum at norske barn slanker seg til døde. Med andre ord har vi ikke et problem med overvektige barn, vi har et problem med forholdet til mat og kropp. Det er ikke bedre med barn som slanker seg, enn det er med overvektige barn. Vi har et sykt forhold til kropp.

Jeg tror også det er skummelt å snakke om fedme/overvekt osv. JEg tror vi kommer nærmere problemet, og også ungår å gjøre det hele enda værre med å snakke om

-sunt kosthold
-holde kroppen i form
-muskrler og utholdenhet

En sunn sjel i et sunt legeme, det må være målet.

Men alle så svikter vi vel mer eller mindre på begge delene ;o)

Cavatina
28-10-03, 13:41
Jeg synes debattene om overvektige barn er veldig problematiske.
Jeg tror vi ommer stygt om vi snakker for mye om overvektige barn, og jeg tror fokuset må være på noe helt annet:
-at barn må ha skikkelige områder å boltre seg på ute
-at personbilismen må reduseres betraktielig
I tillegg kommer det grusomme faktum at norske barn slanker seg til døde. Med andre ord har vi ikke et problem med overvektige barn, vi har et problem med forholdet til mat og kropp. Det er ikke bedre med barn som slanker seg, enn det er med overvektige barn. Vi har et sykt forhold til kropp.
Jeg tror også det er skummelt å snakke om fedme/overvekt osv. JEg tror vi kommer nærmere problemet, og også ungår å gjøre det hele enda værre med å snakke om
-sunt kosthold
-holde kroppen i form
-muskrler og utholdenhet
En sunn sjel i et sunt legeme, det må være målet.
Men alle så svikter vi vel mer eller mindre på begge delene ;o)

Jeg er helt enig med deg. Selv om jeg ikke har noen unger selv og ikke har peiling på unger, vil jeg likevel skyte inn følgende:

Jeg tror mye gikk "i dass" bokstavelig talt, da det ble slutt på de såkalte husmorskolene. Jeg tror faktisk at de som gikk der fikk skikkelig opplæring i å lage sunn, god mat fra bunnen av, og at mye av dette har falt ut av undervisningen i skolen.

Men å lage sunn mat fra bunnen av tar mye tid, tid som travle folk ikke ser seg tid til å ta, og derfor faller ofte valget på usunn hurtigmat. Jeg hørte på radioen her forleden at mange voksne nå ikke en gang spiser frokost hjemme, de stikker heller innom en bensinstasjon og kjøper noe ferdiglaget og en kaffekopp, og spiser i bilen på vei til jobb. Ferdiglaget betyr som regel smurte baguetter eller annet av hvitt brød, som igjen er usunt.

Jeg synes også det virker som om vi får en oppblomstring av sykdommer som fører til overvekt, som f.eks. insulinresistens slik jeg selv har. Alle årsakene til overvekt er ennå ikke funnet, og det skulle ikke forundre meg om det finnes flere sykdommer som kan forårsake fedme.

Det hadde selvfølgelig vært veldig greit om butikkene kun solgte sunn mat, og at man måtte på "polet" for å få den usunne maten :D

Nåja, kanskje ikke _så_ ekstremt da, men jeg synes at usunn mat er _for_ lett tilgjengelig. Vi er i ferd med å få amerikanske tilstander, og der er jo nå nærmere 67 % av befolkningen overvektige.

Ett eksempel jeg så fra et program på Discovery for en stund siden:
Barn i Beijing (eller hvordan det skrives) har sjelden tidligere hatt problemer med overvekt.
Før nå.
Nå har det kommet noe slikt som 48 burgerrestauranter i byen, og innbyggerne har fått flere privatbiler. Det har blitt populært å ta seg en tur på McDonalds etter skolen, og altfor mange kjøres istedet for å gå. Dette har ført til at mange av barna der nå har et vektproblem og myndighetene har måttet sette inn tiltak for om mulig å bremse utviklingen.

Jeg har inntrykk av at det er flere foreldre som kjører barna til skolen nå enn tidligere. Kanskje et dumt forslag, men hadde det vært en ide å forby kjøring til/fra skole? F.eks. dersom barnet bor nærmere skolen enn 3 km, har man ikke lov å kjøre barnet til skolen med mindre det er spesielt behov for det (sykdom, benbrudd, handicap)?

Jeg ble overvektig som voksen, men som barn var jeg slank. Da gikk eller syklet jeg også de kilometrene til/fra skolen hver dag, det var ikke snakk om å bli kjørt uansett vær, uansett hvilken form jeg var i.

Har skrevet noen betraktninger om det å leve som voksen overvektig her (hvis noen vil lese):
http://www.thyro.net/overvekt.htm

pip
28-10-03, 13:59
Ett eksempel jeg så fra et program på Discovery for en stund siden:
Barn i Beijing (eller hvordan det skrives) har sjelden tidligere hatt problemer med overvekt.
Før nå.
Nå har det kommet noe slikt som 48 burgerrestauranter i byen, og innbyggerne har fått flere privatbiler.

Du sier mye lurt, og jeg tror du peker på noe vesentlig, og gir støtte for min (glimrende!) konklusjon:

Det holder ikke å skylde på foreldrene til barn som er i dårlgi form. Det er et samfunnsprolem, fordi årsakene til mangel på mosjon ligger her. Et mini eksempel: Her vi bor kan ikke barna gå til skolen, selv ikke med foreldrene. Veien er for farlig.

Det er johelt absurd, go jeg trodde ikke det var sant -men etter ett år med jobbing for å gjrøe noe hos veien så har jeg funne tut at de som bestemmer over dette ikke er interesert i forandring heller. De sier rett ut at de ikke kan senke farten, fordi bilistene ikke vil like det. Hva slags prioritering er det? Det bor over hundre barn som kunne gått til skolen denne veien! Nå kjøres de med buss et par kilometer.

Selvfølelig må en også sette foreldre til ansvar, men det vil altid finnes foreldre som ikke har resurser til å følge opp barna på denne måten. Tidligere var disse barna syke, underernerte og tynne som streker. Det var ikke bedre det.

Cavatina
28-10-03, 16:04
Ang. dette med farlig vei:

Jeg bor rett ved et farlig kryss. Hver gang jeg har vært ute og kjørt og skal hjem, setter jeg livet til i det krysset fordi det er så uoversiktlig. Likevel blir ingenting gjort for å utbedre krysset. Det er vel 30 år siden jeg hørte om det første gangen at krysset skulle utbedres, men ingenting har skjedd. Det har gjentatte ganger kommet så langt at planene er lagt og oppmåling foretatt, men så stopper det. Svaret jeg har fått fra Statens vegvesen er:

De kan ikke prioritere dette krysset, fordi det skjer for få alvorlige ulykker der.

Med andre ord: det må altså skje flere dødsulykker der før noe blir gjort.

To barneskoler ligger ikke langt unna krysset, det samme gjør også et hotell som ofte har fullt av gjester. En godt besøkt kolonialbutikk ligger rett inntil krysset, og mange bor i områder videre nedover her.

I samme kryss er det et fotgjengerfelt.
Dette feltet har vært der i alle år, inklusive skilt om fotgjengerfelt.
I sommer forsvant både stripene og skiltene.

Noen uker etterpå laget noen veiarbeidere mer oppmerking i veien og jeg tenkte at "nå får vi stripene på plass igjen". Men neida. De var bare ute etter å male opp igjen vikepliktslinjen, de.

Jeg syntes det var merkelig at hele fotgjengerfeltet var fjernet, så jeg henvendte meg til en journalist i lokalavisen. Han fikk til svar fra det samme vegvesenet at stripene skulle de få på plass (de var vel bare slitt bort). Stripene kom forøvrig på plass for et par uker siden. Men å ha både skilt _og_ striper var "smør på flesk", så skiltene nei, _de_ kommer ikke opp igjen. Skiltene er visstnok tatt ned for godt. Kan nevne at en kilometer lengre innover ligger et annet fotgjengerfelt, med _både_ skilt og striper.

Jaja, godt at vi bor i et land det ikke er en millimeter snø i veien om vinteren, slik at alle merkinger i veibanen synes godt :!:

Cavatina
28-10-03, 18:46
Jeg ser det på skolen der jeg jobber, og jeg synes det er helt frykelig! Når små barn er for tjukke til å orke å hoppe tau sammen med de andre..
Dette er foreldrenes ansvar. Ungene vokser opp med skyldfølelse, mindreverdighetskomplekser og mobbing og foreldrene virker som om de gir beng og sender med dem cola og penger til godteri på skolen hver dag.
Det er bare så fryktelig dårlig gjort av foreldre å ikke orke å sette de nødvendige grensene for ungene sine, og så får ungene svi for det, kanskje resten av livet.
Omsorgssvikt, rett og slett!

Jeg er ikke helt enig med deg der. Foreldrene har det meste av ansvaret, joda. Men resten av samfunnet ved myndighetene og skoleverket har også sin del av ansvaret for at ungene skal få en sunn livsstil.

Myndighetene har ansvaret for å tilrettelegge for aktivitet, og da tenker jeg ikke bare på å bygge idrettshaller og slikt. Som det ble nevnt i tråden her, de har også ansvar for å gjøre skoleveien trygg, slik at flere kan gå og sykle til skolen. Det er også helseforebyggende aktivitet!

Dette gjelder også på mange andre områder. Vi sitter for mye. Mange av oss sitter i bil på vei til jobb, mange sitter på jobben, vi sitter på vei hjem igjen, og jammen sitter vi mye om kvelden også.
Vi sitter oss til dårlig helse og sykdom, og dette lærer vi også ungene ved at de kjøres hit og dit, og sitter rolig med tv/video/dataspill.

Her er det mye som kan legges til rette for en mer aktiv hverdag. (Her tar jeg overvektsproblemer hos både barn og voksne).

* Gå/sykle til jobb og skole, - dette betyr at gang-og sykkelstier må tilrettelegges og ikke minst vedlikeholdes skikkelig fra myndighetenes side. Barnas skolevei må gjøres trygg.

* Parkere et stykke unna der man skal og gå resten, - her bør det tenkes nytt mht. løsninger på offentlige steder som f.eks. kjøpesentre. Å kjøre til døra bør bare være tillatt for vareleveranser og handicappede.

* På større sentre er som regel rulletrappen godt synlig, og trappen gjemt bort. Det burde være omvendt! Heis skal være der for dem som trenger det, men for oss andre burde trappen være førstevalget.

* Sunn mat bør være billigst!

* Handelsstanden har også sin del av ansvaret. Hva med å flytte godterihyllene litt lengre inn i lokalet, og heller legge frukt og grønt ved kassene? Kanskje forby å selge brus og godteri til barn i skoletiden?

* Hva med å kutte ut matpakka, og heller innføre næringsrik, sunn lunsj på skolen? Det er vel en del som kaster matpakka i søpla, og en del som ikke spiser frokost hjemme. Kunne disse få lunsj på skolen, ville de ihvertfall fått ett sunt måltid pr. dag, og kanskje også få smaken på sunn mat?

* Det bør bli myndighetenes ansvar å legge til rette for (medisinsk) behandling av overvekt. Noe slikt tilbud er så å si ikke-eksisterende idag, og dermed klarer svært mange ikke å legge om livsstilen. De som alt har en stor overvekt trenger hjelp for å gjøre noe med vekta!
Det finnes slankeoperasjoner, men her i landet utføres bare ca 20 slike i året, noe som er altfor lite. Skal man ta en slik operasjon utenlands koster det fra 150.000 og oppover, noe de færreste har råd til.

Noe av årsaken til at det er så lite hjelp å få, er at overvekt fremdeles dessverre blir sett på som selvforskyldt. Merkelig egentlig, for mange av dem som får hjelp innen helsevesenet idag har jo nettopp selvforskyldte sykdommer, fra røyking, alkohol, rus- og pillemisbruk etc. Så hvorfor skal da overvektige nektes hjelp?

Det er for få steder som har spesialisert seg på behandling av fedme, og nesten ingen steder kan de hjelpe overvektige barn. Her må det også satses mye fra myndighetenes side! Både på å finne årsaker til overvekt, og finne behandling for disse. Noen er overvektige som følge av sykdommer, og disse trenger en helt annen hjelp enn dem som er overvektige som følge av feil livsstil.

* Det finnes svært lite trimtilbud for overvektige, og overvektige er som regel ikke dem som tør blande seg med sylslanke på helsestudio. Dessuten er mobbing av både barn og voksne overvektige svært utbredt, noe som gjør at mange som sliter med vekta ikke tør gjøre selv den enkleste aktivitet, gå turer, bevege seg utendørs, fordi de er redde for folks kommentarer. Dette fører igjen til mer stillesitting, som igjen fører til mer sykdom som følge av overvekt, etc. etc. Det er en ond sirkel som er ekstremt vanskelig å bryte ut av!

Ettersom faren for belastningsskader er større hos en med ekstra vekt enn en normalvektig person, bør trim for overvektige spesielt tilrettelegges. Jeg vil også tro at dette kan gjelde overvektige barn.

Det du selv kan gjøre:

* Planlegge matinnkjøp nøye og ikke gå i butikken når du er sulten, da kjøper du ikke så mye på impuls og unngår dermed en del av hurtigmaten.

* Legg vekt på å kjøpe sunn mat.

* Ikke tillate at mye av tiden blir tilbragt innendørs ved dataskjermen, videospill, tv etc. men send ungene ut for å leke dersom det er mulig.

* Finn på minst en fast aktivitet i uka sammen med ungene, om det så er å gå turer, sykle, spille fotball etc.

* Gå eller sykle i stedet for å kjøre

Tja, har jeg glemt noe nå? :)

pip
28-10-03, 19:15

En ting: de barna som er hele dagen i barnehage eller skole må få tilbud om tilstrekkelig fysisk aktivitet der.

Cavatina
28-10-03, 22:01

En ting: de barna som er hele dagen i barnehage eller skole må få tilbud om tilstrekkelig fysisk aktivitet der.

Enig!