PDA

Se full versjon : Oppgave #5

The Cryptic
27-02-04, 13:37
Responstiden på forrige oppgave (20 min.) tyder på at nettkaféens gjester er noen hakk for smarte for mine oppgaver. For at alle skal ha noe å bryne seg på, satses herved på noe litt vanskeligere:

En valnøttselger vet at 20% av nøttene han selger er "tomme", dvs. det er kun skallet. Disse nøttene har han funnet en test for å luke ut. Testen luker altså 20% av nøttene. Når han knekker de nøttene som ble luket ut finner han ut at en fjerdedel av dem allikevel ikke var tomme. Hvor stor andel av de nøttene som ikke ble luket ut er da tomme?

Det er forøvrig nå helt jevnt mellom Magnus, gyrken og Wonder i kampen om å bli løsningsmester, men på oppgave 4 kastet anonym seg også på. Hvem skal få den gule ledertrøyen om noen strakser? Den som venter får se... :)

gyrken
27-02-04, 13:38
Jeg har ikke tid til dette. Lager mat til i morgen. :(

The Cryptic
27-02-04, 13:40
Da skal til ære for deg vente med å gi svaret til over helgen. På den annen side har du jo allerede høstet et verdifullt poeng for oppgave 4, for ikke å gleme den ære og berømmelse som følger med :)

Sorepheus
27-02-04, 17:56
Lurespørsmål ... forøvrig synes jeg logikkoppgaver overført til fysikk er meningsløse..

Bellis
01-03-04, 23:59
Er litt spent på svaret her jeg da..

The Cryptic
02-03-04, 18:34
Lurespørsmål ... forøvrig synes jeg logikkoppgaver overført til fysikk er meningsløse..

Lurespørsmål? Logikkoppgave?
Jeg falt av her her jeg. Dette er jo enkel matematikk,
riktignok overført til valnøttverdenen, men allikevel :)

The Cryptic
02-03-04, 18:40
Er litt spent på svaret her jeg da..

Hehe. Jeg glemte visst det i farten:

Testen luker altså ut 20% av nøttene, men en fjerdedel av disse (dvs. 5%) er ikke tomme. Det er altså 15% av de nøttene som blir luket ut som er tomme. De siste 5% av de tomme nøttene passerer altså utenom testen. Siden det er 80% av nøttene som passerer testen totalt sett vil andelen tomme nøtter av de de som ikke blir luket ut således være 5/80*100% = 6,25%

The Cryptic
02-03-04, 18:43
BTW: Vinner av konkurransen oppgave #5 var vår alles kjære medica, som altså tilegner seg et seierspoeng i en jevnbyrdig kamp mot magnus, Wonder og gyrken

:applaus: for medica

Sorepheus
03-03-04, 00:35
Uhr... ikke spør meg, men er det ikke logisk å tenke at hvis testen luker ut nøtter som ikke tomme er det faktisk ikke flere tomme nøtter i original-posen ... Skulle sagt at maskina hadde en feilmargin...

The Cryptic
03-03-04, 15:16
:) bra sagt Wonder. Maskinen / testen hadde vel en feilmargin utelukkende for å kunne få en god historie / oppgave. Minner meg forøvrig om en liten vits / historie av samme type:

Det er muntlig eksamen i fysikk, og professoren stiller følgende spørsmål til en nervøs student: "Du er ved havoverflateten, og foran deg står et kjempehøyt bygg. Med deg har du et barometer. Hvordan vil du med dette kunne finne byggets høyde?" Studenten svarer raskt følgende: "Jeg er sikker på at svaret dere er ute etter er at barometeret skal avleses ved bakkeplan, og deretter når jeg står øverst på taket, for slik sett å finne differansen. Gjennom å benytte omregningsformelen for høyde og trykk vil jeg følgelig klare å regne byggets høyde. Skjønt, det er en enda enklere måte også...". "Vel, svaret er helt korrekt det" svarer professoren, "men hva konkret er det du tenker på"? "Vel, den enkleste måten" svarer studenten, "er jo å ringe på i første etasje og spørre vaktmesteren" :)

Zelda
04-03-04, 10:57
:ler:
Var jo godt svart da!

The Cryptic
04-03-04, 20:44
Fikk sikkert laud så det sto etter :)

Ling
04-03-04, 20:58
Finnes det en oppgave 6 ?

The Cryptic
04-03-04, 21:07
Hvis jeg merker at etterspørselen er tilstrekkelig, blir det nok fort en oppgave om katter, sauer og sekker :)

Ling
04-03-04, 21:09
:ivrig:

The Cryptic
04-03-04, 21:12
Det holder for meg Tingen. Oppgave #6 kommer straks til et forum nær deg :)

Ling
04-03-04, 21:14
:klem: