Se full versjon : hvor mye ga dere til redd barna da?
Her i gården ble det ti kr og 50 øre :flau: var alt jeg kunne finne i lommeboka..hadde glemt og ta ut penger...
Ikke fem øre fra Fritz!!
Min gave er ufrivellig gitt over statsbudsjettet!
Det er ikke det at jeg ikke har medlidenhet med målgruppen, men i et land hvor en betaler 55% skatt (Inntekt og MVA) får det da være grenser for hva man skal finne seg i av disse NRK / AP organiserte snylterne!
:twisted:
VREDE!!
Vi var ikke hjemme da de ringte på. Det henger en lapp på døra med et sånt betal-telefonnummer. Det koster 175 kroner, og jeg kommer til å ringe en gang.
Vi var ikke hjemme da de ringte på. Det henger en lapp på døra med et sånt betal-telefonnummer. Det koster 175 kroner, og jeg kommer til å ringe en gang.
Visst fanden! På døren min oxo!
Men, det hjelper ikke. De får fortsatt ikke fem øre!!
Oppfordrer alle sammen. Ikke gi noenting mer enn de 100 staten allerede har bestemt å gi av det du har innbetalt i skatt!
:twisted:
Jeg klarer ikke helt å ta ut min politiske vrede over barnehjemsbarn i Kambodsja eller noe sånt. Jeg bidrar gjerne litt - som noen av de rikeste i verden har vi råd til det uansett.
Jeg bidrar gjerne litt - som noen av de rikeste i verden har vi råd til det uansett.
Prisverdig av deg Gyrken, og latterlig naivt.
I og med at jeg da må være en av "De rikeste i verden" håper jeg det kan organiseres en innsamling for meg neste år. Slik at jeg kan ha råd til å leve i dette rådyre paradiset!
:pekefinger:
Jeg synes du lever helt fint, jeg. Du har fin bil og du har til og med råd til å drikke deg full flere ganger i uka og dra på ferie. Du sitter hjemme og surfer på internett, og det er ikke nødvendig for deg å jobbe døgnet rundt for å overleve. Du har råd til å spise deg mett på stort sett den maten du ønsker. Du har rett til feriepenger og sykepenger.
I forhold til de menneskene man samler inn til i TV-aksjonen har du ikke en dritt å klage over!
I forhold til de menneskene man samler inn til i TV-aksjonen har du ikke en dritt å klage over!
Det er sant, men jeg mener Norge betaler mer enn nok i u-lands bidrag og med det skattetrykket vi har har jeg ikke dårlig samvittighet når jeg sier nei til dette.
Hele dette opplegget med NRKs TV dag, finner jeg smakløst. Helt i Gerhardsens dugnads ånd. La oss alle føle oss litt kollektivt skyldige over at vi har det bedre her.
Et annet spørsmål er når disse landene skal begynne å ta ansvar for sin egen utvikling og slutte og rope hjelp.
Hvem hjalp oss?
Et annet spørsmål er når disse landene skal begynne å ta ansvar for sin egen utvikling og slutte og rope hjelp.
Ja vel, du får si det til de forsømte toåringene på et barnehjem. De skulle selvsagt hjulpet seg selv for lenge siden.
Hvem hjalp oss?
Oss og dem ja.. Vi har vel stort sett vært jævla heldige. Nasjonen er heldig som har olje og som har hatt mulighet til å henge med på utviklingen av industri og teknologi. VI er heldige fordi vi er født her og ikke et helt annet sted. Jeg skjønner ikke hvordan du kan slå deg på brystet og føle deg bedre enn noen andre, for DU og JEG har tross alt ikke bidratt til at vi har det så bra i dette landet. Akkurat like lite som barna på barnehjemmene har bidratt til at det er dårligere der. Det er bare flaks, sånn er det med den saken. Du kunne like godt blitt født i en ghetto et eller annet sted uten muligheter for utdannelse og en skikkelig jobb.
Våkna av ding dong på døra og trodde det var purken :sjokk: , så når det hadde roet seg og jeg husket hvilken dag det var, dro jeg fram internettsiden og donerte 270,- på VISA ... det skal visst bli 3 års skolegang for unge som ikke kan lese eller.noe :)
Her i huset gav vi hele 35 kroner.. var liksom det jeg fant i lommeboka!
Ga ikke noe, de var ikke her!
Det er ingen som tror det bor noen her jeg bor, får ikke besøk av hverken innsamlere eller Jehovas Vitner noen gang (ikke at det er noe savn...)
Så det får som vanlig bli en liten tlf. samtale til 175,- i stedet. Eller en giro.
Hadde så smått lurt på om jeg skulle melde meg som bøssebærer i år for å få en trimtur, men har vondt i hælen så jeg måtte holde meg i ro idag.
Vi ga heller ikke noe, men vi var ikke hjemme, da vi var en tur på sykehuset for å sjekke hvordan det sto til med miniwolfen. Vi hadde ikke fått noen reaksjoner derfra på over 30 timer. Alt sto heldigvis bra til.
