PDA

Se full versjon : Hormonfeil gir sure kvinner

Cavatina
09-02-04, 15:45
"Trøtte og irriterte damer blir feilaktig stemplet som vrange, sier svensk professor."

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/02/09/390453.html

"Titusener kan være syke uten å vite om det. Dette er en ukjent folkesykdom, sier professor Erst Nyström, spesialist på skjoldbruskkjertelen ved Sahlgrenska akademin i Göteborg.

En hormonforstyrrelse i skjoldbruskkjertelen kan gi symptomer som trøtthet, humørsvingninger eller vektøkning. Symptomene blir gjerne feiltolket som tegn på utbrenthet, depresjon eller overgangsalder, skriver Expressen. Nyström mener legene ofte mislykkes i å stille riktig diagnose, selv om en blodprøve kan gi det rette svaret."

Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, jeg...
Velkommen etter, kanskje?

Her har vi som lider av stoffskiftesykdommer slåss i mange år for å bli tatt på alvor av legene og få dem til å se hvor mange som faktisk er rammet. Og så først nå sier denne eksperten at "dette er en ukjent folkesykdom".

En ting har han rett i, og det er at legene ofte ikke er i stand til å stille riktig diagnose. En annen ting er at legene ikke er særlig villige til å prøve med andre medisiner enn den kunstig fremstilte som vi bruker her på berget og som ikke alle tåler, enda det finnes flere andre medisiner som fungerer fint.
Der har legestanden mye å skamme seg over, og ikke minst mye å lære.

Jaja, man får vel se positivt på det. Det er jo godt at folk blir opplyst om sykdommene, så kanskje flere får hjelp.
:forvirret:

*sier Cavatina som har holdt på med opplysningsarbeid om lavt stoffskifte i snart seks år nå...*

The Cryptic
09-02-04, 16:53
Sånn er det vel i legebransjen ja; "vi forandrer ikke noe som fungerer"
Godt at forskerstanden kommer frem med ny informasjon iallefall

gyrken
09-02-04, 17:16
Jeg tror jeg skal gå og ta en sånn blodprøve. :trøtt:

memena
09-02-04, 17:22
Legene har det med å kalle kvinnesykdommer for "Bare nerver". Mange damevesker ser ut som rene langerkofferter på grunn av ignorante leger.

Macumba
12-02-04, 11:29
Jeg har knasket p-piller og tatt p-sprøyte i alle år.
Nå har jeg sluttet i håp om humørforandring.

Sexy Sadie
12-02-04, 13:37
P-pillene gjorde meg RASENDE, jeg var faktisk ved å drepe en fyr ombord på Harald Jarl en gang.
Det var helt vildt.Jeg måtte bare slutte.

Sorepheus
12-02-04, 17:20
Vel, når det gjelder skjoldbrukskjertler er det slettes ikke bare kvinner som sliter med det, selv har jeg for lave konsentrasjoner av det hormonet (LDL tror jeg det er?) skjoldbrukskjertelen produserer, det er i grense land, men jeg merker det, sover uvanlig mye og er ofte trøtt og slapp. Finnes foreløpig ingen kur, men har lest at jod er viktig for produksjonen av LDL, men det betyr lite om en har en skadet skjoldbrukskjertel. At p-piller har innvirkning på aggresjon eller skjoldbrukskjertelen var ukjent for meg, hva er årsaken til det? Det er jo ingen sammenheng mellom adrenalin og p-piller så vidt meg bekjent.

Cavatina
13-02-04, 04:53
Vel, når det gjelder skjoldbrukskjertler er det slettes ikke bare kvinner som sliter med det, selv har jeg for lave konsentrasjoner av det hormonet (LDL tror jeg det er?) skjoldbrukskjertelen produserer, det er i grense land, men jeg merker det, sover uvanlig mye og er ofte trøtt og slapp. Finnes foreløpig ingen kur, men har lest at jod er viktig for produksjonen av LDL, men det betyr lite om en har en skadet skjoldbrukskjertel. At p-piller har innvirkning på aggresjon eller skjoldbrukskjertelen var ukjent for meg, hva er årsaken til det? Det er jo ingen sammenheng mellom adrenalin og p-piller så vidt meg bekjent.

Du har rett i at det ikke bare er kvinner som får slike problemer, det rammer også menn. Husker ikke prosentvis fordeling nå av dem som rammes, men fire av ti kvinner og en av ti menn mener jeg å ha hørt.

Jeg antar det er thyroxin du mener. LDL er vel kolesterol, om jeg husker riktig. Eller er jeg helt i tåka...?

Hvis du har spørsmål om skjoldbruskkjertelproblemer foreslår jeg at du tar deg en tur innom mitt forum, der er det mange som kan svare deg.

Forumet ligger her:
http://www.toreolsen.com/forum/
Ellers kan du finne mer info via linkene på siden min:
http://www.thyro.net

Sorepheus
13-02-04, 15:29
Jupp, thyroxin var det, LDL eller HDL er visst kolesterol ja. Tror heller jeg konsulterer en lege om den utvida blodprøven jeg tok på onsdag fortsatt viser underskudd.

Zelda
21-02-04, 13:22
Men det er faktisk stadig flere leger som tar dette alvorlig