Se full versjon : Jeg skal også ha meg ny PC
Jeg har veldig lyst på Dell da, men man må ordne med importpapirer, skatter og avifter selv når man bor på Kanariøyene, de vises ikke en gang på prisen på sidene, så jeg står over.
Kan tenke meg (av valgene de har):
P4, 3 Ghz, Bus 800
HD SATA 120 Gb, 7200 rpm
1 GB RAM DDR 400 Er det stor forskjell på forskjellige merker?
Men så er jeg veldig usikker på optisk enhet, DVD ROM og CD-brenner eller Combo? Har man veldig bruk for DVD-brenner når man ikke lager filmer selv? (Det er LG, LiteOn og Sony som går igjen på listen) Jeg skal ha meg TV-kort med tiden, men må først få orden på noe antennegreier.
Jeg tror det er 6 USB, det burde holde til webcam, mus/tastatur, digitalt kamera, webcam, printer. Eller?
På hovedkort står det Intel Pentium IV/Celeron, D865 CA, P4-478, B800, DR400/333.
Nettverkskort
Grafikkortene de har ser litt gamle ut eller veldig dyre. Ati Radeon og Ndivia GeForce av forskjellige modeller, alle 64 og 128 Mb.
Lydkort har de visst bare ett av: Creative Soundblaster 5.1
Så kunne jeg tenke meg
Skjerm: Philips 190B ( 19" LCD, sølvfarget)
Printer: HP 5652
Høytalere: Creative Trigue 2.1 3300
Er det noe spesiellt jeg bør unngå eller ta med?
Pentium 4 og Celeron er ikke det samma. Celeron er billigutgaven til Intel.
Hovedkortet: Buss på 800 er det kjappeste en kan få tak i for tiden, og det tyder jo på at det er en P4 og ikke møkkaron.
333 Mhz Ram er ikke treigt, fungerer nok bra, men er en sjangse her for at du kjøper billigram.
Kan få et bra grafikkort på 128 MB, men du må nesten si hvilke de tilbyr før jeg kan bedømme.
Printeren er god for hjemmebruk.
LCD skjermer er LCD skjermer, de varer og varer og varer. 19" LCD er faen meg luksus, skulle ønske jeg hadde råd til det :|
Jeg skal ha Pentium, det har det aldri vært tvil om.
Jeg skrev bare hva det sto om hovedkortet (som ikke sier meg så mye) "På hovedkort står det Intel Pentium IV/Celeron, D865 CA, P4-478, B800, DR400/333."
Du skriver: "333 Mhz Ram er ikke treigt, fungerer nok bra, men er en sjangse her for at du kjøper billigram."
Jeg sa jeg skulle ha 1 GB RAM, DDR 400. :)
Skjermkortene de har: (skriver av lista)
GeForce 2 MX400, 64 Mb (Følger med uten tillgegg i pris)
GeForce 4 MX440 64 Mb
ATI Radeon 9200 128 Mb DDR
GeForce 4 MX440 128 Mb AGP 8X (det er det jeg har på denne)
GeForce 4 MX440 MSI, Dual 64 Mb DDR
ATI Radeon 9700 128 Mb AGP 8X (Dette skal de ha 317, 92€ + 5% for) ALT FOR DYRT!
Juppjupp, det er hovedkort uten CPU (prosessor), 478 er sloten prosessoren passer i, dvs. det kan både være en Celeron prosessor og en P4.
DDR 400 betyr bare hva slags ramslot det er, betyr ikke at RAM'en funker raskt. Det er Mhz på ram'en og. Du kan kjøpe 256MB Platinum på 500Mhz til 2000,- eller noe råttent noe laga i en svettshop i Philipinene til 200,-
Kan vel med en gang si at du kan hive Geforce 2'en på dynga.
Hvis du ikke skal ha 9700'en... Det var mange gamle og billige kort her gitt...
Sikker på at det ikke er billigere å bestiller over nett? I Norge får en topp grafikkort for 1200,-
Grafikkortene de har ser litt gamle ut eller veldig dyre. Ati Radeon og Ndivia GeForce av forskjellige modeller, alle 64 og 128 Mb.
Denne chart'en over gfx-kort fra Toms Hardware (http://www.tomshardware.com) illustrerer en ganske interessant sammenligning, for den symboliserer hvor mye ytelse man får for pengene:
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/images/image3.gif
Her ser vi jo at NVidia FX5200-kortet gir mye mer ytelse for pengene enn de ATI Radeon 9800-kortene som man får med ved kjøp av Dell-maskin.
Men så er jeg veldig usikker på optisk enhet, DVD ROM og CD-brenner eller Combo? Har man veldig bruk for DVD-brenner når man ikke lager filmer selv? (Det er LG, LiteOn og Sony som går igjen på listen) Jeg skal ha meg TV-kort med tiden, men må først få orden på noe antennegreier.
For tiden foregår det enn dreining mot DVDR-format for filmer som lastes ned over nett. I tillegg er det svært praktisk å kunne kopiere filmer/programmer man har tatt opp med sin stuerecorder. Ser man litt fremover kan man jo se for seg at man tar opp programmer som går på webtv rett ned på en dvd-plate uten å være belemret med 700 MB-grensen på en normal CDR-brenner. DVD-brenner er definitivt en ting man burde dra med ved kjøp av maskin etter min mening.
Typisk over P2P-klienter. Mest brukt er vel Kazaa. Anbefaler Kazaa Lite. Den er strippet for kjip adware, og lett å bruke for p2p-ferskinger.
http://www.itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=130
Typisk over P2P-klienter. Mest brukt er vel Kazaa. Anbefaler Kazaa Lite. Den er strippet for kjip adware, og lett å bruke for p2p-ferskinger.
http://www.itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=130
Ser noen mener at 45 % av filene på Kazaa har virus. Hadde opprinnelig Norton Antivirus 2003, men tror ikke den funker helt lenger, etter mye dill med bytte frem og tilbake av operativsystem.
Er det verdt å installere Kazaa da tror du?
Ja, men du bør har antivirus inne på forhånd. Bruker Norton Internet Security 2004, og den er bra. Filer med virus fra Kazaa blir satt i karantene umiddelbart etter download før programmet er pakket ut av sin zipfil eller hva den nå kommer som. 45% var en drøy påstand. Det er vel snarere 1 promille eller noe sånt.
Ok, venter da likegodt til jeg har kjøpt 2004 utgaven. Takker!
Sikker på at det ikke er billigere å bestiller over nett? I Norge får en topp grafikkort for 1200,-
I Norge ja, dette er Kanariøyene, jeg betalte nettopp 180€ for en Ovislink ruter. :sur:
Den skjermen koster like mye som en gjennomsnittlig månedslønn her nede.
Ting og tang innenfor data detter ikke like lett ned i pris her nede som i Norge, og så skylder de på frakten. :roll:
For tiden foregår det enn dreining mot DVDR-format for filmer som lastes ned over nett. I tillegg er det svært praktisk å kunne kopiere filmer/programmer man har tatt opp med sin stuerecorder. Ser man litt fremover kan man jo se for seg at man tar opp programmer som går på webtv rett ned på en dvd-plate uten å være belemret med 700 MB-grensen på en normal CDR-brenner. DVD-brenner er definitivt en ting man burde dra med ved kjøp av maskin etter min mening.
Kjøper jeg, skal jeg ha en med begge formater, men jeg ser at det begynner å komme raskere brennere nå og lurer derfor på om jeg bør vente litt?
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.