PDA

Se full versjon : Definisjonen på en frukt vs grønnsak?

Sexy Sadie
15-02-04, 18:37
Er det noen her inne som kjenner til den presise definisjonen av en frukt og en grønnsak?
Kan man kalle revet gulerot for fruktkjøtt?

spindis
15-02-04, 19:01
Frukt er frukten fra flerårige planter som benyttes som menneskelig føde, f.eks. epler, jordbær, bananer og alle andre bær og nøtter.

Grønnsaker er plantedeler av ettårige planter. Det kan være frukten (tomat, agurk og melon), bladene (salat, kål), røttene (gulrot, rødbeter), knoppene (rosenkål) eller blomsterstanden (blomkål). Blant grønnsaker regnes også flerårige planter der det er andre deler enn frukten som komsumeres, f.eks. asparges og rabarbra.

Fra opplysningskontoret for frukt og grønsaker.

Var det jeg fant. Ble du noe klokere? :snill:

Sexy Sadie
15-02-04, 19:04
Ja. Men er tomat en frukt eller grønnsak?
Vi bruker den iallfall som grønnsak.....

Kvisa
15-02-04, 19:09
Tomat er en frukt, den vokser over jorda. :|

Fritz
15-02-04, 20:01

Det blir vel som å si at et egg er et skalldyr, og føder levende unger..

Sexy Sadie
15-02-04, 20:06

Men vi bruker den som grønnsak.
Heller sjelden jeg spiser tomat for moro skyld...

Kvisa
15-02-04, 20:09
Er det det ?
Min Bestemor sa alltid til meg at grønnsaker vokste i jorden og frukt og bær over.

Det er ikke sikkert det stemmer da.. :roll:

spindis
15-02-04, 21:47
Du har rett Mrs.x definisjonen på en tomat er at den er en frukt.

Mr.X
15-02-04, 22:38
Du har rett Mrs.x definisjonen på en tomat er at den er en frukt.

:opptommel:

Sorepheus
16-02-04, 08:11
Selleri a? Krydder det eller?

HILDE
16-02-04, 10:46
Selleri er en grønnsak som vi også spiser bladene på.

pip
16-02-04, 12:19
Frukten av tomatplanten er et bær som brukes som grønnsak.

(Dette vet jeg, var diskusjonstema i årevis mellom mannen min og meg, men dette er det som står i leksikon. Så det så.)

Sexy Sadie
16-02-04, 12:20
Deilig å komme hit og bli opplyst.

The Cryptic
16-02-04, 15:29
Frukt
(av mnty., lat. over norrønt) (bot.) det omdannede fruktemnet hos dekkfrøede planter. En frukt består av fruktvegg og ett eller flere frø. Fruktveggen er dannet av ett eller flere fruktblad, og er et gjemme, frøhus, for frøene. Fruktveggen kan være saftig eller kjøttfull og kan dessuten ha utvekster, som hår, krokbørster og vinger som hjelper til når frukten skal spres fra morplanten.

Grønnsaker har i motsetning til frukt ikke en slik "fruktvegg", frøene er altså spredd i hele planten. Som eksempel kan man jo ta for seg eple vs. agurk: Eplet (som forøvrig er en falsk frukt), har et kjernehus som omgir frøene sentralt i planten, mens agurken har frøene spredd utover i hele planten.

Definisjonsmessig er følgelig også bananen i seg selv en grønnsak, men ettersom en viktig del av bananen er selve skallet, definineres den som en frukt (eller rettere sagt et bær, fordi skallet bidrar som en frøvegg)

Så det så :nikker: