Se full versjon : Kontantstøtten eller full barnehagedekning.
Nå er jeg av de som priser kontantstøtten, da jeg har et barne i barnehage og et hos dagmamma. For meg er dette flott fordi det ikke blir så dyrt og greit i forholdt til vår økonomi. (Jeg får KS for minsta).
Men jeg ønsker jo at når gutten på 5 begynner på skolen, skal minstejenta begynne i barnehage.
Opplegget i barnehaget er mye bedre og organisert i forhold til dagmamma. Jenta stortrives til dagmamman og det finnes mange flotte dagmammaer, men likevell synes jeg det er noe annet med barnehage.
Derfor er egentlig mitt ønske for framtiden å kutte kontantstøtten og gi fri barnehagedekkning.
Kontantstøtten blir jo ikke brukt slik den var ment, og jeg i likhet med mange andre bruker dagmamma for å få kontantstøtte.
Jeg har jo ikke råd til å være fulltid hjemme med barnet til det er tre år for bare kr 3000,- i måneden. Hvem har det?
Derfor jobber jeg 80% stilling og mottar kontantstøtte med et barn hos dagmamma, likevel blir kontoen nesten tom før neste lønning.
Hva mener dere andre om dette?
Ville dere ha hatt fri barnehage og ingen kontantstøtte?
Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg mht den kontantstøtten. På den ene siden har det hjulpet oss en god del slik at jeg har hatt mulighet til å være litt mer hjemme og jobbe litt mindre enn jeg ellers ville ha måttet. Når en er uten inntekt, så får jo ektefellen skatteklasse to, så man sitter igjen noen tusen kroner (i måneden) mer enn kontantstøtta alt i alt. Vi har ihvertfall fått det til å gå rundt i de periodene der jeg har ønsket å være hjemme litt ekstra.
Jeg vet at det finnes bra dagmammaer, men generelt tror jeg barnehage er et bedre tilbud for barna. Og så lenge folk flest bruker kontantstøtten til å betale dagmamma istedenfor barnehage blir det feil, synes jeg. Så kontantstøtte i sin nåværende form er jeg imot, fordi den bare fører til at mange flere barn er hos dagmamma istedenfor å få et skikkelig, pedagogisk tilbud.
Er helt klart enig med deg. Er i akkurat samme situasjon. Jobber deltid og har soppen til dagmamma. Vi får kontantstøtte som går med til og betale henne. Har ikke mye penger og rutte med og setter stoor pris på de ekstra kronene.
Vi håper å få poden inn i barnehage fra han er fire. dvs 1 1/2 år fram i tid. Jeg mener som du at barna har godt av og komme innunder mer organiserte former for lek og læring. det blir tøfft og miste 3000 i mnd.
Jeg mener kontantstøtten fungerer om du har flere barn under tre år og går hjemme. Kjenner til ei som hadde en liten en og fikk tvillinger rett etterpå. Hun sa hun ikke hadde tjent så bra noengang. 3* kontantstøtte, småbarnstillegg og barnetrygd. ellers vil det bare fungere sån det er tiltenkt om en har samboer/ektefelle med veldig høy inntekt.
mener jeg.
Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg mht den kontantstøtten. På den ene siden har det hjulpet oss en god del slik at jeg har hatt mulighet til å være litt mer hjemme og jobbe litt mindre enn jeg ellers ville ha måttet. Når en er uten inntekt, så får jo ektefellen skatteklasse to, så man sitter igjen noen tusen kroner (i måneden) mer enn kontantstøtta alt i alt. Vi har ihvertfall fått det til å gå rundt i de periodene der jeg har ønsket å være hjemme litt ekstra.
Jeg vet at det finnes bra dagmammaer, men generelt tror jeg barnehage er et bedre tilbud for barna. Og så lenge folk flest bruker kontantstøtten til å betale dagmamma istedenfor barnehage blir det feil, synes jeg. Så kontantstøtte i sin nåværende form er jeg imot, fordi den bare fører til at mange flere barn er hos dagmamma istedenfor å få et skikkelig, pedagogisk tilbud.
egentlig veldig enig med deg gyrken
Vi har hatt god hjelp av kontantstøtten (fiansiert dagmamma), men 3000,- for å være hjemme med barn er en vits! Den øker forskjellene mellom folk. De som har råd til å være hjemme med 3000,- i kontantstøtte, hadde hatt råd til å være hjemme uansett. Dessuten øker den de beløpene som går bort i svart arbeid her i landet.
Vi har hatt god hjelp av kontantstøtten (fiansiert dagmamma), men 3000,- for å være hjemme med barn er en vits! Den øker forskjellene mellom folk. De som har råd til å være hjemme med 3000,- i kontantstøtte, hadde hatt råd til å være hjemme uansett. Dessuten øker den de beløpene som går bort i svart arbeid her i landet.
Enig med deg. Jeg likte den til å begynne med, men effekten har vist seg feil. Den bør kombineres med full barnehagedekning, ellers får den feil effekt. Å la småbarn gå hjemme hos dagmamma er bare dumt for barna.
De blir pysete og lærer for lite!
Vi har hatt god hjelp av kontantstøtten (fiansiert dagmamma), men 3000,- for å være hjemme med barn er en vits!
:nikker:
Helt enig. Jeg kunne aldri verden ha gått hjemme for kr 3000,- i måneden, samtidlig er det dyrt å betale for å ha to barn i barnehage (snart 3), når man også jobber.
Men som sakt håper jeg på barnehageplass når den gamleste begynner på skolen, slik at det ikke blir så dyrt.
Det er vel ikke nødvendigvis sånn at de som har råd til å være hjemme for 3000 i mnd ville hatt råd til det uansett. Jeg er enig i at kr 3000 et et piss i havet når regningene dumper ned i postkassa, men det er tross alt bedre enn ingenting.
Vår situasjon er at vi ikke har barnehageplass til ettåringen vår og jeg er ikke så veldig klar for å sende han til en dagmamma som kan styre på uten noe som helst pedagogisk opplegg. Jeg valgte derfor å bli hjemme på ubestemt tid. Hadde jeg ikke fått kontantstøtta ville det vært enda vanskeligere å velge å bli hjemme. Men det er klart, kontantstøtte generelt brukes ikke slik som intensjonene var.
Full barnehagedekning selvsagt.
Det er vel ikke nødvendigvis sånn at de som har råd til å være hjemme for 3000 i mnd ville hatt råd til det uansett. Jeg er enig i at kr 3000 et et piss i havet når regningene dumper ned i postkassa, men det er tross alt bedre enn ingenting.
Vår situasjon er at vi ikke har barnehageplass til ettåringen vår og jeg er ikke så veldig klar for å sende han til en dagmamma som kan styre på uten noe som helst pedagogisk opplegg. Jeg valgte derfor å bli hjemme på ubestemt tid. Hadde jeg ikke fått kontantstøtta ville det vært enda vanskeligere å velge å bli hjemme. Men det er klart, kontantstøtte generelt brukes ikke slik som intensjonene var.
Det som er tanken her, er vel at at man minst skal ha et par unger å rutte med den perioden man går hjemme. Evt. ta et dagbarn til på toppen. Da har du jo 6000 skattefrie kroner, og det er jo ikke værst til lommepenger.
Her hjemme lever vi på en inntekt (min) og jeg skatter i klasse to, men totalt utgjorde beløpet en forskjell fra klasse en på ca 250 kroner i måneden. Om mindre enn 5 måneder kommer puddingen....
Det blir i det minste kos =0)
Det som er tanken her, er vel at at man minst skal ha et par unger å rutte med den perioden man går hjemme. Evt. ta et dagbarn til på toppen. Da har du jo 6000 skattefrie kroner, og det er jo ikke værst til lommepenger.
Så du mener vi må få ut fingern og lage minst en unge til innen fillerusket er for stor til å skaffe oss kontantstøtte? :bakfra:
Så du mener vi må få ut fingern og lage minst en unge til innen fillerusket er for stor til å skaffe oss kontantstøtte? :bakfra:
Det er vel nesten for seint allerede i og med at den nye ikke vil få kontantstøtte før han er året.
Finger'n? Åssen er det egentlig fillemannen er skapt?
(Ja, den var billig)
Det er vel nesten for seint allerede i og med at den nye ikke vil få kontantstøtte før han er året.
Ja, nettopp. Mr.Man prøvde å lure meg.
Tror ikke det er så mange som nyter det å håve inn 2 kontantstøtter for egne barn hvis de ikke har tvillinger. Noen er det jo, men tanken er nok ikke først og fremst at man skal ha flere barn i kontantstøttealder samtidig.
