PDA

Se full versjon : Hva er du stolt av som Nordmann og det å bo i Norge?

Laban
10-12-03, 15:28
-Vikinger?
-Fredselskende?
- Fylla?
- Grandiosa?
- Gran Canaria?
- Binders?
- Geitost?
- Morten Abel?

Eller noe annet kanskje mer sakelig!

anonym
10-12-03, 15:34
Selv om det ikke føles sånn alltid, så er vi et av verdens beste land når det gjelder velferd.
Det er jeg stolt over.

Fritz
10-12-03, 15:38
"Det er Norge som er bra, Det er Norge som er best,
Det er Nordmenn som vet aller mest.."

En grei oppsumering av Norges rolle i verden.
:banger:

anonym
10-12-03, 15:42
Kanskje du kunne forsøke å svare ærlig Fritz, i stedet for å være patetisk.

medica
10-12-03, 15:47
Jeg er stolt av at vi har blant verdens beste levekår for barn. Og av likestillingen og velferdssystemet.

nette
10-12-03, 16:16
Jeg liker Norge for det er et fritt land,og økonomien til landet er bra.dermed har vi flere muligheter.

Bare nalle
10-12-03, 19:50
Jeg liker Norge fordi alle har en mulighet til å leve godt.
Takket være våre sosiale goder, helsevesenet og skole og jobbmuligheter.

Ja, så er vi bedre enn Sverige innenfor de fleste sportsgrener.

spindis
10-12-03, 20:07
Ja, så er vi bedre enn Sverige innenfor de fleste sportsgrener.

enig :knegg:

Retz
10-12-03, 20:12
Jeg lider av mangelfullt utvikla nasjonalfølelse, og gir i grunnen bæng.

Sorepheus
10-12-03, 20:34
Er glad i naturen vi har, er glad for at vi gir U-hjelp, er glad for at vi har et godt utbygd helse og sosialvesen, er glad for at vi ikke bryr oss alt for mye om hva naboen gjør, er glad for at vi leser mye, er glad for et godt utbygd datanett, er glad over at vi har masse penger.... var vel egentlig det... list negativt er en smule lengre... men det er vel en annen debatt?

anonym
10-12-03, 20:35
Det er ikke snakk om å være nasjonalist.
Jeg antar til og med du, Retz, syns det er bedre å være norsk med de muligheter det gir, enn å være en tutsi med avkappa lemmer i huttiheiti. (eller var det tutsiene som gjorde kappingen?)
Du kan ikke leve det livet du gjør overalt.

laguna
11-12-03, 21:34
Jeg klarer ikke å være stolt av noe som overhodet ikke er min fortjeneste/mitt ansvar..

Men jeg tror Norge ligger ganske langt forann på en del områder, som pedagogikk og velferd o.l

Men det veies nesten opp av den vannvittige sjølgodheta som legges til med det samme.

Litt mindre heia Norge og litt mer ydmykhet mener jeg hadde vært en god ting.

magnus
11-12-03, 21:44
Jeg klarer ikke å være stolt av noe som overhodet ikke er min fortjeneste/mitt ansvar..
Hmm...? Blir du ikke glad og stolt da Norge vinner landskamper, konkurranser osv? Og blir du ikke for eksempel litt stolt over at vi deler ut fredsprisen?

Macumba
11-12-03, 21:50
I tillegg til det som er ramset opp i denne tråden: Bache Gabrielsen.

medica
11-12-03, 22:01
Og Løiten Linie.

spindis
11-12-03, 22:23
brunost

medica
11-12-03, 22:24
Rakfisk. :tar av:

Macumba
11-12-03, 22:31
Ostehøvel! :tilter:

spindis
11-12-03, 22:31
binders :fråder:

Macumba
11-12-03, 22:32
Meg! :skrape:

medica
11-12-03, 22:40
Meg! :skrape:
Naturligvis! :forelsket2:

spindis
11-12-03, 22:42
Meg! :skrape: :muslim:

laguna
11-12-03, 23:21
Hmm...? Blir du ikke glad og stolt da Norge vinner landskamper, konkurranser osv? Og blir du ikke for eksempel litt stolt over at vi deler ut fredsprisen?

JEG gjør ikke det... Jeg er stolt av fine ting jeg gjør eller medvirker til, men jeg kan ikke ta æren for noen av de sakene du nevner, like lite som jeg kan ta æren for ting evt. fine ting de gjør i Nederland, Russland eller Japan f.eks..

Jeg får ikke helt til den nasjonalfølelse tingen. Jeg forstår at jeg er heldig fordi jeg tilfeldigvis er født i ett fritt og demokratisk og rikt land.. Det er flaks og det gir meg muligheter som ikke alle andre har, men dette gir jo ingen grunn til personlig stolthet...

Jeg synes det å være, sånn uten videre, stolt av å være medfødte ting du ikke har gjort noe for, er litt nazi...
:sjokk:

Jeg er like lite stolt av å være norsk, som jeg f.eks er stolt av å være hvit eller ha brune øyne.. det blir for teit ;)

Macumba
11-12-03, 23:26
JEG gjør ikke det... Jeg er stolt av fine ting jeg gjør eller medvirker til, men jeg kan ikke ta æren for noen av de sakene du nevner, like lite som jeg kan ta æren for ting evt. fine ting de gjør i Nederland, Russland eller Japan f.eks..

Jeg får ikke helt til den nasjonalfølelse tingen. Jeg forstår at jeg er heldig fordi jeg tilfeldigvis er født i ett fritt og demokratisk og rikt land.. Det er flaks og det gir meg muligheter som ikke alle andre har, men dette gir jo ingen grunn til personlig stolthet...

Jeg synes det å være, sånn uten videre, stolt av å være medfødte ting du ikke har gjort noe for, er litt nazi...

Jeg er like lite stolt av å være norsk, som jeg f.eks er stolt av å være hvit eller ha brune øyne.. det blir for teit ;)

Nemlig.

Fritz
12-12-03, 00:50
Og blir du ikke for eksempel litt stolt over at vi deler ut fredsprisen?

Fritz var stolt av det. Til Yassir Arafat fikk den.

magnus
12-12-03, 01:05

Har du noen unger? Hva om f.eks. din datter gjør det bra med noe hun har utrettet helt på egenhånd. Hadde du da blitt stolt...?

magnus
12-12-03, 01:09

Ja... Det vil vel alltid være spørsmål om han og den fredsprisen så lenge noen anser han kun som en ondskapsfull terrorist.

laguna
12-12-03, 01:21
Selvsagt. Jeg regner med at jeg ville ha (i allefall en viss) innflytelse på en datter..

Jeg kunne rose meg med å antagelig å ha gjort noe riktig, sånn med oppdragelse, ris og ros o.l.. ;)

Min innflytelse på "norskhet" er minimal.

Dessuten har jeg har ikke noen sånn heftig tilhørighetsfølelse.

At noe eventuelt er fint betyr ikke at jeg kan være stolt av det. Selvom det skjer i nærheten av meg er det ikke nødvendigvis min fortjeneste. ;)

laguna
12-12-03, 01:22
Forøvrig : nei, ingen unger. Så svaret var rent hypotetisk..

Sorepheus
12-12-03, 07:19

Var vel omtrent det jeg egentlig ønska å si ... forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde grønne øyne...

Fritz
12-12-03, 15:27

Ja... Det vil vel alltid være spørsmål om han og den fredsprisen så lenge noen anser han kun som en ondskapsfull terrorist.

Han er en ondskapsfull terrorist. Han leder også ett av verdens mest korrupte regimer, og ingen har vel lenger kontroll på hvor mye han og hans sammensvorne har snytt det palestinske folk for av midler.

pip
17-12-03, 14:04
Jeg satt akkurat og leste et inetervju med Eva Joly, der hun sa noe om hva hun opplevde var spesielt med norge -en dypt forankret rettferdighetsføelse. Og jeg tror det er noe i det. Og det er jeg stolt av, selv om jeg tror den også kommer til kort ganske så ofte.

men for meg handler det vel ikke så mye om å være stolt av Norge, men at jeg er glad i Norge. Det er mitt land, her føler jeg meg hjemme, her kjenner jeg kulturen, og her trives jeg. Jeg trives andre steder også, og det kan være ting jeg savner her, men det er mitt, og derfor må jeg være glad i det.

Nå en er vokst opp i en kultur så tror jeg at en får en eierfølelse til det som en vanskelig blir kvitt. Det er en referanseramme som en ser alle nye kulturer ut fra. Og akkurat som en har et litt nostalgisk forhold til det en oppelvde som barn, tror jeg man har det til landet sitt.

