Se full versjon : Skatt og regjeringens økonomipolitikk
Jaja, nå sitter jeg her da med restskatt på nesten 5000 kroner. Jeg lurer på hvordan detta går. Men det kunne ha vært værre, i april fikk jeg krav på 13000. Det viste seg at de hadde lignet meg i feil klasse. I fhor jobbet jeg både oertid og ekstrajobber for å få hjulene til å gå rundt.
Jeg er ganske forundret over hvordan staten forvalter pengene våre. Vi betaler en masse i skatt som igjen blir langet ut i diverse støtter og fororndinger. Ta for eksempel barnetrygd og kontantstøtte. Åffer skal jeg betale en masse i penger i skatt og deretter få en skarve tusenlapp igjen i barnetrygd? Hadde det ikke vært enklere å gi folk en flat skatt med minst mulig fratrekk? Dermed så slipper man å skyve penger frem og tilbake i en administrasjon som ikke gjør annet. Det koster jo en jæffelig mye penger.
For hver gang et nytt gode som skal spres ut til befolkningen så må dette finansieres over skatteseddelen eller andre finurlige avgifter. Og har en avgift først kommet forvinner den heller ikke så lett. Bare se på momsen. Den skulle bare midlertidig være 22% da den gikk opp fra 20% for snart 10 år siden. På en måte fikk de jo rett, men nå er jo momsen oppe i 24%. Det er nesten en fjerdedel av prisen på en vare.
Faktiskt så støtter jeg fult ut at det offentlige privatiserer endel av driften sin og gjør det den kan for å skjære ned på de offetlige utgifter, men ikke via kutte i primæroppgavene til stat/kommune, men ved å reorganisere og tenke nytt. Slik som det går nå ligger Norge tynt an den dagen oljen forsvinner. Vi har jo omtrent ingen industri lengre fordi den har omtrent priset seg ut av markedet. Idag så blir fisk fanget av norske trålere sendt til kina for foredling før den ligger i frysedisken på Rimi. Det gjør fisken 3 kroner billigere per kilo en om den hadde blitt foredlet i fangstlandet Norge.
Jeg har en følelse av at vi kan få store problemer i fremtiden hvis regjeringen ikke gjør noe drastiskt.
Imens får jeg fri til muttern om å dekke restskatten =0/
Historisk er det visst også slik at land som får store rikdommer "gratis" - som vi har fått oljen, gjør seg så avhengig av den at samfunnet omtrent kollapser den dagen det tar slutt. Jeg bekymrer meg også for dette.
Lurer på om jeg ikke er enig med deg jeg, tingeling.
Og selv om jeg tror vi alltid kan gjøre ting bedre, så ser jeg ikke hvorfor private skal gjøre det bedre enn komunale og statlige. Trenden ellers i Europa er jo at privatiseringstrenden har snudd -og det er jo også en veldig dyr prosess... Så i stedet for å være ti -tyve år etter; privatisere når de andre snur, og så snu når vi ser at dette ikke var lurt, kan vi ikke trekke inn årene og tenke oss om litt mer før vi gjør noe vi kan komme til å angre på?
Synes me betaler alt for lite skatt eg.Skulle gjerne betalt meir,om eg da var sikker på å få sykeplass og gammleheimsplass når eg hadde bruk for det. :sjokk:
Hum... en kan jo betale skatt frivillig og... Jeg betaler månedlig bidrag til: CARE, SOS-barnebyer, Leger uten Grenser, Amnesty International og årlig bidrag til Human Etisk Forbund og NORMAL.
Synes me betaler alt for lite skatt eg.Skulle gjerne betalt meir,om eg da var sikker på å få sykeplass og gammleheimsplass når eg hadde bruk for det. :sjokk:
Skulle jeg betale mer skatt nå vet jeg faen ikke hvordan jeg skulle få pengene til å gå rundt. Det er for mange hellige kuer i den norske økonomi. For mye penger som bare svirrer rundt i systemet uten å egentlig gjøre noe.
Vi har en skremmende stor offentlig sektor i Norge sett i forhold til de fleste land i Europa. Det kan ikke være særlig smart.
[
Vi har en skremmende stor offentlig sektor i Norge sett i forhold til de fleste land i Europa. Det kan ikke være særlig smart.
Hvorfor ikke?
Det er to grupper som er opptatt av skatt, sosialister og sjørøvere!
Betale mere i skatt??? Dere må være fra vettet.
[
Hvorfor ikke?
Fordi, lønnen til offentlige ansatte betales over privatansattes skatteseddel. Fler offentlig ansatte jo dyrere blir det på de som jobber i privat sektor. Snart ender det med at vi alle klipper håret på hverandre. Og for at dette skal gå rundt må vi håpe på at håret gror fort ut igjen slik at det kan klippes for å holde hjulene i gang.
Med andre ord, dette kan føre til høyere skatter og avgifter. For å kunne betjene den større skattebelastningen må folk ha mer lønn....
Det ender med en ond spiral hvor vi priser oss ut av et hvert marked.
[
Fordi, lønnen til offentlige ansatte betales over privatansattes skatteseddel. Fler offentlig ansatte jo dyrere blir det på de som jobber i privat sektor. Snart ender det med at vi alle klipper håret på hverandre. Og for at dette skal gå rundt må vi håpe på at håret gror fort ut igjen slik at det kan klippes for å holde hjulene i gang.
.
Det er jo tull!
Om jeg får pensjon av staten, og det koster meg 500 kroner i mnd, så er det en bedre deal for meg enn om jeg må betale 1000 kroner til et privat fond. Og de som jobber med disse pengene mine må jo unasett ha lønn for strevet.
Jeg betaler min skatt med glede. Jeg skulle gjerne hatt mer å rutte med, men høyere forbruk vil jeg heller finansiere med en høyere bruttolønn.
I USA må du ut med tusenvis i måneden dersom familien skal ha en god helseforsikring. I tillegg må du slåss som faen med forsikringsselskapet hvis du blir sjuk for at du skal få den behandlingen du faktisk har betalt gjennom forsikringen din. Og USA ligger på 17. plass i en sammenligning av helsetjenester i forskjellige land, mens vi ligger på 2. plass.
Det er jo tull!
Om jeg får pensjon av staten, og det koster meg 500 kroner i mnd, så er det en bedre deal for meg enn om jeg må betale 1000 kroner til et privat fond. Og de som jobber med disse pengene mine må jo unasett ha lønn for strevet.
Desverre er nok ikke dette tull. Men nå er det ikke helsebudsjettet jeg er ute etter, men generell innstramning i stat og kommune. Noen etater er godt som ubrukelige. De fire årene jeg var arbeidsledig hørte jeg ikke en pip fra Aetat. Men jeg ordnet meg selv fra dag en med midlertidig jobber de fire årene. Eneste nytten jeg hadde fra Aetat var registrering for å få dagpenger for de perioder jeg var mellom jobb.
Faktiskt er det mindre enn 20% som får jobb gjennom Aetat. Resten får jobb via nettverket sitt eller vikarbyråer.
Som foreslått i en annen tråd her på forumet bør oljefondet gå til forskning slik at vi utvikler nye varer og tjenester. Som er oljenasjon og energinasjon bør vi få igang skikkelig forskning på alternative energikilder. Spesielt brenselsceller og hydrogen. Kanskje til og med sprute penger in i fusjonsforskning rundt omkring i verden.
Subsidiene i norsk norsk næringsliv bør reduseres i takt med lettelser i skattetrykket. Selv om jeg er nybakt pappa med temmelig dårlig råd har jeg egentlig ikke skjønt logikken at jeg skal trekkes i skatt og dermed få penger tilbake i form av barnetrygd. De eneste som tjener på dette er jo de som administrere disse pengene ved at de tar en liten del av beløpet før pengene er tilbake i min egen lomme.
Hvorfor ikke?[/quote]
Med andre ord, dette kan føre til høyere skatter og avgifter. For å kunne betjene den større skattebelastningen må folk ha mer lønn....
Det ender med en ond spiral hvor vi priser oss ut av et hvert marked.[/quote]
Det er et noe konto-syn på skattelegging. I så måte kan en jo og si at vi ikke skal bruke penger i det hele tatt fordi det betales av den private arbeidsgiveren. Staten står og for produksjon av varer og tjenester, men at staten kunne drives mer effektivt, og lære av forskningen på det feltet er vel egentlig kjernen i debatten. At det er en tilnærmet umulighet i dagens regel og fagforeningshysteri er vel egentlig saken. Bedre levestandard kan bare oppnåes via mer produktivitet, uansett.
Samfunns-økonomiske argumenter for å ha lavere skatt holder ikke mål, det dreier seg i bunn og grunn alltid om eget ønske om å ha mer penger å rutte med, enten man er for mer skatt eller mindre skatt. Norge kan aldri håpe på å konkurrere med lavtlønnsland på lønnsområdet, simpelthen fordi lønna er maksimum 1/5 av det den er i Norge. 1/5 av lønna er en umulighet i vårt konsumentsamfunn, men til gjengjeld burde vi få varer til ca. halv pris igjen. Smaker litt av modifisert kolonialisme og sterk modifisert slaveri selvfølgelig, time will tell.
[
Subsidiene i norsk norsk næringsliv bør reduseres i takt med lettelser i skattetrykket. Selv om jeg er nybakt pappa med temmelig dårlig råd har jeg egentlig ikke skjønt logikken at jeg skal trekkes i skatt og dermed få penger tilbake i form av barnetrygd. De eneste som tjener på dette er jo de som administrere disse pengene ved at de tar en liten del av beløpet før pengene er tilbake i min egen lomme.
Tja, det er mye som kan gjøres bedre, men å bare rope på privatisering blir helt søkt.
Når det gjelder barnetrygd var det opprinnelig slik at man fikk skattefradrag, og ikke trygd for å ha barn. Jeg husker ikke om detvar H eller Ap som forandret på dette. Og jeg er enig at det er mange slike ting en kan forandre. Men jeg ser ikke privatisering som noen løsning, tvert imot!
Hvorfor ikke?
Fordi, lønnen til offentlige ansatte betales over privatansattes skatteseddel. .[/quote]
Selvfølgelig ikke. Det er ett fett om pengene skifter eier fa meg til en i privat eller offentlig sektor. De som er i privat sektor får jo også penger av at de som jobber i offentlig sektor betaler.
Om firmaet en batler til når en kjøper varer eller tjenster er offenlig eller privat har da ingenting å si? Poenget er at det produseres noe folk er villige til å betale for.
Hvorfor ikke?
Fordi, lønnen til offentlige ansatte betales over privatansattes skatteseddel. .
Selvfølgelig ikke. Det er ett fett om pengene skifter eier fa meg til en i privat eller offentlig sektor. De som er i privat sektor får jo også penger av at de som jobber i offentlig sektor betaler.
Om firmaet en batler til når en kjøper varer eller tjenster er offenlig eller privat har da ingenting å si? Poenget er at det produseres noe folk er villige til å betale for.[/quote]
Så hjertens enig...
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.