Se full versjon : Fritz
Du annonserte tidligere her at du er et økonomiunikum. Gjør derfor et forsøk på litt økonomihjelp her;
Bør vi flytte husbanklånet over i annen bank, siden vi har bundet renten på 6,8 eller noe sånt?
Det koster oss rundt 35.000,- å løse det ut. Vi har godt og vel to år igjen med fast rente der.
Det avhenger av hvor mye gjeld dere har.
Si dere har 200.000,- igjen på lånet, månedlig avdrag på kr. 7.000,-:
3,2 % rente: 10.000,- i renter og omkostninger, 2 år, 6 mnd.
6,8 % rente: 20.000,- i renter og omkostninger, 2 år, 8 mnd.
1.000.000,- i gjeld, kr. 7.000,-/mnd:
3,2 % rente: 267.000,- i renter og omkostninger, 15 år.
6,8 % rente: 1.064.000,- i renter og omkostninger, 24 år, 6 mnd.
Jeg bruker alltid denne lånekalkulatoren i min bank: https://nettbank.fellesdata.no/hb96/owa/nnm.main?n_mod_id=3161
Du må jo ta hensyn til skattefradrag m.m. og ikke kan man spå utlånsrenten de neste to årene heller.
Din nåværende rente hørtes ikke god ut, men først må jeg ha litt mere info..
Hvor mye gjeld er bundet til fast rente og hvor mye egenkapital ligger i boligen?
Og, hva er siste verditakst/vurdering i forhold til gjelden din?
Verditakst er 1.900.000,-
Husbanklån er 910.000,- Fast rente.
Topplån er 500.000,- Flytende rente.
Takker!
Jeg vil anta at det vil lønne seg med en re-finansiering.
Renten vil etter all sansynlighet være lav, i mange år fremover. Med lav mener jeg på samme nivå som resten av Europa. Derfor er din rente kunstig høy.
Var jeg deg ville jeg avtalt et møte med en kundebehandler hos f.eks DNB og bedt om tilbud på full re-finansiering, og helst innenfor 60% av verditakst om mulig.
Det bør da være mulig å få boliglånet innenfor 3-3,3% rente. En idè kan være om du eller samboer også kan få eventuell tilleggs sikkerhet i f.eks foreldres faste eiendom. En rente på 3 tallet vil gi atskillig mer i innsparelse enn det det nåværende skattefradraget uansett gir.
Forsøk også å få en nedbetalingstid på tredve år. Dette endrer du igjen om noen år til f. eks 15-20. Dette fordi kroneverdien synker med tiden, slik at kroneverdien på restgjelden er mindre om 5-10 år enn den er idag. Det gjør også belastningen mindre enn om du betaler maks avdrag idag.
For å få bedre råd i hverdagen er det også viktig at du kvitter deg med all mulig små gjeld, dersom du har det. Plasser det inn i hovedfinansieringen.
Pent. Jeg kan bruke Fritz litt hvis jeg trenger litt tallhjelp? :snill:
Sexy Sadie
21-02-04, 15:00
Pent. Jeg kan bruke Fritz litt hvis jeg trenger litt tallhjelp? :snill:
Fritz kan brukes til så mangt. :lol:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.