Se full versjon : Sjenert fireåring
Fireåringen har blitt veldig sjenert. Er det vanlig i denne alderen?
Plutselig, eller over tid?
Det er vanlig med en sånn periode ja.
Det er slett ikke uvanlig.
Jeg blir 26 i år. Jeg har alltid hatt en viss sjenanse.
:bidrar:
Tre Amigos
11-01-04, 22:02
Slapp av Gyrken, han er etter Freud sin teorier, midt i det "Ødipale stadiet".
Her blir barnet sterkt opptatt av kjønnsorganer. Utvikling av den følelsesmessige bindingen til foreldre.
Klart han blir sjenert!
Bare pass på at han ikke stikker ut øynene sine når han blir 18, og at han ikke dreper sin far og gifter seg med deg! (Ødipus).
:twisted: :kul: :ondtglis:
Plutselig, eller over tid?
Han har nok alltid vært litt mer sjenert enn broren sin, men nå har det liksom tatt av helt. Han er fryktelig opptatt av hvordan han tar seg ut i klesveien, og er noe feil tør han ikke vise seg noe sted. Han har begynt å "lage helvete" hver gang vi kommer et sted med mye folk. Han turte ikke hente godtepose fra nissen på juletrefesten i går. Ikke fordi han var redd for nissen, men fordi han ble sjenert pga den store forsamlingen barn som sto rundt nissen og ventet på tur.
Bare pass på at han ikke stikker ut øynene sine når han blir 18, og at han ikke dreper sin far og gifter seg med deg! (Ødipus).
Jeg skal være obs! :nemlig:
Jeg ville sett det an litt. Det er ikke alltid det går over, men som oftes er det bare en fase. Jeg hadde blitt mer bekymret over over klesproblematikken enn sjenansen. Hvor har han fått de idèene fra?
Går han i barnehage?
Hvor har han fått de idèene fra?
Går han i barnehage?
Ja, det gjør han. Det er ikke merke/moteklær han er ute etter, men klær han etter sin smak synes er "riktige". Som oftest er det klær han har gått mye med og er trygg på. Det er nok noe av grunnen til at det alltid blir feil for oss på fester og sånt om dagen, for da har vi lurt på ham en penskjorte eller lignende, og så blir han kjempeusikker med en gang. Men vi kan jo ikke la ungen gå rundt i de samme gamle barnehageklærne hele tiden heller? Eller bør vi kanskje det i en periode..?
Har en datter som lagde mye bråk om klær og ville i grunnen bare gå i komfortable klær. Vi hadde et sant helvete for å få på henne noe annet enn joggebukser når hun skulle i bursdag.
Til slutt tok jeg henne med på butikken slik at hun kunne prøve finklær selv. Etter det har hun aldri protestert på klær som hun selv har prøvd. Lurer på om ikke dette var i fireårsalderen?
Vi tenkte også på å sende henne i bursdag med joggebukser, men kom til at hun kunne få skader for livet dersom hun følte seg utdrete. Vi brukte tvang siden det ikke gir noen som helst former for traumer. :flau:
Hvem i huleste er det du har på avataren din?
Deg selv i niende?
Her har også gutten vært sejenert en periode, et halvår før han ble fem, tror jeg.
Ikke så mye som din, men slik at han gjemte seg, ville ikke hilse på nye mennesker, ble stum som en østers osv osv.
Tror en bør la dem være så blyge som de vil, uten å presse dem.
Jonathan er sånn han også, begynner å bli litt tøffere i maska.
Han har fått noen nye kompiser og da forandret ting seg mye. :)
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.