Se full versjon : Jehovas Vitner
The Cryptic
28-01-04, 03:29
Syke og onde menensker finnes overalt (vi har jo allrede vært innom tråden med Tore Tvedt og vennene hans), men sjelden er vel slik sykelighet og ondskap organisert på samme måte som i de mer ekstreme religiøse sekter.
Hva jeg sikter til er naturligvis Jehovas Vitner. En gjennomført elitistisk (og oligarkistisk) organisasjon hvor man fra organisasjonens HQ detaljstyrer livet til millioner av mann og kvinner, jfr. mye av den kritikken som er fremsatt mot de dogmatiske islamske trossamfunn.
I en dansk dokumentar fikk vi, de sjokkerte lyttere, igår høre om en organisasjon som blant annet beskytter pedofile, endog domfelte, fordi menighetens interne regler setter fellesskapet, og da særskilt de "eldres", som en høyere instans enn barn og unge, og således yter sin form for beskyttelse i tråd med dette.
Jeg synes det er flott at et moderne samfunn er sekularisert, og inneholder trossamfunn for alle, eller iallefall for de fleste, men kan vi akseptere de metoder Jehovas vitner benytter? Kan vi akseptere at pedofile blir tillatt å misjonere og sammen med barn uten sine foreldre lære seg bønn?
I andre deler av samfunnet får dømte pedofile knappest en vaskejobb på et lager, i Jehovas Vitner får de spre Herrens Ord til barn og unge. Hva har de gjort for å heve seg over våre lover på denne måten, er de bedre enn oss andre fordi de tilsynelatende har funnet Gud?
Hvis Herren er Jehova med den betydning Jehovas Vitner selv legger i Ham, skal jeg sagtens vurdere å bli hedning, sporenstraks.
Hva med eder andre kafégjester?
Jeg vet i grunnen forlite om JV til og uttale meg om det. Er det som du skriver her over tar jeg selvsagt sterk motstand.
Kan det ikke være således at ikke alle praksiserer det du skriver over også? At vi bør være forsiktig med og skjære alle over en kam?
JV er etter min erfaring, ikke helt gode.
Hadde en JV inne i klassen i vgs, som ledd av et religionsprosjekt.
Stakkaren ble jo knust av all kritikken, men det som bet meg mest i merke var at:
Kvinner er underlegne og mannen bestemmer, uansett hva.
Og:
Det er helt greit og absolutt nødvendig å dengen ungene.
Det er en ting jeg lurer på med Jehova. Følger de opp i folkeregisteret?
2 dager etter at jeg hadde flytta ut av redet og inn i min egen leilighet så hadde jeg dem på døra. En morsom hendelse faktiskt :twisted:
Kort etter at Moçadourada (Min kone, det betyr forresten golden girl) hadde fått sin oppholdstillatelse og blirr registrert med bostedsadresse hos meg (nå oss) var de jaggu på døra igjen. Denne gangen fikk jeg ikke harselert med dem :(
2 dager etter at jeg hadde flytta ut av redet og inn i min egen leilighet så hadde jeg dem på døra. En morsom hendelse faktiskt
Og du utdyper den selvfølgelig? :snill:
Egentlig en kort historie.
Muttern skulle komme innom med endel saker jeg ikke hadde fått med meg på flyttelasset. Stort sett noe krimskrams.
her jeg bor er det dørtelefon og jeg bor i 12 etasje. Det ringte på døra da jeg holdt på med å spise frokost så jeg bare trykte på låse opp knappen og satte entredøra på gløtt og forventet at det var muttern som kom.
Da det ringte på døra så skrek jeg bare at det var å komme inn., men da det ringte på en gang til så trodde jeg at døra hadde gått igjen så jeg reiste og gikk for å åpne. Men der var døra mer eller mindre på vidt gap og jeg gikk bare i undikken....
Der sto det to damer fra JV. De ble litt forfjamset for å si det mildt. De gikk ganske fort og jeg så aldri noe mer til dem, selv om de sa at de skulle komme tilbake ved en mer passende anlending. Hu ene var ganske pen....
De er relativt ofte her, men de har aldri til dags dato kommet når jeg har vært hjemme. Sikkert like greit, men det kunne vært moro å tatt en diskusjon med dem. Har generelt ikke noe særlig til overs for den måten de praktiserer ting på...
Min farmor drev og tok imot besøk av noen vitner. De var så snille og hyggelige, mente hun, veldig hyggelig å ha noen å drikke kaffe med osv. Etter at de hadde besøkt henne jevlig i en periode begynte de å be henne testamentere dem penger..
The Cryptic
29-01-04, 18:17
JV er etter min erfaring, ikke helt gode.
Hadde en JV inne i klassen i vgs, som ledd av et religionsprosjekt.
Stakkaren ble jo knust av all kritikken, men det som bet meg mest i merke var at:
Kvinner er underlegne og mannen bestemmer, uansett hva.
Legg spesielt merke til at jeg ikke kommenterte akkurat dette faktumet ved JV :D
Og:
Det er helt greit og absolutt nødvendig å dengen ungene.
Sant nok, og det er helt greit og nødvendig å denge konene også. I god Kaptein Vom-mentalitet har JV-menn funnet den geniale grunnen for tildeling av straff: Barna og konene kommer antageligvis til å finne på noe galt en eller annen gang, derfor er det like greit å straffe dem først som sist, og straffen må gjerne være av den hardere fysiske arten, så lenge det er i Herrens Ånd straffen utføres.
Dixie og Krisesenteret i Oslo antar at nesten halvparten av de samlede overgrep som utføres mot barn og kvinner begås innenfor hjemmet fire vegger, i Herrens Navn, Således blir mange slike saker verken rapporter eller etterforsket formelt.
Det er naturligvis mange, faktisk et stort flertall, som har funnet den sanne glede i troen og Herren, og lever vel og lykkelig, men det nok noen mørketall der ute også
The Cryptic
29-01-04, 18:29
Jeg vet i grunnen forlite om JV til og uttale meg om det. Er det som du skriver her over tar jeg selvsagt sterk motstand.
Kan det ikke være således at ikke alle praksiserer det du skriver over også? At vi bør være forsiktig med og skjære alle over en kam?
JV teller såvidt jeg husker fra dokumentaren ca. 6 millioner medlemmer på verdensbasis. Det er vel naturligvis å anta at ikke alle disse menneskene er onde, pedofile, overgrepere etc. men heller et lite, men likefullt beklagelig, mindretall. Min kritikk mot JV er ikke at organisasjonen finnes, eller at individer selv velger å melde seg inn i en organisasjon som tildels driver hjernevasking og ikke minst detaljstyring av ens daglige liv; det må man må jo selv få avgjøre om er godt eller ikke. Akkurat som islam og sharia-lovene som har blitt kraftig kritisert i en annen tråd, er jeg dog kritisk til at lukkede religiøse miljøer i stor grad kan ture frem som de selv vil.
Hvorfor skal f.eks. pedofile overgrepere kunne beskyttes mot rettsforfølgelse fordi foreldrene til de som er rammet blir tvunget til å tie til fordel for samholdet i det store fellesskapet? Hva slags medmenneskelighet utvises når Eldsterådet i JV fysisk nekter et tidligere medlem å besøke sin gamle mor (som altså fremdeles er medlem) på dødsleiet. Hva slags menenskesyn er det at foreldre nekter sine barn livsnødvendig blodoverføring?
Jeg er som sagt for religionsfrihet. Jeg støtter opprettholdelsen av JV på samme grad som Scientologikirken og Åsatrusamfunnet, bare for å nevne et par eksempler. Dog synes jeg det er viktig at folkeopinionen får se den fulle og hele sannhet på hva slags mentalitet som utvises i denne type sekter / religiøse bevegelser, slik at man har et best mulig grunnlag for å ta et selvstendig valg, for samfunnet kan ikke og bør ikke i noe særlig grad bekytte individet mot seg selv.
The Cryptic
29-01-04, 18:36
De er relativt ofte her, men de har aldri til dags dato kommet når jeg har vært hjemme. Sikkert like greit, men det kunne vært moro å tatt en diskusjon med dem. Har generelt ikke noe særlig til overs for den måten de praktiserer ting på...
Jeg kom, etter å ha kommet meg gjennom et par bøker om religiøse sekter i Norge, til å kalle noen JVer som stanset meg på gaten for "Den sanne ondskapens disipler". Usaklig, javel, men jeg har iallefall ikke blitt plaget av dem siden :)
Dessverre vil jeg nok følgelig ikke bli blant de 144.000 som skal overleve Armageddon (nå har vi jo dog alle overlevd JVs spådde Armageddoner så langt, helt fra begynnelsen av 70-tallet, og sist gang ved overgangen til Y2K, så jeg føler meg uansett trygg et par år til) men det får heller være tror jeg. Jeg ønsker i stedet lykke til på ferden til de som skal overta verden om et par år (neste Armageddon er som kjent allerede i 2006, så det er bare å forberede seg :))
The Cryptic
29-01-04, 18:38
2 dager etter at jeg hadde flytta ut av redet og inn i min egen leilighet så hadde jeg dem på døra. En morsom hendelse faktiskt :twisted:
Kort etter at Moçadourada (Min kone, det betyr forresten golden girl) hadde fått sin oppholdstillatelse og blirr registrert med bostedsadresse hos meg (nå oss) var de jaggu på døra igjen. Denne gangen fikk jeg ikke harselert med dem :(
De følger nok ikke opp folkeregisteret spesielt, men har kanskje sett seg ut et par mennesker som bare må reddes :D
Det som er mest absurd med den sekten, er at de har fastslått det nøyaktige antall medlemmer som kommer til himmelen. Selv om man er "rett-troende", kan man risikere å åke nedover fordi man er tja...... et eller annet. Kanskje det er en eller annen standard for hvor mye kubikkmeter himmel det skal være pr. pers? :lol:
The Cryptic
29-01-04, 19:14
:lol:. Selv om også prisene på de attraktive eiendommene der oppe sikkert også er i ferd med å gå til himmels (sic!) pga. lav rente har nok 144000 en noe mer religiøs bakgrunn.
I Åpenbaringen (Johannes' altså :)) er som kjent verdens undergang / Armageddon godt beskrevet. Jorden skal ødelegges av fire av Herrens engler, men like før de er igang med å sette himmel og jord i bevegelse, bokstavelig talt, kommer en femte engel inn fra kulissene og befaler at ingen engler skal ødelegge trær, hav og jord før Guds tjenere er behørig merket med Guds segl. Antall mennesker som får dette seglet er 144000, likt fordelt på alle Israels tolv stammer (derav kallenavnet "Det hellige folk").
Slik sett er det jo en smule underlig at en forsvinnende liten del av JV faktisk er jøder eller israelitter, og ettersom vi vet at det var langt færre mennesker i verden på den tiden enn nå, er det også underlig at man ikke har tatt høyde for en forholdsmessig økning på de som skal komme til himmelen tilsvarende realøkningen i folketallet.
The Cryptic
29-01-04, 21:07
:lol: Kjempidé til hvordan man skal takle slike innpåslitne mennesker
Sexy Sadie
29-01-04, 22:03
Jeg bruker å få besøk av to damer på min egen alder ifra Jehovas vitner, de får lov til å komme inn på en kopp kaffe.
De har gitt opp totalt å frelse meg.
Har fått inntrykk av at de er litt lei av denne trøinga på dørene til folk, de forstår da det at folk er oppegående og klarer å kontakte dem selv hvis de er interesserte.
The Cryptic
29-01-04, 22:15
... hvilket er et langt bedre utgangspunkt. Hvis noen virkelig har lyst til å bli JV, så er det vel bare å ringe 1-800-Jehova eller noe slik (og satse på å ikke bli stenet :))
Sexy Sadie
29-01-04, 22:24
Skal tipse ein heil haug av JV'er om treffet. Seie att det er masse frelseklare sjeler på treffet som lurer på JV. :djevelsk:
Det blir nå bare verst for deg det; da....
The Cryptic
29-01-04, 22:27
:lol: minner meg om en kampanje Ottar hadde mot SMil-miljøet (vel, egentlig mot alle som gjorde noe annet enn misjonærstillingen). De mente at SM var kvinneundertrykkende og ville således lovforby det. Det tårnet seg opp til protesttog utenfor SMils gamle lokaler i sentrum med egg-kasting, ublide ord, bilder og anna moro :)
Kanskje vi må leie inn et par politihester på treffet også? :D
The Cryptic
29-01-04, 22:56
Will do. Gleder meg til å høre :)
The Cryptic
01-02-04, 22:50
Og nå er de jammen meg igang igjen, (NRK2 viser...)
Kanskje skulle man kalt dem Pedofile Vitner istedet? :twisted:
De følger nok ikke opp folkeregisteret spesielt, men har kanskje sett seg ut et par mennesker som bare må reddes :D
Jeg kom plutsselig på at jeg faktikst ikke sendte flyttemelding før 6 år etter at jeg flyttet. De må nok snike rundt i buskene for å se om det plutselig dukker opp noen nye folk.
Men da har jeg ett annet spørsmål. Er magasinet "Det Beste" eid av disse folkene? Jeg sendte ikke flyttemelding til dem rett og slett for å slippe reklamen dems. Men 3 dager etter at jeg hadde flyttet inn deiset det ned tilbud som bare var gitt til unikt fåtal mennesker...
Antall mennesker som får dette seglet er 144000, likt fordelt på alle Israels tolv stammer (derav kallenavnet "Det hellige folk").
En annen ting er at disse 144000 er bare jomfruelige gutter. Noe sier meg at enten vil himmelen bli homsenes paradis, eller de heteroseksuelles helvete....
Johannes Åp. Kap 14.
4 Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner, for de er som jomfruer.
The Cryptic
02-02-04, 14:57
Men da har jeg ett annet spørsmål. Er magasinet "Det Beste" eid av disse folkene? Jeg sendte ikke flyttemelding til dem rett og slett for å slippe reklamen dems. Men 3 dager etter at jeg hadde flyttet inn deiset det ned tilbud som bare var gitt til unikt fåtal mennesker...
Eierne av Det Beste, eller Readers Digest, er nok langt verre enn JV når det gjelder postkassespam. Jeg tror JV bare aspirerer til å bli like gode som dem :)
Sexy Sadie
02-02-04, 18:21
En annen ting er at disse 144000 er bare jomfruelige gutter. Noe sier meg at enten vil himmelen bli homsenes paradis, eller de heteroseksuelles helvete....
Johannes Åp. Kap 14.
synes den er så god den der med; Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner...... :mrgreen:
[
Dixie og Krisesenteret i Oslo antar at nesten halvparten av de samlede overgrep som utføres mot barn og kvinner begås innenfor hjemmet fire vegger, i Herrens Navn, Således blir mange slike saker verken rapporter eller etterforsket formelt.
Det er tall jeg aldri har sett, har du noen kilder til det?
Det jeg har lest om slikt sier at vold mot kvinner og menn finnes i alle slags lag av samfunnet, og innenfor alle livssyn. Det eneste untaket er sterkt mannsdominerte, fundamentalistiske miljøer. (både politiske og religiøse, tror jeg.)
Det jeg har lest om slikt sier at vold mot kvinner og menn finnes i alle slags lag av samfunnet, og innenfor alle livssyn. Det eneste untaket er sterkt mannsdominerte, fundamentalistiske miljøer. (både politiske og religiøse, tror jeg.)
Hvordan er disse miljøene unntaket?
Johannes Åp. Kap 14.
synes den er så god den der med; Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner...... :mrgreen:
Jeg er jomfru!!! Jeg har ikke besmittet meg med kvinner :lol:
Vi flytta hit for 5 mnd siden og ikke hatt de på døra enda...
Mange av de vet hvem jeg er, så jeg er nok allerede oppgitt (ikke at jeg har noe imot det :P )
The Cryptic
23-02-04, 13:31
[
Vold foregår helt riktig blant alle lag av befolkningen, men i mange tilfeller anmeldes ikke tilfellene
Det er selvfølgelig umulig å fastslå konkret tallet for voldshendelser som ikke anmeldes; det blir jo jo kun kvalifisert gjetning, men det finnes ganske mye forkningsmateriale rundt dette. Eva Lundgrens bok (og forskning) "I Herrens vold" og "Gud og hver mann" er jo f.eks. et godt sted å starte.
Forøvrig refererer tallene seg til Wenche Jonassens "I de beste familier" og "Privatlivets ufred". Begge publikasjonene finnes tilgjengelig på HiO (og sikkert noen andre steder også)
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.