'og vi har mye å vøre glade for, synes jeg. Jeg liker at vi ikke har adel. Jeg liker forfatterene våre, og kunstnerne våre. Jeg liker den norrøne arven vår, og synes historien vår er spennede. Folkediktningen, folkemusikken.

Andre land har like bra ting, men det er ikke så interesant. Akkurat som jeg kan være glad i min familie, stolt av den og fryder meg over den uansett om alle andre har det like bra med sin familie som jeg med min.

Og akkurat som med familien min kan jeg også se at det er mye som kunne vært bedre, og idealene kan være større enn realiteten. Men slik er det nå engang, vi er ikke i paradis.

Ling
29-12-03, 19:29
Skal slettes.

pip
29-12-03, 23:23
Etter å ha vært i Danmark er jeg stolt av røykeloven :kul:

pip
29-12-03, 23:23
Liker også norske gutter bedre enn de fleste.

anonym
29-12-03, 23:31
Hvorfor NRK?

Hvordan kan du være stolt av noe som skattlegger slik som NRK og kringkastingsavgiften, Tingeling?

minibitch
30-12-03, 10:10
Røykeloven??

Retz
30-12-03, 13:16
Det er ikke snakk om å være nasjonalist.
Jeg antar til og med du, Retz, syns det er bedre å være norsk med de muligheter det gir, enn å være en tutsi med avkappa lemmer i huttiheiti. (eller var det tutsiene som gjorde kappingen?)
Du kan ikke leve det livet du gjør overalt.

Oi. Denne tråden hadde jeg glemt ut at jeg hadde vært innom.

Jeg har det omtrent på samme måten som Laguna; dvs at jeg setter pris på å bo i et velferdssamfunn, men samtidig ikke føler særlig stolthet da jeg ikke har bidratt nevneverdig til å gjøre Norge til det landet det er.

Jeg skiller altså mellom det å være glad for, og det å være stolt av.

Sexy Sadie
14-01-04, 22:58
jeg er stolt av språket vårt.

Ling
14-01-04, 23:20
Skal slettes.

TajMahal
14-01-04, 23:44
Nå ble jeg velig fristet til å skrive et kåseri! :snill:

pip
14-01-04, 23:47
skriv i vei!

Mr.Man
15-01-04, 00:34
Det skjønner jeg ikke. Vi har jo verdens dårligste ordforråd. Og alle de fjerne kasusene. Norsk er det drittspråk! Er det noe vi bør være flau over, så er det språket vårt.

Sexy Sadie
15-01-04, 11:59
Det skjønner jeg ikke. Vi har jo verdens dårligste ordforråd. Og alle de fjerne kasusene. Norsk er det drittspråk! Er det noe vi bør være flau over, så er det språket vårt.

Det er du som ikke kan brukde det skikkelig.

Mr.Man
15-01-04, 15:08
Det er du som ikke kan brukde det skikkelig.
Hva mener du med brukde det skikkelig? :lol:

Ling
15-01-04, 15:15
Skal slettes.

Laban
15-01-04, 17:23

Det Norske språket består av ca.60.000 ord, det Engelske av ca.300.000 ord. Stor forskjell, ikke rart vi snakker og synger teit. Enda verre er det med innavlsbygdene hvor ord og settninger blir avstumpet til grautmål.

"No ska me sjosje koi i fua, o runkjule den stuten i frysjan, so ska mi putje draukjotli i gryti me kjaut o jorple!" :sjokk:

Sorepheus
15-01-04, 17:29
Har hørt at det kinesiske språket består av ca. 1.000.000 tegn (ord) !

Sexy Sadie
15-01-04, 17:57

Det Norske språket består av ca.60.000 ord, det Engelske av ca.300.000 ord. Stor forskjell, ikke rart vi snakker og synger teit. Enda verre er det med innavlsbygdene hvor ord og settninger blir avstumpet til grautmål.

"No ska me sjosje koi i fua, o runkjule den stuten i frysjan, so ska mi putje draukjotli i gryti me kjaut o jorple!" :sjokk:

Jeg liker språket vårt jeg
Jeg er nemlig ikke skåret for stemmebåndene.

