PDA

Se full versjon : Muskelmasse

Mr.Man
13-10-03, 01:53
Vi satt og diskuterte om utvikling av muskelmasse hos damer i forhold til menn. Mener å ha hørt at muskelmassen hos damer utvikler seg til de har rundet puberteten, men hvis de ikke trener vil de ikke bli stort sterkere oppover mot mer moden alder. Derimot vil menn fortsette å bli sterkere etter puberteten selv om de ikke trener regemessig. Er det riktig, eller har jeg hørt feil?

Sorepheus
15-10-03, 17:42
Vel, damer har lavere muskel ratio i forhold til fett (mer fett) enn menn, men det finnes jo female bodybuilders langt opp i tredve åra (mulig de bare ser 30ish ut av andre grunner though :lol: ) .. Menn mister muskellmasse om de ikke trener og spiser nok akkurat som kvinner ... Imidlertid tar det kortere tid for menn å legge på seg muskelmasse igjen (testosteron overskudd) og det har visst ingenting å si at en ikke spiser kjøtt.

Det er og forskjell på muskelfibre og menneskeformer, Endomorf (runde med kort kropp og korte lemmer), mesomorfe (brede skuldre og muskuløse lemmer) og ektomorfe (høye og slanke). Når det gjelder muskelfibre får man det man trener til, altså gåmuskler er ikke det samme som løpemuskler og løpemuskler ikke det samme som sprintmuskler. Har sett og vært med på eksempler der den store karer har blitt danka ut i handbak, til tross for 1-2 cm. mer diameter rundt arma.

Når jeg tenker på det er det godt mulig at du har rett, men en annen teori kan være at menn legger på seg andre steder enn kvinner og dermed ser mer muskuløse ut, selv om det nok bare er reservelagre utviklet av evolusjonen for kalde dager, uten strøm og åpen lokalsjappe.

Bare nalle
15-10-03, 18:04
Jeg tor du har rett. Jeg fant nemlig dette.

barnealder er det nokså likt - guttene ligger i gjennomsnitt bare litt høyere. Men i løpet av puberteten får guttene høyere oksygenopptak i forhold til kroppsvekten. Det kan bero bl.a. på at jenter da får mer kroppsfett enn gutter, og på at gutter i puberteten har flere røde blodlegemer som gjør at blodet deres kan oppta og transportere mer oksygen.

gyrken
15-10-03, 20:55
Grunnen til at vi begynte å tenke på dette var at vi så Farmen. Der skulle hun på 31 kjempe mot hun unge, tror hun er 21.

For to ganske utrente menn, så ville normalt 31-åringen være sterkest. Tror jeg da. Men for jenter er det kanskje ikke sånn at man blir sterkere med alderen uten å jobbe spesielt for det.. (?)

Bare nalle
15-10-03, 21:16
4Vi jenter må nok jobbe for det. I den aldersgruppa du nevner der må nok gutta jobbe for det også, tror jeg.
Vi jenter kan trøste oss med at vi er sterkere enn gutta psykisk. Det er ihverfall noe. :nemlig: