Se full versjon : Religion
Jeg fikk besøk på døra en dag av Jehovas Vitner. Jeg har jo ingen tro på disse og deres meninger men jeg ba de inn på en kopp kaffe ved kjøkkenbordet.
Vi pratet litt og de fortalte om Jehvoa Vitner. De fortalte at et visst antall mennesker på jorden er blitt plukket ut for å få evig liv og leve i paradiset.
Jeg spurte selvfølgelig hvorfor de prøvde å få med flere medlemmer i Jehovas Vitner, hvis det bare var et visst antall som fikk evig liv, og fikk leve i paradiset.
Det visste de ikke!! Jeg spurte også hva de skulle gjøre når hele tiden i paradis, og om det kanskje ikke ble litt kjedelig i lengden bare å kose seg å ha det godt. Tja, det er jo sikkert koselig det da, og det blir nok ikke kjedelig.
Damene var hyggelig de, og takket for kaffen.
Også religion generelt, har så mange rare utsagn om ting. Jeg respekterer religiøse personer, så ikke missforstå, men å holde troen for seg selv og ikke plag andre med den er min mening. Ikke prøv å få med andre på deres tro.
Bibelen har blitt tolket så forskjellig så mange ganger og ting har blitt utelatt og omredigert for å gagne den best.
Hvis noen har lest f.eks "Guds lille brune", står det masse utsagn som opprinnelig sto i bibelen, men som er blitt tatt vekk får at den skal framstå bedre.
Hva er det med religion og dens makt i samfunnet?
Er det virkelgi noen som tror på det som står der, og har de bevis på at det er sant det som står der?
Finnes det en gud? (bevis....)
Hvis du sier en ting til en annen og lar jungeltelegrafen spre det noen dager, vil det opprinnelige som er blitt sakt være noe helt annet enn det som kommer til slutt. Hvordan er det da med 2000 år med slarv, snakk, omskrivning, tilrettelegging +++?
Bare noen tanker!!!!
Hvis du sier en ting til en annen og lar jungeltelegrafen spre det noen dager, vil det opprinnelige som er blitt sakt være noe helt annet enn det som kommer til slutt. Hvordan er det da med 2000 år med slarv, snakk, omskrivning, tilrettelegging +++?
Bare noen tanker!!!!
Tja, hvis man går bibelen litt etter sømmene vil man finne en masse selvmotsigelser der. Samt at Moseshistorien er meget tvilsom, samt det finnes ikke uavhengig dokumentasjon på at Jesus har levd.
Samt at en liten feiloversettelse har gjort en viss Maria til jomfru.
Mer info kan man finne på www.skepticsannotatedbible.com
Postmannen
09-10-03, 16:45
Bibelen har blitt tolket så forskjellig så mange ganger og ting har blitt utelatt og omredigert for å gagne den best.
Hvis noen har lest f.eks "Guds lille brune", står det masse utsagn som opprinnelig sto i bibelen, men som er blitt tatt vekk får at den skal framstå bedre.
Enig!
Det kan vel nesten bevises at alle de store religionene, har utsprunget fra en og samme kilde. Mange felles personer, stedsnavn og hendelser er beskrevet i samtlige av dem. O'hell, også den eldgamle Maya-kulturen og dens religion, beskriver samme hendelser og personer, bare med en litt annen uttale og "vri".
Jeg tror de religiøse hadde blitt sjokkert, hvis man hadde funnet selve kilden til alle religionene. Ja, de hadde vel blitt såpass sjokkert, at de hadde snudd verden bokstavelig talt på hodet.
Hva er det med religion og dens makt i samfunnet?
Vel, vi kan vel være enige om at religion er en "fin" måte å misbruke makt, eller skaffe seg makt på. Du kan vel selv tenke deg hvor mange ganger relgiøse skrifter har blitt forandret på, til gagn for maktbegjærlige mennesker.
Er det virkelgi noen som tror på det som står der, og har de bevis på at det er sant det som står der?
Jeg tror på NOE av det som står der (selve budskapet om vi må være snille med hverandre og kloden vi lever på), men jeg leser det som står fra et teknisk ståsted, så da blir betydningen av det noe helt annet enn slik som religiøse tolker det. F.eks:
"Gud i himmelen la sitt åsyn på menneskene, og ble forferdet da han så all ufreden."
