Se full versjon : Rundkjøringer
Jeg og gyrken har kranglet i mange år om rundkjøringer og regler der. Det vi spesifikt er uenige om, dreier seg om hvorvidt man skal legge seg i høyre fil (tofeltsrundkjøring med 4 utganger) når man skal rett frem. Ifølge denne artikkelen i VG kan man velge:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=217303
Det synes jeg høres helt absurd ut, da jeg mener å ha lært at man måtte legge seg i høyre felt når man skulle rett frem. Vegdirektoratet og Biltilsynet på nett ser jo ut som hjemmesiden til en fjortis, og kan ikke brukes til noe som helst.
Er det noen andre her som kan dokumentere et annet syn på saken?
Jeg mener bestemt at kjørelæreren min sa man kan velge hvilken fil man legger seg i når man skal rett frem. Altså det samme som står i VG-linken.
Jeg lærte at man skal i ytterste filen når man skal rett frem om ikke annet er merket.
Mistermannen mener innerste.
Dette er vår gyldne sjanse til å bli enige en gang for alle! :D
Høh. Jeg tror høyre/venstre-forvirringen min slo til her et sted. :kløhode:
Ja, nå får du gi deg. Det var du som mente at man skal ligge i innerste fil når man skal rett frem.
Hm. Da har vi tre forskjellige teorier. Jeg har selvsagt rett. :overlegen:
Høgre fil er for avkjøring nummer en og to fra høgre.DVS høgre og rett frem.
Venstre fil er til nummer tre og fire frå høgre.DVS venstre og 360graders turn.
Da er du på mitt lag tingen. :mrgreen:
Skjønner ikke at dere vil krangle om dette. I følge avisen er det jo valgfritt, dermed har alle rett. :snill:
Pøh. Det er bare jeg som har rett! *sta*
Det kjørelæreren min sa, var at om man skal kjøre forbi en utkjøring, skal man ligge i ytterste fil, om man kjører forbi 2 er det innerste fil. -Uansett hvor mange utkjøringer det er.
Kjørelærere har jammen mange forskjellige versjoner!
Eller kanskje vi alle er utstyrt med mange forskjellige versjoner av hukommelse?
Tror det er ganske mange meninger om hvilke regler som er rett blandt de kjørelærerne. De to som jobba her på stedet da jeg tok lappen hadde forskjellige meninger om mye. Men om rundkjøringer var de faktisk enige..
Mener å huske at kjørelæreren sa noe slikt som "og rundkjøringer er vanskelig blablabla, og man kan velge fil blablabla men høyrefilen er den som brukes mest blablabla dette gikk jo bra"
The Cryptic
03-03-04, 15:52
Akkurat som det står i trafikkreglene faktisk :D
:sakser fra trafikkreglene §5 og §6:
Feltplassering
Generelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.
Foreløbig er det altså mistermannen og hans tilhengere som leder. Men, for å gjøre det hele litt vanskeligere er det slik at reglene altså gjelder når det er to eller flere felter inn i, samt i selve rundkjøringen, og det er fire exit-armer i rundkjøringen
Hvilke regler gjelder dersom det er f.eks. fire filer i selve rundkjøringen, 6 exit-armer ut av den og kun to filer i selve utkjøringen, evt. en fil i selve rundkjøringen men to filer ut av den? (Drammen, Sinsen og Jernbanetorget Sjøsiden er eksempler på litt underlige rundkjøringer i så måte). I disse tilfellene overstyrer feltskilting de generelle trafikkregler :)
Dessuten skal man ved kjøring rett frem velge det feltet som "er mest hensiktsmessig". F.eks. er dette i krysset Ullevålsveien / Wdm. Thranes gt. er dette venstre felt, og dermed får gyrken rett
Svaret må altså kunne sies å være at mistermannen har mest rett, men gyrken tar ikke helt feil hun heller :lol:
Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre.
Jeg tolker det slik at det er jeg som har rett. :overlegen:
The Cryptic
03-03-04, 15:59
Delvis iallefall. "Fortrinnsvis" betyr ikke det samme som "alltid" :)
Jeg sa vel ikke noe om "alltid", vel? :overlegen:
Min teori var altså at man kunne velge hvilken fil man legger seg i. :oppklarer:
The Cryptic
03-03-04, 17:02
Vel, det kunne vel iallefall tolkes slikt, og det var kanskje ikke helt uten hensikt heller :D
Sexy Sadie
03-03-04, 17:12
Dette husker jeg faktisk ikke, jeg har ikke kjørt bil siden `99.
The Cryptic
03-03-04, 17:21
... og det går forbløffende skremmende raskt å glemme ting man ikke driver med på en stund. Urk. For min del husker jeg ikke engang hvordan jeg løser en integralligning. Ikke fordi jeg har noe behov for å kunne det lengre heller, men allikevel :)
The Cryptic
03-03-04, 18:20
Min teori var altså at man kunne velge hvilken fil man legger seg i. :oppklarer:
Og det kan man altså ikke alltid :oppklarer videre: :knegg:
Jeg vet at jeg er utmerket i rundkjøringer. :overlegen:
Bergensere suger i rundkjøringer!
Man skal fortrinnsvis velge høyre felt for å kjøre rett frem. Da kan man egentlig ikke velge. Det innebærer kanskje at man velger høyre felt hvis det er plass? :mrgreen:
Man velger det feltet som er mest hensikstmessig. Fortrinnsvis høyre, men det er ikke noe absolutt påbud om høyre. Altså kan man strengt tatt velge. :overlegen:
Men hvis utkjøringen ligger 2 grader til høyre for rett frem skal man velge høyre. :twisted:
Flisespikkeri! Man henger seg da ikke opp i sånne detaljer. :overlegen:
Jeg har bare kjørt på en fotgjenger, en buss, et autovern og et stakittgjerde i min karriere som bilist, og ingen av disse uhellene skjedde i rundkjøringer.
Ergo; jeg er en kløpper på disse runde, rare kryssene.
Det var absolutt en rimelig konklusjon, Mac. :nikker:
Jeg tolker filvalgsregler i rundkjøringer omtrent slik det gjelder for ordinær vei. Sjølv om det er lov å ligge i venstre side av en ordinær vei, er det ingen med god forstand som gjør det. Unntak er forbikjøringer, sperring av venstre fil osv.
Filvalg i rundkjøringer er nok av underordnet karrakter i forhold til fil valg på ordinær vei siden det er så lite opplysning om det at vi sitter her og diskuterer dette.
Det har ingen ting med grader eller retninger som frem,høgre og venstre å gjøre.
Poenget er att det har med antall veier i og inn i rundkjøringa.
La oss ta et eksepell:
Nettkafeens gjester kjører buss. O'store admir, MM er sjåfør.
Vi kommer til en rundkjøring og skal neste avkjøring til høgre.
Fra venstre vei i høgre fil dette for traileren, kommer en trailer og blinkker seg til høgre. Altså den hindrer ikkje oss i å kjøre ut i rundkjøringen, sjølv om den hindrer god oversikt over den venstre filen fra samme vei.
MM kan da kjøre gjennom rundkjøringen samtidig som traileren. Siden han vet att han tideligst får vikeplikt etter att traileren er ute av rundkjøringen.
En motorsykkelist, la oss kalle han Olav Jørgen, kommer fra samme vei som traileren og har dårlig tid. Han skal rett frem, og etter å ha snakket med filurus legger han seg hendig ut i venstre fil for å spare et par sekunder.
Plutselig er det en nettkafeebuss mitt foran Olav Jørgen,ops.
Fordelen med denne reglen er både forutsigbarhet i rundkjøringer, og att de forskjellige veiene normalt "kommer til" ved stor trafikk.
Er sjølv bevisst denne problemstillinga siden ikke alle billister følger filreglene, og er altid varsom med å kjøre ut i rundkjøringer.
Nå ville jeg selvsagt også minnet Olav Jørgen om at han har vikeplikt ved filskiftet han må foreta i rundkjøringen dersom han velger venstre fil. Da ville han husket på å vike for bussen til MM. :snill:
Ellers tror jeg du oppholdt deg i England da du skrev første avsnitt.. :knegg: Jeg kjører hvertfall forbi på venstre side når jeg oppholder meg her til lands!
Nå ville jeg selvsagt også minnet Olav Jørgen om at han har vikeplikt ved filskiftet han må foreta i rundkjøringen dersom han velger venstre fil. Da ville han husket på å vike for bussen til MM.
Siden de kommer inn i rundkjøringen samtidigt vil det være MM som har vikeplikt.
Ellers tror jeg du oppholdt deg i England da du skrev første avsnitt.. Jeg kjører hvertfall forbi på venstre side når jeg oppholder meg her til lands!
Å faen *haster til og retter* :knegg:
MM har ikke vikeplikt for Olav Jørgen sålenge Olav Jørgen ligger i venstre fil og MM i høyre. Dermed blir det Olav Jørgen (for et navn!) som må vike for MM idet han skifter fil.
det er sant. men stiller en seg opp vedsiden av ei rundkjøring og titte på kjøringen et par timer. da får en se hvor flink alle er til å kjøre etter boka. 99% av alle som kjører har som mål å komme seg først inn og så ut av denne rundingen. derfor er det ikke så enkelt for oss som er bladt de 1% å kjøre riktig........... :lol: :sjokk:
MM har ikke vikeplikt for Olav Jørgen sålenge Olav Jørgen ligger i venstre fil og MM i høyre. Dermed blir det Olav Jørgen (for et navn!) som må vike for MM idet han skifter fil.
Naturlig vis :dunkhode:
Tre feil på to innlegg.
Enten må jeg skjerpe meg kraftig, eller gi opp å forandre på dette snillistiske stempelet jeg synes å huske noko om fra treffet. :|
Jeg håper alle er flinke til å blinke når dere skal inn i rundkjøringen. :lol:
Du kjenner vel ingen som heter Olav Jørgen, Tingen?
Siden Olav Jørgen skulle være med i enn stygg trafikk ulykke, valgte jeg et namn som det er liten sansynlighet for att noen heter.
Bjørn Bente???
Roy Kari?
Gudbjørg Mathias??
Carl I
Kjell Magne??
Jeg kjenner enn som heter Esben Ester
Etternavnet skulle tilfeldigvis ikke være Benestad eller Pirelli eller til og med begge?
Hvis man er begge deler er det jo ikke så dumt å ha et navn fra hvert kjønn, men det blir litt snålt på de andre. Vet faktisk om en kar (og bare kar) som heter Joseph Maria...
:nikker: Ano
Ikkje uvanligt det i søreuropa Leinicia, det er en henvisning til Jesusmoren Maria...
The Cryptic
04-03-04, 20:54
Jeg håper alle er flinke til å blinke når dere skal inn i rundkjøringen. :lol:
Mitt navn er Cryptic, eller Blinkemesteren som enkelte i trafikkpolitiet pleier å kalle meg :glorie:
Blinklys er det sånn når man hurtig veksler mellom lang og kortlys :?:
The Cryptic
04-03-04, 21:10
:lol:
Siden Olav Jørgen skulle være med i enn stygg trafikk ulykke, valgte jeg et namn som det er liten sansynlighet for att noen heter.
Du er hensynsfull tingen. Dette lover dårlig for det vi snakket om.
Blinklys er det sånn når man hurtig veksler mellom lang og kortlys :?:
Ja, det er sånn man gjør når den foran kjører saktere enn deg. Da legger du deg en halvmeter bak og veksler hurtig mellom langlys og kortlys. Garantert reaksjon.
Hvis noen er så frekke at de prøver samme finten på deg, skrur du på varselblinklyset (den røde trekanten) og hugger inn bremsen. Også svært effektivt for å be gjøken bak å holde avstand.
Konstanterer at det er alt for lite bruk av blinklys generelt, med mange veioverganger er det til tider ganske hasardiøst å være fotgjenger når folk ikke blinker retning, enda verre er det om man er på sykkel :|
Her skal du vite hvor du skal!
Jeg sier ikke mer...
:koko:
:sjokk: Jeg synes det var/er mange rundkjøringer i bærum da jeg kjørte opp, men jeg er glad jeg ikke bodde i England da jeg tok lappen.
Herlighet, er det mulig å få til så mange!
Hadde skjønt det hadde det vært svensker som hadde lagd rundkjøringen..
:sjokk: Det så jo tom ut som det var planlagt bare for det spesielle og ikke det praktiske...
Synes det er mange rundkjøringer mot Seljord der også...
Rundkjøringer er en bra ting. :nemlig:
Rundkjøringer er en bra ting. :nemlig:
Jovisst.... om bare kunne være like flink som meg å kjøre dem :pessimist:
En stoooor aplaus til deg!! Jeg kan ikke fordra bergensere i trafikken! De turer frem som de gjør over alt ellers!
Rundkjøringer.
* med ett felt ut:
- skal man rett frem eller til høyre, legger man seg i det ytterste feltet (høyre)
- skal man rundt og ut til venstre, eller helt rundt, legger man seg i det innerste feltet (venstre)
*med to felt ut:
- Du skal ligge i det samme feltet som det du lå i på vei inn i rundkjøringen! Det er IKKE lov å bytte felt i en rundkjøring!
- ligger du i det innerste feltet (venstre), så skal man enten kjøre rett frem, ut til venstre eller helt i rundt. Man kan IKKE velge å svinge av til høyre!
- ligger du i det ytterste feltet (høyre), kan du svinge av til høyre eller kjøre rett frem!
Disse reglene gjelder, så fremt at det ikke er skiltet på andre måter!
Rundkjøringer.
* med ett felt ut:
- skal man rett frem eller til høyre, legger man seg i det ytterste feltet (høyre)
- skal man rundt og ut til venstre, eller helt rundt, legger man seg i det innerste feltet (venstre)
*med to felt ut:
- Du skal ligge i det samme feltet som det du lå i på vei inn i rundkjøringen! Det er IKKE lov å bytte felt i en rundkjøring!
- ligger du i det innerste feltet (venstre), så skal man enten kjøre rett frem, ut til venstre eller helt i rundt. Man kan IKKE velge å svinge av til høyre!
- ligger du i det ytterste feltet (høyre), kan du svinge av til høyre eller kjøre rett frem!
Disse reglene gjelder, så fremt at det ikke er skiltet på andre måter!
Ja, det er det som er så sykt med rundkjøringer. Man kan aldri vite hvem som har tenkt seg rett frem. det kan være folk fra innerste eller ytterste fil.
Er det ingen Bergensere i Kafèen? :tenker:
Joda, jeg vet hvertfall om en. Og jeg tipper hun suger i rundkjøringer.
Det vet jeg, ano. Du suger i rundkjøringer, sant?
Siden dete var så delt syn på reglene i runkjøring har jeg begynnt å praktiser et kompromis.
Når jeg skal rett frem i firearmede rundkjøringer. Plasserer jeg bilen min hendig slik att nøyaktig halve bilen i venstre er i venstre fil og halve bilen er i høgre fil.
Dette har jeg fått mye anerkjennelse av, gjerne i form av bilister som viser sin støtte med å tute med bilhornet og vinke til meg med langfingeren.
Anbefales på det sterkeste :D
:knegg:
bra innspill, Tingeling!
Siden dete var så delt syn på reglene i runkjøring har jeg begynnt å praktiser et kompromis.
Når jeg skal rett frem i firearmede rundkjøringer. Plasserer jeg bilen min hendig slik att nøyaktig halve bilen i venstre er i venstre fil og halve bilen er i høgre fil.
Dette har jeg fått mye anerkjennelse av, gjerne i form av bilister som viser sin støtte med å tute med bilhornet og vinke til meg med langfingeren.
Anbefales på det sterkeste :D
:opptommel: Kompromiss er veien å gå! Og som du allerede har erfart, så er det mange som deler den meningen... ;)
Og jeg som har kjefta på mora mi for at hu støtt legger seg til høyre.
VENSTRE roper jeg og kjefter :skrape:
Det finnes enda verre rundkjøringer. I Moss så er det en rundkjøring som vegvesenet definerer som 2-felts, men de vil ikke merke den som det fordi den noen ganger skal brukes som 1-felts også !!!!!
Da er det ikke lett å kjøre rett.
En stoooor aplaus til deg!! Jeg kan ikke fordra bergensere i trafikken! De turer frem som de gjør over alt ellers!
:skrape: Synes du høres ut som en liten skapbergenser. STOOOOOR i kjeften. Forskjellen er bare at bergensere har interessante ting å komme med, som regel.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.