PDA

Se full versjon : Oslo Legevakt yter meget dårlig service

Master
15-01-04, 19:50
Min mor skulle ned dit i kveld for å sjekke sitt bein som har hevelse og gjør ganske vondt + sjekke en kul hun har fått på halsen. Men de gadd ikke engang å sjekke henne. Ba henne kontakte sin vanlige lege på dagtid. Noe som ikke er så lett bestandig da man må bestille time og vente som regel ca 1 uke hvis man har uflaks. Hun hadde lymfekreft for over 6 år siden og har hvert frisk i ca 5 år nå. Enda hu fortalte om dette og følte litt angst for denne kulen i halsen. Da det var i halsen hu hadde
lymfe kreften også. Hun er så å si alldri syk frisk som en fisk. Så når hun blir syk en sjelden gang så vill hun få sjekket hva det kan hvere. Har selv opplevd meget dårlig service på Oslo legevakt noe jeg kjenner mange flere som har opplevd også. Når folk blir plutslig syke og legevakta ikke tar i mot pasienter så skjønner jeg ikke hvorfor dem ber folk ta turen dit hvis dem blir syke og utenfor vanlige legers åpningstider.

Dette over ble litt dårlig skrevet men er rett og slett litt forbanna på dem på Oslo Legevakt.

Men hun kontakter i steden i morgen sin lege på Ullevål sykehus som hun ble behandlet av når hun hadde kreften. Enda så opptatt denne spesialisten er så tar han bestandig i mot sine tidligere pasienter med engang. Hun går til test hos han 1 gang i året også.

Det var lettere å komme inn på Legevakta for ca 10 år siden, da kom man som regel inn uansett. Men enkelte med alvorlige sykdomer måtte sitte i flere timer før dem fikk snakke med en lege.

Det er godt å få litt ut av sinnet en sjelden gang.

anonym
15-01-04, 20:02
Jeg må si meg enig med legevakten her. Det er klart de ikke kan bruke tid på pasienter som like gjerne kan gå til fastlegen.

Selv har jeg hatt positiv erfaring med legevakten, den ene gangen jeg har vært borti den i Oslo.

Ling
15-01-04, 20:03
Skal slettes.

medica
15-01-04, 20:07
Her er jeg også enig med Legevakten. Den er for akutte skader.

Neste gang ville jeg heller tatt kontakt med Volvat sin legevakt for akutte ting. Det koster ikke særlig mye mer, og du får en langt bedre behandling.

Uansett er det mye bedre om hun tar kontakt med fastlege eller kreftspesialisten angående kulen på halsen. Det er ikke akutt, og legene på Legevakten har nepper verken kompetanse eller utstyr til å stille en evt. kreftdiagnose.

Ellers synes jeg fastlegeordningen suger svette kamelballer.

Macumba
15-01-04, 20:12
Dette var vel strengt tatt ikke en sak for legevakten.

Master
15-01-04, 20:14
Jeg må si meg enig med legevakten her. Det er klart de ikke kan bruke tid på pasienter som like gjerne kan gå til fastlegen.

Selv har jeg hatt positiv erfaring med legevakten, den ene gangen jeg har vært borti den i Oslo.

Hva med når hun får plutslig en kul på andre siden av halsen på samme stedet men motsatt side i en lymfeknute. og dette er på en tid fastlegen ikke kan ta henne i mot og nærmeste time kunne hun få om 5 dager ?.

I den perioden besvimte hun noen ganger og var bevistløs i ca 15 - 30 sekunder til og med da gadd legevakta nesten ikke å ta henne i mot. Enda dette var ofte meget seint på kvelden ved 22.00 til 24.00 tiden.

For over 6 år siden når hun undersøkte seg på legevakta så fikk hun først Paralgin forte for smerter i halsen. Dagen etter var kulen 5 ganger så stor. Da mente dem det var en infeksjon og hun fikk pencilin. 3 dager etter dette igjen var kulen blitt til ca 12 x 7 cm i størelse og enda mente dem hun bare skulle fortsette med kuren. Kulen presset da på halspulsåren. Men da var det en utenlandsk lege som var vikar der som mente att dette kunne ikke hvere noe infeksjon så han skreiv ut en innleggelse på ullevål sykehus for prøver og da fant dem ut att dette var lymfe kreft.

Master
15-01-04, 20:20
Her er jeg også enig med Legevakten. Den er for akutte skader.

Neste gang ville jeg heller tatt kontakt med Volvat sin legevakt for akutte ting. Det koster ikke særlig mye mer, og du får en langt bedre behandling.

Uansett er det mye bedre om hun tar kontakt med fastlege eller kreftspesialisten angående kulen på halsen. Det er ikke akutt, og legene på Legevakten har nepper verken kompetanse eller utstyr til å stille en evt. kreftdiagnose.

Ellers synes jeg fastlegeordningen suger svette kamelballer.

Volvat er bra har hvert der noen ganger og blitt tatt hånd om på en helt annen måte fjernet blant annet en føflekk i nakken en del år tilbake. Så jeg slapp å stå i kø for dette. Så bedre å betale litt ekstra å få bra og fort behandling.

Hevelsen hun hadde fått i beinet er akutt da det kan hvere brudd da hun har ganske kraftige smerter der og kan ikke belaste beinet så mye. Men kan selvsagt også hvere en forstuing og ikke akutt.

Hadde en lege jeg hadde hatt fra jeg var 6 år til jeg var 31 eller 32 år gammel. og da ble jeg plutslig flyttet til en helt annen lege fastlege. Men det fikk jeg selvsagt gjort om fort.

Dem på legevakta kunne i hvertfall gitt henne noe smertestillende tabletter for smertene i foten. Da de vanlige tablettene ikke tar disse smertene.

Master
15-01-04, 20:23
Dette var vel strengt tatt ikke en sak for legevakten.

Smertene i beinet var en sak for legevakten. Da det kunne hvere brudd enda dem ser folk står der med kraftige smerter gidder dem ikke å gjøre en eneste ting. Men folk med flis i fingeren tar dem inn.

nette
15-01-04, 20:43
Jeg skjønner godt at du er forbanna. De bør kunne hjelpe folk som har hevelse i benet. Selv har jeg bare positiv erf. med legevakten, men det spørs kanskje hvem som er på vakt?

spindis
15-01-04, 20:53
Jeg har ingen ærfaringer med legevakta i Oslo, men skjønner godt at du reagerer. Her i Trondheim blir vi stortsett tatt godt vare på.

Master
15-01-04, 20:58
Jeg skjønner godt at du er forbanna. De bør kunne hjelpe folk som har hevelse i benet. Selv har jeg bare positiv erf. med legevakten, men det spørs kanskje hvem som er på vakt?

Ja det er sant dem kunne i hvertfall hjulpet henne med hennes fot om dem ikke ville sjekke kulen på halsen. Hvis kulen på halsen bare er en halsbetenelse så kan den gå over til en akutt fase også med meget høy feber. Noe jeg selv har følt på kroppen eller retter sagt halsen. Ble så tykk i halsen att jeg nesten ikke fikk puste i 1990. Men det løste seg ved att jeg fikk flytende pencilin + ett annet sterkere middel jeg ikke husker navnet på nå. Min verste opplevelse på kroppen siden jeg ble kjørt på av en taxi når jeg var 5 år gammel.

Jeg ble hjulpet bra på legevakta engang jeg fikk ett ca 9 cm langt V formet kutt i høyre hånd og blødde skikkelig kraftig mistet over 1 liter blode den kvelden så jeg hadde flaks att dem fikk skjøtet den ene store blodåren som hadde blitt kuttet over. Men dette var i en periode legevakta tokk i mot alt fra skrubb sår til alvorligere ting. For ca 10 år siden.

Ja det er sant det spørs en del ganger hvem som er på vakt også når man er på legevakta. Dem som jobber der kan ha hatt en lang dag også så dem ikke orker å ta i mot så alt for mange pasienter.

Men uansett fint å ha ett forum som heter Faenskapet så man kan få utt litt damp av hodet. :D

Master
15-01-04, 21:00
Jeg har ingen ærfaringer med legevakta i Oslo, men skjønner godt at du reagerer. Her i Trondheim blir vi stortsett tatt godt vare på.

Fint dere blir tatt godt vare på i Trondheim. Var sånn på legevakta i Oslo før også da tok dem inn folk bare det var ett skrubb sår på kneet og dem var mere hyggelige også synes jeg.

Master
15-01-04, 21:01
Skjønner godt du er forbanna :(

Takk for støtten :D

spindis
15-01-04, 21:06

Fint dere blir tatt godt vare på i Trondheim. Var sånn på legevakta i Oslo før også da tok dem inn folk bare det var ett skrubb sår på kneet og dem var mere hyggelige også synes jeg.

De gangene vi har vært der har det blitt litt tid og vente. Da sambo satt med lungebetennelse og nesten 41 i feber måtte vi vente i fire timer.

