Se full versjon : Offer for hjernevasking?
"UPPSALA: Den kjente predikanten Runar Søgaard mener kvinnen som er siktet for drapet på kona til den norske pinsevennpastoren i Sverige er et offer for hjernevasking. Kvinnen satt i helgen i nye avhør hos politiet."
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=210476
Trodde hjernevasking var vanlig i de kretser, jeg? :hm:
Ser ihvertfall slik ut om jeg skal dømme etter alle de møteprogrammene jeg har kommet borti på de to kristne tv-kanalene jeg får inn. De høres jo helt sinnssyke ut når de "taler i tunger"! :koko:
:skeptisk:
Hjernevasking er vel et ord som brukses ofte feil, tror jeg.
Er ikke hjernevasking slik at man blir vekt mitt på natten for å få messet ting og tang for en og at man går konstant trøtt osv. da :?:
Det er vel en viss forskjell på å bli hjernevasket og det å vaske hjernen selv? :forvirret:
Hjernevasking er vel å bli låst inne på et rom, drugga og utsatt for psykologisk manipulasjon ... etter en stund kan man ende opp som noe helt annet enn det man var, og svært sannsynlig særdeles nevrotisk / paranoid.
Eneste organisasjonen jeg kjenner til som bruker slike metoder er Scientologene, det var imidlertid CIA og KGB som fant opp metodene.
Er ordet manipulere et bedre ord?Det er nettop det jeg slike mennesker driver med.
Manipulerende synes jeg også er et godt ord.
Er vel mange grader av hjernevasking tror jeg. Det består jo i all enkelthet av å høre det samme opp igjen så mange ganger at man tror det til sist.
Interessant teori, jeg lurer imidlertid på om ens sjel faktisk tror på det som blir sagt eller om man til slutt bare husker det så godt at det blir en naturlig del av vokabulæret (?)
Manipulering blir en jo utsatt for daglig, men en må være særdeles mottakelig for at det skal fungere..
Interessant teori, jeg lurer imidlertid på om ens sjel faktisk tror på det som blir sagt eller om man til slutt bare husker det så godt at det blir en naturlig del av vokabulæret (?)
Manipulering blir en jo utsatt for daglig, men en må være særdeles mottakelig for at det skal fungere..
Nei det er jeg ikke enig i. Tror heller man skal være usedvanlig sterk psykisk om man greier å leve i et forhold hvor ens selvtillitt og personlighet blir tråkket på daglig.
Manipulering kan være så mangt, men reklame vil jeg si er mer manipulering, det er ikke hjernevasking på samme plan, fordi det ikke går på deg på det personlige plan. Men det sier jo også sitt at når et merke av feks shampoo har hatt reklamekampanje, så selger de mye mer i en periode.
Vel, lever en i et forhold der den ene manipulerer konstant så ville jeg sporensstraks finne meg mer frihet fra det forholdet. Jeg tenkte på reklame, medier, politikk, religion.
Forøvrig burde en få nok manipulering på skolen / jobben, så skulle en leve i et forhold med manipulering og så ville det blitt rent for mye, men årsaken til manipuleringen er jo nettopp manipuleringen, man blir hva man spiser.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.