PDA

Se full versjon : Semidumt spørsmål....

Sexy Sadie
05-12-03, 21:13
Når man nå antar at gud ikke kan gjøre feil...
Hvordan kunne han da skape kvinnen sånn at hun ville velge å ta imot fristelsen (eplet) og.. Hvorfor fulgte mannen henne i det å ete det.
Vi er jo skapt i Guds bilde; men hvordan kan vi være ufeilbarlig hvis Gud har skapt oss som er ufeilbarlig? :undre:

pip
05-12-03, 21:15
Han ville vel ha oss slik, da?

anonym
05-12-03, 21:17
http://www.caw.org/articles/otherpeople.html

Mye bedre svar, om det nå eksisterer et riktig ett, enn det man får servert i bibelen.

Ling
07-01-04, 20:05
Skal slettes.

Zelda
21-02-04, 21:18
Om gud er almektig, kan han da lage ein stein som er så tung han ikkje greier å løfte den sjølv ? ;)

:sjokk: ja fordundre, det var igrunnen et dypt spørsmål..
:tenker:

Araregiel
22-02-04, 02:31
For all del, jeg har ikke tid til å tenke nå.

Orakelet vil gi svar så straks jeg har tid.

Jepp.

Sorepheus
22-02-04, 14:00
Jeg er av den oppfatning at bibelen (slik som i alle religioner) er et av de første forsøkene på beskrive mennesket / mannen sin sjel med datidens og stedets sagn, myter og eventyr, de som mener Gud er en metafysisk entitet er ute å drømmer. En kan jo og gjerne si at Gud er mannen, slik som han opptredde den gang da. Han var voldlig, egosentrisk, maktsjuk og generelt psyk. Man kan jo og si at nåtidens mennesker er ganske preget av datidens filosofi i og med at vi i 2000 år har blitt fortalt at slik henger vi sammen, i Guds bilde, mens for de fleste er nok sannheten mer lik Matrix.

nette
23-02-04, 13:27
Jeg tror ikke det finnes et svar på det.
Jeg synes ei jeg hørte på tv i går sa noe rundt religion som var fint: la hver enkelt tro hva som passer de best. Ingen kan si hva som er rett. La nå hver enkelt tro det som passer for akkurat de.

Zelda
27-02-04, 20:06
Jeg tror ikke det finnes et svar på det.
Jeg synes ei jeg hørte på tv i går sa noe rundt religion som var fint: la hver enkelt tro hva som passer de best. Ingen kan si hva som er rett. La nå hver enkelt tro det som passer for akkurat de. :applaus:

Sorepheus
27-02-04, 20:41
Hva sier det om de kristne?

Macumba
27-02-04, 23:54
Jeg vil gjerne sitere en av mine favorittbøker:

"'I refuse to proof I exist,' says God. 'For proof denies faith, and without faith, I am nothing.'
'But the babelfish is a dead giveaway isn't it?' says man. 'It proves you exist, so therefore you don't.
'Oh dear,' says God. 'I hadn't thought of that.'
He promptly vanishes into a cloud of logic.
'Oh,' says man. 'That was easy!' He then goes on to prove that black is white and gets killed at the next zebra crossing."

Sorepheus
28-02-04, 03:20
Hitch Hikers er en god bok ... en annen du burde lese er Illuminatus Trilogien, noe av samme sjangeren, mer hippie-syre humor rundt abstrakt politikk, religion osv ... f.eks. får en mann utdelt et vissitkort hvor det er konstanteres at han er en genuin "Pave"

"The holder of this card is authorised as a genunine Pope.
- God"

Klassisk teori om hvordan Kennedy døde og, det var ikke en, nei to skytere, men tre! Og da burde jeg egentlig ikke fortelle mer, for det ødelegger lesinga.

snuppisnella
28-02-04, 14:44
Når man nå antar at gud ikke kan gjøre feil...
Hvordan kunne han da skape kvinnen sånn at hun ville velge å ta imot fristelsen (eplet) og.. Hvorfor fulgte mannen henne i det å ete det.
Vi er jo skapt i Guds bilde; men hvordan kan vi være ufeilbarlig hvis Gud har skapt oss som er ufeilbarlig? :undre:

Dette var jo en test og vi feilet. Så derfor er vi dømt til å leve i synd. Da kan man jo tolke det dithen at Gud er en dårlig skaper. Forøvrig synes jeg dette er noe piss..... :?:

Zelda
28-02-04, 19:11
Men den som spiste eple fra kunnskapens tre, ville få kunnskap (logisk), så det egentlige spørsmålet er hvorfor gud ville holde oss uvitende?