PDA

Se full versjon : Hva gjør jeg?

anonym
22-12-03, 15:57
med moderens pc som så og si er stappfull?

Hun har mindre enn 2 GB ledig av 10.
Nå har jeg slettet de programmer og drit som jeg fant som søstra mi har lastet ned pluss en masse unødvendige filer, men det fjernet kun en GB. (var 9,3 brukt)

Hvor ER alt sammen?

Hun har xp millennium home edition.

Mr.Man
22-12-03, 19:41
Eh. Har hun XP eller Millennium?

xp millennium finnes ikke.....

anonym
22-12-03, 19:51
Sikkert ikke xp da. :snill:

Mr.Man
23-12-03, 00:01
:lol: Millennium er vel det værste OS'et utgitt siden Windows v1.0. Utover det der det vanskelig å se herfra hvor disse GB'ene har blitt av. Du må nesten bare ta egenskaper på alle katalogene i tur og orden. Så vil du nok finne ut av det. Se spesielt i Program Files-katalogen.

anonym
23-12-03, 19:06
Tror jeg lar det være da, gitt. Kan jo slette noe som ikke bør slettes.

MrsC
26-12-03, 00:40
En defragmentering hjelper vel også på fullstappede maskiner.

anonym
26-12-03, 00:44
Jeg har hørt at man ikke skal gjøre sånne. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på.

MrsC
26-12-03, 00:47
Vi kjører defrag innimellom på maskina mi, og vi merker forskjell etterpå. Den blir kjappere.

Finner du ut hvorfor det ikke skal gjøres, så fortell meg. Vil ikke ødelegge maskina mi her...

Mannebein
26-12-03, 00:57
Aldri feil å kjøre defragmentering, og det trengs en gang i blandt. Blir ikke frigjort noe særlig med plass men maskinen blir raskere.

Mr.Man
27-12-03, 16:30
Det var mange defrag-programmer som var dårlige før. De tok ikke sikkerhetskopi av filen før den ble delt opp og flyttet på, slik at hvis strømmen gikk eller maskinen konket ut midt i defragmenteringen kunne man risikere å miste viktige filer. I dag er dette trygt å gjøre selv om strømmen går.

Men man vinner ikke spesielt mye plass på dette hvis partisjonen er formatert med standard cluster-størrelse. Kommer dog litt an på hvor lenge det er siden det ble gjort forrige gang. Jo lenger tid det er siden, jo mer er det å hente.

Vimsa
27-12-03, 17:51
Jeg aner ikke!

The Cryptic
06-01-04, 18:48
med moderens pc som så og si er stappfull?

Hun har mindre enn 2 GB ledig av 10.
Nå har jeg slettet de programmer og drit som jeg fant som søstra mi har lastet ned pluss en masse unødvendige filer, men det fjernet kun en GB. (var 9,3 brukt)

Hvor ER alt sammen?

Hun har xp millennium home edition.

Det er vel litt trist å si det, men 10 GB er aldeles fryktelig for lite i dagens fat-ware-samfunn. En ny harddisk er vel å foretrekke tror jeg. Evt. kan du jo bare ta vare på dokumenter, bilder etc. og formatere / reinstallere OSet, kanskje med en Linux-distribusjon? Det pleier å rydde opp mye[/i]

--
TC