PDA

Se full versjon : Staten bør dele ut heroin

gyrken
15-02-04, 20:50
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/15/390928.html

Hva mener du?

Jeg tror dette kunne være et positivt tiltak på mange måter. Det største problemet jeg kan se er vel hvordan den norske stat skal klare å skaffe heroin på en "anstendig" måte uten å støtte opp om all verdens narkokartell og mafia.

spindis
15-02-04, 21:38
Den var litt vrien. Er generelt i mot og dele ut narkotika gratis, men ser jo fordelene med det også. Jeg må tenke litt mer på den før jeg svarer.

pip
15-02-04, 22:52
er ikke heroin veldig enkelt å produsere, da?

gyrken
15-02-04, 22:57

Jeg har ikke peiling. Kan det fremstilles helt kjemisk? Hvis det er en smal sak skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har begynt for lengst.

pip
15-02-04, 23:07
de gjør det i sveits

Mr.Man
16-02-04, 00:43
Den var litt vrien. Er generelt i mot og dele ut narkotika gratis, men ser jo fordelene med det også. Jeg må tenke litt mer på den før jeg svarer.
Hvorfor svarer du når du selv mener at du ikke har noe å si? :?:

Mr.Man
16-02-04, 00:45
Det skal visstnok et vesentlig antall valmuer til for å lage noe særlig heroin, men det skulle ikke være noe problem å sette opp noen drivhus her. Det har vært dyrket her før. Det var noen som plantet en hel haug like ved Gaustad uten at de sto i drivhus.

spindis
16-02-04, 00:50
Hvorfor svarer du når du selv mener at du ikke har noe å si? :?:

Vel, jeg ville bare poengtere at jeg ikke klarer og bestemme meg for om jeg synes det er greit eller ikke. Ble litt feil og skrive det på den måten muligens.

Ling
16-02-04, 06:41
Skal slettes.

Sorepheus
16-02-04, 07:55
Typisk FrP å starte i gal ende av rusdebatten....

Sveits har ikke gratis utdeling av heroin, de har sprøyterom der de tunge misbrukerne får til kvalitetsheroin til kostnadspris, under oppsyn av helsepersonell og ikke det møkket en får kjøpt på gata. Gateheroin er svært farlige saker, det er urent og skader som følger av forurenset stoff (partikler og annet oppblandingsstoff) er ekstremt skadelig for indre organer, i tillegg er mange av overdosene som følge av varierende kvalitetsgrad, når en ikke vet hvor mange prosent heroinen er på, blir resultatet prøving og feiling, til og med for erfarne narkomane, noe som kjapt kan resultere i en overdose.

Jeg er imot at alle skal ha tilgang på heroin, det er et farlig stoff, sterkt vanedannende og dødlig. Dagens ordning med morfin til sterkt smertelidende på sykehus er god nok.

Når det er sagt er det er spørsmålet hvordan vi skal få ned misbruket av heroin og redde de som allerede er hekta. Da må en se på tiltak som reduserer spredningen av stoffet. Tiltak som hindrer narkomane i å spre sin sykdom, det kan man bare gjøre ved å akseptere dem inn i samfunnet og finne behandlingsopplegg som ikke er basert på håpløse dogmer, men realitetene til den enekelte misbruker. Slik er vel og innbakt i en løsning med sprøyterom, oppfølging av personell, som hjelper misbrukeren til å finne et mer verdig liv. Det finnes flere behandlingformer, metadon sies i fagmiljøet å ha en positiv virkning, bruken går ned og de narkomane vil ikke lengre ha behov for å delta i stoffbrukermiljøet for å skaffe seg narkotikaen, det samme kan og sies for sprøyterom.

I Norge har vi dessverre, i likhet med Sverige, på grunn av flere tiår med oversyn utvikla tunge misbrukermiljøer som har en svært farlig ruskultur. Miksing av forskjellige stoffer og en ellers hard virklighet som nok resulterer i mange selvpåskyndte skader. Det handler og om å gi de mest utstøtte i samfunnet et løft for en bedre hverdag, delvis på deres premisser. Noe som erfaring i utlandet tilsier har en positiv ringvirkning på resten av samfunnet, mht. kriminalitet, spredning og nakomanes livskvalitet.

Jeg har problemer med å se AP og Høyres kategoriske standpunkter i denne saken, for meg virker det som om de stiller papirutkast og personlige meninger foran menneskeliv, og da kan man ikke lengre si at det er særlig kategorisk, men snarere egosentrisk, korthus og luftslott kort sagt.

Vanskelig sak, og jeg liker egentlig ikke å uttale meg om tunge stoffer, men vi er jo alle voksne her og har vel alle sett deler av livets skråplan og hvor ille det er. Norges og Sveriges overdosestatistikk er en skam ovenfor resten av Europa.

memena
16-02-04, 10:27
Wonderdong sitt innlegg satt meg helt ut. Fikk litt å tenke på.

pip
16-02-04, 12:16
Det skal visstnok et vesentlig antall valmuer til for å lage noe særlig heroin, men det skulle ikke være noe problem å sette opp noen drivhus her. Det har vært dyrket her før. Det var noen som plantet en hel haug like ved Gaustad uten at de sto i drivhus.

Grunnen til å at det er vanskelig for noen å få tak i opium er at det ikke er lov å kjøpe det for hvem som helst. Men apoteker og medisinprodusenter har lov, og å produsere herion er ikke værre enn å produsere morfin.

Zelda
18-02-04, 19:44
Bare for å si mer om tiltaket de har i Sveits, så har de fått ned kriminaliteten en god del pga dette. Narkomane trenger ikke å rane leiligheter og butikker for å få penger til å kjøpe narkotika, for de er jo med på dette projektet. Ergo kan de ha vanlige jobber, kommer seg på beina, selvtilitt -og ofte har vellykkede avrusninger..

Ellers er jeg imot narkotika. Har hatt et par "slike" naboer, og unner ikke andre det, for å si det slik. Uansett om frp kan ha et poeng i noe, så mener jeg bestemt at legalisering (og tilsvarende) vil gi økning i antall narkomane...

Sexy Sadie
18-02-04, 19:52
Målet med utdelingen må jo være å få disse menneskene rusfrie da.

Zelda
18-02-04, 20:00
Er jo det, men du vet om man må (?) bruke all sin tid på jakt etter kapital for å betale forbruket, så har man sunket lavt allerede. Selvtilitt og jobb er ofte nok til å få de på føttene igjen og motivasjon til å slutte.

Bellis
19-02-04, 00:57
Er jo det, men du vet om man må (?) bruke all sin tid på jakt etter kapital for å betale forbruket, så har man sunket lavt allerede. Selvtilitt og jobb er ofte nok til å få de på føttene igjen og motivasjon til å slutte.

Det er kjempefint hvis narkomane fikk jobb. Men noe av problematikken er vel om de greier å jobbe i ruset tilstand. Å slutte å ruse seg er veldig vanskelig. Tror ikke jobb og selvtillit er nok til å motivere. Selv narkomane som får barn, klarer ikke
ofte å slutte.

Men det finnes nok noen som er sterkere enn andre. Mennesker er forskjellige derfor tror jeg at vi ikke skal sette alle narkomane under en bås.

Zelda
19-02-04, 13:14
Jeg sier ikke at det er en regel at det blir happy ending, men at sjansene er langt større

Sorepheus
19-02-04, 15:50
De kaller det "vedlikeholdsdoser" og for å komme inn i programmet må en og takke ja og møte opp på andre tiltak.

Ling
19-02-04, 17:08
Skal slettes.