PDA

Se full versjon : Barn + alkohol = årets tema?

nette
02-01-04, 18:56
Synes det har blitt tatt opp så mange ganger nå, dette med barn og alkohol. Herregud, det kan da ikke være farlig å ta seg en øl når unga er tilstede? Selv ikke på en nyttårsdag. Nå har ikke vi hatt ungene på 14 dager; de kommer hjem søndag, men ja,vi drikker da øl selv om de er tilstede hvis vi skal spise noe godt. Men å være full, det blir noe annet. Andre som har synspunkter??

Oyda
02-01-04, 18:59
Dette berører meg så lite at jeg orker ikke å ta stilling til det.

gyrken
02-01-04, 18:59
Personlig drikker jeg ikke når ungene er tilstede fordi jeg ikke trives med det. Når jeg drikker, så er jeg nemlig temmelig seriøs av meg. :roll:

Men når de er i seng, så drikker jeg det jeg har lyst på.

nette
02-01-04, 19:00
Ikke hvis dere skal ha en god middag på en lørdag engang??

anonym
02-01-04, 19:03
Gidder ikke si mer her enn jeg allerede har sagt.

Macumba
02-01-04, 19:05
Jeg drikker ikke til mat hjemme, og har sønnen min bare annenhver helg, så dette berører meg sjelden.
Om han ser meg ta noen få pils på en og annen grillfest om sommeren, eller annenhver nyttårsaften, tror jeg ikke det er skadelig i det hele tatt.

pip
02-01-04, 19:07
Jeg drikker så lite barn eller ei, at det ikke er noen problemstilling for meg.

Og de felste jeg vet syens det er helt greit med unger og et glass vin. Det som er kjipt når det gjelder de ungene som plages av fyll, så mener vel også disse foredrene at de drikker såpass lite at det ikke er problematisk, tror dere ikke?

nette
02-01-04, 19:09
Jo,det er vel problemet mange har. Men det blir triste saker.

anonym
02-01-04, 19:17
Det skal ikke mange øla innabords før ungene merker det.
Om ungene overser det og lar vær å kommentere, betyr nødvendigvis ikke at de liker det.

spindis
02-01-04, 19:36
Jeg synes ikke det er problematisk og ta en pils eller to til maten om poden er våken enda. Nå har jeg derimot såpass vett i skallen at det blir med de to. Kan godt drikke litt mer når han er kommet i seng.

HILDE
02-01-04, 20:40
Jeg drikker ikke med barna til stede. det kommer av at jeg ikke liker øl eller vin - ergo ingen drikke til maten. Jeg kjører som oftes.
Når jeg skal ut på byen drikker jeg. Drinker, rusbrus, pærecider.
Da drikker jeg for å bli litt mer enn litt beruset.

At andre tar en pils eller et glass vin i ungers nærvær plager meg ikke.
Fyll derimot anser jeg som barnemishandling.

gyrken
02-01-04, 20:47
Ikke hvis dere skal ha en god middag på en lørdag engang??

Nei, jeg drikker brus så lenge ungene er våkne. Det har selvfølgelig hendt at jeg har tatt et glass vin mens de er våkne, men jeg trives ikke med det. Selv den minste rus (så lite som man får av et glass vin også!) føles bare ubehagelig når ungene er rundt meg. Da liker jeg full kontroll.

spindis
02-01-04, 21:01
Jeg drikker ikke med barna til stede. det kommer av at jeg ikke liker øl eller vin - ergo ingen drikke til maten. Jeg kjører som oftes.
Når jeg skal ut på byen drikker jeg. Drinker, rusbrus, pærecider.
Da drikker jeg for å bli litt mer enn litt beruset.

At andre tar en pils eller et glass vin i ungers nærvær plager meg ikke.
Fyll derimot anser jeg som barnemishandling.

:signerer:

Mr.Man
03-01-04, 00:12
Jeg kan godt ta et par pils eller et glass vin eller to til maten, men jeg liker ikke å føle meg ruset med ungene til stede. Når barna blir tenåringer kommer jeg vel trolig til å løse opp litt, men det er jo litt tidlig for meg å si hva jeg kommer til å gjøre med slikt da.

I min familie tar de det ikke så nøye med slikt overhodet, så jeg føler meg nesten som en pioner som ikke heller innpå sprit mens de er våkne.

Sorepheus
03-01-04, 06:13
Tviler ikke på at det blir årets sommertema, KrF sitter jo tross alt fremdeles med Statsministerhatten og de er nok fremdeles bittre over rusbrusfadesen... Skal det ikke stikkes under en stol at Erna Solberg er meget glad i vin da (som man forøvrig bør være i Høyre) ...

cyan
03-01-04, 12:46
Synes det har blitt tatt opp så mange ganger nå, dette med barn og alkohol. Herregud, det kan da ikke være farlig å ta seg en øl når unga er tilstede? Selv ikke på en nyttårsdag. Nå har ikke vi hatt ungene på 14 dager; de kommer hjem søndag, men ja,vi drikker da øl selv om de er tilstede hvis vi skal spise noe godt. Men å være full, det blir noe annet. Andre som har synspunkter??

Er nok enig med deg.....Drikke til mat er en selvfølge.
Drikke for å feste med tenna i tapeten og hæla i taket er noe annet. ;)

Retz
03-01-04, 14:04
Vi har hatt et meget avslappa forhold til alkohol og unger. Vel og merke en alkoholbruk som ikke innebærer fyll, men et par glass vin til maten, noen øl på terrassen og selvsagt julegløggen med rødvin. Selv har jeg drukket alkohol i små mengder fra jeg var ganske liten. Noen av de beste minnene mine fra barndommen er da jeg og min far spilte poker - om penger! - over hvert vårt glass med Cubalibre. Min "Cubalibre" besto riktignok bare av en bitteliten dæsj Martini og resten Cola, men pytt, pytt. Jeg var seks år.

Våre unger har alltid blitt tilbudt vin til maten når når vi hadde vin. Med en italiensk eks, som ikke var eks da de to eldste var små, hadde vi alltid vin til søndagsmiddagen, men det var likevel sjelden ungene ville ha. Selv drikker jeg veldig lite alkohol, men høvdingen tar seg gjerne en øl eller et glass vin flere ganger i uka.

Et lite paradoks: Da snuppa begynte på ungdomskolen i fjor, dvs 2002, arrangerte skolen en serie rusforebyggende prosjekter, bl.a. foredrag av representanter for politi, barnevern og rusteamet. Etterpå var det foreldremøter klassevis, og vi ble oppfordra til å finne noen felles retningslinjer i forhold til det å sette grenser for ungene. Ikke bare i når det gjaldt alkohol, men også saker som innetider, fest, samarbeid etc. Et av punktene gjaldt egne unger og alkohol, og vi - jeg vred meg litt på stolen - ble enige om å ikke gi ungene alkohol så lenge de gikk på ungdomsskolen.

Da jeg kom hjem og formidlet dette til snuppa, kom hun med følgende utbrudd: "Herregud, mamma, må jeg slutte å drikke nå?" :sjokk:

"Jepp", sa jeg.

Man er da solidarisk.

pip
03-01-04, 18:44
Solidaritet er viktig!

cyan
03-01-04, 19:36
Vi har hatt et meget avslappa forhold til alkohol og unger. Vel og merke en alkoholbruk som ikke innebærer fyll, men et par glass vin til maten, noen øl på terrassen og selvsagt julegløggen med rødvin. Selv har jeg drukket alkohol i små mengder fra jeg var ganske liten. Noen av de beste minnene mine fra barndommen er da jeg og min far spilte poker - om penger! - over hvert vårt glass med Cubalibre. Min "Cubalibre" besto riktignok bare av en bitteliten dæsj Martini og resten Cola, men pytt, pytt. Jeg var seks år.

Våre unger har alltid blitt tilbudt vin til maten når når vi hadde vin. Med en italiensk eks, som ikke var eks da de to eldste var små, hadde vi alltid vin til søndagsmiddagen, men det var likevel sjelden ungene ville ha. Selv drikker jeg veldig lite alkohol, men høvdingen tar seg gjerne en øl eller et glass vin flere ganger i uka.

Et lite paradoks: Da snuppa begynte på ungdomskolen i fjor, dvs 2002, arrangerte skolen en serie rusforebyggende prosjekter, bl.a. foredrag av representanter for politi, barnevern og rusteamet. Etterpå var det foreldremøter klassevis, og vi ble oppfordra til å finne noen felles retningslinjer i forhold til det å sette grenser for ungene. Ikke bare i når det gjaldt alkohol, men også saker som innetider, fest, samarbeid etc. Et av punktene gjaldt egne unger og alkohol, og vi - jeg vred meg litt på stolen - ble enige om å ikke gi ungene alkohol så lenge de gikk på ungdomsskolen.

Da jeg kom hjem og formidlet dette til snuppa, kom hun med følgende utbrudd: "Herregud, mamma, må jeg slutte å drikke nå?" :sjokk:

"Jepp", sa jeg.

Man er da solidarisk.
:skrape: Det svaret hadde nok jeg fått av min datter også...

Bare nalle
04-01-04, 04:30
Det er ikke det å se foreldrene drikke alkohol som er skadelig for barna. det er oppførselen man får som kan skade de, eller skremme de.
Her kan vi godt ha en fest når barna er hjemme, men da oppfører vi oss deretter også.
Vel, litt mindre innabords blir det jo også. Det skal jeg innrømme. ;)