Min oversettelse: Overkommandanten (Gud) for jordflåten ble forskrekket da han så at grådige mennesker hadde lært seg teknologi om våpen, som ble brukt til å skape ufred. ;)
Finnes det en gud? (bevis....)
Jeg tror ikke det finnes "Guder", i religiøs forstand. Jeg tror også alle religiøse (uansett hvilken religion) blander "Gud" og den "Hellige Ånd" sammen i et evig kaos, sammenblanding og misforståelse. Den "Hellige Ånd" tror jeg rett og slett er selve naturloven(e), dvs. loven om årsak og handling, og selve "kraften" i allt levende. F.eks.:
* Sprer du hat, får du hat igjen.
* Sprer du lykke og fred omkring deg, får du lykke og fred igjen.
* Ødelegger du Moder Jord, vil Moder Jord ødelegge deg.
osv.........
:)
Tja, hvis man går bibelen litt etter sømmene vil man finne en masse selvmotsigelser der. Samt at Moseshistorien er meget tvilsom, samt det finnes ikke uavhengig dokumentasjon på at Jesus har levd.
Samt at en liten feiloversettelse har gjort en viss Maria til jomfru.
Mer info kan man finne på www.skepticsannotatedbible.com
Såvidt jeg vet finnes det ganske mange uavhengige kilder som bekrefter at Jesus har levd. At han var Guds sønn er et trosspørsmål, men ikke at han har levd og at han sannsynligvis var et bemerkelsesverdig menneske.
Det er ikke noen stor hemmelighet at bibelen er et rent salgsdokument da. Jeg tror ikke kristne heller har noe problem med å innrømme det. Evangeliene er skrevet av folk som selv trodde og som ville overbevise andre om at det de trodde på er sant. Det fantes selvfølgelig en mengde evangelier, og kun noen er valgt ut fordi man mente at de fikk med det vesentligste av Jesu liv. Det er skrevet enorme mengder med dokumenter om Jesus og driften av de første kirkesamfunnene, og *alt* kunne ikke være med i bibelen.
Men greia er at de som i sin tid satt og valgte ut hva som skulle være med i bibelen var kirkens menn, hellige på en måte. Så må man stole på at de har gjort gode valg og kunne handle på vegne av alle kristne.
At ting har blitt utelatt - vel, det var noen av valgene de gjorde. De ville ha en bok som de mente kunne representere troen og kirken slik den var, og ikke alt som enhver dust skrev passet inn rett og slett. Det ville blitt litt teit om hvert eneste dokument som er skrevet om Jesus fra den tiden skulle fått plass i de kristnes hellige bok.
Det blir som hvis jeg skulle valgt en person til å beskrive strøket jeg bor i (oslo indre øst) - så ville jeg ikke valgt Tore W. Tvedt i Vigrid f.eks.. :roll:
[quote=Starwolf]
Såvidt jeg vet finnes det ganske mange uavhengige kilder som bekrefter at Jesus har levd. At han var Guds sønn er et trosspørsmål, men ikke at han har levd og at han sannsynligvis var et bemerkelsesverdig menneske.
Beklager, men det finnes ingen. De kilder som krsitne liker å pårope seg er enten forfalskninger som Josphus Flavius eller skrevet minst hundre år etter jesu død.
Også tatt i betraktning at det finnes gudomligheter som er eldre enn Jesus som har lignende historie som f.eks indiske Krishna og egyptiske Horus. begge ble født av jomfruer. De begge gjorde undre av samme type som Jesus. De begge ble drept og stod opp igjen av det døde osv.
Vel, jeg har ikke lest noen av disse kildene selv, så sikker er jeg jo ikke. Men det er ihvertfall det jeg alltid har lært i kristendomsundervisningen og sånt. At Jesus er nevnt i flere, bl.a. jødiske skrifter fra den tiden, men da som en mer vanlig mann selvfølgelig, ingen Gudssønn.
Hvor har du det fra at det ikke finnes andre kilder?
Personlig tror jeg at fyren fantes da, og jeg tror at noe rart skjedde da han døde/ble begravet - noe som overrasket såpass mye at en ny verdensreligion oppsto. Det er igrunnen bare psykologi for meg. Jeg tror at noe de ikke kunne forklare skjedde, og så begynte de å tro at det var noe ekstra med fyren.
Postmannen
09-10-03, 19:50
Også tatt i betraktning at det finnes gudomligheter som er eldre enn Jesus som har lignende historie som f.eks indiske Krishna og egyptiske Horus. begge ble født av jomfruer. De begge gjorde undre av samme type som Jesus. De begge ble drept og stod opp igjen av det døde osv.
Det finnes også en annen historie om "Jesus", nemlig Talmud Jmmanuel. Kanskje en tvilsom historie, men vel verdt å lese for det.
For:
http://www.proaxis.com/~deardorj/index.htm
Mot (god gammeldags debunking):
http://home.swipnet.se/corbie/Fuskwww/
Det er faen meg så mye ondskap i verden pga. forskjellige religioner,og alle tror at deres gud er den eneste.Hadde vært mye bedre om ingen trodde noe,så hadde det ikke blitt slik bråk
Det er faen meg så mye ondskap i verden pga. forskjellige religioner,og alle tror at deres gud er den eneste.Hadde vært mye bedre om ingen trodde noe,så hadde det ikke blitt slik bråk
Det er mange som bare er lykkelige med sin personlige tro også. Det synes jeg er fint. Man må ikke starte krig selv om man er religiøs liksom..
Men verden hadde kanskje vært et bedre sted uten reiligion. Jeg tviler på at vi får testa ut det med det første da.. ;)
I dag kan man rimelig greit finne alderen på et dokument, om det skulle være tvil.
Det er skrevet mange brev, fortellinger og historier om Jesus, angivelig av apostlene selv og andre. At en Jesus-person virkelig har eksistert er det ingen tvil om hos de som man i dag kan kalle skriftlærde.
Apostelen Filip var også på en måte en tviler til Jesus. Han satte spørsmålstegn ved ting Jesus gjorde og konfronterte han med det. Man har tidligere trodd at Filip ikke var så god venn med Jesus. Det viser seg nå at Apostelen Filip var faktisk den som stod Jesus nærmest.
I den senere tid har forskere nøye studert originalskrifter som er funnet, også de som aldri har blitt lest. De skriftene som nylig ble frigitt i Egypt regnes faktisk for å komme fra Apostelen Filip selv - og etter mine kunnskaper er vel det trolig det eneste som regnes for å stamme direkte fra en apostel.
Synes for min del de ti bud er veldig bra å prøve å holde seg til. :)
Jeg tror ikke det der født av en jomfru er viktig da.
Jeg tror at Jesus var en merkelig fyr som muligens hadde noen spesielle evner. Han ble sikkert litt lagt merke til. Så ble han drept og noe merkelig skjedde, noe folk ikke kunne forklare. DA oppsto troen på at han var Guds sønn, og man så tilbake på hans liv og lette etter tegn på akkurat det. Så diktet man på ham en jomfrufødsel og noen undre, eller om man ikke direkte diktet så ble ihvertfall en fjær til fem høns. Husk at evangeliene er skrevet av folk som levde flere tiår etter Jesus, som aldri en gang hadde møtt fyren, og som måtte basere seg på kilder og vandrehistorier samt sin egen tro. I iveren etter å overbevise andre smurte de sikkert litt ekstra på.
Men jeg tror ikke en stor religion starter sånn rett ut fra ingenting. Noe har sikkert skjedd som har fått alle disse menneskene til å reagere. I dag ville sikkert ikke noen religion ha oppstått, for vi er ikke overtroiske nok.
Tror nok at det har levd et menneske (jesus) som på den tid ble betraktet som stor dengang, og dengangs tro. men pga. tiden har han vokst til å bli noe større enn hva han egentlig var.
Mange mennesker har behov for å tro på noe, for å overleve dagene. Så en gudeperson kan hjelpe mange å bare komme gjennom dagene.
Det skal ikke lange tiden til før ting forandrer sannsynlighet.
Jeg tror ikke det finnes "Guder", i religiøs forstand. Jeg tror også alle religiøse (uansett hvilken religion) blander "Gud" og den "Hellige Ånd" sammen i et evig kaos, sammenblanding og misforståelse. Den "Hellige Ånd" tror jeg rett og slett er selve naturloven(e), dvs. loven om årsak og handling, og selve "kraften" i allt levende. F.eks.:
* Sprer du hat, får du hat igjen.
* Sprer du lykke og fred omkring deg, får du lykke og fred igjen.
* Ødelegger du Moder Jord, vil Moder Jord ødelegge deg.
osv.........
:)
Jeg er av samme oppfatning. Jeg tror det er naturen som bestemmer. Det du sender ut kommer tilbake, akkurat som en boomerang. Sender vi fra oss forurensning, får vi sur nedbør og en ødelagt natur tilbake.
Jo mindre man forstår av hvordan verden henger sammen, jo mer har man behov for en religion som kan forklare det man ikke forstår. :twisted:
Organisert religion er et djevelens verktøy.
At Jesus har levd finner jeg ikke grunnlag for å feiltolke av følgende grunner:
1. En nøktern romerske skrift der det henrettelsesregnskapet visstnok inneholder: I dag henrettet "... en del navn .. Jesus av Nasareth .. flere navn"
2. Hvordan skulle det ellers ha seg at alle disse kristne sektene på den tiden plutselig oppstod i Palestina, Tyrkia, Syria, Hellas og Nord-Afrika? Ser en på andre betydelige hendelser som ligner, f.eks. opprettelsen av Platons akedemi (tviler vi på at han har levd og?) eller opprettelsen av det islamsk/arabiske imperiet med Mohammed i spissen (som jo og er grundig dokumentert, gjennom både arkeologiske utgravinger fra erobrete områder etter Medina, tekster osv. Mannen døde forøvrig gammel og rik med ganske nøyaktig 40 koner........)
3. Jeg har selv vært ved Marias dødssted på kysten av Tyrkia, der det er et lite nusselig kapell.
4. Jesus's grav finnes i Israel
5. De fire evangeliene
6. Andre jødiske undergrunns-skrifter
Hva Jesus imidlertid var er et åpent spørsmål; en filosof av eksepsjonell karakter, en sjarlatan/shaman som lurte folk med dop og gode drømmer eller en lumsk jødisk seperatist... hvem vet, kanskje litt av alt.
At Jesus har levd finner jeg ikke grunnlag for å feiltolke av følgende grunner:
1. En nøktern romerske skrift der det henrettelsesregnskapet visstnok inneholder: I dag henrettet "... en del navn .. Jesus av Nasareth .. flere navn"
2. Hvordan skulle det ellers ha seg at alle disse kristne sektene på den tiden plutselig oppstod i Palestina, Tyrkia, Syria, Hellas og Nord-Afrika? Ser en på andre betydelige hendelser som ligner, f.eks. opprettelsen av Platons akedemi (tviler vi på at han har levd og?) eller opprettelsen av det islamsk/arabiske imperiet med Mohammed i spissen (som jo og er grundig dokumentert, gjennom både arkeologiske utgravinger fra erobrete områder etter Medina, tekster osv. Mannen døde forøvrig gammel og rik med ganske nøyaktig 40 koner........)
3. Jeg har selv vært ved Marias dødssted på kysten av Tyrkia, der det er et lite nusselig kapell.
4. Jesus's grav finnes i Israel
5. De fire evangeliene
6. Andre jødiske undergrunns-skrifter
Hva Jesus imidlertid var er et åpent spørsmål; en filosof av eksepsjonell karakter, en sjarlatan/shaman som lurte folk med dop og gode drømmer eller en lumsk jødisk seperatist... hvem vet, kanskje litt av alt.
1) Tja, jeg gjorde et søk på internet og kunne ikke finne dokumentet ang. Jesu henrettelse noen sted. Men muligens jeg har brukt feil søkeord.
2) Hvor fort er plutselig? Bibelens innhold ble vedtatt ved simpelt flertall i ca 320 i Nicea (muligens jeg husker stedsnavnet feil her)
3) Jeg har vært i nisseverkstedet i Drøbak......
4) Det finnes mange graver i Israel, men så vidt jeg vet så finnes det ingen grav dokumentert eksplisit er den bibelske Jesus sin.
5) De fire evangeliene kan ikke dateres tilbake tidligere enn det andre århundre evt. Samt at de er innbyrdes motstridende på flere felter når det gjelder tidspuktet til Jesus fødsel og flukten til Egypt. Samt at endel av evangeliene viser tegn til at forfatteren ikke hadde greie på lokalgeografi
6) Mange av de skriftene stammer nok fra forskjellige sekter. Kristendommen er nok ikke noe mer enn en sekt som var særdeles velykket til å rekruttere medlemmer. Hadde ikke daværende keiser av Roma blitt konvertert i de tider så hadde vi nok hatt Tor og Odin den dag idag.
2) Hvor fort er plutselig? Bibelens innhold ble vedtatt ved simpelt flertall i ca 320 i Nicea (muligens jeg husker stedsnavnet feil her)
Religionen oppsto plutselig etter Jesu død. Men i starten var det små, uorganiserte kirkesamfunn. Kristne ble forfulgt, straffet og drept, og det kan forklare hvorfor det tok såpass mye tid å organisere noe mer samlet. Men det kom etterhvert og man fikk behov for å samle informasjonen man hadde, for å dokumentere og lage regler for kirkene og religionsutøvelsen. Bibelen ble snekret sammen i Nicea ved at man tok for seg de mengder av dokumenter som var skrevet og valgte ut det man mente kunne representere troen og kirken.
J
Guds lille brune er vel sitater fra biblen, men i "best of" stil, er det ikke?
Ellers så er det vel ikke så mange omredigerte versjoner av bibelen, er det vel? De gangene en finner noentusen år gamle fragmenter så er en mer overasket over hvor riktig den er bevart enn over at den er forandret.
-pip
Sexy Sadie
27-10-03, 21:32
Jehovas vitner ja....
D er ett par gamle damer som bruker å besøke meg også; de har totalt gitt opp å omvende meg, men synes d er hyggelig å bli buden inn på en kopp kaffe. D skjer ikke så altfor ofte
Jeg har fått inntrykk av at disse menneskene er litt ensomme på ett vis.
I dag kan man rimelig greit finne alderen på et dokument, om det skulle være tvil.
Det er skrevet mange brev, fortellinger og historier om Jesus, angivelig av apostlene selv og andre. At en Jesus-person virkelig har eksistert er det ingen tvil om hos de som man i dag kan kalle skriftlærde.
Apostelen Filip var også på en måte en tviler til Jesus. Han satte spørsmålstegn ved ting Jesus gjorde og konfronterte han med det. Man har tidligere trodd at Filip ikke var så god venn med Jesus. Det viser seg nå at Apostelen Filip var faktisk den som stod Jesus nærmest.
I den senere tid har forskere nøye studert originalskrifter som er funnet, også de som aldri har blitt lest. De skriftene som nylig ble frigitt i Egypt regnes faktisk for å komme fra Apostelen Filip selv - og etter mine kunnskaper er vel det trolig det eneste som regnes for å stamme direkte fra en apostel.
Synes for min del de ti bud er veldig bra å prøve å holde seg til. :)
Et problem her er jo at Vatikanet har en haug av de gamle pergamentene / rullene fra tidlig kristen tid i et kjellervelv (de ble forøvrig redda fra fuktskade nylig), men de har visse evolusjonsteoritiske-problemer og vil derfor ikke gi dem ut til Karbon 14 testing og de føler at dem er alt for hellige til å kunne besudles og pågloes av hedenske forskere.. Etter min mening burde de vært plasert i glassmonter i et museum for alle til å se.. A'la Mona Lisa
Ti bud, hum.. ja, de er greie de, i hvert fall 5 av dem, men når de begynner å trekke inn de 7-11 dødssyndene trekker jeg meg raskt unna, lev nå livet sier jeg :flau:
Tror du på Djevelen?
Det er ikke noen stor hemmelighet at bibelen er et rent salgsdokument da. Jeg tror ikke kristne heller har noe problem med å innrømme det. Evangeliene er skrevet av folk som selv trodde og som ville overbevise andre om at det de trodde på er sant. Det fantes selvfølgelig en mengde evangelier, og kun noen er valgt ut fordi man mente at de fikk med det vesentligste av Jesu liv. Det er skrevet enorme mengder med dokumenter om Jesus og driften av de første kirkesamfunnene, og *alt* kunne ikke være med i bibelen.
At noen har laget et salgsdokument (sensurert sådan) for å overbevise meg om at deres reiligion er den beste, burde jo kanskje vekke litt skepsis. En religion som hadde vært riktig for meg og fått alt til "å stemme" hadde kanskje solgt seg selv uten å støtte seg til noe salgsdokument.
At noen har laget et salgsdokument (sensurert sådan) for å overbevise meg om at deres reiligion er den beste, burde jo kanskje vekke litt skepsis. En religion som hadde vært riktig for meg og fått alt til "å stemme" hadde kanskje solgt seg selv uten å støtte seg til noe salgsdokument.
Sier han, som har vært ungdomspolitiker..
Tror du på Djevelen?
Nei. Det var mer ett stående uttrykk.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.