Se full versjon : Ny pc?
Jeg er så utrolig lei den her dritten jeg sitter med.
Den er over 4 år og det er bare tull med den.
Så nå har jeg lyst på ny.
En kompis sa jeg burde kjøpe fra komplett.no , så skulle han evt sette den sammen om jeg ikke fikset det.
Så: hva trenger jeg?
Trenger jeg kjøpe nytt kabinett, eller holder det med selve innmaten?
Jeg har ekstra ram i pcn her, kan jeg bruke det videre?
(har forresten en Targa)
Her er et ferdig (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=44&GrpID=3&p=45111&s=fp) produkt fra komplett, er det bra?
Jeg er ultrablånn når det gjelder hva jeg bør ha og ikke ha.
I tillegg er jeg ikke ute etter å ruinere meg på å kjøpe ny pc.
Alle råd, FORSTÅELIGE sådan, tas imot med takk!
Greit med Targa, for de bruker standard AOpen-kasse tror jeg. Hva sitter i kassen nå?
Dell er vel det rimeligste komplette tilbudet for tia, men å bygge sin egen er ingen dum idé. Hvor mye peng du er ute etter å bruke?
Hva sitter i kassen?
Ehm; det som er inni! :D
Jeg er ikke lysten på å bruke mer enn 10 000. Det skal tilbakebetales også. (kredittkort er en fin ting.)
Jeg bygde en egen PC, P4 2,4 Ghx, 19" skjerm, Rått GFX-card og 1 GB RAM for fire måneder siden, med godt Abit innhold. Betalte totalt kanskje 5500,- og den snøvelskafter de fleste ferdigpakkene fremdeles. For 10.000 kan du få en det feteste av det feteste om du er villig til å shoppe utenom avisannonser.
Den viktigste tingen du bør være oppmerksom på er å unngå alle PCer som det står "Celeron prosessor" på. Å kjøpe celeron PCer er som å velge Lada framfor Mercedes bare fordi det står at de har kjørt like mange mil.
RAM er viktig, 256MB er alt for lite, bør gå for minimum 512MB, 1GB og maskina går smooth. Imidlertid er RAM noe en kan kjøpe seperat i de fleste tilfeller.
LCD-skjermer (flatskjermer) kan være en fordel, men de er omtrent 2x prisen som vanlige monitorer.
Hastigheten til PCen er ikke bare avhengig av prosessoren, selv om den har mest å si. Både hovedkortet (der prosessoren sitter) og RAM har hastigheter og. Du kan risikere å få billig ram som kjører 133 Mhz, når RAM nå kan kjøpes på 500 Mhz. På hovedkortet regnes hastigheten i Front Side Busen (FSB), hastigheten signaler går til og fra prosessoren, dette varier og.
Det er primært to forskjellige prosessorer, Intel og AMD, Intel har for tiden de raskeste prosessorene i ren GHz. (3.2), imidlertid er de nyeste AMD prosessorene 64 bits og ikke 32 bits som Intel sine. Det er neppe sjangser for at AMD prosessorene ikke fungerer med programmene etter hva jeg har lest og Intel planlegger å gjøre sine prosessorer til 64 bits snart og. AMD er noe dyrere om en skal opp i samme hastighet som Intel, men det er visst verdt det.
Kort sagt:
Bestem deg for om du vil ha LCD-skjerm.
Ikke kjøp Celeron Prosessor PCer.
Minimum 512 MB Ram.
Minimum 80GB Harddisk.
Kjøp grafikkort.
Dell PCer er ganske rimelige og har god kvalitet sånn generelt, glem El-Kjøp PCene.
http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=1790&n=2623&b=43832&m=nok&cu=nodhs&l=no&s=nodhs&store=nodhs&sbc=nodhsdimen&v=d
Konfigurasjonen:
Gå for Windows XP Home, ingen vits i å sløse penger på Win XP Pro.
Special Winter deal:
Ikke noe interessant her
Power oppgradering1 og 2
Glem disse.
Service:
1 Års henteservice er mer enn nok.
4 års på stede service er nok en god idé
Advanced Techinal Support
Forget it
Complete Care
Ingen vits.
