PDA

Se full versjon : Innskrenkninger i fosterdiagnostikken

medica
30-10-03, 06:51
I det nye forslaget til Bioteknologilov er det foreslått å innskrenke kvinners rett til tidlige ultralyder (før 12. uke) fordi regjeringen er redde for at de skal brukes til å oppdage avvik hos fosteret, og dermed som et grunnlag abort (er det ikke paradoksalt at vi har alle rettigheter til å abortere friske fostre, men vi vil ikke få retten til å finne ut om et foster er friskt og ta en avgjørelse på grunnlag av dette?). Ultralyden ved 18. uke skal gå som normalt. Leder for Senter for fostermedisin i Trondheim, Sturla Eik-Nes, er redd for at dette skal føre til en dårligere svangerskapsomsorg, og at tilstander som man ellers ville kunne være oppmerksom på og dermed gi livreddende behandling i minuttene etter fødsel ikke vil oppdages og barn vil dø som følge av dette.

Det er jo ingen bombe at KrF helst vil forby abort, men jeg kan ikke helt skjønne hva de ønsker å oppnå med å hindre kvinner i å ta ultralyd tidlig i svangerskapet. Det eneste jeg kan se, er at indikasjoner på Down syndrom kan hos noen ses på ultralyd rundt 10. uke, og at det er dette som ligger bak. Men å legge innskrenkninger på alles adferd for å beskytte noen få fostre synes jeg er ganske hårreisende.

La oss se på følgende situasjon: en kvinne ønsker en tidlig ultralyd fordi hun føler at «noe» er galt. Hun får ikke dette innvilget pga den nye loven. I 18. svangerskapsuke kommer hun på den ordinære ultralyden, og det blir funnet en tilstand som ikke er forenlig med liv, og kvinnen legges inn for å føde et barn som skal dø. Hadde hun fått ultralyd i 12. uke slik hun ville, kunne hun fått foretatt en utskraping i narkose. Nå må hun få satt i gang fødsel og føde, med store smerter, et barn som dør. Etter at loven er vedtatt vil vi nok få noen slike tilfeller.

På et program på NRK her en kveld var dette temaet oppe til debatt. En kvinne som fikk et barn med Down var for denne loven fordi samfunnet etter hennes mening la press på kvinner til å avslutte svangerskapet hvis det ble funnet avvik i for av Down syndrom hos fosteret. Men skal da et lovforbud mot å få vite at man bærer et handikappet barn være kuren mot samfunnets holdninger? Vil ikke holdningen da bli: «stakkars deg som fikk etter at loven trådte i kraft. Hadde det vært et par år tidligere, kunne du blitt kvitt ungen?» Istedet for å forby opplysning, bør vi ikke heller jobbe med aksept for at noen velger å få et handikappet barn? Regjeringen vil forby svangerskapsavbrudd på bakgrunn av avvik hos fosteret fordi de ønsker et inkluderende samfunn. Samtidig kjemper foreldre til handikappede barn en ørkesløs kamp mot det offentlige for å få de godene de faktisk har krav på.

Inkluderende samfunn my ass! Kanskje flere ville la være å fjerne fostre med avvik dersom de fikk informasjon om sine rettigheter og løfter om avlastning, men neida. Vi skal ikke beholde disse barna fordi vi ønsker det, vi skal tvinges med lov i hånd.

Sexy Sadie
30-10-03, 11:40
Trur d vil bli en del "ultralydturer" til Sverige for dem som har mulighet til det.

Sorepheus
30-10-03, 13:00
Jeg har tenkte en del på dette både før og etter at debatten oppstod, og har dessverre alltid ment at hvis det viste seg at jeg skulle bli pappa til en sterkt handikappet unge, så hadde jeg valgt abort, okay så vet jeg at jeg er mann og det derfor ikke egentlig er mitt valg, men likevel, jeg tror jeg hadde stått relativt stødig i den konklusjonen.

Men all respekt til de som velger å føde og vise omsorg for en handikappet unge! Tror min holdning ligger i at jeg ikke hadde hatt ressurser til å vise en slik unge et godt liv :(

Starwolf
30-10-03, 15:13
Er det sikkert at denne loven blir vedtatt? Det er jo helt skremmende hvis dette blir vedtatt. Vi vil se en drøss av tragedier i kjølevannet av dette tror nå jeg.

Sexy Sadie
30-10-03, 16:06
Vi kan vel egentlig bare takke oss selv, vi har jo valgt inn en prest og hans sprengte parti til makten så da må vi bare forvente slike utspill.

Mr.Man
30-10-03, 17:05
Ja, dette er antidarwinisme på sitt værste. Selvsagt bør man ikke velge å bære frem syke fostre. Det å få barn i seg selv er en egoistisk handling, men å velge å bære frem fostre som kanskje ikke får et likeverdig liv synes jeg blir for dumt.

Sexy Sadie
30-10-03, 17:17
Enig, hvorfor holde liv i noe naturen selv har valgt ut for å dø?

Mr.Man
30-10-03, 17:32
Ganske ok artikkel som støtter mitt syn:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/10/30/382189.html

medica
30-10-03, 20:14
Ja, dette er antidarwinisme på sitt værste. Selvsagt bør man ikke velge å bære frem syke fostre. Det å få barn i seg selv er en egoistisk handling, men å velge å bære frem fostre som kanskje ikke får et likeverdig liv synes jeg blir for dumt.

Whoa, spenstig synspunkt! Hvis folk ikke ønsker å ta livet av et foster med et handikap, så må det da være greit at de beholder ungen? Og hvis vi legger føringer på hvilke handikap som skal kunne aksepteres og hvilke som ikke gir et fullverdig liv, så synes jeg vi er på vei i en skummel retning.

filurus
31-10-03, 05:33

Hva er et likeverdig liv? Tror du alle medfødte funksjonshemninger betyr at barnet som blir født får et fælt liv? Eller er det bare du som syns det er mer behagelig å slippe å forholde deg til dem?

Og er det kun egoistisk å få barn? Jeg regner selvsagt med at foreldrene mine fikk meg fordi de ville ha barn. Men jeg er da sannelig glad for det selv.. Og jeg tror veldig mange som er født med funksjonshemninger har god livskvalitet.

Når det er sagt er jeg helt klart for at gravide skal få ultralyd som før.

Mr.Man
31-10-03, 10:14

Hva er et likeverdig liv? Tror du alle medfødte funksjonshemninger betyr at barnet som blir født får et fælt liv? Eller er det bare du som syns det er mer behagelig å slippe å forholde deg til dem?

Og er det kun egoistisk å få barn? Jeg regner selvsagt med at foreldrene mine fikk meg fordi de ville ha barn. Men jeg er da sannelig glad for det selv.. Og jeg tror veldig mange som er født med funksjonshemninger har god livskvalitet.

Definisjonen på et likeverdig liv kan vel alltids defineres med et minste felles multiplum. F.eks. at man har alle lemmer inntakt, hjernen fungerer tilsynelatende normalt og alle kromosomer er på plass. Jeg trenger ikke forholde meg til dem i noen særlig grad annet enn at jeg betaler for deres ekstra legehjelp. Det plager meg forsåvidt ikke.

Det er kun egoistisk å få barn ja. Om du er glad fordi du lever er vel helt uvesentlig. Alle som lever vil jo selvfølgelig svare at de er glad for det. Men dør du, kan du ikke svare på det lenger og da føler du ikke noe rundt det heller.