PDA

Se full versjon : attføring..

spindis
14-10-03, 11:31
Regner med at jeg om noen måneder ender opp på yrkesrettet attføring. Jeg var på trygdekontoret og snakket med dem i går. Der får jeg fortalt at jeg slett ikke må forvente og komme på den type utdanning jeg selv måtte ønske og at det var mye lettere for aetat og få meg ut i arbeid uten skole. Dvs jobbe i butikker ol..

Nå er det nettop det jeg gjør..jobber som butikkmedarbeider. Det er et yrke jeg ikke kan tilbake til...aetat tenker raskest ut i jobb på billigst måte. Jeg trodde litt av vitsen var at man kanskje kunne få jobbe med noe man har lyst til. Jeg trives i den jobben jeg har nå men kan ikke av helsemessige grunner fortsette der...vil det veie opp at jeg blir fysisk frisk men ikke trives? :?:

Det jeg da vurderer er faktisk og si opp jobben min og begynne og studere. Om det kommer til at jeg må gå et kurs ol som jeg over hode ikke har interesse for. Har allerede funnet ut hva jeg ønsker og søke på...

regner med vi kommer til og ende på omtrent samme inntekt uansett..

Er det i såfall håpløst av meg og betale en utdanning selv, enn å bli attført til noe jeg ikke vil??

Det hele er helt hypotetisk da, det vil jo ta en del tid før jeg får avklart det hele...bare noen tanker jeg har gjort meg.

Starwolf
14-10-03, 12:27
Stat og kommune er flinke til å sette en i slike situasjoner. For endel år siden var jeg relativt langtidsledig og hadde gått AMO kurs. Dette var i 1993 eller.no hvor man hadde 80 uker med arbeidsløshetstrygd. Når disse 80 ukene var over gikk man inn i en karantenetid hvor fortsatt trygd ble utbetalt hvis du ikke hadde jobb.

I mitt tilfelle var dette i midten juli. Midt i fellesferien. Jeg hadde endelig greid å lande en deltidsjobb i et vikarbyrå, men pga lite oppdragspågang ville det ikke bli så mye jobbing. Og nå kom den finurlige regelen i karantenetiden. hvis man utførte lønnet arbeid i karantenetiden ville man miste rett til arbeidsledighetstrygd. Jeg ba på mine såre knær for å få dispensasjon, men svaret ble nei. Enten så jobber du eller så får du heve trygd.

Enden på vis var at jeg måtte takke nei til jobben fordi inntektene derfra ville bli for lave. Jeg ble sendt så på et jobbsøker kurs jeg ikke hadde behov for. Heldigvis fikk jeg en jobb noen uker etter. Heretter er Aetat og sosialkontor bannlyst. :twisted: :twisted: :twisted:

gyrken
14-10-03, 12:41
De fleste av oss betaler jo utdanningen selv. Klart det ikke er håpløst! Men jeg ville satset på å få det til uten å ta opp mye studielån. Hvis du har en mann med inntekt kan du kanskje klare det hvis du tar en liten deltidsjobb ved siden av studiene?

spindis
14-10-03, 12:47
De fleste av oss betaler jo utdanningen selv. Klart det ikke er håpløst! Men jeg ville satset på å få det til uten å ta opp mye studielån. Hvis du har en mann med inntekt kan du kanskje klare det hvis du tar en liten deltidsjobb ved siden av studiene?

Han studerer han også..men vi kommer til og ende på ca samme inntekt alikevel. må nok belage meg på en ekstrajobb et par ganger i uka ja.

Har veldig veldig lyst til dette altså..opptaket er ikke til høsten, så det er jo håp for at det har skjedd ting fram til da. :)

spindis
14-10-03, 12:50
Enden på vis var at jeg måtte takke nei til jobben fordi inntektene derfra ville bli for lave. Jeg ble sendt så på et jobbsøker kurs jeg ikke hadde behov for. Heldigvis fikk jeg en jobb noen uker etter. Heretter er Aetat og sosialkontor bannlyst.

skjønner hva du mener... Aetat og trygdekontoret oppfordrer ikke folk til å komme seg ut i jobb akkurat. Sambo gikk arbeidsledig i vår og tapte penger på å jobbe i forhold til trygda!! Tre stjerner i boka til aetat :medica:

spindis
14-10-03, 12:52
opptaket er ikke til høsten

opptaket er ikke før til høsten skulle det være selfølgelig :flau:

Lion
14-10-03, 14:48
Min erfaring er at man kan velge og vrake i utdanninger man har lyst til å ta om man havner på yrkesrettet attføring.

Sorepheus
14-10-03, 15:58
Je, men en bør være klar over at selv om en kommer på yrkesretta attføring er det ikke gull og grønne skoger, Temmelig vanskelig å få det til å snurre rundt med så lite cash, selv måtte jeg nå melde VISA-tapt og søke om stipend og studielån (60% i tillegg til attføringa) ... og før noen klager muttern betalte 350.000 i skatt i fjor...

W.

medica
14-10-03, 17:39
Regner med at jeg om noen måneder ender opp på yrkesrettet attføring. Jeg var på trygdekontoret og snakket med dem i går. Der får jeg fortalt at jeg slett ikke må forvente og komme på den type utdanning jeg selv måtte ønske og at det var mye lettere for aetat og få meg ut i arbeid uten skole.

Og det er jo innmari smart av dem å sende folk ut i jobber de ikke vil trives i. Ethvert normalt menneske ville da forventet at en institusjon som skal få folk tilbake i arbeid, vil få dem inn i en jobb de vil trives i, slik at de ikke havner tilbake i mølla igjen i løpet av no time!

Idiotisk! :dunkhode:

spindis
14-10-03, 23:48
Og det er jo innmari smart av dem å sende folk ut i jobber de ikke vil trives i. Ethvert normalt menneske ville da forventet at en institusjon som skal få folk tilbake i arbeid, vil få dem inn i en jobb de vil trives i, slik at de ikke havner tilbake i mølla igjen i løpet av no time!

Idiotisk!

helt enig... håper ihvertfall det ordner seg.. :)

nette
15-10-03, 14:31
Trygdekontoret er noe dritt.Vel,mulig man kan "velge og vrake" utdanninger,men man må ha lyst på det,ikke minst,og det er ikke barebare.

Mr.Man
15-10-03, 15:04
Hvis man ikke er i stand til å skaffe seg jobb sjøl, så synes jeg man må ta det man får. Så kan man heller søke andre jobber på si og prøve å skaffe noe annet.

Sorepheus
15-10-03, 18:36
Hvis man ikke er i stand til å skaffe seg jobb sjøl, så synes jeg man må ta det man får. Så kan man heller søke andre jobber på si og prøve å skaffe noe annet.

Vel de fleste jobber krever stadig mer kunnskap og utdannelse, ikke minst på et enormt regelverk .. det er ikke som før i tiden når man kunne gå ned til skogeieren og få utdelt øksa på dagen.

WD.

spindis
15-10-03, 18:43

Jeg er jo i stand til og skaffe meg jobb da(er ikke sikker på om det var meg du referete til her men), kan bare ikke ta hva som helst. har gått med kroniske ryggplager i over et år. Det sier seg selv at jeg ikke kan skuffe snø på heltid da. Problemstillingen var om jeg skal satse på attføring og evt havne i et yrke jeg ikke vil trives i eller hoppe av karusellen og begynne og studere på egenhånd.