PDA

Se full versjon : Å hate USA

Sexy Sadie
09-12-03, 23:24
Noen som har gode seriøse forslag til veie for å hate USA?

Synes d er grunn nok at de gav oss McDonald jeg da.... :ond:

Fritz
09-12-03, 23:26
Noen som har gode seriøse forslag til veie for å hate USA?

Synes d er grunn nok at de gav oss McDonald jeg da.... :ond:

Hvorfor skal du hate USA? Er det politisk korrekt for tiden?

Ang. McDonalds, det var ikke USA som gav deg det. Det var en forretningsmann som het Ray Kroc. Det hadde vel neppe blitt en suksess uten at folk der kjeden er etablert hadde likt produktene?

En meget god grunn til å hate USA. Det blir vel like toskete som å hate nordmenn for å ha spredd bindersen verden over..

Sexy Sadie
09-12-03, 23:29
Trenger det å være politisk korrekt?
Trenger vi å være bestborgerlig? :twisted:

laguna
09-12-03, 23:32
Nei, kom igjen da...! :sjokk:

Selvom Bush er en ape og mac donalds er noe skit (og 115 andre møkka ting) liker jeg USA..

Jeg reiser dit nesten hvert år, har venner og slekt der.. og ELSKER å være der..

.. Hmpf.. :snurt:

Fritz
09-12-03, 23:35
Trenger det å være politisk korrekt?
Trenger vi å være bestborgerlig? :twisted:

Velger du å kaste hansken, så regn med at denne utfordringen vil bli besvart.

Jeg er svært lei av denne type argumentasjon for å finne grunner til å "hate" USA. Det er greit nok å være uenig, men da får du vise til konkrete eksempler, og gjerne dele noen personlige refleksjoner om hvorfor, og ikke minst, hva kunne vært gjort annerledes?

Jeg håper du kan heve deg over nivået i Akersgaten og NRK.

Sexy Sadie
09-12-03, 23:37
Jeg misliker regjeringen og særlig utenriks-politikken deres sterkt.
Graceland.....

Fritz
09-12-03, 23:41
Jeg misliker regjeringen og særlig utenriks-politikken deres sterkt.
Graceland.....

En god start! Hva med å spesifisere litt her.
Graceland, vel,vel. Noe høykulturellt er det vel neppe. Men, jeg vet nå ikke om vi ikke kan finne noen like smakløse saker andre steder uavhengig av USA..

anonym
09-12-03, 23:44
Jeg misliker USA etter å ha opplevd gjennom flere nettsteder, den sykelige patriotismen og det hatet til uskyldige mennesker, etter 911.

Fritz
09-12-03, 23:50
Jeg misliker USA etter å ha opplevd gjennom flere nettsteder, den sykelige patriotismen og det hatet til uskyldige mennesker, etter 911.

Overdreven patriotisme kan absolutt være ubehagelig, men det er vel neppe et enestående fenomen for USA. Her tenker jeg med gru på den Norske "patriotismen".

Når det gjlder hat til uskyldige mennesker etter 11/9/01 blir jeg mer nyskjerrig. Såvidt meg bekjent var det en gruppe ekstremister oppildnet av hat til stort sett alle de verdier vi tar for gitt i vesten som drepte 3000. Og således innledet det jeg vil tro du sikter til.

laguna
09-12-03, 23:50

En kan mislike både sykelig patriotisme og amerikansk utenriks politikk(hvilket jeg forøvrig også gjør) uten å mislike landet og menneskene vel?

Det blir jo like ille som å mislike uskyldige mennesker i de landene du snakker om.

Jeg liker hverken Osama eller Bush, men jeg regner med at det finnes hyggelige arabere og jeg VET det finnes drøssevis med kjekke og oppvakte amerikanere..

Sexy Sadie
09-12-03, 23:51
Amerikanerne er utrolig arrogante.
Jeg har hatt dem som gjester ombord på båtene jeg har jobbet på.
Og de forventer å bli behandlet som konger selv om de ligger på nederste dekk....
Så mange dumme spørsmål:
Er det isbjørner i gatene i Tromsø?
Når på døgnet er det midnattsol?
Hvor mye er norske dollar i Amerikanske dollar? :dunkhode: :roll:

Fritz
09-12-03, 23:54
Amerikanerne er utrolig arrogante.
Jeg har hatt dem som gjester ombord på båtene jeg har jobbet på.
Og de forventer å bli behandlet som konger selv om de ligger på nederste dekk....
Så mange dumme spørsmål:
Er det isbjørner i gatene i Tromsø?
Når på døgnet er det midnattsol?
Hvor mye er norske dollar i Amerikanske dollar? :dunkhode: :roll:

Har du møtt nordmenn i syden? Spesielt de som skal ha alt mulig billigst?
Jeg tror du vil finne Amerikanere generellt mer opplyste enn de fleste nordmenn. Og uansett, du kan vel ikke ha lagt dem for hat for å ha teite turister??
Vi bør vel neppe fremheve alle nordmenn som Mensa materiale.

anonym
09-12-03, 23:55
Jeg oppholder meg, eller oppholdt meg, på ganske mange amerikanske forum, chatter og spillsider. Flere har jeg kuttet ut, på grunn av den gjengse oppfatning at alle irakere og alle som har befatning med taliban, burde vært drept. Også barna, for å hindre fremvekst av nye terrorister.
Det er ikke en eller to som har uttalt dette, men flere hundre. Jeg kan ikke få meg til å tro at alle disse menneskene jeg har vært i befatning med på nett, tilhører det samme sosiale lag og dermed kanskje tenker litt likt.

Jeg er av den mening at USA som nasjon, fortjente å få en på trynet. De blander seg inn overalt og tramper ned de som kan trampes ned.
Det var på tide at de fikk seg en vekkelse, som sa at de ikke er usårbare. Men de fatter det ikke.
Så ja, jeg misliker USA etter terroren og invasjonen av Irak. På grunn av holdningene til mannen i gata.

Fritz
09-12-03, 23:56
og det hatet til uskyldige mennesker, etter 911.
Hvem er forresten disse uskyldige menneskene du sikter til?

anonym
09-12-03, 23:57
For eksempel barn, som nevnt over.
Ved flere anledninger har jeg blitt fortalt at man bør utrydde barna, siden det er de som vil vokse opp til nye terrorister.

Fritz
10-12-03, 00:01
Det er ikke en eller to som har uttalt dette, men flere hundre. Jeg kan ikke få meg til å tro at alle disse menneskene jeg har vært i befatning med på nett, tilhører det samme sosiale lag og dermed kanskje tenker litt likt.

For ordens skyld, så er vel noen hundre av en befolkning på 290 mill. litt lite materiale.

At de fortjener å få seg en på "trynet"?
Personlig fløy jeg fra USA 10 Sept. 2001, firmaet jeg jobbet for. og senere mistet jobben i, dels som en følge av dette var knyttet til et invest selskap i WTC. De fortjente nok en på "trynet". Vil du spesifisere hvordan de og tre tusen andre gjorde seg fortjent til dette?

Sexy Sadie
10-12-03, 00:02
Jeg tror du vil finne Amerikanere generellt mer opplyste enn de fleste nordmenn. Og uansett, du kan vel ikke ha lagt dem for hat for å ha teite turister??.

Pro-Amerika deluxe skjønner jeg. ;)
Beklager, men norske sydenturister er ikke d vi diskuterer nå.
Den debatten kan vi ta siden..

Hvor hen i min tråd finner du den holdningen?

anonym
10-12-03, 00:02
Jada, mistolk i vei.
Jeg gidder ikke diskutere om du skal fortsette å legge ord i munnen på meg.

Sexy Sadie
10-12-03, 00:03
Fritz er litt sår her ja...
Synd.
'

pip
10-12-03, 00:13
Jeg er helt enig med Fritz.

Det er mye å msilike med USA, men minst like mye å mislike med andre land som har hatt eller har like mye makt. Se på Europas kolonihistorie, den er like stygg som USA sin.

USA bør kritiseres. Alt som har mye makt bør en se på, kritisere, og vite at fort kan miste fotfeste. Men ikke fordi USA er USA.

Se på Tyskland.

Se på Portugal, hvordan de la de landene de koloniserte i ruin før de trakk seg ut. Se på nederlenderne i Sør-Afrika. Se på Frankrike i Nord-Afrika og Rwanda. Sovjet i Afghanistan. Russland i Tetchenia.

Makt og penger korumperer, ikke det å være fra USA.

anonym
10-12-03, 00:18
Jeg sier heller ikke at andre er skyldfrie.
Jeg sier at jeg misliker mye av de tsom USA står for nå de siste par år.
Før drømte jeg om å reise på rundtur i USA. Nå gidder jeg ikke tenke tanken engang.
Det er slik jeg føler det og basert på mine egne opplevelser med det amerikanske folk, så står jeg ved dette, frem til noe skulle evt. endre min oppfatning.

Sexy Sadie
10-12-03, 00:30
Jeg hadde ikke klaget hvis Bush bare forsvant heller....
Butchers since `91

Mr.Man
10-12-03, 00:53
Jeg tror du vil finne Amerikanere generellt mer opplyste enn de fleste nordmenn. Og uansett, du kan vel ikke ha lagt dem for hat for å ha teite turister??
Neppe. 99% av Norge er populert av uvitende bønder.

Mr.Man
10-12-03, 00:59
Jeg oppholder meg, eller oppholdt meg, på ganske mange amerikanske forum, chatter og spillsider. Flere har jeg kuttet ut, på grunn av den gjengse oppfatning at alle irakere og alle som har befatning med taliban, burde vært drept. Også barna, for å hindre fremvekst av nye terrorister.
Enig i at USA har gjort endel tabber. Spesielt i Irak. Det er kjekt å være kvitt Saddam, men fremferden var gal. Og at Amerikanere flest ikke skjønner det, sier kanskje litt om hvor indoktrinert de er.

Fritz
10-12-03, 01:05
Det er kjekt å være kvitt Saddam, men fremferden var gal.
Hvorfor var den gal? Målet er innfridd. Riktignok burde det vært gjort i 1991.

Sexy Sadie
10-12-03, 01:06
At ikke Fritz har forstått det sier endel om hvor indoktrinert han er.... ;)

medica
10-12-03, 02:16
Det er greit at Bush er en idiot, at utenriks- og innenrikspolitikken suger.

Men USA er en mye større kulturnasjon enn Norge, Amerikas 51. stat. Det som blir levert hit til landet, er det idiotene her til lands er interesserte i: McDonalds og boyband.

USA har har litteratur. USA har noen av de ypperste operahusene i verden. Mesteparten av musikken Nettkafegjestene hører på har sannsynligvis amerikanske røtter.

Klart det er mye mer dritt i USA enn i Norge, klart det. Men ekstremene i en populasjon på 290 millioner mennesker er naturlig nok mer ytterliggående enn ekstremene i en populasjon på 4,5 millioner.

Jeg har også møtt amerikanske turister. Stort sett uten unntak har de vært høflige og imøtekommende. Da kan jeg starte en egen tråd på franskmenn istedet, for makan til arrogante jævler skal du se langt etter.

Jeg har også vært tre ganger i USA, i Florida, Washington DC m/omliggende stater og Chicago. Det som først og fremst slår meg med amerikanere, er hvor åpen og inkluderende de er. Hvis de vet at noen lett kan føle seg utenfor på grunn av at man kommer fra en annen kultur, så blir man hele tiden trukket inn i fellesskapet. Åff kårs, ikke alle er slik, men det er mye lettere å komme i kontakt med folk enn i nisselue-Norge.

Samtidig er jeg glad for at jeg bor i Norge med små barn, og ikke i USA. Da vi hadde reunion i mammagruppen i 2001, så var det flere av damene (tom en lesbisk feminist!) som berømmet mannen min for at han var så snill å ta meg med til USA, slik at jeg fikk møte venninnene mine. Whatever. :roll: Mannen min sa (som sant var) at det var jeg som hadde tatt ham med.

Barnepass er grisedyrt (det doble av prisene i Norge, sånn ca.), et dårlig helsevesen hvis du ikke betaler feite forsikringspremier, det er mye mer utrygt, særlig for barna, enn i Norge. Mange amerikanere har holdninger som får meg til å steile. Det samme gjelder mange nordmenn også, men de sitter stort sett ikke i styre og stell. De har seks uker svangerskapspermisjon. Sosiale ordninger er elendige (men så var det det med å skulle betale for en befolkning på 290 mill sammenlignet med 4,5 mill som vasser i olje (enn så lenge)).

Jeg er ingen ukritisk USA-tilhenger, men jeg har i det minste vært der flere ganger, har familie og venner der borte og kjenner en del til forholdene, politisk, sosialt og økonomisk. Jeg var ukritisk USA-hater helt til jeg visste hva jeg snakket om.

Sorepheus
10-12-03, 03:22
Fritz kanskje du forstår dette argumentet:

For de kostnadene USA brukte på å bombe i Afghanistan (gamle tall) kunne de ha gjort et innkjøp av *100* romferger...

For 10% av militærbudsjettet deres kunne all fattigdom på jorden være utryddet.

Cavatina
10-12-03, 04:05
Amerikanere er vel som folk flest, - forskjellige. Det jeg ikke liker ved landet går ikke på enkeltpersoner.

Det jeg personlig misliker ved USA er den påvirkningen de har på resten av verdens kultur og levesett via de utallige filmene, seriene, tv-showene etc. som spys ut fra den nasjonen. Det er nesten ikke mulig å se en hel tv-kveld på en stasjon uten å få noe som er av amerikansk opprinnelse.

Det er greit nok at vi får det som er positivt ved amerikansk kultur, men vi får det som er negativt også. Ta fedmeproblematikken f.eks., jeg tror ikke vi hadde hatt de problemene med fedme i den grad som vi har idag, hvis det ikke var for bl.a. junkfood og andre hurtigmatløsninger.

I Beijing har de tidligere så å si ikke hatt problemer med overvekt i det hele tatt. Men nå har de (ifølge Discovery tror jeg det var) fått et helseproblem med overvekt særlig blant barna, fordi de har fått en mer vestlig livsstil. Det har de siste årene kommet omkring 48 burgerrestauranter i byen, og det har blitt mer vanlig at barn og ungdom går ut på disse restaurantene og spiser etter skolen. Samtidig er det flere som har fått privatbiler og som kjører barna sine til og fra skole- og fritidsaktiviteter. Problemet er i ferd med å bli såpass omfattende at helsemyndighetene i byen har satt igang tiltak for å slanke de overvektige barna.

Noe annet som påvirkes fra USA er språket vårt. På Island har de så vidt jeg vet forbud mot å innføre utenlandske ord i språket. Noe slikt mener jeg vi også burde hatt.

Jeg er også imot at vi har fått markering av Halloween og Valentines day, jeg synes ikke disse skikkene har noe her i landet å gjøre. Helt ærlig, jeg synes godt vi kan ta opp igjen skikken med å gå julebukk og heller gjøre litt mer ut av det, selv om det ikke er helt det samme som Halloween.

medica
10-12-03, 05:57
Det jeg personlig misliker ved USA er den påvirkningen de har på resten av verdens kultur og levesett via de utallige filmene, seriene, tv-showene etc. som spys ut fra den nasjonen. Det er nesten ikke mulig å se en hel tv-kveld på en stasjon uten å få noe som er av amerikansk opprinnelse.
Det er vi, som TV-seere, som må la være å se på Glamour og The Bachelor. Folket vil tydeligvis heller ha Ungkaren enn The West Wing (god amerikansk serie). Typisk nok er det den lisensfinansierte statskanalen NRK som viser The West Wing (bare et apropos til en annen diskusjon her).

Så lenge majoriteten vil ha søppel framfor kvalitet, så er det søppel som spys ut. Businessfolk vil alltid tjene penger - naturligvis.

Fritz
10-12-03, 11:05
At ikke Fritz har forstått det sier endel om hvor indoktrinert han er.... ;)

Et godt argument. Like godt som om jeg skulle omtale deg som en "Gammel kommunist".

Fritz
10-12-03, 11:17

For de kostnadene USA brukte på å bombe i Afghanistan (gamle tall) kunne de ha gjort et innkjøp av *100* romferger...

100 Romferger eller mer? En tanke helt i fritz sin ånd! Ingenting er bedre enn penger til slike foretak. Men, helt riktig i denne sammenhengen blir det vel ikke. Hva var alternativet til å intervenere i Afganistan? Jeg tror ikke det ville vært et alternativ og la Taliban bli sittende.

Laban
10-12-03, 14:54

for det beløpet vi nordmenn bruker på antideresiva og julemat/presanger, kunne vi bistått 2 afrikanske land, med u-hjelp i 10 år.

Laban
10-12-03, 15:04
Nordmenn liker så jævlig godt å være besserwissere. Rakker ned på alt som finnes av ulikheter i verden. Sier vel noe om Norge og nordmenn. Mr.man sa det 99% bønder, noe å fundere over. Helt greit å ha en mening, men dere sitter jo og rakker ned på hverandre.

I hate to like, and like to hate!

Ringer det en bjelle hos noen her!

pip
10-12-03, 15:05
I hate to like, and like to hate!

Ringer det en bjelle hos noen her!

Ja, vi elsker å hate. For en stund siden sto det en komentar om det, av alle steder i klassekampen. innlegget var godt, og ga meg en del å tenke på.

anonym
10-12-03, 15:38
Det er vel ikke ensbetydende at å se det negative hos andre er å ikke se det negative hos seg selv.

Det er mye dritt i landet vårt, men jeg tør påstå at vi er hakket bedre enn USA fordet.

pip
16-12-03, 09:29
Det er vel ikke ensbetydende at å se det negative hos andre er å ikke se det negative hos seg selv.

Det er mye dritt i landet vårt, men jeg tør påstå at vi er hakket bedre enn USA fordet.

Det spørs hva en mener med bedre. Om vi var like store, og hadde like mye makt, så vet jeg sannelig ikke.

Det blir litt sånn som med Milgram, som skulle bevise at bare Tyskerne kunne gjennomført Holocaust, og satte i gang med milgrams eksperiment: http://designweb.otago.ac.nz/grant/psyc/OBEDIANCE.HTML

anonym
16-12-03, 09:34
Som med The Wave.

pip
16-12-03, 09:46
Jepp.

skumle saker.

anonym
16-12-03, 09:52
Men tror du automatisk at makt medfører mennesker som blir hjenrevasket av autoritetene, til å tro at det autoritetene gjør er det eneste rette?

Sorepheus
16-12-03, 11:58
En ting er i hvert fall sikkert, det er fali å ikke underkaste seg autoritetene...

anonym
16-12-03, 12:07
Og det er farlig å gjøre det uten å ofre en tanke på hva som skjer.

FinMalt
16-12-03, 14:22
Mener du at alle bønder er uvitende? Er ikke det ganske fordomsfullt?

Men tilbake til start. Er du ute etter grunner til å hate USA kan du jo se "Bowling for Columbine". Mange gode grunner der. ;)

pip
16-12-03, 14:22
Men tror du automatisk at makt medfører mennesker som blir hjenrevasket av autoritetene, til å tro at det autoritetene gjør er det eneste rette?

Hjernevasket er et så sterkt ord, at jeg ikke ville brukt det om noe annet en faktisk hjernevasking -og det å underkaste seg autoriter er ikke hjernevasking.

Milgram har vist at mennesker vi gir autoritet kan ha en enorm invirkning på oss. Men når det gjelder et helt land, så er dette mye mer komplisert. Men jeg tror som en tommefingerregel at makt og penger korumperer. At det er svært få mennesker som ikke lar seg ødelegge etisk og moralsk av penger og makt, ikke minst over tid.

Dette gjrø det jo skummelt å velge ledere til et land, og enda skumlere når landet i seg selv er mektig. Men de eneste jeg har sett som har problematisert dette er afrikanske ledere, kanskje fordi de har det så nært på seg i form a press fra en stofamilie/klan.

Ling
29-12-03, 19:23
Skal slettes.

Starwolf
29-12-03, 19:50

Overdreven patriotisme kan absolutt være ubehagelig, men det er vel neppe et enestående fenomen for USA. Her tenker jeg med gru på den Norske "patriotismen".

Når det gjlder hat til uskyldige mennesker etter 11/9/01 blir jeg mer nyskjerrig. Såvidt meg bekjent var det en gruppe ekstremister oppildnet av hat til stort sett alle de verdier vi tar for gitt i vesten som drepte 3000. Og således innledet det jeg vil tro du sikter til.

Hjelpe organisasjoner har anslått att mellom 100 000- 200 000 sivile døde av sult, som direkte konsekvens av amerikas krig mot afganistan. Dette delvis p.g.av att hjelpe organisasjoner ikkje hadde tilgang til landet. Delvis p.g.av att infrastrukturen blei ødelagt.

Eg synes att amerikanerne burde vær fornøyd med den hevnen dei tok.
Sjølv om desse afganistanerne var fattige og under eit forferdelig regime, er deiras død utelukkande amerikas ansvar.
Desse har ikkje hatt mulighet til å formidle sin sak til verden, uten tv kanaler, jornalister og med ein slik avstand i liv og skikker att me ikkje kjenner oss igjen i deira tilværelse, har dei fått liten oppmerksomhet i forhold til offera 11.sep. Eg er avlike vel av den oppfatningen att eit sivilt liv er eit sivilt liv, og att amerikanerne ikkje er meir verdt som mennske enn andre på denne kloden me deler .
Når det gjelder terror bekjempelse er eg ikkje så sikker på att slike handlinger minker terrorismen.

De tapstall du refererer til finner jeg ingensteder. Og hvilken infrastruktir var det USA ødela? Det fantes ingen infrastruktur i det landet før USA/NATO gikk til aksjon. Den var allerede ødelagt etter krigen mot USSR og den påfølgende borgerkrigen.

Noen fakta: http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=2000214

Jeg ser absolutt ingen feil med å gå inn i Afghanistan. Skulle man latt Bin Laden bare få sitte der og ture frem som han ville? Taliban hadde ingen planer om å overgi ham til USA eller noen andre.

Mr.Man
31-12-03, 13:22
Mener du at alle bønder er uvitende? Er ikke det ganske fordomsfullt?
Jo, det kan så være. Det jeg mener med å si dette, er at kunnskapsnivået utenfor de største byene er ganske lavt og de representerer vel mesteparten av norges befolkning. Mener egentlig ikke å skille ut bøndene spesielt. Dog er de er sikkert på samme nivå som resten av utkantsbefolkningen, så de slipper ikke unna. Vi har egentlig ikke noe dekkende ord for utkantsbefolkningen (vi har ikke så mange ord i det norske språk. :lol:).

Denne gruppen mennesker henger gjerne noen år etter i samfunnsmessig utvikling. F.eks. er de ikke vant til å forholde seg til andre kulturer eller andre sammensetninger av mennesker enn den smale gruppen de forholder seg til daglig. De kjøper typisk ethvert billig poeng politikerne pøser ut i media. Av den grunn burde det etter min mening ha vært en obligatorisk kunnskapstest for å få lov til å stemme. På den måten hadde vi skillt ut alle de populistiske stemmene.

Men tilbake til start. Er du ute etter grunner til å hate USA kan du jo se "Bowling for Columbine". Mange gode grunner der. ;)
Tja. Først og fremst er jo det en underholdningsfilm etter min mening. Den har endel gode poeng, men de er jo svært ofte dratt ut av sin sammenheng. Men morsom er den.

pip
31-12-03, 18:44
tapstallene i afghanistan er ukjent, fordi USA ikke vil telle hvormange som drepes, selv om det å ikke gjøre dette strider mot en allr annen konvensjon.

men det finnes estimater, og en driver også en seriøs jobbing med demografer for å forsøke å kartlegge hvor mange som har blitt drept, eller had dødd som konsekvenser av krigen.

magnus
01-01-04, 07:17

Overdreven patriotisme kan absolutt være ubehagelig, men det er vel neppe et enestående fenomen for USA. Her tenker jeg med gru på den Norske "patriotismen".Utdyp!