PDA

Se full versjon : Idag har jeg kjøpt vekter!

Cavatina
09-03-04, 18:41
Eller manualer, heter det vel kanskje? Sånne små vekter til å trene armene med. Kjøpte to på 1.4 kg hver.

Noen her som har noen tips om hvordan jeg bør trene riktig, slik at jeg ikke ender opp med betennelser og skader og slikt?

Skal nemlig begynne å spille på et trekkspill som er _mye_ tyngre enn det jeg er vant med, og derfor har jeg tenkt å trene opp musklene i armer og skuldre.

Litt feil smiley, men dog en musikalsk:
:keyboard:

Sorepheus
09-03-04, 19:54
Greia med vekter er at en må passe på ryggen samtidig som en trener, overtrener en framover får skeiv man en skeiv ryggmarg (foroverlent). Dette gjelder og pushups for den saks skyld.

Ikke start med for store belastninger.
Etter armtrening følg opp med et tilsvarende antall ryggøvelser
(f.eks. 50-100 vanlige løft på hver arm) etterfulgt av 50-100 "Jesusøvelser" , hvor du holder en vekt i hver arm på strak arm og bender armene helt tilbake (tenk butterfly). Vanskelig å forklare detta gitt. Skjønte det?

The Cryptic
09-03-04, 19:54
Hmmm... Jeg tror jeg skal la den dårlige samvittigheten komme krypende over meg (over at jeg ikke nettopp har gjort noe olikt selv), forberede meg til squash-timen, og heller la bedre skikkede personer ta seg av dette svaret

Rent generelt er det jo bare å ta det litt med ro i begynnelsen. Ta noen få kontraksjoner i en serie (f.eks. 10) med få repetisjoner (f.eks. 5) alt etter hva du synes er sliktsomt. Kan også kombineres med litt statisk styrke (strake armer med vekter), men det er i slike tilfeller det er lett å få betennelse...
Uansett, her får bedre skikkede personer komme på banen

Sorepheus
09-03-04, 20:05
Kommer seff ann på vektenes vekt ... Jeg begynte med 2.5 på hver arm, og bruker nå 5kg på hver arm. Selv har jeg vært plaget av betennelser i skuldrene før, men har ikke lagt merke til det siden den måneden jeg starta. Uansett får en betennelse er en en uke uten trening minimumskrav.

Ling
10-03-04, 13:35
Siden det er vanskelig å forklare rett bruk av vekter skriftelig er det beste du kan gjøre å ta kontakt med ditt nærmeste treningsenter. Forklar dem att du er interessert i vekttrening og ønsker gratis prøvetime, de fleste treningsentrer gir slike timer. Da lærer du både rett treningsteknikk og får et program å trene etter.

Om du synes dette ikke er en god ide, prøv å holde kroppen i ro når du trener, t.d. skal du trene skuldrene, stå helt i ro med bena, hold ryggen i ro, og vær bevisst att det eneste ledd som skal røre seg er skulderleddet. Dersom du tar sats med hele kroppen, eller "jokker" for å greie øvelsen kan du skade deg. Med vekter på 1,4 kilo er ikke dette noe stort problem, men det er en god vane å være bevisst att resten av kroppen står i ro.
Ellers er det også en god ide og trene så lite i begynnelsen att du ikke sliter deg ut eller kjenner melkesyre i musklene. La kroppen venne seg til de nye bevegelsene, også kan du øke intensiteten etter hvert. De 2-4 første ukene er best brukt til å tenke teknikk og gi kroppen en sjangse til å venne seg til din nye hobby.

Lykke til :D

Tøydokke Anna
23-04-04, 05:06
Èn ting;

ikke legg på mer belastning enn du klarer.
Du skal ta i, men ikke slik at andre muskler/muskelgrupper må ta over for den musklen du egentlig skal trene.

Tren på å være i kontakt med musklen - konsentrer deg helt og fullt om å løfte.
Husk også at det er viktig å senke manualen sakte - det er her du får mest igjen.

Tøydokke Anna
23-04-04, 05:07
Dobbelt.

Sorepheus
23-04-04, 05:10
Jupp, gjør det vet du ... men nå har jeg ikke fått trent annet enn gå muskelatur på to uker ... museskulder ødela alt :deppa:

Tøydokke Anna
23-04-04, 05:59
museskulder ødela alt :deppa:

Og hva er det du har gjort? Hæ? :nei:

Sorepheus
23-04-04, 07:05
Er vel en gammel nerveskade, ramla fra en låvevegg ned på betong da jeg var 11 .. så av og til streiker skuldra, ilende smerter ved brå bevegelser ... men den er nesten okay igjen nå, bare måtte legge fra meg vektene og skifte musehånd en ukes tid...

Zelda
23-04-04, 11:45
museskulder ødela alt :deppa:

Og hva er det du har gjort? Hæ? :nei:

Vi er nygift skjønner du :snill:

Sorepheus
23-04-04, 18:51
Skal vi prøve et nytt spankekurs? :ivrig:

Zelda
23-04-04, 20:24
Trodde aldri du skulle spørre :forelsket:

Sorepheus