PDA

Se full versjon : Brevet til fremtiden

Fritz
02-12-03, 14:57
Denne er litt artig.
http://www.keo.org/uk/pages/default.html

Prosjektet er seriøst nok, så hvis du har noe fornuftig på hjertet, kan du jo sende det 50,000 år inn i fremtiden!

Legg gjerne ut din melding her også!

For ordens skyld, Fritz er opptatt av tidsreiser. Derfor la jeg inn melding om hvor jeg er 24.12.03 Kl. 2200. Dette slik at om teknologien er oppdaget, kan det jo være jeg får uventet besøk av andre enn nissen..

:banger:

pip
02-12-03, 15:04
Hm. Hvilket språk forstår folk om 50 000 år? Eller hva slags symboerl klarer de å tyde?

Ikkelett å vite det der. Og et av de virkelig største problemene med å lagre atomavfall... :sint:

Fritz
02-12-03, 15:19
Hm. Hvilket språk forstår folk om 50 000 år?

Vel, jeg ville kanskje ikke satse på Ny-norsk.. Ellers er nok vår periode såpass godt dokumentert på mange måter, at engelsk vil nok ikke være umulig å bruke.

Mr.Man
02-12-03, 15:25
Hm. Hvilket språk forstår folk om 50 000 år? Eller hva slags symboerl klarer de å tyde?

Ikke lett å vite det der. Og et av de virkelig største problemene med å lagre atomavfall... :sint:
Jeg er også opptatt av miljø, men jeg tror nok vi har vokst fra atomenergi i den form vi kjenner den om 50000 år. Vi har jo funnet opp metoder å bruke atomavfall på selv om vi ikke blir kvitt absolutt alt. Sellafield f.eks., selv om det kanskje ikke var meningen at de skulle skylle restene ut i sjøen.

pip
02-12-03, 15:27

Ikke lett å vite det der. Og et av de virkelig største problemene med å lagre atomavfall... :sint:
Jeg er også opptatt av miljø, men jeg tror nok vi har vokst fra atomenergi i den form vi kjenner den om 50000 år. Vi har jo funnet opp metoder å bruke atomavfall på selv om vi ikke blir kvitt absolutt alt. Sellafield f.eks., selv om det kanskje ikke var meningen at de skulle skylle restene ut i sjøen.

Hvor store mengder er det vi har lagret så langt? Og vil dette bli tatt opp igjenn og "resirkulert"?

pip
02-12-03, 15:28
Hm. Hvilket språk forstår folk om 50 000 år?

Vel, jeg ville kanskje ikke satse på Ny-norsk.. Ellers er nok vår periode såpass godt dokumentert på mange måter, at engelsk vil nok ikke være umulig å bruke.

Hm. Lurer på om det fantes en sivilisasjon for 50 000 år siden, som også var godt dokumenter?

;)

Fritz
02-12-03, 16:10
Hvor store mengder er det vi har lagret så langt? Og vil dette bli tatt opp igjen og "resirkulert"?

Her snakker vi selvsagt store mengder i en relativ forstand. Dette fordi det er selvsagt 1000 vis av tonn med slikt avfall idag, men det er lite sammenliknet med andre, og på mange måter verre saker. Det kjekke er at naturen resirkulerer dette ved egen hjelp! Den såkallte "Halverings effekten". Annriket Uran, har en halverings tid på ca. 24000 år og Plutonium på ca. 18000 år. Disse sammen med Cesium og Strontium er blant verstingene av nukleært avfall. De to sistnevnte brytes forøvrig raskt ned. Det betyr at den mengden nukleært avfall som finnes idag, vil av seg selv ha redusert seg til ca. 20% om 50000 år. Det resterende avfallet vil da ha omdannet seg til bly.

Fritz
02-12-03, 16:13
Hm. Lurer på om det fantes en sivilisasjon for 50 000 år siden, som også var godt dokumenter? ;)

Neppe, her er vi tilbake i den eldre steinalder! Skriftspråket som nok må være en forutsetning for å bli "husket", stammer fra ca. 7000 f.kr (Akadisk / Sumerisk kileskrift)

Mr.Man
02-12-03, 16:28
Hvor store mengder er det vi har lagret så langt? Og vil dette bli tatt opp igjen og "resirkulert"?

Her snakker vi selvsagt store mengder i en relativ forstand. Dette fordi det er selvsagt 1000 vis av tonn med slikt avfall idag, men det er lite sammenliknet med andre, og på mange måter verre saker. Det kjekke er at naturen resirkulerer dette ved egen hjelp! Den såkallte "Halverings effekten". Annriket Uran, har en halverings tid på ca. 24000 år og Plutonium på ca. 18000 år. Disse sammen med Cesium og Strontium er blant verstingene av nukleært avfall. De to sistnevnte brytes forøvrig raskt ned. Det betyr at den mengden nukleært avfall som finnes idag, vil av seg selv ha redusert seg til ca. 20% om 50000 år. Det resterende avfallet vil da ha omdannet seg til bly.
Hva innebærer "raskt" i denne sammenhengen?

pip
02-12-03, 20:01

?

Det er vel ikke lite når vi i løet av noen få tiår har produsert såpass. Og 24 000 år (mener foresten å ha hørt 250 000 år?) er vel ikke akkurat det en kan betegne som raskt?

Det kan skje mye på ti tusen år, som gjør at jordne forandrer seg såpass at jeg ikke ville kalle noen lagringsplass for slikt avfall sikker.

Fritz
02-12-03, 20:21
Det er vel ikke lite når vi i løet av noen få tiår har produsert såpass. Og 24 000 år (mener foresten å ha hørt 250 000 år?) er vel ikke akkurat det en kan betegne som raskt?

Det kan skje mye på ti tusen år, som gjør at jordne forandrer seg såpass at jeg ikke ville kalle noen lagringsplass for slikt avfall sikker.

Du har selvsagt helt rett. En del radioaktive stoffer har ekstremt lang halverings tid. Men, fordi den er så lang, betyr det samtidig at stoffet ikke er "Høyaktivt". Rett og slett fordi utstrålingen og omdannelsen av Masse går så langsomt. Slike stoffer finnes naturlig på jorden, og er ikke i den gruppen som her omtales. Riktignok, skal man legge til at flere av disse stoffene, selv om strålingen er lav, også er livsfarlige på grunn av at de er giftige av kjemiske grunner.

Vi har nå benyttet kjernekraft i rundt regnet 50 år. Om noen få år vil det være over. Ganske enkelt fordi det er en "primitiv" metode å utvinne energi. Mengdene vil derfor neppe utgjøre noen enorm trussel for fremtiden. Neste generasjons atomkraft, basert på Fusjon er nok ikke klar ennå på noen år, men den kommer. Det positive med det, er ubegrensede mengder energi, og nærmest ingen forurensning. Det negative er risikoen ved å temme slike krefter. Dette er i praksis den samme effekt som skjer inne i solen, og kreftene er enorme. Det kreves ca 15 mill varmegrader for å tenne prosessen!

På lenger sikt, vil kanskje den teoretiske "Null-punkts energien" kunne temmes. Denne "Atom kraften" er basert på å bryte de enorme kreftene som binder protoner sammen i atomkjernen. Ren science fiction foreløpig, men dette er på mange måter den ultimate energi kilde, og sammenliknet med denne kraften, blir selv tradisjonell atomkraft for en kinaputt og regne.

Når det gjelder lagring, vil det beste alternativet være å begrave det i dype "brønner" i gammelt grunnfjell. F.eks Dovrefjell. Skulle et jordskjelv skje, vil innholdet ligge trygt forseglet dypt inne i fjellet, flere tusen meter ned.

Fritz
02-12-03, 20:30
Hva innebærer "raskt" i denne sammenhengen?

Strontium og Cesium som er livsfarlige bi-produkter er ekstremt strålingsfarlige, og har en halveringstid på kun 30 år!! Da er det lett å forstå hvor farlige disse strålings dosene blir, i forhold til stoff som halveres på 250000 år..

Det positive er at man tross alt, bli kvitt dem raskt.