PDA

Se full versjon : Saddam Hussein tatt?

medica
14-12-03, 12:26
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/12/14/386107.html

Foreløpig bare et rykte, så det blir spennende å se.

medica
14-12-03, 12:34
Nå melder NRK om ekstra nyhetssending klokken 12...

FinMalt
14-12-03, 13:54
Det er jo bekreftet nå, men er det han, da? Hadde ikke han en drøss med dobbeltgjengere?

Fritz
14-12-03, 14:18
Spørsmålet nå, er vel hva man skal gjøre med den sjefs drittsekken. Han har nok mye å svare for nå, og er det noen som senere kvalifiserer til dødsstraff må det vel være han.

FinMalt
14-12-03, 14:29
Er egentlig mot dødsstraff. Men Saddam? :tenker: Ja, hva skal man gjøre med han, da? Han fortjener kanskje ikke bedre?

medica
14-12-03, 14:32
Jeg er absolutt og kategorisk mot dødsstraff. Men han må gjerne få livsvarig.

Mr.X
14-12-03, 14:34
Livstid er for snilt... :kul:

spindis
14-12-03, 14:35
livstid med macarena på stereon :nemlig:

FinMalt
14-12-03, 14:35
Ja, dødsstraff er forresten for mild straff for det udyret. :ond:

La han råtne bort i et fengsel.

Fritz
14-12-03, 14:40
Fritz er en sterk tilhenger av dødsstraff. Men uansett for eller imot, så vil det nok være det rette å benytte dødsstraff for den karen, for å bringe han og hans regime til en endelig "avsluttning". En stor del av Irakerne frykter fortsatt at de skal få sin tidligere tyrann tilbake.
Og få har vel etter lederne av Nazi Tyskland fortjent det mer.

medica
14-12-03, 15:09
"Deserves it [to die]! I daresay he does. Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."

Som Gandalv sier.

Cazandra
14-12-03, 18:23
Får da håpe at de har tatt rett mann, denne gangen!

medica
14-12-03, 19:38
De har utført DNA-tester som bekrefter identiteten.

Mr.X
14-12-03, 19:45
livstid med macarena på stereon :nemlig:

Tror heller han velger en kule, istenfor den torturen der.. :lol:

medica
14-12-03, 20:52
Saddam hadde jo sagt at han ville slåss til siste blodsdråpe og ta sitt liv heller enn å bli tatt til fange. Han ble tatt med våpen i sin besittelse, og han ville hatt tid til både å skyte andre og seg selv. Så valgte han å overgi seg uten noen kamp og har vært svært samarbeidsvillig.

Så var han altså bare en feiging. Han har ikke engang mot til å slåss så lenge han vet at han ikke er overlegen og er garantert å berge sitt egne ynkelige skinn. For en patetisk mann.

Mr.X
14-12-03, 20:55
Han var flink med ord, men når det gjaldt som mest, så valgte han å ikke ta opp kampen... Tror det er noe likhet mellom ham og han fra '45, begge to var "store" menn med store ambisjoner og flotte ord, men egentlig noen feiginger.

nette
14-12-03, 21:19
Herlig at jævelen er tatt. Men sånn som han ser ut da! Tydlig ikke vært noe dusj/barbermaskin der,nei.

Mr.X
14-12-03, 21:23
Han får nok godt stell nå.. :knegg:

nette
14-12-03, 21:28
Jeg håper de tar rævhåra hans også. Den jævelen trenger nok det etter x antall mnd i bunkeren.

Fritz
14-12-03, 21:35
Så var han altså bare en feiging. Han har ikke engang mot til å slåss så lenge han vet at han ikke er overlegen og er garantert å berge sitt egne ynkelige skinn. For en patetisk mann.

Jepp, overaskende at han ikke tok en "Hitler", og avsluttet med et smell. Da kunne han jo også gått over i historien med et visst "legende" stempel blant araberne.
Nå blir han nok ydmyket ved å bli stillt for en domstol og straffet som det han er. En simpel kriminell, og forbryter mot sitt folk.

Cavatina
15-12-03, 02:29
Jeg er vanligvis imot dødsstraff, men i slike saker som dette går jeg for Ceausescu-metoden: Rettssak -> funnet skyldig -> plaff! -> anonym grav.

:ond:

Singularity
15-12-03, 04:35
Jepp, overaskende at han ikke tok en "Hitler", og avsluttet med et smell. Da kunne han jo også gått over i historien med et visst "legende" stempel blant araberne.
Nå blir han nok ydmyket ved å bli stillt for en domstol og straffet som det han er. En simpel kriminell, og forbryter mot sitt folk.Med utgangspunkt i arabisk kultur ville nok ikke et direkte selvmord være særlig ærerikt.

Men et indirekte et hvor han åpnet ild mot amerikanske soldater og selv ble skutt av de ville nok vært mer positivt for hans lokale ettermæle.

medica
15-12-03, 13:19
Men et indirekte et hvor han åpnet ild mot amerikanske soldater og selv ble skutt av de ville nok vært mer positivt for hans lokale ettermæle.
Men det han opplever nå, må vel være det verste rent æremessig. Får sjekket tennene som en gamp og blir avluset som ei bikkje, og bildene går verden rundt. Etter at han overgav seg uten kamp.

Jeg tipper at den ydmykelsen han gjennomgår nå for de fleste arabere er verre enn å dø. Hvis mannen rett og slett ikke er for kynisk til å føle skam, noe jeg slett ikke ser bort fra.

FinMalt
15-12-03, 13:50
Det svinet føler ingen skam. I egne øyne har han ikke gjort noe galt.

Han fortjener alt som kommer.

Cazandra
15-12-03, 13:54
Ser ikke så veldig farlig ut her, nei! :snill:
http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1071407387.jpg

FinMalt
15-12-03, 14:01
Han ser bare ut som en sliten, gammel mann.

Det var nesten så jeg syns synd på han, men det får da være grenser. :roll:

medica
15-12-03, 14:19
Ser ikke så veldig farlig ut her, nei!
Og det er der skammen ligger.

Chess
15-12-03, 14:24
Det er verre å sitte innelåst som Saddam Hussein, enn å få en kule i hodet og bli ferdig med det. Det er da ikke noe straff.

laguna
16-12-03, 22:51
Jeg er absolutt og kategorisk mot dødsstraff. Men han må gjerne få livsvarig.

Kunne ikke vært mer enig. Det finnes ingen forbrytelse som er mer overlagt enn dødstraff..

Sorepheus
17-12-03, 01:25
...

Vel, ser ikke bort i fra at han tar sitt eget liv før denne ordealen er over...
Mannen er neppe verre enn de som han satt på tronen direkte ovenfor...
Fyren eier tydeligvis ikke kjøkkensans... (se aftenposten)

Mot dødsstraff.

pip
17-12-03, 09:52
Jeg er vanligvis imot dødsstraff, men i slike saker som dette går jeg for Ceausescu-metoden: Rettssak -> funnet skyldig -> plaff! -> anonym grav.

Mao er ikke motstanden din mot dødstraff så veldig dypt fundert?

Laban
17-12-03, 13:56
Får da håpe at de har tatt rett mann, denne gangen!

Sikker på det, han ser litt forundret ut. Tror amerikanerene muligens har bommet litt!

Cavatina
17-12-03, 16:12

Mao er ikke motstanden din mot dødstraff så veldig dypt fundert?

Joda. Jeg synes det er bedre de råtner i fengsel enn at de dør med en gang. Men fengsling betyr også at muligheten til å flykte, samt muligheten til fortsatt å ha kontakt med sine tilhengere og derved ha en viss innflytelse via telefon og medfanger, er tilstede. Når det gjelder typer som Saddam mener jeg at vi ikke har råd til å ta den sjansen.