PDA

Se full versjon : Favorittbok?

medica
14-11-03, 03:09
Hva er den beste boken du har lest?

Min store favoritt er «The Secret History» av Donna Tartt. Boken handler på overflaten om Richard, som reiser fra California til et lite college i Vermont for å studere. Han kommer etterhvert inn i en liten og eksklusiv gruppe greskstudenter. Når han blir bedre kjent med dem, blir han innlemmet i en hemmelighet.

Fire av de fem studentene, Henry, Francis og tvillingene Charles og Camilla, har etterlignet greske bakkanaler hvor de har eksperimentert med dop for å komme i rett sinnstilstand til å oppleve transe. Til slutt får de det til, men de kommer i skade for å slå i hjel en lokal bonde de treffer på ute i skauen om natten.

Den femte greskstudenten, en relativt plagsom fyr som kalles Bunny, fatter mistanke til de fire andre. De skjønner etterhvert at de må kvitte seg med ham, for de regner med at han kommer til å sprekke etterhvert og sladre på dem.

Det er her boken starter. Vi får et lengre tilbakeblikk, og så fortsetter historien om hva som skjer etter at Bunny er død.

Tartt forteller en fantastisk historie. På det ytre planet skjer det ikke så innmari mye. Det er dialogen og den indre spenningen som driver fortellingen videre. Hun klarer å holde spenningen vedlike i 500-600 sider. Du har hele tiden følelsen av å sitte på kanten av stupet. Hun tegner veldig gode personportretter, og flere av figurene er karakterer som sitter lenge etter at du har lest boken. Hun skriver fantastisk godt om dynamikken og de skiftende forholdene i gruppen. Jeg anbefaler å lese den på engelsk, selv om den norske oversettelsen er ganske god.

Første gangen jeg leste den, ble jeg liggende og lese til klokken var halv åtte om morgenen fordi jeg ikke klarte å legge den fra meg før jeg var ferdig. Dessuten ble jeg håpløst forelsket i Henry Winter ;)

Noen andre her som har lest den?

spindis
14-11-03, 12:46
Har ikke lest den nei..

Lord of the rings er nok den boka som har gitt meg mest. Den og hobbiten. Ligger som du og leser hele natta/morgenen når bøker fenger meg.

Leser andre bøker også, husker outsiders gjorde sterkt inntrykk på meg i ungdomskolen.

Rose madder av Stephen King er en annen..

oi det er mange jeg kunne nevnt som jeg ikke huske navnet på

Gert nygårdshaug med fredrick drumm serien er en..

medica
14-11-03, 14:36
Lord of the Rings er også en av de store.

Problemet med å ha lest så mye, er at det er vanskelig å plukke favoritter ;)

Starwolf
14-11-03, 14:37
Hvis jeg skal blinke ut en enkel bok så blir det ikke lett. jeg leser bøker som andre drikker vann. Det blir for dyrt for meg å fortsette å lese. Jeg hadde brukt biblioteket hvis de hadde de bøkene jeg liker.

"Hitchikers guide to the galaxy" av Douglaas Adams er kanskje den boka som har preget livet mitt mest. "Long dark tea time of the soul" av samme forfatter er også meget bra.

Av mer "seriøse" bøker kan jeg nevne "Martian Child" av David Gerrold. En halvdokumentarisk bok om adopsjon.

medica
14-11-03, 14:45
Hvis jeg skal blinke ut en enkel bok så blir det ikke lett. jeg leser bøker som andre drikker vann. Det blir for dyrt for meg å fortsette å lese. Jeg hadde brukt biblioteket hvis de hadde de bøkene jeg liker.
Bare vent til dere får flere puddinger og se hvor god tid du får til å lese! :roll:

Starwolf
14-11-03, 18:17
Kona har oppnevnt meg til übereventyroppleser så det skal nok bli tid til lesing :D

medica
14-11-03, 18:19
Mannen leser Harry Potter for femåringen. :)

Starwolf
14-11-03, 18:51
Jeg håper Miniwolf'en blir såpass multispråklig at jeg slipper å kjøpe de bøkene på norsk eller (grøss) portugisisk.

Sexy Sadie
14-11-03, 21:19
Ja, jeg har lest den.
bunny fortjente å dø; ikke sant?

medica
14-11-03, 21:38
Ja, jeg har lest den.
bunny fortjente å dø; ikke sant?

:nikker:

Skildringen av begravelsen er jo ganske fornøyelig, særlig de sekvensene med Corcoran-familien kvelden før bisettelsen. Jeg får nesten litt sånne svette angstfornemmelser av å tenke på det!

Vidunderlig bok, ikke sant? Ble du også forelsket i Henry?

Sexy Sadie
15-11-03, 17:11
Nei, fordi jeg fakitisk kjenner en Henry Winther....
Spoooky, men han Henry jeg kjenner er ikke så smart, han er av typen som puler damer i traktoren sin.....

Mr.X
15-11-03, 17:13
Conan - Erkefienden :knegg:

medica
15-11-03, 17:17
Spoooky, men han Henry jeg kjenner er ikke så smart, han er av typen som puler damer i traktoren sin.....

:fniser: Henry i boken er jo litt mer sofistikert da!

Sexy Sadie
15-11-03, 17:27
Men han eksisterer ikke mere...