Se full versjon : Jeg har så lyst til å legge inn XP
Jeg har en XP Pro (eng) som jeg har lyst til å prøve før jeg ev. vurderer å kjøpe meg en med lisens.
Han som tok seg av konfigureringen av routeren nå mener at maskinen vil jobbe tregere enn med Win 98 SE, har han rett?
Maskina er over 3 år gammel, det er en Pentium III, 733 Mhz med 512 RAM (den gamle typen).
Blir ikke noe tregere med den config'en i utgangspunktet medmindre du har et dårlig grafikk-kort. Hva slags grafikk-kort har du?
NVIDIA GeForce4 MX 440 with AGP8X
Det er ganske nytt.
Det holder. Kjør på med XP. Du kommer til å bli fornøyd, for den er MYE mer stabil.
Noen spørsmål til:
1. Jeg kjører nå Win 98 SE norsk, må jeg gjøre noe spesiellt før jeg begynner?
2. Jeg trenger vel ikke å gjøre noe med routeren? Han som konfigurerte den ville konfigurere den med Win 98 på maskina. (jeg begynner å tro han har noe i mot XP).
3. Hvis jeg kjøper så har de bare spansk versjon pr. i dag, kan jeg bruke den aktiveringsnøkkelen på den engelse piratkopien jeg har? Etter den prisen jeg fikk oppgitt virker det som det er en OEM mens den engelske er fullversjon.
1. Ja. Formatere disken i NTFS filsystem. Du bør helst ikke kjøre oppgradering. Det etterlater alltid masse dritt som tar plass.
2. Nei.
3. OEM er også fullversjon. OEM betyr bare at den er levert som en singlekopi sammen med en maskin, og kan bare aktiveres noen få ganger og etter det kan ikke kopien installeres på andre maskiner. Å bruke piratnøkkel kan bli en veldig avansert operasjon hvis du ikke har skikkelig peiling, noe jeg skjønner at du ikke har.
Nei, jeg har ikke peiling på piratnøkler, bare en oppskrift på hvordan jeg skifter. :)
Men hvis jeg formatterer disken i NTFS og finner ut at jeg ikke liker XP på denne maskinen, da kan jeg vel ikke gå tilbake til FAT32?
Nei, da må du formatere igjen.
Leser litt her.
Ulemper ved FAT32: Windows 2000 og XP PRO kan ikke formatere harddisker på over 32 GB, må ha NTFS
Ulemper ved NTFS: Redusert ytelse på små harddisker, på grunn av stor overhead.
- Hva menes med små harddisker? Min er på 40 GB.
Men det er ikke like enkelt å konverte tilbake til FAT eller FAT32. Det er ikke mulig uten tredjepartsprogram.
NTFS er kjappere på disker over 10 GB. Hvorfor vil du konvertere tilbake? Du må ikke se deg tilbake. Se fremover! :D
Dessuten har NTFS sikkerhet. FAT har ingen sikkerhet.
Takk for svar, da begynner jeg brenning av ting og tang i morgen. :)
Det gikk fint, jeg la inn, skiftet key og lastet ned SP1 uten problem. :D
Det går veldig greit å installere XP. Nesten litt kjedelig.
Jeg var mest glad for alle driverene jeg slapp å legge inn, masse arbeid spart. :)
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.