Se full versjon : En Palestinsk stat.
Sexy Sadie
14-03-04, 18:03
Inspirert av en diskusjon mellom meg og en "Statsviterkamerat" i går aften om den israleske mur vil jeg gjerne få luftet ut om ideen om en Palestinsk stat er realiserbar overhodet.
Skal Israel ut av de besatte områder, bosetterne fjernes og en Palestinsk stat opprettes, internasjonalt annerkjennes og beskyttes?
Vil det skape fred i området?
Jeg tror ikke det vil skape noen fred overhodet. At Palestinerne får sin egen stat er ikke ensbetydende at de vil klare å skape et samfunn som vil kunne garantere dem en levestandard, den fred og ro som vil kunne garantere for at Freden skal kunne herske.
For hvem skal garantere for at hjulene skal kjøres rundt i Palestina?
De Palestinerne som nå har flyttet ut og bosatt seg i andre land? Disse menneskene har de ressurser som skal til utdannelsesmessig og er ofte økonomisk stilt, men vil de vende tilbake?
(Her må de nevnes at herboende X-joguslavere ikke akkurat har stilt seg i kø for å vende heim å bygge opp landet sitt igjen....)
Nå kommer snart Fritz. :snill:
FRITZ !
Kom da,kom da
FRITZ
Den Palestinske staten eksisterer allerede.
I 1948 etter forslag Sovjet Unionen (Underlig, men sant), ble staten Israel proklamert. Samtidig ble den Palestinske staten Jordan opprettet.
Jordan er 600 ganger større enn Israel. Den burde være mer enn stor nok i forhold.
I Israel idag, lever det ca. 1 mill. muslimer/arabere. De er også selvsagt representert i nasjonalforsamlingen Knesset, som de selvsagt bør være i et demokrati. Så hvem er så disse "Palestinerne"? Jo, folkegrupper som ikke har villet hverken flytte til Jordan eller innordne seg og leve i det Israelske samfunn. Her skal det nevnes at det er full religionsfrihet i Israel. I sterk kontrast til alle arabiske land.
Konflikten mellom Israelere og Palestinere starter ikke i 1948. Den begynte med den Sionist-bevegelsen og den jødiske tilbakevendingen til Israel i 1880 årene. Dette er en god kontrast til hvorfor vi i vest skal tolerere innvandring fra deres land, når de ikke tolererte eller tolererer den jødiske innvandring og besvarte den med de første "militante" aksjoner mot Kibutz leirene. Annen verdenskrig kjenner vi alle til, og staten ble opprettet av flere grunner. Blant de viktige var:
1) Dårlig samvittighet
2) Bli kvitt Jødene selv. (Spesiellt Sovjet Unionens baktanke)
Så følger krig etter krig mot Israel. Her skal det legges til at Israel har ikke startet noen av dem. Den okkuperte Vest-bredden som den kalles, er således et legitimt krigsbytte fra krigen med Jordan i 1968. Jordan har heller ikke krevd den tilbake.
Vil det skape fred i området med en mur?
Nei, det vil det ikke. Det er heller ikke poenget med den. Den er et sikkerhetstiltak for å forhindre angrep på Israel. Oslo prosessen ble sabotert av Palestinerne selv, og Arafat og hans banditt "Regjering" har forlengst bevist at "Fred" ikke er i deres interesse. Hvem er så ansvarlige for alle angrepene på Israel? Delvis Hamas og Hizbolllah, som er Iransk støttet og oppererer fra Syria og sør-Libanon. Disse gruppene kontrolleres ikke av Arafat. Det gjør derimot Al-Aqusa brigaden som er en militant fløy av Arafats egen Fatah bevegelse. Ifølge dem selv, er Al-Aqusa brigaden underlagt Arafat, og vil avslutte de aksjoner de er ansvarlege for dersom Arafat gir dem ordre om det. Det gjør han ikke.
Husk også den terror Arafat stod for i 1979 årene med PFLP og PLO i spissen.
Venstrevridd presse har idag greid å skape et bilde av at Jødene er "Nazister" og Palestinere de rene engler. Og Arafat selv? Jo han fremstilles som en statsmann, mens Israels demokratisk valgte ledere kalles de utroligste ting.
Verden vil bedras.
Jeg må si meg litt enig med Fritz her :flau: Men jeg annerkjenner og at Israel begår overgrep som ikke kan fornektes. I en krigssituasjon ser jeg imidlertid ingen nytte av å velge side, det vil kun styrke krigens gang. Det blir ikke fred i det området de neste 50 årene, da kan det være like greit at begge parter avsondres fra hverandre til gemyttene har lagt seg. En fordel med muren er jo at grensene blir fastlagt en gang for alle og en dermed slipper en terrotorial konflikt. At muren ikke bygges etter FNs fastlagte grenser krever imidlertid offentlig fordømmelse fra Vesten.
Du som er jøde vil nok utrydde dem alle, dongen. :snill:
Det der fant jeg ikke det minste humoristisk :!: Jeg sliter fremdeles med nattesøvnen av og til etter å ha vært å sett en konsentrasjonleier i Tyskland. Tenke seg til at mennesker kan være så grusomme, da mister jeg fullstendig lysten på å møte mennesker i det hele tatt, helt til jeg begynner å tenke "men kanskje de gasser meg i mitt eget hjem, kanskje min egen leilighet har blitt til en konsentrasjonsleier" da går jeg som regel ut et par dager senere... :|
Dongen; tror du må lære deg å slappe av øøøørlite mer.
Prøver så godt jeg kan ... Jeg er i høyspenn til tider, omtrent som de slitte viftene på PCen *durrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr BZZZZZZZZZZZZZZZ* Trenger en ferie jeg .. det har jeg, men ikke lommeboka vært klar over i månedsvis..
Det høres ut som du har et slitsomt liv, sånn med hensyn til hjerneaktiviteten.
Jeg må si meg litt enig med Fritz her :flau: Men jeg annerkjenner og at Israel begår overgrep som ikke kan fornektes. I en krigssituasjon ser jeg imidlertid ingen nytte av å velge side, det vil kun styrke krigens gang. Det blir ikke fred i det området de neste 50 årene, da kan det være like greit at begge parter avsondres fra hverandre til gemyttene har lagt seg. En fordel med muren er jo at grensene blir fastlagt en gang for alle og en dermed slipper en terrotorial konflikt. At muren ikke bygges etter FNs fastlagte grenser krever imidlertid offentlig fordømmelse fra Vesten.
Jeg tror man må trekke en grense på en eller annen måte og holde den. Men Israelerne har vel bygd en mur som har flere soner istedenfor å trekke en jevn grense. De gjør det jo ganske uryddig for dem selv på denne måten. Jeg tror ikke den sonen de har lagt opp vil være hensiktsmessig. De mener selv den er lagt etter militærstrategisk grunnlag. Det virker ikke slik på meg når jeg studerer kartet over muren de skal bygge. Muren vil ha mange flere angrepspunkter enn hvis de bygget en linjemur. Palestinerne må kvitte seg med Arafat og bandittene hans hvis de vil bli tatt på alvor.
Vi får se om terroren stanser når de er ferdige med muren. Yeah right!
http://electronicintifada.net/artman/uploads/wall_003.jpg
Steike, bare av å se på CNN og norke medier hadde jeg ingen anelse over at muren var bygd slik, jeg fikk inntrykket av at muren delvis fulgte "The Green Line." Bare løgn og fanteri, tror jeg slutter helt å stole på de store mediene igjen.
Når jeg mener at muren kunne forhindre konflikten er det jo en kjent sak at veldig få øst-tyskere noen gang kom over til Vest-Tyskland, det var det holdepunktet jeg gikk ut i fra.
Jeg må si dette minner mer og mer om "Warzawa gettoer" oppstarten. Et spørsmål som umiddelbart kommer opp er hvor de resterende palestinerne skal få vann og matforskyninger fra (!)
MrMan, kartet ditt er ikke helt i henhold. Her er en bedre.
http://www.securityfence.mod.gov.il/Pages/ENG/route.htm
Angående muren:
- Den har allerede begynt å virke. Antall aksjoner har blitt redusert drastisk.
- Å lage en rett mur, type Berlinmuren er ikke mulig rent geografisk sett. Dette fordi hele Vestbredden ikke er "Palestinsk" jord, og har aldri vært det (var Jordansk).
Grunnen til at den er delvis som en spagetti er også at den dekker Israelske bosettinger på Vestbredden.
MrMan, kartet ditt er ikke helt i henhold. Her er en bedre.
http://www.securityfence.mod.gov.il/Pages/ENG/route.htm
Ja, jeg tok bare et kjapt søk på Google, og fant vel et politisk farget kart.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.