Men til saken. Hadde vi vært hjemme hadde vi neppe gitt noe. Alex som er fra Brasil foretrekker heller å hjelpe folk i sitt eget hjemland hvis vi har noe overskudd, noe som vi som regel ikke har. Samt at jeg er litt imot alt det vi gjit via staten og private innsamlinger. Egentlig er private innsamlinger å foretrekke.
Det mange land i den 3dje verden egentlig sliter med er tilgangen til industrilandenes markeder. u-landene har mange fine produkter de kan eksportere til i-landene, men vi sitter på vår høye hest og holder helt sinsvake tollmurer og noen sinsvake subsidier til norsk industri og landbruk. I lengden så gjør dette at både norsk industri og norsk landbruk blir lite fleksible og lite dynamiske når markedet forandrer seg. Men de låser også det norske markedet da det er håpløst å drive import av utenlanske varer fra endel land i verden som har konkurransedyktig kvalitet og pris i utgangspunktet.
Selv de som vil gå utenom system her i landet blir motarbeidet. Et eksempel er Dalsgård melk som var å finne i en rekke butikker. Pga bøndenes kontrollvirksomhet og ekstra gebyrer fordi Dalsgår var uavhengig ble melken til dalsgår dyrere enn billigere en Meierienes melk. Samt at Dalsgår ikke fikk lov til å benytte seg av all sin kapasitet noe som gjorde videre drift ulønnsom.
Så lenge Norge og EU landene ikke åpner for skikkelig fri konkurranse vil u-landene alltid være avhengig av i-landenes uhjelp. Og norsk næringsliv har godt av konkurranse. Det vil tvinge oss til å bli mer dynamiske og effektive.
Jeg ga 20 kroner,var det jeg hadde i lommeboka.Dro så ned til Oslo s for å hente sønnen min på Bussterminalen,han har vært hos faren sin i helga.Det krydde av bøssebærere på Oslo s og på Bussterminalen.Verre enn alle tiggerne jo
yepp Fritz enig med deg :applaus:
Bare nalle
20-10-03, 16:52
Her kom det ingen, så jeg ga ingen ting.
Normalt pleier jeg ikke å gi bort penger på døra, men jeg kan godt ta en telefon som koster meg max hundre kroner. Når foreningene nå går ut med enda høyere summer gidder jeg ikke være med lenger.
personlig synes jeg femti kroner pr. ring er passe. Det er noe de fleste har råd til og de som ønsker å bidra med mer kan ta flere telefonoppringinger.
Her i huset ble det gitt kr 118,50 det var det eldste poden som bestemte... :sjokk:
Etter en massiv barnerettet "reklamekampanje" i barnetv på NRK1 om morgenen, om hvor fælt disse barnene hadde det så, gikk poden igang med å "knuse" sparebøssa si, heldigvis klarte jeg å få fra ham papirpengene :knegg:
Sånne holdninger som Fritz viser er sånt som tidevis gjør meg flau over å være norsk.
Vi hadde ikke noe særlig kontanter på oss da de kom på døra, men ringte givertelefonen fire ganger, altså for kr.700. Det går til barn som virkelig trenger det, og vi vil knapt merke at pengene er borte.
Jeg må innrømme at jeg har sansen for den årlige innsamlingsaksjonen på NRK. Dugnadsånd er ikke en dum ting, og det settes fokus på problemer vi kan ha lett for å glemme her vi sitter og fråtser. Dessuten er de flinke til å velge forskjellige typer saker, alt fra kreftforskning til menneskerettigheter og barn i fattige land.
Hadde 45 kroner i lommeboka, så jeg ga det!!
Ektemannen har litt Fritz'ke idéer. Imidlertid har jeg sagt klart fra om hva jeg mener om denne saken og han har forstått at her i huset så gir vi.
Jeg var ute en tur mens innsamlingen var her. Han ga lusne 50 kroner. Da jeg kom hjem måtte jeg ringe givertelefonen.
Jeg syns vi skal gi. Vi merker knapt de pengene, mens de kommer til virkelig nytte der de kommer. Selv om bare 50 % kommer fram så er det allikevel godt anvendte penger. Mener nå jeg.
yepp Fritz enig med deg
Jeg tror dere bare finner på unnskyldninger fordi dere ikke har lyst til å gi noe.
Det var litt smått i lommeboken til mannen min (og han er dannet nok til ikke å plyndre min så lenge han har penger til lønsj), så det ble ikke mer enn en hundrings herfra. Til gjengjeld gir jeg 150,-/mnd. til ei jeg har fjernadoptert.
:glorie:
Sånne holdninger som Fritz viser er sånt som tidevis gjør meg flau over å være norsk.
Vi hadde ikke noe særlig kontanter på oss da de kom på døra, men ringte givertelefonen fire ganger, altså for kr.700. Det går til barn som virkelig trenger det, og vi vil knapt merke at pengene er borte.
:respekt:
Ja den var original. Hva er så de korrekte holdninger? Å gå rundt i blind naivitet og tro at vi er bedre enn alle andre er også tydelig nok en av dem. Vi nordmenn er jo litt smartere og vet bedre enn de fleste, også blant andre Europere, vi har jo til og med vett nok til å stå utenfor EU! Vi vet best! Hva er det å være korrekt Norsk? For mange er det kanskje å være sosialst, dugnadstilhenger samt å vise sin dype innsikt ved nedlatende kommentarer om de som tilfeldigvis ikke er enig med verken deg, norsk sosialisme eller dugnadstanken.
Hvem ga dere rett til å dømme hva som er det rette? Er resten av landet nå flau på mine vegne? Jeg tror dere skal være svært forsiktig med å dømme og trekke for raske slutninger. Og angående det Norske U-hjelps våset, kan jeg opplyse deg og resten av mine "fans" om følgende.
- Utviklingslandene ønsker ikke penger. De ønsker muligheter for å komme inn på verdensmarkedene med de varer de kan tilby! Det hjelper derfor lite når våre folkevalgte skryter av å ha fjernet tollbarrierer mot U-land, når dette er for varer de ikke produserer! Men, den norske bonde og fisker er verneverdig og derfor får vi selvsagt ikke importert produktene disse land faktisk produserer (Korrekt påpekt av Starwolf). Men å gi ubrukelige bidrag og ubetydelige almisser hjelper oss til å føle at vi er litt bedre enn resten.
- Norge står utenfor EU. Vi tok det ille opp når resten av Europa krevde en høy andel av Norge til EU kassen for å fortsatt ha tilgang til de Europeiske markeder. Vi som er så "rike og gavmilde" burde vel gledet oss! For dette er penger som er vesentlig i gjenoppbyggingen av øst Europa. Og hvis du tror du må til Asia eller Cambodia for å finne fattigdom og sosial nød trenger du ikke det. Det holder med en tur til Baltikum, og verre blir det ned og østover. Men, det går heldigvis i riktig rettning nå. Føler dere Norge har betydd mye på dette området?
- Selvsagt er det ille med de fattige barn det gjelder i denne aksjonen. Men, spørsmålet er hva er dette bidraget på 150 mill i det hele tatt? Skal det fungere, må det gis så det monner og det i internasjonal sammenheng. Hvor mye av disse midlene tror dere kommer disse barna til gode? Dere kan jo ta en titt på tidligere års suksess historier. Under 40% !! Da bør det vel reageres. Det er også et tankekors at dersom norsk skattepolitikk hadde et snev av rettferdighet, ville dette bidraget utgjort mindre enn det Stein E. Hagen skulle betalt i inntekts skatt i år om vanlige lover gjaldt han og resten av pengegjengen.
Jeg vil avslutte med å bekrefte det dere sikkert nå har forstått, at jeg er en glødende tilhenger av EU. Men, med tanke på resten av Europa har jeg nå byttet standpunkt. Jeg vil nå stemme og oppfordre alle til å si NEI!
Denne konklusjonen har jeg kommet til av medlidenhet med resten av Europa. Jeg tror ikke EU eller Europa generellt vil ha godt av Nordmenn.
De vise menn i nord har det nok best for seg selv. Med luen trukket godt ned oppe i steinrøysa. Kos dere med sportsrevyen og føl dere bra, for dere har gjort en innsats nå!
Jeg syns du trekker vanvittig mange konklusjoner om meg og mine politiske synspunkter på grunnlag av et par setninger. Du må være en fantastisk menneskekjenner. :roll:
Det jeg reagerte på i ditt innlegg var egoismen og denne "vi har klart oss selv, så hvorfor skal ikke de?"-holdningen.
Jeg har ikke sagt at sånne bistandsprosjekter nødvendigvis er perfekte, men det er hvertfall bedre å forsøke å hjelpe etter beste evne enn å sitte på gjerdet å se på at det går rett vest. Og selvsagt er det hundre andre ting som det internasjonale samfunn på gripe tak i for å få slutt på undertrykkingen av fattige land når det gjelder handel. I tillegg sliter mange av landene med korrupsjon og elendig styring. Det er mye som må endres, men det betyr ikke at vi ikke også kan gi penger til konkrete prosjekter som forsøker å sikre noen barn en litt bedre fremtid.
For øvrig er jeg overhodet ikke av oppfatningen at Norge har funnet opp kruttet. Snarere tvert imot. Vi har, og har hatt, gullhår i ræven i veldig mange år.
Du bommer forresten ganske så grovt med de andre antakelsene dine om mine synspunkter også.
Takk filla. Jeg orket ikke å ta tak i diskusjonen akkurat nå, men er helt enig med deg!
Takk for det, gyrk! Jeg orket egentlig ikke jeg heller, derfor ble det ganske kortfattet. Men jeg kunne jo ikke bare la det stå uimotsagt heller.
Singularity
27-10-03, 20:42
Ikke noe.
Fikk ikke besøk, så det ble ikke noen problemstilling. :)
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.