PDA

Se full versjon : Får ikke sendt sms

Cavatina
30-01-04, 01:06
Kanskje ikke riktig forum dette, men det er vel her jeg treffer ekspertene på tekniske "duppeditter"?

Problemet er at jeg ikke får sendt sms fra mobilen min. Jeg får bare feilmeldingen "Får ikke sendt beskjeden" hver gang jeg prøver.

Har Netcom-abonnement og sender fra deres hjemmesider, men nå trenger jeg å sende fra mobilen også.

Da dette er en mobil jeg har overtatt fra faren min og han har rota bort bruksanvisningen, finner jeg ikke ut av det. Gjelder en eldre Nokia 6510.

Sorepheus
30-01-04, 02:31
Høres ut som innstillinger, meldingssentral telefonnummeret du må nok taste inn:

+47 920 01 000

et sted i menyen.

Hvis du kunne liste instillingsmenyen så skal en nok få ordna opp i dette.

The Cryptic
30-01-04, 02:37
Tror nok Wonder har rett, kan hende du må knotte litt.
Dessuten kan det hende det hjelper å scanne raskt gjennom bruksanvisningen. Filen var litt for stor til at jeg gidder å Up'e den her, men du kan hente den norske pdf-filen her: http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/6510_usersguide_no.pdf

Cavatina
30-01-04, 17:42
Fant ut at det ikke er en 6510 jeg har, men 6110 og fant også brukerveiledningen via samme side som du cryptic ga meg. http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/6110_usersguide_no.pdf

Men dessverre, problemet står ikke beskrevet der. Alt er lagt inn riktig, nummeret til meldingssentralen er riktig og den er satt opp til å sende beskjeder som tekst. Likevel får jeg altså ikke sendt sms, bare mottatt. "Feil under sending av beskjed" kommer fortsatt.

Så hvor kan feilen være, da?

anonym
30-01-04, 17:43
Av og til får man bare det og meldingene blir sendt likevel.

Sorepheus
30-01-04, 18:18
Hum høres merkelig ut, hva er de andre menyvalgene for å sende meldinger?

Ellers ville jeg trodd at du ikke har fylt opp ringekontoen, men du sier jo du har abonnoment... :?:

The Cryptic
30-01-04, 18:40
Slå på valget "leveringsrapporter" i menyen dersom 6110 støtter dette, alt. skal det gå an å bruke en kode i selve SMSen også (*R før selve meldingen eller noe slikt. Dette er nærmere beskrevet på Netcoms hjemmesider). Da ser du om meldingen faktisk kommer frem eller ikke. Ellers har jeg ikke funnet noan andre svar på verken Netcoms eller Telenors supportsider enn at slike feil kommer av at nummeret til meldingssentralen er galt

anonym
30-01-04, 18:53
Eller så kan man prøve å sende en mld til seg selv. :snill:

Cavatina
31-01-04, 02:02
Slå på valget "leveringsrapporter" i menyen dersom 6110 støtter dette, alt. skal det gå an å bruke en kode i selve SMSen også (*R før selve meldingen eller noe slikt. Dette er nærmere beskrevet på Netcoms hjemmesider). Da ser du om meldingen faktisk kommer frem eller ikke. Ellers har jeg ikke funnet noan andre svar på verken Netcoms eller Telenors supportsider enn at slike feil kommer av at nummeret til meldingssentralen er galt

Leveringsrapporter står notert som på.

Cavatina
31-01-04, 02:17
Nå har jeg testet SIM-kortet i en 3410 også, og samme feil kom der. Så da er det ihvertfall ikke selve telefonen det er noe galt med.

Jeg begynner nå å lure på om det er Netcom som har stengt abonnementet mitt for sending av sms. Men da burde det vel heller ikke gått an å sende sms fra hjemmesidene deres, og det gjør jeg jo uten problemer. Dessuten er det jo bare trøbbel med å _sende_ meldinger, ikke noe problem å motta.

Uff, jeg blir snart sprø av dette, for nå _må_ jeg få det til! :(
Har hatt samme abonnement i nesten ti år (ble oppgradert for to år siden) og jeg ringer jo nesten ikke, så noe misbruk har det aldri vært snakk om. De har ingen grunn for å stenge for sms ihvertfall. Vet at jeg en gang fikk dem til å fjerne personsvar fra abonnementet mitt fordi jeg en periode betalte dyrt kun for å motta en masse feiloppringinger. Men det er lenge siden, lenge før den siste oppgraderingen.

The Cryptic
01-02-04, 23:09
Ytterst merkverdig. Hva sier de på Netcoms kundeservice?

Cavatina
02-02-04, 01:10
Ytterst merkverdig. Hva sier de på Netcoms kundeservice?

De skjønte ikke noe de heller. Jeg fikk beskjed om å ringe teknisk support mandag og spørre om det kan være noe feil med abonnementet mitt. Jeg synes det ville være merkelig hvis det skulle stemme, for da skulle jeg vel heller ikke kunne motta meldinger, og det går jo fint.

Hvis ikke de får det til nå, får jeg bare bytte leverandør. Men det spørs vel om noen vil ha meg som kunde, jeg ringer jo så lite.

The Cryptic
02-02-04, 01:16
Bytt til PGOne eller tilsvarende (ACS og denslags). Da kan du ha abbn. uten månedlige avgifter, du betaler kun for det du ringer, men til samtalepriser langt lavere enn noe kontantkort (sånn ca. 1,80 per minutt), skjønt hvorvidt det løser SMS-problemet ditt vet jeg lite om :)

Mr.Man
02-02-04, 21:51
Er det noen som har abbn. uten månedlige avgifter? Det må isåfall være noe nytt.

The Cryptic
03-02-04, 14:13
Host host... Vel, 29,- per måned da (kom visst i skade for å forsnakke meg). Men det var da iallefall ganske nære :D

anonym
03-02-04, 14:17
Chess er 9 pr mnd. :)

The Cryptic
03-02-04, 16:17
... og Teletopia og You har 0,- :)

Hurlumhei, billig billig. Nesten så man vurderer å skifte fra Telenor Mobil...

anonym
03-02-04, 17:14
At noen fremdeles støtter stjelehor forundrer meg.

The Cryptic
03-02-04, 17:38
Vel, det er en av de største kundene våre, og avtalen vi har med dem sikrer oss ringetid til under hva Chess, PGONe og denslags kan levere, så spesielt fryktelig er det ikke :D

anonym
03-02-04, 17:40
Så?
solidaritet!

The Cryptic
03-02-04, 17:41
Nope. Ikke når det er penger å tjene :grisk:

anonym
03-02-04, 17:44
:ond:

The Cryptic
03-02-04, 17:51
Som jeg er er unik på akkurat det området liksom... :)
(på andre områder derimot :D))

anonym
03-02-04, 17:54
Hvilke andre da?

Sorepheus
03-02-04, 19:22
Hvordan er det med Chess / PGOne / Teletopia, når man er i utlandet? Står som regel på nettsidene at detter "no problema," men min erfaring er å ta slikt med en klype salt, selv Netcom Ringkontakt, til tross for lovprisende ord på hjemmesiden, klarte å fucke up dette i enkelte soner av Hellas.

anonym
03-02-04, 19:34
Chess funker finfint i de tre landene jeg har vært i.

The Cryptic
04-02-04, 14:35
Chess og PGOne er rene virtuelle tjenesteleverandører (de bruker Netcom og Telenors nett) så der er det ikke normalt ingen problemer. Det kan selvfølgelig være at man er et sted hvor kun Netcom eller Telenor har en roaming-avtale (f.eks. gjelder det endel steder i Afrika, vestkysten), men normalt har begge parter roamingavtaler med de fleste operatører på verdensbasis.
Teletopia er litt verre der. De har ingen roamingavtaler, og benytter sitt eget nett. Således fungerer de p.t. kun i Oslo-regionen :) men det endrer seg sikkert etterhvert, dersom de ikke går konkurs i mellomtiden da