Se full versjon : Skoleuniform
Vet ikke helt hvor jeg skal legge dette, men prøver her ettersom det har med barn og gjøre.
Noe som jeg tror vil være en bra løsning i Norge er at skolebarn bruker Skoleuniform på skolen.
Har alltid vært for dette og håper at dette er noe som blir innført en gang i fremtiden.
En hører veldig mye om motepress og mobbing pga av klær, så jeg tror nok at skoleuniform ville vært et bra tiltak for å unngå mye mobbing i skolen.
Ikke alle foreldre har råd til dyre merkeklær og dette tror jeg mange barn kommer til å få merke gjennom oppveksten
Jeg syntes det hadde vært greit også i forhold til mine egne barn, å ha egen klær for skolen.
Klærne behøver ikke å være dyre. Enkel klær som T-shirt, genser, bukse, shorts, jakke.
Eller uniformer?
Noen flere som har meninger om dette?
Jeg er ikke enig med deg der.Da hadde alle jo sett like ut da?Nei!Uniformer er ut.......>
Da kunne man heller brukt mere penger på skolene,og fått de i bedre stand enn de er nå idag
Jeg vet ikke helt hva jeg syns. Selv gikk jeg på skole i England fra jeg var 5 til jeg var 8 år og da hadde jeg skoleuniform. Jeg kan ikke huske at det var noe tema da, men da var vi jo også såpass unge at vi ikke tenkte på klær i det hele tatt. Jeg er enig i poenget om at man kan unngå endel mobbing, men unger finner vel alltids andre ting å mobbe for? Jeg vet ikke.
Det jeg minnes mest når det gjelder skoleuniform er at jeg så godt som hver eneste dag klarte å slå hull i strømpebuksene mine (vi hadde knestrømper om sommeren og strømpebukser om vintern) til mammas store fortvilelse. Jeg var ganske bajas og det medfører gjerne knall og fall. Det ble etterhvert en stor utgiftspost.. :knegg:
Også husker jeg at jeg fikk sjokk da vi flyttet tilbake til Norge og jeg skjønte at vi faktisk kunne gå med vanlige klær på skolen. Til og med slitte olabukser om vi ville. Det gjorde inntrykk!
Det var en aldri så liten digresjon..
-Men hva med forebygging av f.eks mobbing?
Det er jo i hovedsak foreldrene som betaler klærne uansett skoleuniform eller vanlige klær.
Det blir jo enklere å velge, og barna slipper å bruke tid på finne ut hva en skal ha på i dag. Du slipper dette typiske motepresset.
Nå tenker jeg på klær forbeholdt Norske forhold. Også skoleklærne kan være i forskjellige farger.
Det er jo ikke alle foreldrene som har råd til å handle dyre merkeklær, så med skoleklær blir det likt for alle. Og med store kvanta blir de heller ikke så dyre.
Jeg synes skoleuniform er triste greier. Spesielt på ungdomsskolen. Elevene eksperimenterer og prøver å finne seg selv og sin egen stil og det synes jeg de skal få lov til. Men for foreldrene ville det sikkert vært enklere med skoleuniform.
Jeg tror ikke noen blir mobbet for klærne sine alene. Er man først typen som blir mobbet så kan man bli mobbet for hva som helst. Jeg hørte om en som ble mobbet fordi han het Morten. :roll:
Nei, gud, tenk på det stresset å skulle holde uniformen ren til enhver tid! Vi er så ustrukturerte at vi ville vært nødt til å ha minst fire uniformer per unge, slik at vi skulle være sikker på at ikke alle var skitne.
Jeg tror ikke noen blir mobbet for klærne sine alene. Er man først typen som blir mobbet så kan man bli mobbet for hva som helst. Jeg hørte om en som ble mobbet fordi han het Morten. :roll:
Enig. Vil man mobbe, finner man alltids noe om det ikke er klærne.
Men for å forebygge mobbing må man jo begynne en plass, og hvorfor ikke skoleuniformer??
Men for å forebygge mobbing må man jo begynne en plass, og hvorfor ikke skoleuniformer??
Fordi det ikke forebygger. Og unga mine ville blitt mobba fordi jeg glemte å vaske dem annenhver dag.
Bør man ikke heller satse på å gjøre ungene tolerante, fremfor å gjøre alle like?
Bør man ikke heller satse på å gjøre ungene tolerante, fremfor å gjøre alle like?
Det syns jeg var godt sagt, gyrken! Du skulle fått en grønn en for den. Jeg tror unger som er typen til det alltid vil finne noe å mobbe for hvis de først vil. Det er ikke fordi det finnes rare klær mobbing oppstår, men fordi det finnes intoleranse.
Når det gjelder argumentet med å spare penger, så blir det ikke særlig billig når ungene må ha to-tre sett med skoleuniformer og i tillegg ha mer eller mindre dyre og moderne klær som de skal bruke på fritiden.. (De uniformene vi brukte i England var ganske dyre.)
Når det gjelder argumentet med å spare penger, så blir det ikke særlig billig når ungene må ha to-tre sett med skoleuniformer og i tillegg ha mer eller mindre dyre og moderne klær som de skal bruke på fritiden.. (De uniformene vi brukte i England var ganske dyre.)
Vi har vært og shoppet på Harrod's noen ganger, og der hadde de ei sjappe med skoleuniformer. Jeg husker ikke hva de kostet, men jeg husker jeg syntes det var grisedyrt.
Vi har vært og shoppet på Harrod's noen ganger, og der hadde de ei sjappe med skoleuniformer. Jeg husker ikke hva de kostet, men jeg husker jeg syntes det var grisedyrt.
På Harrods er det nok hvertfall grisedyrt, ja. :nikker: Det er nok ikke der de fleste handler uniformene sine.
Pappa klarte ved en aldri så liten feiltagelse å slenge den ene uniformskjolen min i kokevasken en gang. Det var så traumatisk at han snakker om det ennå..
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.