Prosessor:
3.0 Ghz, ingen vits i å velge 3.2, 200 Mhz ekstra for 1.800, er bortkasta penger.
Minne:
1024 MB
Harddisk:
Ville valgt 120GB'en
Kommer helt an på om du har tenkt å legge alle CDene og DVDene osv på PCen. Hvis ikke 80GB er nok. 120 er å anbefale om du har en del programmer. 250GB om du ønsker å ha ditt eget mediebibliotek, men med 8 USB 2.0 utganger kan du like gjerne kjøpe en ekstern hard disk på 250GB for drøye 2000,- ved senere behov, eller rett og slett kjøpe harddisk eksternt og ha to stykker, for samme prisen 20GB koster deg her.
Ekstern Lagring:
Don't bother.
Diskettstasjon:
Ville valgt å ha med en slik en, bare fordi fremdeles det er noen programmer som trenger en floppydrive og skulle du trenge det er det kjipt å ikke ha brukt 112,- bare for å måtte kjøpe en floppydriv som er grå og ødelegger det stilige svarte ytre.
Grafikkkort:
Ville valgt 128MB Geforce FX 5200, det holder til de fleste grafikkrevende spill i dag og de nærmeste 14 månedene, de andre alternativene så svært dyre ut, billigere å da kjøpe et nytt Gfx-kort på www.hardware.no etter et år eller to.
Skjerm:
Smak og behag, 19" vanlig monitor har nok det du trenger. Hvis du vil burne mye cash evlg 21" vanlig monitor (CRT), eller 17" LCD digital skjerm.
Optisk enhet:
Tredje alternativet. 48x/24x/48x CD-RW og 16 DVD-ROM, Denne brenner CDer på topphastighet og kan lese DVDer (men ikke brenne dem).
Lagringsmedia:
Glem det.
Høytaler:
Kommer helt an på om du har en stereo i nærheten av PCen, i så fall er det enklere å koble denne til PCen eller rett og slett bruke headphones. PC-speakers har uansett alltid dårlig lyd.
Lydkort:
Integrert høres greit nok ut, hvis du da ikke lager musikk?
Digitak Overføring;
Glem det
Dell Picture Studio
Glem det
Modem
Tricky, hvis du sitter på ADSL så ikke kjøp modem, sitter du ISDN kan det være en fordel, har du kabelmodem så trenger du ikke intern modem da plugger du rett inn i Ethernet utgangen på PCen.
Nettverkskort
Må du ha, første er nok til hjemmebruk (10MB / 100MB i sekundet)
Trådløst Nettverk
Iiik... skumle greier generelt, har kompiser som loffer rundt og kobler seg på andres trådløse nettverk og surfer gratis.
Tastatur
Velg det første, trenger ikke mediatastur, det er noen ekstra knapper, jeg har et slikt et, men bruker det aldri.
Mus
Velg Nr. 2 ! Analoge muser er noe herk. Optisk betyr at du ikke har en ball under musen og ball-muser selges knapt lengre.
Programvare
Burde ikke vært med i det hele tatt, men works holder nok.
Språk
Norsk eller Engelsk opp til deg, ingen prisforskjell.
Innstallasjonstjenester 1 og 2
Ikke nødvendig.
Optional Installsjonsservice
Tror neppe du trenger dette.
Printer, Scanner, Digitalkamera
Nå prøver de bare å lure deg til å bruke mer penger enn du har!
Perifieriutstyr
Glem dem.
Norton Software
Jupp, detta må du ha, begge to.
Resten
Glem dem.
Total pris: 10036,- og i teorien skal nå frakt være gratis bestilt over Internett.
Se litt rundt etter andre muligheter og, men denne PCen holder deg i minst 2.5 år.
Thx!
Å se meg rundt er en ting, jeg har ikke peil og vet ikke hva som er bra.
Skal jeg betale 10 000 for en pc, bør den holde mer enn 2,5 år. ;)
Denne jeg har nå er på sitt femte år, til 7000.
Jeg bruker pcn stort sett kun til å surfe og spille på.
Skikkelig hobbybruker!
Har NGT som nettleverandør, så sånn der boksedings til å knyttes opp mot nettet har jeg.
Ikke har jeg mange programmer liggende inne heller.
Noen spill til ungene, og skanner, digitalkamera, sånne greier.
Og den linken fra komplett over er ikke bra?
Dell sin 3.0 Ghz er high end maskin, raskeste kjøpbare prosessoren nå for tia er 3,2. Men i følge en eller anne hastighetskurve vil prosessorhastigheten dobble seg hver 2. år. Dvs. At i 2007 vil vi se salg av 5-6 Ghz maskiner, det har holdt stikk så langt, Dell'en holder minimum i 2.5 år, maksimum i 5 år. Når det er sagt er det mulig å bruke 500 Mhz maskiner i dag om en ikke gidder bruk av krevende programmer (som WinXP).
Men den til Komplett er på 2.1 Ghz og har en FSB på 266 Mhz (mot Dell'en sin 800 Mhz), Imidlertid er jo den til komplett 3000 billigere og det inkludert og en 19" monitor. AMD prosessorer sies å være noe bedre enn Intel sine, men det er hør og bør, en AMD 2600 kan uansett ikke måle seg med en P4 3.0. Omtrent samme grafikkort på den Komplett.no PCen og, men 500MB Ram er lite.
Tittet gjennom første-sides-webtilbudene av komplette pakker er det vel bare disse som kunne måle seg i pris og ytelse.
http://www.multicom.no/
Den er ca. lik komplett.no sin, er raskere, men har mye ekstra dill og.
7000-8000 for en brukbar komplett PC er ikke dyrt for tia. Er litt bekymra over at hverken komplett eller multicom oppgir hvor mange USB 2.0 porter maskinene har. En trenger minimum 6 stk. Alt kommer til å gå i USB i framtiden om det ikke allerede gjør det. Mus, Tastur, Scanner, Printer, WebCam, da har en plutselig ikke plass nok til å ha et ekstern lagringsmedium og må koble til og fra stadig vekk, enten det er en USB nøkkelring eller en ekstern harddisk. Men litt til og fra kobling er vel neppe verdt 2000 ....
http://www.pcbutikken.com/ (under stasjonær PC) Har en meget bra Acer AMD 2800 til salgs for 7000, den er uten skjerm, men har bedre ytelse enn komplett.no sin. 1GB RAM, CD-RW, DVD og et heidundrene bra grafikkort, ... det er kanskje verdt å tenke på om du vil bruke noen av komponentene fra den gamle PCen. Er jo ikke nødvendig å kjøpe skjerm hvis den skjermen du har fungerer bra (ingen tegn til mørkere skjermbilde, skrur seg raskt på og ikke har noen fargefeil i framvisninga).
Både Komplett.no, pcbutikken.no og multicom.no har gode rykter og karakterer på www.hardware.no (over 5 alle sammen).
Uææææ.
Jeg bombarderes med info som jeg ikke klarer håndtere.
Hva skal jeg gjøre!
Skjermen min er noen mnd gammel, men funker liksom ikke helt.
Det er tredjse skjermen siste 3 mnd, så jeg lurer på om det er noe galt et eller annet sted. :snill:
Vel, skal det er egentlig bare 4 alternativer der ute akkurat nå.
Jeg ville rangert dem slik:
1. Dell
2. pcbutikken.no (uten skjerm)
3. Komplett.no
4. Multicom.no
Hva er det med skjermen som ikke fungerer?
Jeg vet ikke hva det er som ikke funker.
Først, så ble den ene bare svart.
Fikk ny på garantien.
Så bare flimret den nye.
Fikk ny skjerm.
Den nye skjermen døde fullstendig etter en ukes tid.
Så nå har jeg skjerm nr 2, som flimret.
Bare at nå har den sluttet å flimre, nå er den bare temmelig mørk.
Har den på det lyseste og det ser ut som jeg ser inn gjennom sotete vinduer.
Den var syk før jul også.
Men plutselig ble den fin igjen.
Og nå denne uken ble den syk igjen.
Jeg kan heller ikke ha på screensaver, for da bare slår den seg av og klarer ikke slå seg på igjen.
Billig skjermer! De varer ikke lenge, det er fosforet i skjermen som gjør den lys, etter en stund er lagret brukt opp.
På den svarte skjermen høres det ut som om sikringa har gått eller bilderøret har brent opp. Ville uansett ha sendt dem til reklamasjon, selv billig skjermer skal kunne vare minimum et år.
Tja, reklamasjon. De har da ikke kostet meg noe.
Skal jeg ha ny pc anyway, så gidder jeg ikke det.
Vel, skal det er egentlig bare 4 alternativer der ute akkurat nå.
Jeg ville rangert dem slik:
1. Dell
2. pcbutikken.no (uten skjerm)
3. Komplett.no
4. Multicom.no
Well said dude! Men folkens. Husk å klikke dere inn via vår banner hvis dere skal kjøpe noe fra Dell. Da får vi 2% provisjon nemlig. :hilser:
Har nylig selv kjøpt ny maskin, sonderte da markedet først. Kom absolutt greiest ut hos Dell når jeg skulle ha alt nytt og er meget fornøyd til nå. Kan gjerne anbefale Dell.
Skal du ha helt ny maskin er jeg helt enig. Du får aboslutt mest for pengene, og en uslåelig garanti. Spesielt Next Business Day-garantien er cool. Da kommer det en dude hjem til deg og fixer maskinen med deler i hånden. Det er best. Ingen kjip sending av maskin til langt bort i gokk. De bruker også alltid standard Intel-komponenter uten masse proprietært shit. Vi har brukt Dell i mange år på jobben, og vi har ingen planer om å bytte.
Hva kjøpte du og hva betalte du?
Oi....
Hadde også et utgangspunkt på 10.000,-... Men så satt vi der, en kollega og meg og trykket. Skulle han ene ha det ene, skulle den andre ha det samme. Kom til slutt nærmere 17'....
Har konfigurert på Dell og dette er ca helt likt:
Dimension 8300 - Basic (83001DA) 14 344 kr
17 787 kr
Standard komponenter: Intel® 875P brikkesett, understøtter Intel® Pentium® 4 prosessorer med 800MHz systembus
Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem
Dual Channel 400MHz DDR minne
Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 3 PCI-spor og 1 AGP 8x-spor
Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet
Norton Antivirus 2003 (Inkludert 90 dagers virusoppdatering)
Operativsystem: MS Windows XP Home
Onlinetilbud: Jeg kjøper on-line og får fri frakt
Service: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 1 600 kr)
Advanced Technical Support: Inngår ikke
CompleteCare: Inngår ikke
Prosessor: Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi 3.0 GHz 800MHz FSB (+ NOK 372 kr)
Minne: 1024MB Dual Channel DDR400 [2x512MB] (+ NOK 1 835 kr)
Harddisk: 120GB IDE Harddisk (7200RPM) (+ NOK 570 kr)
Ekstern Lagring: Inngår ikke
Diskettstasjon: Inngår ikke
Grafikkort: 128MB ATI Radeon 9800 Pro 8xAGP, dual monitor, TV-Out via S-Video og DVI (+ NOK 1 116 kr)
Skjerm: Dell E172FP 17" (17" VIS) Analog flatskjerm (+ NOK 2 722 kr)
Optisk enhet: 8x/4x DVD+R/RW og 48x CDRW (+ NOK 2 220 kr)
Lagringsmedia: Inngår ikke
Høyttalere: Dell 5650 5.1 Surround Speaker System (+ NOK 856 kr)
Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Live! 5.1 lydkort (+ NOK 496 kr)
Digital overføring: Inngår ikke
Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition
Modem: Inngår ikke
Nettverkskort: Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet nettverkskort
Tastatur: Dell trådløst tastatur og mus (+ NOK 546 kr)
Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel
Programvare: Microsoft® Works 7.0
Språk på operativsystem og programvare: Norsk
Installasjonstjenester for firmaer: Inngår ikke
Installasjonstjenester for privatpersoner: Inngår ikke
Digitalkamera: Logitech® ClickSmart™ 310 web / digitalkamera (+ NOK 371 kr)
Mus, høytalere og tastatur, er dette noe man må kjøpe til?
Jeg har jo dingser som funker ypperlig.
Kan jeg bruke de jeg har?
Du kan nok ikke velge bort vanlig tastatur og mus, men det koster heller ikke noe. Har du høyttalere trenger du selvsagt ikke kjøpe det.
Jeg hadde vært fornøyd med vanlig tastatur og mus, men kollegaen ville ha det trådløst, såe.... ;-) Hadde kanskje i dag flesket til med et fra Logitech, da disse er visst mye bedre å skrive på. Marginale ting.
Har da selvsagt trådløst.
Angrer selvsagt ikke.... :opptommel:
Jeg hadde vært fornøyd med vanlig tastatur og mus, men kollegaen ville ha det trådløst, såe.... ;-) Hadde kanskje i dag flesket til med et fra Logitech, da disse er visst mye bedre å skrive på. Marginale ting.
Trådløs optisk mus er et must! Det er bare så deilig å slippe å plukke lo!
Jeg vurderer å gå over til oppladbare batterier på min optiske trådløse mus.
http://www.itavisen.no/slides/slide116.jpg
Jeg kjøpte noen eksemplarer at Microsoft Desktop Elite, og det var et glimrende produkt. Musen hadde dritbra handling (den første trådløse musen jeg har prøvd uten lag). Enhetene har power management, så de bruker ikke batteri når maskinen ikke er i bruk (det er faktisk svært vesentlig, da det gir øker levetiden på batteriene dramatisk). Her er mer om unit'en:
http://www.itavisen.no/art/1302192.html
Jeg har dette nå: http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/NO/NO,CRID=486,CONTENTID=6012
Det er det andre delte tastaturet jeg har og gruer meg til å måtte gå over til rett, men de delte skal visst ut av produksjon har jeg hørt fordi de ikke var så bra som man først trodde.
For mine armer har de delte vært fantastisk.
Jeg kjøpte noen eksemplarer at Microsoft Desktop Elite, og det var et glimrende produkt. Musen hadde dritbra handling (den første trådløse musen jeg har prøvd uten lag). Enhetene har power management, så de bruker ikke batteri når maskinen ikke er i bruk (det er faktisk svært vesentlig, da det gir øker levetiden på batteriene dramatisk). Her er mer om unit'en:
http://www.itavisen.no/art/1302192.html
Den musen ser veldig behagelig ut.
Singularity
07-02-04, 12:51
Jeg har dette nå: http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/NO/NO,CRID=486,CONTENTID=6012
Det er det andre delte tastaturet jeg har og gruer meg til å måtte gå over til rett, men de delte skal visst ut av produksjon har jeg hørt fordi de ikke var så bra som man først trodde.
For mine armer har de delte vært fantastisk.Hvor har du hørt dette?
Jeg foretrekker også delt tastatur.
Singularity
07-02-04, 12:57
Jeg er så utrolig lei den her dritten jeg sitter med.
Den er over 4 år og det er bare tull med den.
Så nå har jeg lyst på ny.
(...)
Alle råd, FORSTÅELIGE sådan, tas imot med takk!Når du ikke har spesifikke krav til ytelse, ikke skal bruke den til avanserte 3D-spill med maskimal utnyttelse av CPU og grafikkkort, og ikke har planer om å sette deg grundig inn i hvordan PCen og dens komponenter fungerer, så er jeg vel enig med flertallet her.
Bedre å kjøpe fra en etablert forhandler (fortrinnsvis Dell) enn å sette sammen selv. For mitt vedkommende kommer nok mine neste PCer til å være selvbygde, men jeg har et litt annet utgangspunkt her.
På stedet service er en luksus som er grei å bruke penger på. :)
For mine armer har de delte vært fantastisk.Hvor har du hørt dette?
Jeg foretrekker også delt tastatur.
Der jeg kjøpte PCn. Håper det ikke er tilfelle!
Trur også eg må kjøpe meg ny mus snart.
Verker slik i høgre underarm att eg bruker musa med venstrehanda nå.
Det skjedde meg meg også da musesyken utviklet seg, etter 3 år med smerter ble jeg heldigvis bedre da jeg kom meg på ferie i 9 uker til et sted uten PC.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.