Tror ikke det er så mange som nyter det å håve inn 2 kontantstøtter for egne barn hvis de ikke har tvillinger. Noen er det jo, men tanken er nok ikke først og fremst at man skal ha flere barn i kontantstøttealder samtidig.
Jeg vil ha full barnehagedekning!
Jeg hadde to barn i kontantstøttealder samtidig, selvsagt. Naboen hadde 3.
Jeg innrømmer det når jeg har tapt. :(
Ja, ja, men borte hos dere avler man jo som kaniner. ;)
Ja, ja, men borte hos dere avler man jo som kaniner. ;)
Det stemmer.
Kan ikke ha vart særlig lenge ihvertfall, kun noen måneder. Da din yngste var 1 år var den eldste 2 år og 7 mnd?
Når min yngste var 1. Var min eldste 2 1/2. Jeg fikk da kontantstøtte for 2 i et halvt år. Det er da noe.
Men så får de ikke kontantstøtte den måneden de fyller et år og den måneden de fyller tre. :blæ:
Men så får de ikke kontantstøtte den måneden de fyller et år og den måneden de fyller tre. :blæ:
Neivel. Nå er jo ikke jeg så nøye på det og driver med slikt flisespikkeri.
Jeg nyter å irritere deg med sånt. :snill:
Får de ikke kontanstøtte den måneden de fyller tre? Eeeeek! Da må jeg jaffal få jobben!
Får de ikke kontanstøtte den måneden de fyller tre? Eeeeek! Da må jeg jaffal få jobben!
Joda, de får det, medica. gyrken bare farer med løgn.
Neida, de får ikke det. gyrken lyver aldri.
Joda, det får de. Man får for måneden etter at barnet har fyllt 1 og til og med måneden barnet fyller 3.
Mitt barn var tre i juli. Vi fikk i juli.
Trekk konklusjonen selv.
Mitt barn var tre i juli. Vi fikk i juli.
Trekk konklusjonen selv.
...eeeh - man får t.o.m den måneden de fyller tre? :dum:
Kontantstøtta har vært til god hjelp. Men jeg foretrekker full barnehagedekning. Og kanskje litt billigere barnehage.
Min svigerinne, som bor der løva bor, hadde som nevnt over her 3 barn med kontantstøtte i ett år. Det var en bra ekstrainntekt. Hun var da heller ikke i jobb.
Ja takk, begge deler.
Det blir ikke likestilling før alt av verdiskapende arbeid blir satt pris på. En gang på 50-tallet (?) forsvant hjemmearbeidende ut av BNP. På høy tid det kommer inn igjenn. Kontantstøtten er ett skritt i riktig retning. Hvorfor skal samfunnet betale for at andre passer ens unger, mens å passe egne barn ikke blir sett på noe som gir igjenn noe av verdi? Hvor flere som har dagmammaer elelr passer egne barn fordi de foretrekker det, jo før vil vi ha full barnehagedekning. Og det vil også være billigere.
Når det gjelder intensjonen i kontantstøtteprdingen så var det også meningen at dette skulle kunne gå til dagmamma. Og det er flott. Dagmammaer fortjener også skikkelig lønn, og skikkelige arbeidsforhold. Med kontantstøtta kan de ta seg bedre betalt.
Rødstrømpa
Når det gjelder intensjonen i kontantstøtteprdingen så var det også meningen at dette skulle kunne gå til dagmamma. Og det er flott. Dagmammaer fortjener også skikkelig lønn, og skikkelige arbeidsforhold. Med kontantstøtta kan de ta seg bedre betalt.
Full barnehagedekning, og så kan dagmammaene få jobb i barnehage. Jeg stoler ikke nok på folk, jeg, til å like at stadig flere unger er alene hele dagen med en voksen man ikke har noen som helst "kontroll" med. Lillebruttern til mistermannen ble stengt inne i en kjeller hele dagen - dagmammaen tok ham opp og trøstet ham litt før han ble hentet om ettermiddagen. Det var helt tilfeldig at det ble oppdaget ved at han ble hentet for tidlig en dag.
Ja til full barnehagedekning!
Fy faen..(beklager ordbruken) hadde sporenstreks annmeldt dama og gitt henne en på trynet i samme slengen :bokser:
det kalles jo barne misshadling det!!
[quote="gyrken"][quote]
Full barnehagedekning, og så kan dagmammaene få jobb i barnehage. /quote]
Det er forskjell på dagmammaer, akkurat som det er forskell på barnehager. Ja til valgfrihet!
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.