PDA

Se full versjon : Noen som liker klassisk her inne.

dpushman
06-11-03, 15:26
Jeg tror jeg har blitt rar!
Jeg hører kun på klassisk nå, den andre musikken kjeder meg faktisk :sjokk:
Noen andre som liker klassisk?

medica
06-11-03, 15:36
Joda, jeg har noen hyllemeter med klassisk. Er veldig glad i vokalmusikk, spesielt opera. Hva hører du mest på da?

Cavatina
06-11-03, 15:39
Joda, jeg kan høre på klassisk også, jeg. Liker vel best Bach, men Mozart, Tchaikowsky og Händel er også bra.

nette
06-11-03, 15:58
Må nok innrømme at jeg ikke er så veldig inne på det med klassisk musikk.Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke liker det.Har bare ikke blitt til at jeg lytter /kjøper det.Eneste cd èn jeg har med det er Årstidene.Nydelig musikk.

dpushman
06-11-03, 16:18
Må nok innrømme at jeg ikke er så veldig inne på det med klassisk musikk.Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke liker det.Har bare ikke blitt til at jeg lytter /kjøper det.Eneste cd èn jeg har med det er Årstidene.Nydelig musikk.
Vivaldi ja, det er fint det.

dpushman
06-11-03, 16:51
Joda, jeg kan høre på klassisk også, jeg. Liker vel best Bach, men Mozart, Tchaikowsky og Händel er også bra.
Musikken din var jo kjempebra den også jo :D
Jeg er imponert, ungene likte spesielt barnesangene.

spindis
06-11-03, 21:54
Jaa det gjør jeg.. :) Mest gla i en spesiell innspilling av Brahms 3 symfoni. Liker godt middelalder musikk..

Har en helt fantastisk nydelig jule messe som jeg gleder meg enormt til og sette på nå i jula.

får ikke hørt så mye, sambis er ikke like begeistra

:spiller:

medica
06-11-03, 23:56
Av Brahms' verker er jeg veldig begeistret for den andre pianokonserten. Den er skitbra!

pip
07-11-03, 00:42
Perth!!!!!!!

Ellers så liker jeg best å synge sjøl.

Og jeg smelter når mannen drar måneskinssonaten.

dpushman
07-11-03, 01:23
Så fint at det er flere her som liker annet enn popmusikk.
pip: synger du opera?
Brahms har mye bra. :)

medica
07-11-03, 01:29
Innmari gøy å synge! http://www.anchoredbygrace.com/smileys/mgopera.gif

Jeg er mezzo. Kommer ned på fiss under lille c. Ganske dypt for ei dame.

dpushman
07-11-03, 02:17
Joda, jeg har noen hyllemeter med klassisk. Er veldig glad i vokalmusikk, spesielt opera. Hva hører du mest på da?
Å det var et vanskelig spørsmål :forvirret:
Fåe vel bare nevne noen her da.Vittori Monti"Czardas", Peter Tsjaikovski "Blomstervalsen", Bach "Brandenburg-konserter",Mozart "Adagio fra Obokvartett", Bach "Air", Mozart,Sibelius, Chopin, Saint Saêns, Ravel,,,,,,,,
Det er jo så mye.

medica
07-11-03, 02:50
Jepp, mye bra! Har du «Bilder einer Ausstellung» av Modeste Mussorgsky? Jeg har en veldig god innspilling med James Levine & The Met. Anbefales!

Vladimir Ashkenazy spiller noen heftige pianosonater av Beethoven på en innspilling på Decca fra 1983:

http://www.iclassics.com/iclassics/album.jsp?selectionId=1652

Presto agitato fra Måneskinnssonaten er skikkelig rå. Anbefales!

Carl Orff's «Carmina Burana» burde jo bli Nettkafeens offisielle klassiske musikkverk - tross alt handler det jo bare om fyll og hor. :knegg: Jeg har en dritbra innspilling fra DG innspilt i 1968:

http://www.classicalmusicreview.com/Orff_Carmina_Burana__FischerDieskau_Jochum_B000001 GQP.html

Kjenner du operaen Carmen? Jeg kunne skrevet side på side om den!

dpushman
07-11-03, 08:50
Kjenner til Carmen ja, hører på det når jeg er mer eller minfdre alene. Kona er ikke så begeistret for opera, og det må jo spilles høyt. :)

pip
07-11-03, 11:21
Så fint at det er flere her som liker annet enn popmusikk.
pip: synger du opera?
Brahms har mye bra. :)

Hm. ne opera har det ikke bltt mye av... Bare som en del av en større konsert, tror jeg...

Hm.Slavekoret, teller det sm opera? Og jegermasjen, ellernoe sån. Ojsann. dette er leeeenge siden.

Men brahms voggesanger slipper en jo ikke unna ;o)

Cavatina
08-11-03, 01:59
Musikken din var jo kjempebra den også jo :D
Jeg er imponert, ungene likte spesielt barnesangene.

Tusen takk, det var hyggelig å høre! ;)

ProgRÿche
24-11-03, 00:43
Jeg hører til tider klassisk musik, da meget af det virkelig har overrasket mig - Specielt Arvo Pärt (Var der ikke en der kunne lyde vokalmusik?) men han er virkelig genial.. Man kan sidde og føle ens kropsstadie skifte, mens man hører hans musik, hvilket jeg er dybt, dybt fascineret over. Manden var iøvrigt meget religiøs.

anonym
24-11-03, 01:00
Nei, jeg er vel ikke en klassikerfan, selv om det er mye fint.

Kid-a
24-11-03, 13:15
Spiller klassisk piano, og hører en del på klassisk pianomusikk i den forbindelse. Liker veldig godt Bach, men utover det er jeg ikke så begeistret for "gammel" klassisk musikk.

Liker godt Bartok, Poulanc, Hovland og Monrad Johansen

Sexy Sadie
18-03-04, 16:20
Arvo Part ruler.

nette
18-03-04, 19:50
Årstidene er nydelig, ellers er jeg ikke så fan av klassisk musikk.

HILDE
18-03-04, 21:55
Jeg hører gjerne på klassiske pianosnutter som Til Elise.

For mange år siden pleide det å være en dame som leste bøker på barnetv. En gang leste de en bok som het Stina Stankelbein. Pianomusikken til den var helt nydelig. Den dag i dag blir jeg usigelig trist når jeg hører den.

Ling
18-03-04, 22:30
Jeg liker klassisk musikk

Zelda
19-03-04, 01:40
Jeg må si jeg er imponert! Mange her som liker klassisk virker det som. Ikke det jeg hører mest på, mest når jeg har behov for å synke ned i mine egne tanker.

The Cryptic
19-03-04, 17:10
Arvo Part ruler.

For ikke å glemme Adams, minimalismens mester

The Cryptic
19-03-04, 17:20
Jeg liker klassisk musikk

Jeg også. Dessuten spiller jeg i et symfoniorkester og to kammerorkestre; da er det jo praktisk å være litt interessert i klassisk musikk :)

Mitt favorittstykke er uten tvil Mozarts "Requiem", et musikalsk mesterverk uten sidestykke, men det er utrolig mye annet flott også. Presto-satsen fra Christian Sindings "Suite im alten Stil" er jo eksempelvis medisin for ørene, eller Monrad Johansens "Peer Gynt Suite" eller... Jepp, det er mangt og meget å velge i
:klassisk nerd:

Sexy Sadie
19-03-04, 18:02
Arvo Part ruler.

Har ikke hørt så mye av John Adams, men han skrev i sin tid operaen The Wreckers. Den er god.

Zelda
20-03-04, 03:51
Jeg også. Dessuten spiller jeg i et symfoniorkester og to kammerorkestre; da er det jo praktisk å være litt interessert i klassisk musikk

:impregnert:

Bellis
20-03-04, 12:24
Jeg også. Dessuten spiller jeg i et symfoniorkester og to kammerorkestre; da er det jo praktisk å være litt interessert i klassisk musikk

Jeg også..:impregnert:

The Cryptic
22-03-04, 14:02
Arvo Part ruler.

Har ikke hørt så mye av John Adams, men han skrev i sin tid operaen The Wreckers. Den er god.

Enig. Av de tonale verker kan forøvrig anbefales "Harmonilehre"; vakker minimalisme

The Cryptic
22-03-04, 14:03

Vel, mange gjør jo det, men takk som byr allikevel :stolt:

Zelda
22-03-04, 18:18

Vel, mange gjør jo det, men takk som byr allikevel :stolt:

Har vel mange jeg skulle beundre da, serru.
Hva spiller du?

The Cryptic
22-03-04, 22:52
Violin

BTW: "Mange" henviste til at mange spiller i symfoniorkestre / er interessert i klassisk musikk, ikke nødvendigvis til at mange er imponert over meg :snill:

Zelda
23-03-04, 00:18
Dattera mi har lyst å lære å spille violin.
Praktisk spørsmål: (og håper du gir et ærlig svar) -hun er 8 til da, foreldrene har ikke peil på instrumentet, og ergo ikke helt i stand til å hjelpe på hjemmebane.
Er det noe å satse på? Samtidig vil jeg at hun skal få prøve, for det er noe hun har prata om en stund. Og hun er litt utålmodig, hun gir litt fort opp...

The Cryptic
23-03-04, 00:51
Det er ikke så farlig om ikke foreldrene har så mye peilig på instrumentet; det er jo hun som skal lære det :) 8 år er også akkurat passe, startet selv da.

Forøvrig må jeg vel si at dersom man gir fort opp er fiolin et ikke helt passende instrument. De første par årene er vanskelige, og handler mest om å lære seg grep, holdning, bueteknikk etc., og man skal være litt motiviert for å komme over denne kneiken. Deretter tar det fort 3-5 år før man begynner å bli litt flink, og det hele begynner å bli morsomt (med mindre man er vidunderbarn selvfølgelig, da er mye gjort iløpet av noen få uker).

Et tips kunne jo vært å kontakte den lokale musikkskolen så hun fikk prøve litt. Det viktigste dere gjør som foreldre i så måte er nok å hjelpe henne med å holde motivasjonen oppe

Zelda
23-03-04, 09:19
Takker og bukker! :)

yvonne
11-11-05, 03:16
Jeg hører gjerne på klassisk musikk.

Mvh Yvonne :glorie: