PDA

Se full versjon : Pappapermfrust

Starwolf
13-10-03, 15:00
Som sikkert endel av dere har fått med seg så skal jeg bli pappa om noen få måneder.

Idag hadde jeg en svært lite givende samtale med trygdekontoret. Iom at min kone ikke har hatt noe særlig til lønnet arbeid her i Norge de siste månedene pga skole (Rosenhof voksenopplæring) ser det ut til at jeg ikke kan ta ut lang permisjon slik at min kone kan komme seg i arbeid ganske raskt etter fødselen slik at vi ikke sliter med bare en lønning.

Men mappas permisjon er bundet til mammas inntekt (eller mangel av sådann i vårt tilfelle) så ligger vi mildt sagt tynt an.

Fytte beng, blir det ørten rette i tippelotto så blir det hasta la vista for vår del.

gyrken
13-10-03, 15:23
Det der stemmer da ikke? Det har skjedd en forandring de siste årene, sånn at pappa tjener opp rett til permisjon selv og ikke er avhengig av hennes inntekt. De første 6 ukene er mor sine, deretter kan foreldrene dele som de vil.

Dette synes jeg du skal sjekke om igjen, sørg for å få snakke med noen andre. Erfaringsmessig skal man aldri stole på de som uttaler seg på trygdekontoret - de er IKKE alltid oppdatert og de sier visst bare det som faller dem inn i øyeblikket..

Disse reglene ble forandret et sted mellom mine to barn. Mistermannen hadde ikke rett til permisjon for eldstemann fordi jeg var student og ikke hadde hatt inntekt, men med nummer to hadde han det!

gyrken
13-10-03, 15:26
Er jeg helt på jordet? Jeg trodde virkelig at far hadde fått selvstendig rett til fødselspenger nå..

Starwolf
13-10-03, 15:28
Jeg håper du har rett slik at jeg kan kaste Alex ut i jobb fort som f.... Jeg har ingenting imot å gå hjemme istedet. Bedre at jeg går på 80% lønn pluss Alex har inntekt hvis hun kan finne en jobb, enn at jeg sliter på meg hjerteinnfarkt med to jobber pluss overtid for å få hjulene til å gå rundt.

gyrken
13-10-03, 15:28
Dersom mor ikke oppfyller vilkårene til fødselspenger etter folketrygdloven, kan far ha selvstendig rett til fødselpenger. Dette forutsetter at far oppfyller vilkårene for rett til fødselspenger, se avsnittet om opptjening. Videre må det være en reell omsorgsovertagelse, der mor ikke kan yte omsorg for barnet på grunn av at hun:

går ut i arbeid,
tar offentlig godkjent utdanning på heltid,
tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,
på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller
er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet.

Sakset fra trygdeetaten.no

Starwolf
13-10-03, 15:29
Det var det da. Alex har ikke jobb per idag. Hunn hadde noen strøjobber i sommer. Og jeg tviler på at Rosenhof voksenopplæring gir samme status som "offentlig godkjent utdanning".

gyrken
13-10-03, 15:33
I og med at du jobber full tid og har gjort det hele tiden, har du selvsagt oppfylt den opptjeningsdelen av avtalen.

Uansett, dersom dere ikke, av en eller annen grunn jeg ikke forstår, skulle få fødselspenger, så har dere krav på engangsstønad. Ikke så mye, men det er da noe.. Litt over 30 000.

Det er mulig problemet er at hun ikke har noen jobb å gå tilbake til? Dersom hun blir gående arbeidsledig kan nok ikke du få fødselspenger. Skaff dama en jobb, så ordner det seg sikkert. :)

Starwolf
13-10-03, 15:36
Det er ikke helt lett å finne jobb til ei som er høygravid. Spes når hun er utenlandsk.

lurer på om jeg får solgt kroppen min til forskning. Går den da på kilopris :?:

gyrken
13-10-03, 15:47
En studieplass går det an å skaffe selv om man er høygravid.

Starwolf
13-10-03, 16:05
Men for å få en studieplass må man ha bestått norskprøve, og så klart. Det koster som regel koster en studieplass penger :(

Mr.Man
13-10-03, 17:24
Men for å få en studieplass må man ha bestått norskprøve, og så klart. Det koster som regel koster en studieplass penger :(
Auda. Den var lei....

medica
13-10-03, 22:29

Kan hun ikke melde seg opp til et eller annet på Blindern? Har hun noe som tilsvarer generell studiekompetanse? Sjekk med studiekonsulent på UIO! Og mange av disse studiene er lagt opp slik at hun kan være en god del hjemme siden det ikke er obligatorisk fremmøte. Så kan dere begge være mye hjemme, hun får studielån og du får 80% lønn til ungen er året (eller 100% til ungen er 10 mnd.).

Starwolf
14-10-03, 09:08
Kan hun ikke melde seg opp til et eller annet på Blindern? Har hun noe som tilsvarer generell studiekompetanse?

Som jeg sa innledningsvis så må Alex først ha en bestått norskprøve. Muligens også en Bergenstest(?) som er enda tøffere for å komme inn på UiO. Slik var det waffal for å komme inn på kunsthøyskolen. Neste språkprøve er i desember, og ALex har termin i januar. Jeg tviler på at Alex greier å være noe særlig fokusert under prøven som tar 6 timer.

Jeg får heller fri til jobben og se om jeg kan få noe ekstra fri mot å jobbe ekstra etterpå eller før.

gyrken
14-10-03, 12:45
Jeg tror ikke det er for sent å bestemme seg litt uti permisjonstiden om at du tar resten da? Så hvis hun finner seg jobb når ungen er et par måneder gammel, skulle det gå an å ordne det slik at du får resten av permisjonen.

filurus
14-10-03, 22:21
Jeg tror, som gyrken skriver i siste innlegg, at man kan endre permisjonsopplegget underveis dersom omstendighetene endrer seg. Så hvis Alex får seg en jobb f.eks. 3 mnd etter fødselen så kan du ta ut resten av permisjonen med din lønn som grunnlag. Vi hadde de samme problmestillingene mens jeg var gravid, men jeg fikk meg heldigvis et vikariat og opparbeidet meg et bedre permisjonsgrunnlag.

Lykke til!