PDA

Se full versjon : Barn, fest og alkohol

pip
17-11-03, 19:16
Det har kanskej ikke så mye med party å gjøre, men dog:

Lar dere barna se at dere drikker? Alt fra en øl til en fest? Hvor går grensen?

spindis
17-11-03, 19:18
Jeg og gubben kan ta oss et glass øl til maten, der går grensen.

Mr.X
17-11-03, 19:21
Tar meg en øl til middagen sammen med ungene, sjelden noe mer en det.
Vis ikke det er høytid eller en eller annen feiring.
Men passer på at jeg bare blir "godt" humør :drekka:

pip
17-11-03, 19:31
Men passer på at jeg bare blir "godt" humør :drekka:

Skal vi se, i dag feirer vi farsdag, i morgen morsdag, så er den en bursdag til en tante, så er det min bursdag så er det Lucia, og så er det Halloween!

;)

Hvor ofte liksom, og hvor mye er det snakk om da?

Nysgjerrig

Mr.X
17-11-03, 19:38
Skal vi se, i dag feirer vi farsdag, i morgen morsdag, så er den en bursdag til en tante, så er det min bursdag så er det Lucia, og så er det Halloween!

;)

Hvor ofte liksom, og hvor mye er det snakk om da?

Nysgjerrig

En gang iblant tror jeg ungene har godt av å se at foreldrene drikker alkohol, selvfølgelig med måte.

Hvor ofte, en gang iblant, i en bursdag til en tante eller slikt så ja da tar jeg men en øl, kanskje ett eller to glass vin til maten, og kanskje tilogmed en cognac til kaffen.

gyrken
17-11-03, 20:24
Jeg drikker ikke sammen med ungene, men det hender jeg drikker etter at de er lagt - og innimellom har det blitt en god del drikking også. Er litt bortskjemt med unger som "aldri" våkner om natta, så det har gått bra hittil.

Mistermannen drikker ofte en øl eller to mens ungene er våkne.

medica
17-11-03, 20:32
Vi kan godt ta et par øl eller litt vin mens ungene er våkne, men de store utskeielsene tar vi etter at de har lagt seg.

Macumba
17-11-03, 21:58
Sønnen min er 2 og et halvt. Jeg har ved noen få anledninger tatt èn øl før hans leggetid.
En gang ble det 3. Da var det sommer, grilling og mange barn å leke med.

Sorepheus
17-11-03, 22:09
Sønnen min er 2 og et halvt. Jeg har ved noen få anledninger tatt èn øl før hans leggetid.
En gang ble det 3. Da var det sommer, grilling og mange barn å leke med.

Minner meg om riktig fornøyelige opplevelser fra jeg var ung... Hver sommer var vi på besøk hos en familie, vår familie og 2-3 andre (alltid de samma)... som regel syntes vi unger det var riktelig festelig når de gamle ble fulle, sang drikkeviser og skrålte, for det var denne ene gangen i året ... men så hadde vi og mye grønt areal med leker osv. og ingen unsafe gjenstander å tulle oss bort i, vi visste at vi slapp å legge oss med det første, de voksne ble lissom litt unger de og... Men julaften var ikke alltid like fornøyelig, når de voksne tylla ned på juleakevitt og juleøl ble det hele stort sett noe tragisk... :!: Husk imidlertid at forskninga viser at barn til foreldre som drikker mye og særlig de som drikker foran ungene, debuterer tidligere med alkohol....

pip
17-11-03, 22:31
Men julaften var ikke alltid like fornøyelig, når de voksne tylla ned på juleakevitt og juleøl ble det hele stort sett noe tragisk... :!: Husk imidlertid at forskninga viser at barn til foreldre som drikker mye og særlig de som drikker foran ungene, debuterer tidligere med alkohol....

Ugh. Julaften kan være sæle greier, med fyll og dop, ja.

Macumba
17-11-03, 22:35
Jeg har faktisk aldri drukket på juleaften, verken før eller etter jeg fikk barn.
I år derimot skal jeg kanskje feire jul uten barn hos et vennepar. Da kan det bli noe drikking.

gyrken
17-11-03, 22:39
Jeg er ikke vant til drikking på julaften. Riktignok tar foreldrene mine en akevitt og en øl til pinnekjøttet, men jeg kan ikke huske å ha sett dem synlig påvirket på julaften. Det er en av de tingene jeg og mistermannen har mest forskjellig syn på, tror jeg. Jeg synes det er en bedriten julekveld når de voksne sitter i stua og drikker mens ungene klumper seg sammen i tv-stua nede..

Så jeg pleier å rotte meg sammen med fjortissvoger etter at ungene mine er lagt, også spiller vi et spill eller snakker edruelig sammen.

medica
17-11-03, 23:07
Hos oss blir det rødvin til kalkunen (min søster liker kun kalkun av julematen, så den er oppgradert til julaftenmiddag. Sist jul var min far endelig kommet over savnet av lutefisken og var ikke sur lenger :knegg:), og under pakkeraidet blir det en likør til kaffen. Ut på kvelden blir det gjerne en cognac til kaffen etter at ungene er i seng, men for all del, man er da sivilisert.

Mr.X
18-11-03, 00:22
På julafen er jeg veldig forsiktig med å drikke, det er tross alt barnas og familiens dag. Da blir det med en juleøl og en akevitt til middagen, og det blir med det. :pekefinger:

Mr.Man
18-11-03, 02:40
Det har kanskej ikke så mye med party å gjøre, men dog:

Lar dere barna se at dere drikker? Alt fra en øl til en fest? Hvor går grensen?
Jeg drikker aldri mer enn en kvartflaske sprit foran ungene. Liker ikke å ruse meg så jeg kjenner det når puddingene er våkne.

medica
18-11-03, 02:41
Jeg drikker aldri mer enn en kvartflaske sprit foran ungene. Liker ikke å ruse meg så jeg kjenner det når puddingene er våkne.

You're so buff! :impregnert:

Bare nalle
18-11-03, 10:27
Her i huset er ungene med på fest og andre tilstelninger. Når ungene er med reduserer jeg inntaket av alkohol, men de har sett oss i "godt humør"
Når evnt. festen "tar av" tusler jeg og ungene hjem.
Om sommeren er vi på camping. Da griller vi ofte på kveldene sammen med flere venner. Da er det vin og øl på bordet.

gyrken
18-11-03, 23:28
Jeg har ikke noe imot den der "vin og øl på bordet" selv om det er unger tilstede. Men for min egen del funker det ikke. Når jeg er sammen med barna så er jeg sammen med barna og når jeg drikker så drikker jeg. Går helt og fullt inn for oppgaven uansett. Jeg er litt mann og ikke særlig flink å multitaske. :nikker:

Bare nalle
18-11-03, 23:30
Jeg har ikke noe imot den der "vin og øl på bordet" selv om det er unger tilstede. Men for min egen del funker det ikke. Når jeg er sammen med barna så er jeg sammen med barna og når jeg drikker så drikker jeg. Går helt og fullt inn for oppgaven uansett. Jeg er litt mann og ikke særlig flink å multitaske. :nikker:

De egenskapene har jeg også, men ungene holder meg i skinnet.

Det er ikke alltid like gøy. :(

Sexy Sadie
18-11-03, 23:34
synes ikke d gjør noe at man tar en lille øl til maten nei, men den seriøse festinga ville jeg ha ventet med til barna hadde lagt seg.....

pip
18-11-03, 23:42
synes ikke d gjør noe at man tar en lille øl til maten nei, men den seriøse festinga ville jeg ha ventet med til barna hadde lagt seg.....

Det var etter din komentar i en annen tråd at jeg starta denne -det med ikke å ha barn på fest.

For meg er fest ikke nødvendigvis så vått.

Sexy Sadie
18-11-03, 23:44
Hvor er den tråden da?

pip
18-11-03, 23:45
Ojsann. Den med gravide røykere, kanskje?

Sexy Sadie
18-11-03, 23:46
Ojsann. Den med gravide røykere, kanskje?

Såg svarene min.
Var de så gærne da?

nette
19-11-03, 00:26
Jeg tar aldri med meg ungene på fest,ville ikke falt meg inn.Når vi skal ha fest her hjemme,skjer det når ungene er hos bestemor og bestefar en helg.Å kunne ta seg en øl til maten mens ungene er hjemme,ser jeg ikke på som så galt.Men jeg drikker aldri så mye at jeg blir "i godt humør" mens ungene er her.

anonym
19-11-03, 00:39
Neeeei, alkohol og barn mixes ikke i heimen her.

Oyda
20-11-03, 23:57
Vi kan ta oss en øl til maten, men ikke mer med barn til stede.
Ikke er barna med på fest heller, skulle bare mangle.
De kommer seg tildsnok dit selv om ikke vi skal dra di dit.

laguna
21-11-03, 00:07
Jeg har ingen unger, men jeg kan godt ta et par-fire pils forann f.eks kusinene mine..

Dog ville jeg synes det var ufint av meg å bli synlig full.

Er det uansett galt å drikke litt pils forann mindreårige? :skrape:

gyrken
21-11-03, 00:13
Jeg synes det er stor forskjell på egne og andres unger.

laguna
21-11-03, 00:17
Jeg synes det er stor forskjell på egne og andres unger.

Fint! Det synes jeg og, selvom det er et enkelt synspunkt å inneha, siden jeg da ikke har noen..

Men jeg blir jo gjerne budt av folk som har nærmere forbindelser enn selv, og jeg synes det er opp til dem.

Cazandra
21-11-03, 02:06
Drikker aldri slik jeg blir beruset mens jeg har barn i hus.
Men et glass vin eller to er greit.