PDA

Se full versjon : Forbud mot religiøse symboler?

laguna
16-12-03, 22:41
Som i Frankrike..

God eller dårlig ide?

Jeg synes den var helt forkastelig.

Fordi det er et grovt overtramp og dypt undertrykkende å nekte mennesker å eksponere tilhørighet, enten en tilhørigheten er religiøs, politisk eller sosial.

Dessuten er det mer enn betenkelig å ønske å benytte likelydende maktmidler(forbud/påbud) som instansene under kritikk. :sjokk:

Slør er undertrykkende, javel, mulig det...(?)... Men det er altså IKKE undertrykkende å standarisere og detaljbestemme menneskers valg av klær, smykker og staffasje? :?:

Det blir totalt paradoksalt å "forsvare" demokrati og frihet, ved netopp, innskrenkninger i overnevnte.

Å ikke bestemme over eget antrekk ER en radikal frihetberøvelse.

Folk er forskjellige og utrykker disse forskjellene, også ved bruk av klær, smykker og ræl.. Man kan like eller ikke like klær, folk, symboler, eller det symbolene står for. Allikevel mener jeg en må akseptere variasjonene..

Om ikke er en jo akkurat "like god" som religionene under angrep..Som, som kjent, og sikkert med en viss riktighet, blir beskyldt for liten toleranse ovenfor annerledes tenkende. Å tvinge til "den riktige måten" er ikke noe bedre selvom den som bestemmer stempler påbud&forbud med merkelappen "demokratisk", er innholdet fortsatt, og like fullt, tvang.

Forbud og tvang er nå de siste som fører til kommunikasjon, enighet og forståelse.. mener jeg..

Hva mener du?

pip
16-12-03, 22:46
Driver akkurat og diskuterer det samme på lysfontenen.

Jeg er usikker på hva jeg mener, men ejg synes det er veldig problematisk å lage slike forbud.

laguna
16-12-03, 22:48
Jeg synes det er SVÆRT problematisk... Jeg synes slike forbud bryter vesentlig med demokratisk tankegang..

anonym
16-12-03, 22:50
Det er undertrykkelse mot religionsfriheten.
Vi skal gå fremover, ikke ta skritt tilbake.

laguna
16-12-03, 22:53
Jepp. Det burde vi. Jeg synes det er et hårreisende forslag..

Sorepheus
17-12-03, 01:28
Skolen er ikke en arena for politiske og religiøse faner. Det er en plass for lærdom og kunnskap. Min erfaring er at de som går i skaut eller forfekter religiøse / politiske meninger på andre måte blir fryst ut, kan umulig være en fordel for dem selv.

spindis
17-12-03, 03:03
Det sier mer om dem som fryser ut en de som går med skaut spør du meg. Skolen er da så vidt jeg veit en arena for læring om respekt og toleranse. Det bør i allefall være det.

Sorepheus
17-12-03, 10:48
Nytter ikke å dagdrømme... Det er snakk om realiteter.... Skolen har og fag som skal bygge opp respekt og toleranse, men å si det er selve skolens funksjon er rimelig på jordet... og tror du det blir mer toleranse og respekt når muslimene er i ett hjørne av skolegården og de med kors rundt halsen i et annet osv..? Skal man lære å respektere sine medmennesker bør man først kaste alle sine forutinntatte holdninger, det gjelder alle parter..

Sorepheus
17-12-03, 10:51
Vi har fremdeles søndagsskoler i Norge, det får da holde i massevis... Så kan de som vil lære om Islam og gjøre det på sin fritid og ikke innvadere kunnskapens høyborg med gammel mystisisme... Tenke seg til hvor håpløs fremtid disse kvinnene står ovenfor når de ikke lærer noe som helst... og det er jo selve poenget med skautene, undertrykking av kvinner så de skal holde seg hjemme og gi pupp og holde kjeft, adlyde mannen uten knyssel og gjerne ta imot en ørefik eller to.. fysjom.

anonym
17-12-03, 11:33
Det heter ikke skaut.
Det heter hijab. Til nød slør.

Skaut er noe bondekoner bruker, eller småpiker om sommeren.

spindis
17-12-03, 15:55
Nytter ikke å dagdrømme... Det er snakk om realiteter.... Skolen har og fag som skal bygge opp respekt og toleranse, men å si det er selve skolens funksjon er rimelig på jordet... og tror du det blir mer toleranse og respekt når muslimene er i ett hjørne av skolegården og de med kors rundt halsen i et annet osv..? Skal man lære å respektere sine medmennesker bør man først kaste alle sine forutinntatte holdninger, det gjelder alle parter..

Sant som du sier Wonderdong, og jeg mener ikke det er skolens funksjon heller. Heller en liten del.

Når det glelder religiøse symboler burde vel alle typer fjernes fra skolebildet om det skulle bli rettferdig da. Forbud mot og bære kors slik at det vises foreksempel.

Skal det overhodet rettferdigjøre en slik regel må det være likhet for alle

spindis
17-12-03, 15:56
Det heter ikke skaut.
Det heter hijab. Til nød slør.

Skaut er noe bondekoner bruker, eller småpiker om sommeren.

takk anonym, det lurte jeg på

laguna
17-12-03, 20:59
Skolen er ikke en arena for politiske og religiøse faner. Det er en plass for lærdom og kunnskap. Min erfaring er at de som går i skaut eller forfekter religiøse / politiske meninger på andre måte blir fryst ut, kan umulig være en fordel for dem selv.

Nettopp. Og ved å støtte forbud og påbud støtter vi den mentaliteten som ligger til grunn for utfrysining.

Selvom mennesker legger igjen slør, kors eller for den saks skyld FRP buttonen sin hjemme fjerner ikke dette vedkommendes politiske/religiøse overbevisning og tilhørighet. Mennesker blir ikke like, uansett hvor mye man uniformerer dem. Sånn er det bare, enten en liker det, eller ikke.

Selvsagt er skolen en plass for lærdom og kunnskap, men jeg tror en lærer best i de instansene der en blir tillatt å være et helt menneske og ikke via regulering og sensur.

Skoler og off.vesen har i tillegg et ansvar for å videreformidle toleranse, da det påstås at dette er noe vi ønsker å tufte samfunnet vårt på. I lys av dette er forslaget et paradoks, spør du meg.

Vil vi ha debatt om andre religioner(les:islam) tror jeg på åpenhet og valgfrihet og diskusjon. Ikke å tvinge gjennom det vi mener er riktig. Særlig fordi det er tvang, undertrykkelse og snevre valg som er sentrale begrep når det diskuteres religion og religionsspørsmål. Det er ikke god måte å vise at man tar avstand fra dette å nettopp bedrive slikt selv.