Laban
15-01-04, 18:02

Pga. difftonger. Ett ord kan ha flere meninger ved forskjellig uttale. Eks. "Ping ding", si at det betyr "klokken kimer".
Så uttaler man det "Piiing Diiiiing", da kan det bety "stakkars jævel". På Vietnamesisk har du noen ord med 39 diftonger, altså betydninger og uttaler! Weird ikkesant! :kul:

Hadde vært bra om ordet "kukk" hadde 5 diftonger.

Kukk=Pikk
Kuukk=Matrett fra Setesdal
Ku ukk=Å ta opp restene etter kuene i fjøset
Kuk=Splint til gamle vikingbåter
Ku kk=En sangvariant fra Nord-Trøndelag

Ling
15-01-04, 18:09
Skal slettes.

Ling
15-01-04, 18:14
Skal slettes.

pip
15-01-04, 21:23
jeg er stolt av språket vårt. Enda verre er det med innavlsbygdene hvor ord og settninger blir avstumpet til grautmål.

Nynorsken har et mye rikere ordforåd enn bokmålet.

Laban
15-01-04, 23:46
jeg er stolt av språket vårt. Enda verre er det med innavlsbygdene hvor ord og settninger blir avstumpet til grautmål.

Nynorsken har et mye rikere ordforåd enn bokmålet.

Må si at en del dialekter kan være litt sexy også. Italiensk er en ting, men å bli visket i øret av en vossing, I`m horny! :kul:

Sorepheus
15-01-04, 23:52

Pga. difftonger. Ett ord kan ha flere meninger ved forskjellig uttale. Eks. "Ping ding", si at det betyr "klokken kimer".
Så uttaler man det "Piiing Diiiiing", da kan det bety "stakkars jævel". På Vietnamesisk har du noen ord med 39 diftonger, altså betydninger og uttaler! Weird ikkesant! :kul:

Hadde vært bra om ordet "kukk" hadde 5 diftonger.

Kukk=Pikk
Kuukk=Matrett fra Setesdal
Ku ukk=Å ta opp restene etter kuene i fjøset
Kuk=Splint til gamle vikingbåter
Ku kk=En sangvariant fra Nord-Trøndelag

Riktig det med difftonger, men de foretrekker å se på det som toner. Det er 6 toner i det kinesiske språket, men det har ikke så mye med det skriftlige språket å gjøre så vidt meg bekjent .. Sies at man må kunne et minimum av 10.000 tegn for å kunne lese en kinesisk avis.

Når det gjelder det med 300.000 ord i det engelske språket så er det en sannhet med modifikasjoner, mange ord betyr det samme, selv om det argumenteres for at det er nyanser, så brukes ordene om hverandre i stor språk forvirring. Forøvrig har jeg hørt et anslag på 1 million ord, når man tar i bruk dialekter verdensomspennende.

Mer interessant er det jo hvor mange nye språk / tegn vi har fått med den relativt nye PC-kulturen ... Tror en dictionary over Icons (Tegn med stor betydning) hadde blitt en heftig bok, for ikke å glemme smileys, hvorav det finnes sikkert godt over 50.000 nå.

BTW: heter ikke Ku ukk, men Ku urk ;)

Laban
15-01-04, 23:58
Det fins en bok med forklaringer på Amerikanske forkortninger.
Denne kan jo også være hyggelig å lese.

Kjempe kjipt å være hos amerikanere og ikke henge med på alt.
Sies at de bruker 3-5 forkortelser pr. 30 sec.

"He took the WBC to the TRF and jumped over the GRA, thats FCB man!"

Ling
16-01-04, 00:14
Skal slettes.

Sorepheus
16-01-04, 00:16
Skjønte bare den siste jeg :roll:

Laban
16-01-04, 00:30
Skjønte bare den siste jeg :roll:

Prøve å tolke, et lite clue! WBC=Wierd Bitch Coci`n

Mr.Man
16-01-04, 03:12
Ja, det er bra de blir holdt nede av en fjern kommunist-regjering. Ellers hadde de faen meg tatt over kloden med sin irriterende klokskap.

Sorepheus
16-01-04, 03:49
Uhrm.. skal ikke se bort i fra at det var meningen i utgangspunktet imh...

care
20-01-04, 11:44
Jeg er fredselsker :lol:

anonym
20-01-04, 11:53
Misforstod du spørsmålet?

care
20-01-04, 17:52
Sikkert. Leste bare første innlegg, mer gadd jeg ikke. :drekka: