PDA

Se full versjon : Ungdommen nå til dags

gyrken
13-10-03, 23:15
En ting som stadig forundrer meg med ungdommen nå til dags:

Når jeg snakker til en eller annen, for eksempel sier at "Hei du Per, det er ikke lov å hive papirfly i timen!". Så hauser Per seg opp noe voldsomt, peker rundt seg og skriker og bærer seg fordi Muhammed og Marek har kastet først - så hvorfor snakker jeg til ham da??????

Så forklarer jeg rolig at jeg snakker til han fordi det var han jeg så - evt. at NÅ snakker jeg til deg, Per, etterpå skal jeg snakke til Muhammed og Marek. Men det synker ikke inn. Per blir helt fra seg over å bli irettesatt, selv om han vet utmerket godt at det han gjorde var galt.

Da lurer jeg på hva det er med ungdommene nå til dags. Jeg synes det er unntaket som kan ta en irettesettelse på en skikkelig måte og si "ja, det var dumt, beklager" eller noe slikt. Og det gjelder ikke bare meg. Vi snakket nettopp om det på lærerværelset før helgen.

Jeg kan virkelig ikke huske at jeg og mine klassekamerater var sånn da vi var tenåringer. Ble man tatt på fersken så beklaget man og ferdig med det - man tystet ikke på alle kameratene sine og hisset seg opp og kjeftet og argumenterte med læreren.

Hva skal det bli av disse folka tenker jeg ofte..

Mr.Man
13-10-03, 23:21
Jeg kan virkelig ikke huske at jeg og mine klassekamerater var sånn da vi var tenåringer. Ble man tatt på fersken så beklaget man og ferdig med det - man tystet ikke på alle kameratene sine og hisset seg opp og kjeftet og argumenterte med læreren.

Hva skal det bli av disse folka tenker jeg ofte..
På ungdomskolen jeg var fikk tysterne rimelig hard medfart. Det beste du kunne håpe på var juling. En jente fikk kneskålene knust fordi hun tysta på noen i klassen. Jeg vet ikke hva som er best jeg. At alle tyster åpenlyst og driter i det, eller om man henger tystere i nærmeste tre...

gyrken
13-10-03, 23:23
Det er viktig å lære ungene når de skal sladre og når det er patetisk å gjøre det.

Starwolf
14-10-03, 09:12
En ting som stadig forundrer meg med ungdommen nå til dags:

Noe jeg hørte min bestemor sa i min ungdom. Jeg tror ikke ungdom er noe særlig værre nå. Jeg tror det ligger mye i hva slags foreldre de har. Jeg har på følelsen av at oppdragelsen har blitt skjøvet mer og mer over på skole/barnehage. De begynte allerede i vår generasjon. Jeg trenger ikke gå lengre enn til meg selv.... Det har da blitt "mannfolk" av meg og på et vis :kul:

gyrken
14-10-03, 12:38
Joda, jeg vet at folk har sagt det til alle tider. Men på mange måter er de jo annerledes enn det vi var. Senest i går kunne man høre i media at de drikker og doper seg dobbelt så mye nå som for ti år siden. Men nå var det egentlig ikke det jeg lurte på - bare den underlige reaksjonen man får når man forsøker å snakke til en av dem som jeg virkelig ikke kan kjenne igjen fra min egen ungdomstid.

Da jeg ble tatt på fersken med en røyk i hånda, så stumpa jeg den, bøyde hodet og innrømte i håp om at læreren skulle være så snill å ikke sende med melding hjem. Nå hyler og skriker de om hvem andre som også røyker og hvorfor jeg ikke snakker til dem isteden?! Rare folk altså.

Det blir sikkert folk av dem, men jeg lurer litt på hva slags. :)

spindis
14-10-03, 12:58

synes du virkelig vi ungdommen er så frekke.. ser på meg selv som en meget høfflig ung dame jeg.. :knegg:

gyrken
14-10-03, 12:58
Hvor gammel er du spindis? Jeg håper du har passert 13. ;)

spindis
14-10-03, 13:05
Hvor gammel er du spindis? Jeg håper du har passert 13. ;)

hehe.. jeg er en meget ung dame på 26... med et kraplyl på 2 1/2 å gubbe :mrgreen:

gyrken
14-10-03, 13:07
Det var fryktelig ungt ja. Får du lov å være ute etter klokka 20?

spindis
14-10-03, 13:08
Bare om jeg lover å ringe hjem hver halv time..

gyrken
14-10-03, 13:15
Jeg er glad jeg er 31. Jeg trenger bare å ringe hjem en gang i døgnet.

spindis
14-10-03, 13:17
ja gleder meg til og tippe over 30 gett... ;)

gyrken
14-10-03, 13:26
Det var ganske skummelt å runde 30. Da fikk jeg masse tanker i hodet om å slutte å røyke og sånt. Tror jeg har fortrengt dem nå.

Starwolf
14-10-03, 13:32
(u)heldigvis runder jeg alderen av gammel gris snart så da slipper jeg å ringe hjem. Da jeg passerte 35 så holdt med at jeg ble det til at jeg bare sa i fra hvor jeg skulle henne og hvilket kalenderår jeg kommer hjem. ;)

Bare nalle
14-10-03, 13:32
Det var nok litt tøffere før i tiden. Jeg husker det fløy en fyr rundt i Oslo med tyster tatoovert i panna. :knegg:

gyrken
14-10-03, 13:36
Det var nok litt tøffere før i tiden. Jeg husker det fløy en fyr rundt i Oslo med tyster tatoovert i panna.

Seriøst? Herregud, hva hadde den stakkars fyren gjort?

Men man skal ikke fly rundt og sladre i tide og utide. Jeg forsøker å forklare ungene mine at de ikke skal sladre på alle mulige småting som den andre gjør, men det er ikke så lett å få sånne små til å skjønne forskjellen på viktige og uviktige ting da. :roll:

Starwolf
14-10-03, 13:39
men det er ikke så lett å få sånne små til å skjønne forskjellen på viktige og uviktige ting da.

Det kan jo tenkes at de små har litt annen prioritering enn mamma :D

Bare nalle
14-10-03, 13:50
Det var nok litt tøffere før i tiden. Jeg husker det fløy en fyr rundt i Oslo med tyster tatoovert i panna.

Seriøst? Herregud, hva hadde den stakkars fyren gjort?

Men man skal ikke fly rundt og sladre i tide og utide. Jeg forsøker å forklare ungene mine at de ikke skal sladre på alle mulige småting som den andre gjør, men det er ikke så lett å få sånne små til å skjønne forskjellen på viktige og uviktige ting da. :roll:

Ja, helt seriøst. Jeg vet ikke hva han hadde gjort. Jeg kjente ham ikke. Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde turt å bli kjent med han heller.

Jeg prøver å lære mine forskjellen på å si fra når det er viktig. Ikke sånn småsladring hele tiden. Jeg tror de bruker litt tid på å skjønne forskjellen, men den kommer.
jeg er enig i deg med at ungene kan legge skylden på kamerater i dag mye lettere en de gjorde før. Det er helt klart en uting.

gyrken
14-10-03, 13:54
Jeg er enig i deg med at ungene kan legge skylden på kamerater i dag mye lettere en de gjorde før. Det er helt klart en uting.

Jeg lurer på hva det der kommer av!

Bare nalle
14-10-03, 13:57
Jeg er enig i deg med at ungene kan legge skylden på kamerater i dag mye lettere en de gjorde før. Det er helt klart en uting.

Jeg lurer på hva det der kommer av!

Vanskelig å si. Det må ha skjedd over en lang tid, for før ville en jo fått seg en på trynet hvis en hadde lagt skylden på noen andre.

heves
14-10-03, 14:09
Hvorfor sier dere at vi sladrer?? Jeg synes dere skal passe på dere selv først. Dere sladrer jo på de unge og så klager dere på at vi sladrer!

*ung*

Bare nalle
14-10-03, 14:10
Det var godt du kom inn, heves. Du kan sikkert forklare oss hvorfor dere godtar slik sladring fra hverandre.

heves
14-10-03, 14:19
Ungdom sladrer ikke mer enn andre. Men når voksne legger skylden på ungdom må de jo forsvare seg!

Bare nalle
14-10-03, 14:22
Ungdom sladrer ikke mer enn andre. Men når voksne legger skylden på ungdom må de jo forsvare seg!

Har du lest tråden?

heves
14-10-03, 14:26
Jeg har lest og jeg synes det dere skriver ikke er riktig.

gyrken
14-10-03, 14:30
Jeg opplever det sånn. Jeg forundrer meg over dette mange ganger hver dag. Det kunne ikke ramlet meg inn å sladre på vennene mine for at de også skulle få kjeft. Det ville da ikke fått meg til å føle meg noe bedre?

Bare nalle
14-10-03, 14:34
Jeg har lest og jeg synes det dere skriver ikke er riktig.

Det er ikke tull altså.
Før i tiden når vi ble tatt for noe kunne vi ikke sladre på andre som hadde gjort det samme som oss. Da ville vi ha fått pryl av den vi sladret på.

I dag kan en sladre på kompisen for selv å slippe unna sammtidig som kompisen står ved siden av å hører på.
Kan det være for at dere har funnet en utvei for å slippe unna ansvaret og alle parter er enige at de kan bruke hverandre til det?

gyrken
14-10-03, 14:43
Ja, kanskje det er en sånn "en for alle, alle for en"-greie. Skal en få kjeft for å ha gjort noe galt, så er det bare rett og rimelig at alle får det, det er de visst skjønt enige om, både den som ble tatt i utgangspunktet, og den som blir sladret på. Det er ingen som blir sure over å bli dratt inn i en sak av en venn.

Men til en viss grad virker det jo, for de oppnår at vi (lærere, foreldre) havner i en situasjon som vi ikke helt vet hvordan vi skal håndtere, og så kan det fort skje at man bare dropper hele greia fordi man ikke når frem til ungene uansett. Det er jo grenser for hvor mye skoletid man kan bruke på bagateller.

Men jeg prøver å være tydelig på at JEG ikke kan ta andre enn de jeg ser som gjør noe galt. "Jeg snakker til deg nå, fordi jeg så at du gjorde ditt og datt. Jeg så ikke ham." Men det opplever altså ungene som veldig urettferdig og de hører ikke på hva man sier fordi de blir så opptatt av det.

Dette er en av de tingene jeg synes er litt vanskelig å takle i hverdagen.

Bare nalle
14-10-03, 14:49
Du har helt rett i det, Gyrk.
Mine unger er også sånn. Det prøver å komme unna med at den eller den gjør akkurat det samme. Jeg står på mitt og sier de får feie for sin egen dør, men ofte nekter de å forstå.

bålla
14-10-03, 15:04
Dagens ungdom har ikke respekt for noe eller noen. I alle fall ikke de som bor her om kring.

medica
14-10-03, 17:32
Men jeg prøver å være tydelig på at JEG ikke kan ta andre enn de jeg ser som gjør noe galt. "Jeg snakker til deg nå, fordi jeg så at du gjorde ditt og datt. Jeg så ikke ham." Men det opplever altså ungene som veldig urettferdig og de hører ikke på hva man sier fordi de blir så opptatt av det.

Si: «jeg har en fireåring som har vokst fra å skrike «urettfææærdi,» men du har altså ikke det. Livet er ikke rettferdig. Suck up and deal with it, din schnørrunge!» :kjerring:

gyrken
14-10-03, 18:29
Og som om ikke alt det jeg har nevnt over her var nok; kaller man dem noe, snørrunge for eksempel, så er disse snørrungene så innmari klar over sine rettigheter her i verden. Da skal de til rektor og klage og anmelde og jeg vet ikke hva.

Nei, livet er ikke rettferdig. :forvirret:

Funny
23-11-03, 22:12
Håper barna mine ikke blir for sladrete...men dere som ser mine barn gjøre noe de ikke skulle ha gjort så RING MEG.... :?:

lille larven
24-11-03, 00:33
Jeg er glad jeg er 31. Jeg trenger bare å ringe hjem en gang i døgnet.

Fy flate...det skal jeg si fra om hjemme...jeg er mye eldre, men må ringe hjem 2 ganger i døgnet :lol: