PDA

Se full versjon : Aspartam

medica
16-10-03, 15:31
Inntar du matvarer med det kunstige søtstoffet aspartam (cola light og slikt)?

Jeg har få betenkeligheter. Det er temmelig gjennomtestet og har ikke så langt vist seg å gi bivirkninger ved normalt inntak.

Visste du forresten at den famøse undersøkelsen som viser at rotter får hjernekreft av aspartam visstnok skal være sponset av den amerikanske sukkerindustrien. Det den viser, er at rotter får hjernekreft hvis man sprøyter stoffet direkte inn i hjernen, i mengder som tilsvarer noe sånt som 15 kasser brus om dagen for et voksent menneske over en lengre periode. Rent bortsett fra at vi ikke får det sprøytet direkte inn i hjernen dah. Men ikke be meg om referanser, for jeg er for lat til å grave dem fram i dag :snill:

Sukkerindustrien har utnyttet denne undersøkelsen for det den er verdt - og vel så det. :nikker:

Cazandra
16-10-03, 18:20
Så kjekt at jeg ikke drikker slikt da :forvirret:
Joda, klart jeg super i meg sånn dann og vann, men tror på måtehold jeg ;)

gyrken
16-10-03, 19:05
Jeg drikker ikke sånt. Dvs. det hender jeg tar et glass lettsaft, men det smaker dritt og etter to glass får jeg vondt i hodet.

Jeg tror mange glemmer at "sukkerfri" betyr "tilsatt kunstig søtningsmiddel".

filurus
17-10-03, 01:15
Jeg er blitt så glad i vann, jeg.. :kjedelig:

medica
17-10-03, 01:17
Vann er godt! Og immari sunt! :glorie: Drikker mye vann, jeg!

gyrken
17-10-03, 01:19
Skulle ønske jeg klarte å drikke vann. Jeg drikker helst rødvin.

filurus
17-10-03, 01:23
Rødvin er også fryktelig godt. Men det funker dårlig som tørstedrikk dagen lang.

medica
17-10-03, 01:44
Skulle ønske jeg klarte å drikke vann. Jeg drikker helst rødvin.

Man opparbeider toleranse etterhvert. Start med noen små glass om dagen, og etterhvert så klarer du mer. Nå snakker jeg om vann! :snill:

Mr.Man
17-10-03, 01:54
Inntar du matvarer med det kunstige søtstoffet aspartam (cola light og slikt)?

Jeg har få betenkeligheter. Det er temmelig gjennomtestet og har ikke så langt vist seg å gi bivirkninger ved normalt inntak.

Er svært skeptisk til slike stoffer. Husker jeg fant en oversikt over alle E-stoffer som var tillatt i Norge og nokså mange av de var kreftfremkallende og ikke tillatt i EU. Ut med E!

filurus
17-10-03, 01:55
Ut med E!

Dette er du sikker på at du mener? Jeg som trodde du var liberal. ;)

gyrken
17-10-03, 01:56
Noen E-stoffer er jo helt vanlige, naturlige stoffer da..

medica
17-10-03, 02:06
Er svært skeptisk til slike stoffer. Husker jeg fant en oversikt over alle E-stoffer som var tillatt i Norge og nokså mange av de var kreftfremkallende og ikke tillatt i EU. Ut med E!

Du er sikker på at det ikke er omvendt? Mannen min har en sånn internasjonal E-bok i hylla, og der er det listet hundre-og-ørtogførti stoffer som ikke er tillatt i Norge (og de andre nordiske landene), men i resten av Europa var det greit, liksom. Vi har jo blitt nødt til å akseptere blå godis pga EØS-avtalen. Et av argumentene til nei-sida i 1994 var jo også at da ville vi bli nødt til å godta å innføre matvarer med mye mer E-stoffer.

Vet du at E150 er sukkerkulør? ;)

gyrken
17-10-03, 02:07
Det er sikkert noen stoffer som er forbudt i EU og lov i Norge (mener å ha hørt det), men det går andre veien også.

Hvordan er det, hvis vi går inn i EU - har vi lov å ha strengere regler enn de andre landene?

medica
17-10-03, 02:10
Det er sikkert noen stoffer som er forbudt i EU og lov i Norge (mener å ha hørt det), men det går andre veien også.

Hvordan er det, hvis vi går inn i EU - har vi lov å ha strengere regler enn de andre landene?

Jeg tror de lærde strides derom. Også fra '94 (:mimre:) - husker dere all kranglinga om hvorvidt vi ville få beholde Polet? Men akkurat dét er vel en diskusjon for Politikk-folderen! :flink:

Mr.Man
17-10-03, 02:11

Tror ikke det er noen unntak der, for det vil jo ødelegge prinsippet med det indre marked. Tror vi bråkte heftig for å beholde Renhetsloven (øl) når vi meldte oss inn i EØS.