PDA

Se full versjon : Kvinner tjener mye mindre enn menn

gyrken
13-10-03, 22:54
Forsåvidt ikke noe nytt det som står å lese i avisen i dag. Jeg så på tv i dag at noen diskuterte hva man skulle gjøre for å få kvinner til å velge annerledes, velge bedre betalte yrker.. Men er ikke det litt bakvendt egentlig?

Jeg mener heller at folk bør få velge det som faller naturlig for dem, og at samfunnet burde sørge for at de tradisjonelle kvinneyrkene (som er kjempeviktige yrker!) blir skikkelig verdsatt og lønnet de også!

medica
13-10-03, 23:02
Et av problemene er at de tradisjonelle kvinneyrkene er typisk yrker med lav utdanning siden det tidligere stort sett var menn som fikk studere. Har man et yrke der man har samlet seg mye studielån, så rettferdiggjør det høyere lønn. Men nå er det jo flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning, så det har etterhvert blitt et «moot point.»

Og det er jo ikke bare som kvinne å velge et bedre betalt yrke når lønnsforskjellen er tilstede innen ett og samme yrke! :roll:

Vi blir rett og slett straffet for å gå gravide og få barn. Jeg håper de gubbene som i dag er kritiske til å ansette småbarnsmødre er de som blir liggende lengst i bleiene når de ligger på gamlehjemmet og det mangler folk til å vaske dem i rævva! :ond:

gyrken
13-10-03, 23:06
Jeg håper de gubbene som i dag er kritiske til å ansette småbarnsmødre er de som blir liggende lengst i bleiene når de ligger på gamlehjemmet og det mangler folk til å vaske dem i rævva!

Yeah!

Er vi ikke flinke nok til å stille krav, slik som mennene gjør? Har vi for dårlig selvtillit rett og slett?

Mr.Man
13-10-03, 23:29
Jeg tror årsaken henger mye å at kvinner blir litt ufokuserte og ikke målrettet nok. Er det en kvinne og en mann som ligger an til samme stilling, vil kanskje en mann dedikere mer innsats i jobben for å konkurrere. Jeg tror kanskje mange kvinner vil gi seg i en sånn situasjon.

På en annen side tror jeg de fleste kvinner ofte har bedre lederegenskaper (de multitasker bedre), men problemet er vel igjen at det ikke er mange nok kvinner som er villig til å selge seg selv litt for å hanke inn lederposisjonen de vil ha.

filurus
14-10-03, 22:05
Det Mr.Man sier om at kvinner ikke er like villige til å dedikere seg i en jobb kan sikkert henge sammen med at mange kvinner ikke er like villige til å la jobben gå ut over barna og familieliv som mange menn er. Selvsagt gjelder ikke dette alle, men hvertfall endel.

Jeg har møtt masse kjønnsdiskriminerende holdninger i forbindelse med jobbsøking og i jobbsituasjoner. Vi blir, som medica skriver, straffet fordi vi kan bli/blir gravide og har barn. Når unger må være hjemme fra barnehagen pga sykdom tipper jeg det oftest er mor som blir hjemme med dem. Alle sånne ting gjør at arbeidsgivere kniper pengesekken mer igjen overfor kvinner enn menn.
Jeg har i flere intervjuer opplevd å bli spurt om planlagte svangerskap etc. Jeg har t.o.m. opplevd en intervjuer (som også ble min sjef..) gi meg et foredrag om at han ikke fant seg i at nyansatte kvinner ble gravide. Og man måtte ikke komme i ettertid og si det var et uhell, for det finnes så mange gode prevensjonsmidler! :sjokk: Jeg var desperat nok til å ta jobben til tross for dette, og fikk selvsagt en skikkelig lusen lønn. Til sjuende og sist var det hans holdninger i forbindelse med at jeg ble gravid som gjorde at jeg sa opp. Da hadde jeg jobbet der i over 18 mnd.

Jeg kan ikke si sikkert om han ville lønnet en mann bedre, for det var bare kvinner ansatt der. Men det ville slett ikke overrasket meg om han gjorde det. jeg har inntrykk av at menn stiller høyere krav om lønn, mens vi kvinner ofte er litt for beskjedne.

pip
26-10-03, 21:54
Jeg mener heller at folk bør få velge det som faller naturlig for dem, og at samfunnet burde sørge for at de tradisjonelle kvinneyrkene (som er kjempeviktige yrker!) blir skikkelig verdsatt og lønnet de også!

Jupp.

Mye av "problemet" er at mange kviner jobber deltid. Men jeg tror vi må snu på flisa og si at det å jobbe deltid er viktig for samfunnet. At det er flott at kvinner (og noen menn) prioriterer andre ting en jobb og karriære. Og at dette må bli satt synlig pris på. Vi har kommet noenhakk videre med omsorgspoeng og kontantstøtte, vi bør gå lenger.

Mr.Man
26-10-03, 22:14
Kontantstøtten har jo slått litt feil ut da utlendingene holder barna hjemme slik at de ikke lærer norsk. Det er mulig dette blir litt AP, men jeg synes at barn skal gå et par år i barnehage før skolegangen. De har de veldig godt av.

pip
26-10-03, 22:17
Kontantstøtten har jo slått litt feil ut da utlendingene holder barna hjemme slik at de ikke lærer norsk. Det er mulig dette blir litt AP, men jeg synes at barn skal gå et par år i barnehage før skolegangen. De har de veldig godt av.

Tja. Nå er jo kontantstøtten bare frem til 3 år, så om folk holder barna hjemme etter det så har det vel ikke så mye med den å gjøre? ellers har jo gratis kortidsbarneahge vært en suksess i gamle Oslo, mht å få de fleste barna i barnehage før skolen.

gyrken
27-10-03, 00:19
Men nå er ordningen lagt ned.. :(

Sorepheus
27-10-03, 00:33
Synes forøvrig et argument for høyere lønn i typiske kvinneyrker er at det blir mer peace and love i samfunnet, noe som jo og er et godt argument for kvinnelige ledere (hvis vi da ser bort fra Gro, men hu kan jo knapt kalles en kvinne da...) :respekt:

Mr.Man
27-10-03, 02:07
Tja. Nå er jo kontantstøtten bare frem til 3 år, så om folk holder barna hjemme etter det så har det vel ikke så mye med den å gjøre? ellers har jo gratis kortidsbarneahge vært en suksess i gamle Oslo, mht å få de fleste barna i barnehage før skolen.
Det er jo bare å lage litt flere, så kan kontantstøtten til de nye finansiere de eldre.

pip
27-10-03, 19:07
Men nå er ordningen lagt ned.. :(

Jeg trodde de omgjorde det vedtaket?

Uansett er det meningen at det skal bli slik over alt, fordi det som skjedde i gamlebyen var et prøveprosjekt.

pip
27-10-03, 19:10
Det er jo bare å lage litt flere, så kan kontantstøtten til de nye finansiere de eldre.

Alle ordninger kan misbrukes. Men jeg synes det er dumt å ikke ha kontantstøtten fordi noen kan finne på å utnytte den! De barna som bør i barnehage kan en nå på andre måter enn å si at ingen i hele befolkningen skal ha kontantstøtte.