Det ironiske var at vi ikke rakk og komme inngjennom døra hjemme engang før vi måtte dra tilbake. Jeg datt ned trappa og brakk håndleddet. Stakkar sambo satt på legevakta i sju timer med veldig høy feber og dårlig allmenn tilstand.

Det positive var at jeg iallefall fikk komme rett inn.

Ellers, kan betjeningen i luka være litt sure om det er mye og gjøre.

Master
15-01-04, 21:19

De gangene vi har vært der har det blitt litt tid og vente. Da sambo satt med lungebetennelse og nesten 41 i feber måtte vi vente i fire timer.

Det ironiske var at vi ikke rakk og komme inngjennom døra hjemme engang før vi måtte dra tilbake. Jeg datt ned trappa og brakk håndleddet. Stakkar sambo satt på legevakta i sju timer med veldig høy feber og dårlig allmenn tilstand.

Ja det er sånn i Oslo også alt fra 1 time til over 5 timer.

41 i feber er ikke noe gøy å ha for da orker man nesten ikke å gå på beina men helst nesten krabbe. Du hadde skikkelig uflaks
som brakk håndleddet samme dagen det var ikke noe gøy. og din sambo måtte vente så lenge med dårlig allmenn tilstand.

Riktig som du sier det er betjeningen i luka som var sure og ikke vill hjelpe min mor. Hun fikk alldri snakket med en lege da betjeningen mente det var ikke nødvendig.

spindis
15-01-04, 21:20

Det ironiske var at vi ikke rakk og komme inngjennom døra
hjemme engang før vi måtte dra tilbake. Jeg datt ned trappa og brakk håndleddet. Stakkar sambo satt på legevakta i sju timer med veldig høy feber og dårlig allmenn tilstand.

Tror de noen ganger har lett for og glemme at det de ikke er leger.

Ja det er sånn i Oslo også alt fra 1 time til over 5 timer.

41 i feber er ikke noe gøy å ha for da orker man nesten ikke å gå på beina men helst nesten krabbe. Du hadde skikkelig uflaks
som brakk håndleddet samme dagen det var ikke noe gøy. og din sambo måtte vente så lenge med dårlig allmenn tilstand.

Riktig som du sier det er betjeningen i luka som var sure og ikke vill hjelpe min mor. Hun fikk alldri snakket med en lege da betjeningen mente det var ikke nødvendig.

spindis
15-01-04, 21:26
Huh? Ble det av det inlegget da?

anonym
15-01-04, 21:27
Alle har krav på øyeblikkelig hjelp hos fastlegen.
Alle SKAL sette av timer til ØH.
At det skal gå 5 dager før man får time for ØH er noe stort sprøyt.

spindis
15-01-04, 21:30

Tror ikke det er slik det fungerer hos alle desverre. Jeg pleier og møte opp på legekontoret og forlange og sitte ned til vi kommer inn. Har helt gitt opp å ringe først. Da må man virkelig mase seg til time.

For ikke og snakke om sure legesekretærer som ymter frampå at ens erend ikke er så viktig. :mumle:

Master
15-01-04, 21:39

Det er sant det du skriver att dem skal sette av tid for ØH men dem følger det ikke. Noen fast legger har fått for mange pasienter virker det som. Ikke jeg som bestemmer reglene til hennes fastlege.

Her er en ny opplysning:

Siden min mor er registrert på Ullevål Sykehus og henvender seg på legevakta. Så skal dem skrive ut en henvisning til akutten på Ullevål Sykehus fikk jeg greie på for kort stund siden nå. Så nå plutslig er hun velkommen ned på legevakta igjen, dem viste ikke sin egen praksis angående denne typen sykdomer.

Master
15-01-04, 21:40
Huh? Ble det av det inlegget da?

Ja rart det ikke var med i meldingen over.

anonym
15-01-04, 21:43
Min erfaring med alle jeg har hatt til fastlege, er hvertfall at man får time om man insisterer.
Selvsagt; sier man; nei, å, har dere ikke time, så dumt da. Så får man jo ikke!

Master
15-01-04, 21:48
Min erfaring med alle jeg har hatt til fastlege, er hvertfall at man får time om man insisterer.
Selvsagt; sier man; nei, å, har dere ikke time, så dumt da. Så får man jo ikke!

Den legen jeg har hatt siden jeg var 6 år kommer jeg bestandig inn til samme dag. Sier bare du får komme og sette deg nå så tar vi deg inn i mellom 2 andre pasienter. Men alle er ikke så heldige med sin fastlege.

Ja kan hvere lurt å spørre litt flere ganger i telefonen når noen ringer en fastlege når denne sier att time finnes ikke før da og da. Enkelte har satt av 30 minutter om dagen til time bestilling også igjenom telefon til fast tid som regel ca 13.00 engang.

Master
15-01-04, 21:51
Den fastlegen min mor har nå skal hun bytte ut med min egen fastlege, da hun
fulgte meg dit de gangene jeg var mye mindre 6 til 14 år gammel. Så hveit jeg i hvertfall att trenger hun en lege fort så får hun det. Dett er nok ett klokt valg.

spindis
15-01-04, 21:57
Joda, men jeg føler at man til tider må insistere så kraftig at man skulle tro en ikke blir trodd.

Samtalene med legesekretærene på legekontoret mitt har en tendens til og forløpe seg ca sån.

Meg: jeg skulle gjerne bestilt time til *****
De: Ja det kommer nok ikke til og bli før ut i neste uke.
Meg:Dere har ikke noe før det da?
De: er det akkutt da altså.
Meg: Ja
De: sikker på at det ikke kan vente?
Meg: Ja!
De: Ja det er veeldig travelt her nå men jeg får vel smette deg i mellom noen alikevel da. Kom i morra kl blabla osv.

Master
15-01-04, 22:02
Joda, men jeg føler at man til tider må insistere så kraftig at man skulle tro en ikke blir trodd.

Samtalene med legesekretærene på legekontoret mitt har en tendens til og forløpe seg ca sån.

Meg: jeg skulle gjerne bestilt time til *****
De: Ja det kommer nok ikke til og bli før ut i neste uke.
Meg:Dere har ikke noe før det da?
De: er det akkutt da altså.
Meg: Ja
De: sikker på at det ikke kan vente?
Meg: Ja!
De: Ja det er veeldig travelt her nå men jeg får vel smette deg i mellom noen alikevel da. Kom i morra kl blabla osv.

Bra beskrivelse av en samtale det er som oftest noe sånt som dette min mor får som svar.

spindis
15-01-04, 22:06
Bortsett fra sure grettne legesekretærer, erjeg kjempefornøyd med legekontor og lege altså. Nå møter jeg bare opp og går ikke før jeg har kommet inn. Det funker bestandig. :knegg:

Master
15-01-04, 22:12
Bortsett fra sure grettne legesekretærer, erjeg kjempefornøyd med legekontor og lege altså. Nå møter jeg bare opp og går ikke før jeg har kommet inn. Det funker bestandig. :knegg:

Det er en lur måte å gjøre det på, tror ikke legen vill hive ut pasienter som har blitt syke som allerede sitter i stolen. :knegg:

Ling
15-01-04, 23:09
Skal slettes.

Master
15-01-04, 23:33
Å finne ein god lege er viktig, bytta mellom fleire surmaga leger før eg fandt henne som eg har nå. I dag har eg ei kjempe hyggelig lege, lang ventetid, men det er verdt det siden hun tar meg på alvor. :)

Fint du har funnet deg en lege du trives med det er viktig synes jeg også.

:)

Sorepheus
16-01-04, 00:09
Det værste er jo at det for ikke så lenge siden ble forslått å legge ned legevakten!

Har alltid fått god behandling der jeg, dvs, den ene gangen jeg har vært der med brukket bein i foten, måtte bare sitte å vente en stund, så rullet de meg inn på røngten, konstaterte brudd og slengte på plastikkcasting, kjapt og riktig gjort på under 20 minutter.

Før det har jeg bare vært på en privat legevakt med en halshevelse.

Forøvrig så er vel neppe en kreftkul på halsen et akutt problem, selv om det er sikkert at det er viktig å få behandling så tidlig (ikke så hurtig) som mulig, hvis det da skulle vise seg å være kreft, som jo igjen ikke trenger å være ondartet.

Master
16-01-04, 00:17
Det værste er jo at det for ikke så lenge siden ble forslått å legge ned legevakten!

Har alltid fått god behandling der jeg, dvs, den ene gangen jeg har vært der med brukket bein i foten, måtte bare sitte å vente en stund, så rullet de meg inn på røngten, konstaterte brudd og slengte på plastikkcasting, kjapt og riktig gjort på under 20 minutter.

Før det har jeg bare vært på en privat legevakt med en halshevelse.

Forøvrig så er vel neppe en kreftkul på halsen et akutt problem, selv om det er sikkert at det er viktig å få behandling så tidlig (ikke så hurtig) som mulig, hvis det da skulle vise seg å være kreft, som jo igjen ikke trenger å være ondartet.

En kreft kul kan hvere en akutt situasjon jo fortere man begyner med en behandling jo større sjangs har personen for å bli frisk. Men det er viktig å ta en riktig vurdering hvis det skulle hvere kreft og ikke forhaste seg med selve behandlingen. + att dem skulle egentlig ha henvist henne vidre til Ullevål noe dem ikke gjorde. + er kulen så stor att den dekker over en halspulsåre som det gjorde første gange på min mor så var det en livstruende situasjon, kun 1 til 2 dager seinere kunne og nesten sikkert ha dødd av blod stans til hjernen. 3 dager så hadde det 100% hvert blod stans. Hun besvimte flere ganger på grunn av att denne kulen trykket på halspulsåren.

Det andre når det gjelder foten så burde dem i hvertfall sjekket den da det kunne hvert ett brudd i den. og de kunne jo hvert lit greie å gitt noe smerte stillende for kraftige smerter.

Håper ellers beinet ditt har blitt helt fint igjen etter att det ble brukket.

Cavatina
16-01-04, 00:18
Har aldri vært på legevakta, jeg. Tror ikke jeg vet helt hvor den er hen engang, bare at den er i nærheten av Bærum Sykehus. Og det er igrunnen nok for meg. Har så mye imot det ræva sjukhuset at jeg ikke orker tanken på å være i nærheten av det.

Sånne ØH-timer på legesenteret her er noe ordentlig herk! Vi får ikke ringe, må kun møte opp fra kl. halv sju og stille oss i kø UTENFOR inngangen! I søle, snø, slaps, kulde, regnvær + + skal altså sjuke folk måtte stå i over en time før vi slipper inn og kan trekke kølapp. Vi er heldige om noen kommer tidligere på jobb og som kan slippe oss inn før de åpner kl. åtte.
Her er en artikkel om akkurat det:
http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyheter/article.jhtml?articleID=39510
(I artikkelen får man inntrykk av at det bare gjelder om sommeren, men det er ikke riktig, køståinga ute er slik hele året).

Ellers er det ei sur hurpe av en legesekretær på senteret, ei som overhodet ikke burde hatt jobb innenfor et serviceyrke. Fastlegen min er en av de få i bygda som har fulle lister, og det betyr forsinkelser og dertil venting, venting og atter venting på vonde stoler på venteværelset i opptil en time ekstra.

Har vært inne på tanken om å bytte fastlege flere ganger, men vet ikke helt om jeg gidder bruke tid på å forklare hele den lange sykehistorien min til en ny. Dessuten vil vel en ny lege forlange nye prøver og undersøkelser, selv om prøvene og undersøkelsene er tatt fra før.

Sorepheus
16-01-04, 00:24
Er ikke noe lege jeg, ... jeg tipper i hvert fall at kulen ikke var på halspulsåren denne gangen ... skjønt enig at de burde ha tittet på foten, men ofte kan leger der nede se hva det egentlig er relativt kjapt, så rådet om å kontakte en lege på dagtid betyr muligens at det er noe som trenger langvarig behandlig , husker ikke helt hva slike føtter heter i farten, men det er sykdom, at hun burde ha fått et par paralgin forte er jeg imidlertid helt enig i.

Bruddet i foten er en god stund siden, det var forøvrig ikke noe særlig hevelse.

Master
16-01-04, 00:30
Er ikke noe lege jeg, ... jeg tipper i hvert fall at kulen ikke var på halspulsåren denne gangen ... skjønt enig at de burde ha tittet på foten, men ofte kan leger der nede se hva det egentlig er relativt kjapt, så rådet om å kontakte en lege på dagtid betyr muligens at det er noe som trenger langvarig behandlig , husker ikke helt hva slike føtter heter i farten, men det er sykdom, at hun burde ha fått et par paralgin forte er jeg imidlertid helt enig i.

Bruddet i foten er en god stund siden, det var forøvrig ikke noe særlig hevelse.

Kulen på den siden som dekket halspulsåren ble opprert vekk + den ene mandelen. Det spesielle nå er att det er andre siden av halsen og samme sted men motsatt side så halspulsåren ligger i samme område ved denne nye kulen. Men dette kan også være mandelen på denne siden som er kraftig betent.

Foresten første gangen hun har hatt så vondt i foten. Så
noen få paralgin kunne dem ha gitt henne.

Det med foten du ikke husker kanskje det er Podagra du
tenker på opphoping av urinsyre i foten.

Fint du er bra i foten og att det er lenge siden dette hendte.