Se full versjon : De av dere som er faddere
Vi har diskutert dåp, men ingen nevnte faddere. Er det mange av dere som er faddere til nevøer, nieser eller andre barn? Oppfyller dere fadderpliktene?
Og dere som har barn som er døpt; gjør fadderne noe spesielt for barna deres? Bidrar de til kristen opplæring/oppdragelse? Vil dere at de skal gjøre det, eller holder det at de er gode rollemodeller for barna?
Selv er jeg fadder til to barn, tre fra og med søndag. Jeg føler jeg har litt ekstra plikt til å følge opp disse barna, men jeg har ikke bidratt noe til kristendomsopplæringen. Jeg føler at det viktigste er å vise interesse for barnet og bidra til å gi barnet gode verdier i den grad man har noe innflytelse. Det samme syns jeg er viktig med min sønns faddere.
Jeg har aldri blitt bedt om å bli fadder. Ingen av mine nærmeste har døpt barna sine, og uansett hadde de vel hatt vett nok til ikke å be meg.
Mannen min ble bedt om å være fadder for en nevø, men takket nei. Han ble nok litt fornærmet også.
Jeg lærer ikke fadderbarna mine og be,
men jeg føler ett ekstra ansvar for dem.
Vi har diskutert dåp, men ingen nevnte faddere. Er det mange av dere som er faddere til nevøer, nieser eller andre barn? Oppfyller dere fadderpliktene?
Vi er faddere for en nevø av meg. Jeg tror ikke de forventer at vi tar oss av denne gutten spesielt bortsett fra at vi selvsagt kan ta over omsorgen for gutten hvis de skulle omkomme. Vi er jo passe hedninger, så jeg synes det var litt kjipt å stå der i Kirken og late som om vi skulle påføre han kristne verdier. Også statskirken da av alle kirker. Blæh!
Vi er faddere for en nevø av meg. Jeg tror ikke de forventer at vi tar oss av denne gutten spesielt bortsett fra at vi selvsagt kan ta over omsorgen for gutten hvis de skulle omkomme. Vi er jo passe hedninger, så jeg synes det var litt kjipt å stå der i Kirken og late som om vi skulle påføre han kristne verdier. Også statskirken da av alle kirker. Blæh!
Dere kunne jo, som Medicas mann, sagt nei.. :snill:
Er det forresten så enkelt at omsorgen for barnet overføres til en av fadderne dersom foreldrene dør? Er det ikke mye om og men, med barnevernets innblandig og slikt? Hvordan fungerer det der egentlig?
Hehe, jeg er verken døpt, konfirmert eller står i statskjerka, så jeg tror ikke jeg kan være fadder. :hirr:
Jeg har vært fadder 2 ganger.Føler et ekstra ansvar for de,men har ikke lært de å tro på gud eller noe sånt.
Er det forresten så enkelt at omsorgen for barnet overføres til en av fadderne dersom foreldrene dør? Er det ikke mye om og men, med barnevernets innblandig og slikt? Hvordan fungerer det der egentlig?
Ja, vi vurderte å si nei. Men så har man jo motargumenter i hodet oxo da. F.eks. noe sånt som: "Hvis det ikke betyr noe for deg, hvorfor kan du ikke bare være med på det for å glede andre da?". Tror ikke medlemskap i statskirken er påkrevet for faddere. Jeg er ihvertfall ikke med.
Jeg er fadder for to barn, og verken jeg eller foreldrene forventer noe ekstra av den grunn. Heller ikke fadderne til mine barn forventer jeg ingenting av.
Synes egentlig dette med faddere og dens rolle var viktiger før i tiden og passer ikke i dagens samfunn.
Men hvorfor gå med på å være fadder, og hvorfor be andre være faddere for dine barn når det ikke betyr noe som helst?
Hadde det vært i dag, så hadde vi nok sagt nei. Den gangen.. jeg aner ikke hvorfor vi gikk med på å være faddere! Vi gikk ihvertfall i dåpen rett fra nachspiel. :knegg:
Fadderne stilte som eksemplariske rollemodeller, skjønner jeg.. :knegg:
Alltid. Heldigvis tror jeg ikke hovedpersonen hang seg opp i flausen. Men foreldrene syntes nok det var litt merkelig med faddere som kom i gårsdagens festklær, stinkende av røyk... :flau:
Jeg er fadder for en jente. Jeg leser ikke i Bibleen eller tilfører henne noe som helst av det jeg ifølge kirken burde tilført henne. Men jege r en ok person, som kan snakke med barn og jeg tar meg av henne på mitt vis. Jeg holder selvsagt Jesus utenfor.
Jeg holder selvsagt Jesus utenfor.
Jævla rasist!
Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha en langhåra jøde med blødende sår innblandet i barneoppdragelsen. Er de ikke hiv-smittet alle sammen? :nemlig:
Jeg er fadder for en jente. Jeg leser ikke i Bibleen eller tilfører henne noe som helst av det jeg ifølge kirken burde tilført henne. Men jege r en ok person, som kan snakke med barn og jeg tar meg av henne på mitt vis. Jeg holder selvsagt Jesus utenfor.
Da gjør du det jeg mener er det viktigste en fadder kan gjøre. Vi valgte ikke faddere til fillerusket utifra hvor mye bibelhistorie de kan, men utifra om vi mener de er snille mennesker som kan stille opp for ham både til vanlig og når han måtte trenge det.
Ville dere forresten synes det er ok om fadderne på eget initiativ tok med barnet deres på gudstjeneste uten å spørre dere først (dersom vedkommende passet ungen en søndag)? Er det en selvfølge at faddere kan gjøre slikt når de tross alt er faddere?
Ville dere forresten synes det er ok om fadderne på eget initiativ tok med barnet deres på gudstjeneste uten å spørre dere først (dersom vedkommende passet ungen en søndag)? Er det en selvfølge at faddere kan gjøre slikt når de tross alt er faddere?
Vel, egentlig er jo det poenget med faddere da.. Jeg skjønner ikke hva annet man skal ha dem til. Å velge noen som evt. skal ta ansvar for barnet hvis foreldrene dør og sånt kan man jo gjøre uten å døpe..
Det hadde kommet veldig an på hvilken menighet det var snakk om. En evt. deltakelse i en gudstjeneste i statskirken ser jeg ikke på som noen trussel mot mine etiske verdier. Jeg tror nok først og fremst at du må ha litt ballast fra før hvis du skal få noe ut av det.
Jeg vokste opp uten religion, så når barneskolen slepte meg inn i kirken syntes jeg jo hele opplegget var passe absurd. Enten var jeg veldig overrasket at voksne intelligente mennesker brukte tid på dette, eller så kjedet jeg meg halvt ihjel.
Men saken er jo at man velger faddere og faddernes oppgave, det de lover, er å hjelpe foreldrene å gi ungen en oppdragelse i den kristne tro (husker ikke nøyaktig ordlyd, men det er noe sånt). Og når man velger faddere og døper, så kan jeg ikke fatte og begripe at man skal ha noe imot at fadderne gjør jobben sin.
Har man det får man da heller la være å døpe?!
Jeg holder selvsagt Jesus utenfor.
Jævla rasist!
Takk :D
Da gjør du det jeg mener er det viktigste en fadder kan gjøre. Vi valgte ikke faddere til fillerusket utifra hvor mye bibelhistorie de kan, men utifra om vi mener de er snille mennesker som kan stille opp for ham både til vanlig og når han måtte trenge det.
Det hadde vært ok for meg.
Men saken er jo at man velger faddere og faddernes oppgave, det de lover, er å hjelpe foreldrene å gi ungen en oppdragelse i den kristne tro (husker ikke nøyaktig ordlyd, men det er noe sånt). Og når man velger faddere og døper, så kan jeg ikke fatte og begripe at man skal ha noe imot at fadderne gjør jobben sin.
Har man det får man da heller la være å døpe?!
Jeg er i grunnen ganske enig. Vi visste jo hva vi gjorde da vi døpte. Men ingen av fadderne går i kirken annet enn ved spesielle anledninger så jeg har egentlig ikke vurdert det som aktuelt. Men ting kan jo endre seg, og hvis f.eks en av fadderne ble "frelst" og begynte å ta med fillerusket i kirken hver søndag og legge ut om synd og de tingene ved den norske kirke/kristendommen som var årsaken til at jeg i utgangspunktet var svært skeptisk til å døpe, så ville jeg nok ikke vært så fornøyd.
Nuvel. Mine unger har ingen faddere vi bekymrer oss over. Men jeg lurer veldig på hva som skulle skjedd med stakkarene om jeg og mistermannen tok kvelden. Det finnes såvidt jeg vet kun et fornuftig menneske i slektene våre som er under 60 år. Det er kusina til mistermannen. Jeg tror vi må spørre henne med en gang om hun vil passe ungene hvis noe skjer. :nervøs:
Nå tenker du for mye.
Vil du ha dem? :ber:
Jeg er fadder til broren min. Jeg gjør ikke noe spesiellt, men han betyr litt mer for meg enn de andre halvsøskene.
Nå tenker du for mye.
Vil du ha dem? :ber:
Selvsagt. 2-åringen kan jo allerede vaske bad. Kan du sette han på toget med en gang? :snill:
Du må nesten vente til jeg dør. Men nå kan jeg ihvertfall hvile i fred når den tid kommer. ;)
Fadderen for min sønn var hans fars søster og min kusine.
Vi forventer ingenting fra de når det gjelder kristen opplæring.
Selv er de flinke til å holde kontakten med sønnen vår.
Bare nalle
15-10-03, 07:43
Jeg fikk den glede å være fadder for datteren til et vennepar. Jeg sa pent i fra at jeg ikke vil ta del i de kirkelige plikter under denne oppgaven. Det var helt greit for foreldrene. Nurket som jeg er fadder til har jeg gjevnlig kontakt med hele året + at hun er en uke sammen med oss hver sommer.
Jeg er fadder!
Frem til han ble 18 skjedde det ikke saa mye. Etter det har vi vaert paa pub. Han holder bra foelge, men maa gi tapt til slutt. Han arbeider jamt med saken. En svaer slamp har han blitt ogsaa.
Ellers er jeg fadder til et par jenter jeg aldri har sett. Det involverer ekser. Da blir det vanskelig. Saann er det bare. En eller annen gang i fremtiden faar jeg nok boetta full. Ufortjent, som alltid.
Oi, jeg glemte visst ei, men hun er ikke 18 enda.
Jeg er fadder for en gutt.
Såvidt jeg vet så er fadder omtrent det samme som gudfar, så jeg regner med at det betyr at hvis han får bråk på skolen så er det jeg som skal legge hestehoder i sengen til rektor.
Jeg er fadder til 3 barn og har plenty faddere til mine egene 3 barn. Jeg forventer ingenting av mine faddere. Jeg valgte å døpe mine barn rett og slett for hvis de ville konfirmeres skulle de slippe å døpes først. Jeg fant ut at det var enklere å melde seg ut av statskirken enn å døpe seg i halvvoksen alder.
Jeg vil nok alltid være stolt over å ha fått den ære å være fadder. Men siden de barna jeg er fadder til også har søsken gjør jeg ikke forskjell på ungene. Men jeg er ikke så nøye på om gavene til jul og bursdag blir litt dyrere til fadderungene fremfor søskenene.
Jeg er også fadder, og i likhet med barnets mor er jeg ikke så veldig religiøs av meg, så enighet om hvorvidt kutte ut DEN delen av opplæringa er greit. Alle mine tre er døpt, om ikke for annet, så for å holde tradisjonen innenfor slekta. Synes det er en fin tradisjon, hva andre velger å gjøre, er opp til de.
Noe som var tatt opp tideligere i tråden var hvem skulle ta var på ungene dersom foreldrene skulle falle ifra.. Har pratet om dette med andre, og egentlig er det bemerkelsesverdig hvor lite folk har planlagt nødløsninger. Faddere er nok ikke de som automatisk får ungene...
Dette med at faddere skulle ta ungene er nok noe som henger igjen fra gamle dager før det offentlige bestemte.
Det er jo ikke så mange årene siden foreldreløse barn måtte klare seg selv.
Jeg er fadder for min søsters 3 barn. Ikke ut av relgiøse grunner, men pga respekt for min søster. Miniwolf'en vil nok ikke få noen faddere da både Prinsessa mi og jeg er ateister og har ingen planer om å sette en fot i en kirke.
Ateist du liksom. Jeg kjenner deg. Egoist kalles det.
"Det finnes bare en gud og det er meg"
Tror du misser poenget her. "Det er ingen gud, alle er mine venner" er vel snarere motoet. Vi er ikke egoister derfor trenger vi ingen mann i skyene for å fortelle oss hvordan vi skal være gode.
Ateist du liksom. Jeg kjenner deg. Egoist kalles det.
"Det finnes bare en gud og det er meg"
Ikke utem grunn at sønnen min heter Christian, som betyr sønn av gud på gresk.
Jeg er fadder til min niese. Har ikke vært så kristen med henne enda, tvert imot :twisted:
Dette med at faddere skulle ta ungene er nok noe som henger igjen fra gamle dager før det offentlige bestemte.
Hey! Jeg er fadder for en gutt. Vil det si at jeg ikke får'n hvis foreldrene kreperer?
Hey! Jeg er fadder for en gutt. Vil det si at jeg ikke får'n hvis foreldrene kreperer?
:forvirret:
Singularity
16-04-04, 12:29
Jeg er i grunnen ganske enig. Vi visste jo hva vi gjorde da vi døpte. Men ingen av fadderne går i kirken annet enn ved spesielle anledninger så jeg har egentlig ikke vurdert det som aktuelt. Men ting kan jo endre seg, og hvis f.eks en av fadderne ble "frelst" og begynte å ta med fillerusket i kirken hver søndag og legge ut om synd og de tingene ved den norske kirke/kristendommen som var årsaken til at jeg i utgangspunktet var svært skeptisk til å døpe, så ville jeg nok ikke vært så fornøyd.Men du er vel da såpass fordomsfri at du ville latt en evt. fadder som hadde blirr frelst av en annen religion, f.eks. satanismen, ta med fillerusket på tilsvarende religiøse møter?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.