PDA

Se full versjon : Alkohol og barn

surre
15-03-04, 12:22
Hvilket forhold til alkohol har du i forhold til barna dine?

Er alkohol noe som er hysj hysj, og som gjemmes vekk når barna er tilstede, eller synes du det er greit at det står et glass øl/vin på bordet fordi om barna er der?

Jeg synes det er greit å drikke et glass ved maten eller ha et på bordet en helgakveld fordi om barna er der. Jeg drikker aldri mye, slik at jeg forandrer personlighet. Skal jeg ta en skikkelig fest plasserer jeg ungene borte hos mine barnevakt.

Macumba
15-03-04, 12:24
Jeg har sønnen min 50%, og da drikker jeg aldri mens han har vært våken.

Ved et par anledninger har jeg hatt ham med på grillfester hvor man har tatt et par pils. Der har ingen vært overstadig beruset, og barna har løpt rundt og hatt det gøy.

Jeg er ikke fan av å la barn se mye til fyll, men jeg er ikke fanatiker så jeg mener det ikke skader at man ser at foreldrene tar et glass av og til.

anonym
15-03-04, 12:25
Jeg drikker aldri foran barna, men har ikke imot om andre nyter et glass eller tre.
Fyll vil jeg ikke ha noe av.
Jeg mener det ALLTID bør være en helt edru person tilstede der hvor det er barn.

surre
15-03-04, 12:32
Jeg mener det ALLTID bør være en helt edru person tilstede der hvor det er barn.

Så du vil ikke tillatt deg å ta en glass rødvin til maten, eller et glass øl til filmen f.eks?

Det handler ikke om å bli rusa det da?

anonym
15-03-04, 12:39
Nei.
Det ville jeg ikke tillatt meg, ikke uten at det er en annen voksen ikke-drikkende person tilstede.

surre
15-03-04, 12:45
Nei.
Det ville jeg ikke tillatt meg, ikke uten at det er en annen voksen ikke-drikkende person tilstede.

Hvorfor? Tror du barna tar skade av det?

Ikke for å kverullere, men jeg tror barna får en rar holdning til alkohol når det skal være hysj hysj, og ikke vise at en kan ta et glass uten at en skal bli full eller være rar.

Synes personlig at et normalt forhold til alkohol er bedre enn at en skal gjemme bort og ikke snakke om det. Barna vil få et slikt forhold til alkohol når de blir eldre at de f.eks stenger foreldrene ute av deres eget forhold til alkohol.

Jeg mener ikke at man skal drikke seg full foran barna, men et glass mener jeg ikke har noe å si.

Jeg mener 100 % at jeg er fullt oppegående til å ta meg av barna, selv om jeg har tatt meg et glass rødvin.

HILDE
15-03-04, 12:56
Det behøver ikke å være hysj hysj holdniong til alkohol, selv om man ønsker at det skal være en edru person til stede.

Jeg drikker ikke med barna til stede. Det kommer av at jeg ikke liker alkohol til mat eller kosedrikking. Når jeg drikker er det for å bli brisen og skal gjerne ut på byen eller på fest sammen med andre mennesker som skal bli like brisne som meg.

Ofte, om vi skal ut til venner og slike ting, kjører jeg.

anonym
15-03-04, 13:08
Leser du det jeg skriver merete, eller det du selv vil?

Jeg drikker aldri foran barna, men har ikke imot om andre nyter et glass eller tre.

Hvor står det her at jeg ikke syns det e rgreit at noen tar seg et glass eller to foran barna.

Og hvorfor i helvete får jeg alltid pepper for å ha et jævlig bra prinsipp?

surre
15-03-04, 13:27
Leser du det jeg skriver merete, eller det du selv vil?

Hvor står det her at jeg ikke syns det e rgreit at noen tar seg et glass eller to foran barna.

Og hvorfor i helvete får jeg alltid pepper for å ha et jævlig bra prinsipp?

Nå ga jeg deg ikke pepper da Ano. Jeg utrykte min egen mening angående alkohol og barn. Og ja, jeg ser hva du har skrevet. Det jeg mente var hvorfor du selv ikke tok deg f.eks et glass foran barna?
For meg har det ingenting å si om du drikker eller ikke. Det er hver sin mening om dette og jeg anklager ingen.

Og jeg snakker ikke om å drikke seg full foran barna, men å smake på alkohol. Ta seg ei flaske øl/cider mens man ser på tv`n f.eks.

Det er som sakt et eget valg.

anonym
15-03-04, 13:39
Fordi jeg mener at barn ALLTID bør ha en edru person rundt seg.
Edru er man ikke etter å ha drukket.

Og nei, ikke direkte pepper, men du mener likevel at ditt valg er bedre, mindre prippent osv osv osv.

surre
15-03-04, 13:47
Fordi jeg mener at barn ALLTID bør ha en edru person rundt seg.
Edru er man ikke etter å ha drukket.

Og nei, ikke direkte pepper, men du mener likevel at ditt valg er bedre, mindre prippent osv osv osv.

Selvfølgelig mener jeg mitt valg er bedre, det er derfor det blir en diskusjon ut av det. Men jeg er ikke standhaftig, så alle bør komme med meningene sine, ikke jatte med hva andre sier. ;)

Jeg synes absolutt ikke det er prippent å velge å være edru foran barna. Jeg anser meg relativt edru fordi om jeg tar meg et glass rødvin, selv om det er sjeldent.

Men hvorfor mener du det bør være en edru person tilstede?

anonym
15-03-04, 13:53
Fordi, etter å ha jobbet på pub i England, hvor det var helt vanlig å ta barna med når foreldrene skulle ølle seg litt, har jeg fått helt avsmak for det å drikke foran barn.
Derfor velger jeg å være edru, eller la barna mine passes av en edru person, til enhver tid.
Noe annet er for meg uakseptabelt.

surre
15-03-04, 13:59
Fordi, etter å ha jobbet på pub i England, hvor det var helt vanlig å ta barna med når foreldrene skulle ølle seg litt, har jeg fått helt avsmak for det å drikke foran barn.
Derfor velger jeg å være edru, eller la barna mine passes av en edru person, til enhver tid.
Noe annet er for meg uakseptabelt.

Ja jeg forstår hva du mener. Du har sikkert sett mye rart.
Det jeg mener er at det er stor forskjell på å ta med barna på pub og å ta seg et glass ved f.eks middagen, så for meg har det ingenting å si om min mann eller jeg tar et glass for kosens skyld. Men å ta med barna på pub, eller drikke seg full er uakseptabelt.

Bellis
15-03-04, 14:12
Selv drikker jeg svært sjelden. De få gangene jeg drikker meg full er ikke barne tilstedet. Det gjør meg ingenting at barna min ser at voksne nyter alkohol. Men det er forskjell på å drikke litt og være full.

Skal vi drikke eller ha fest hjemme, vil jeg nok foretrekke at barna har lagt seg før festen tar skikkelig av. Selv ville jeg ha vært edru. Rett og slett fordi barna var i hus og fortjener ei mor/far som er oppegående, hvis de skulle ha våknet i løpet av natten.

Jeg så et grotesk eksempel på hvordan foreldre ikke bør oppføre seg overfor barn. Jeg var på danskebåten og like før vi skulle legge til kaia i Oslo,så jeg ett par med et barn. Barnet var ca. 4 til 6 år. Faren satt der pærefull. Moren var mest sansynelig edre. Gutten satt der å prøvde å få kontakt med faren. Satt og dro han i jakka og snakket til han. Men der var ingen kontakt å få. Faren bare satt sov. Stakkars barn. Selv om en er edru bør ikke den andre drikke seg full så lenge det er barn tilstedet.

Zelda
15-03-04, 14:57
Jeg synes det er stor forskjell på å ha tatt et glass vin og en flaske vin.
Vi drikker sjelden hjemme, og skal det drikkes er det helst etter at ungene er lagt, selv om jeg ikke mener det skader for dem å se noen drikke. Rotbløyte vil jeg uansett ikke utsette dem for. I prinsippet er jeg enig med Ano at en bør være edru-i tilfelle noe skjer og man trenger sjåfør eller noe. Særlig om det er unger der.
Betyr ikke at jeg ser ned på de som ikke mener det samme. Jeg personlig føler meg bare tryggere med det.

Irene
15-03-04, 18:37
Når guttungen var liten, var det alltid en 'avholdsperson' til stede.

Han har aldri sett mora si' full, bortsett fra for et par år siden som jeg hadde vært på Danmarkstur med jobben; lillegutt skulle være hos bestemor hele helgen, og mor hadde avtalt med onkel å bli hentet på kaia... Den intligente onkel tar med seg lillegutt for å hente mor på kaia... :roll:

Da var det full skjerpings.. -mor var litt schliten.
:full:

nick
15-03-04, 18:51
Jeg har aldri skjønt dette med null eller svært lite alkohol når det er barn til stede. Det er stort sett normen i samfunnet er det ikke? Hva skal det være godt for? Gi barna et sundt forhold til alkohol? Det fungerer helt klart ikke, det er bare å ta seg en tur i sentrum en lørdagskveld, så ser man det.
Det bør være en person som er såpass klar at h*n kan ta vare på ungene dersom det oppstår ei krise, men utover det ser jeg ikke noe poeng i å gjemme vinglasset.

Sexy Sadie
15-03-04, 18:54
Om man tar seg et glass vin foran barna synes jeg ikke gjør noe, det er ikke det samme som å bælje i seg hele flaska. '

Irene
15-03-04, 18:54
oi!

Jeg mente ikke at jeg 'gjemmer glasset' for poden! Bare at når han var liten passet jeg på at det alltid var en sjåfør tilgjengelig.. -for poden hadde epilepsi.

Det er naturlig for han at voksne tar seg en tår en gang i blandt.

Irene
15-03-04, 18:55
Enig, SS! :opptommel:

anonym
15-03-04, 19:03
Vel, jeg er alene og har ingen til å passe barn, kjøre de på legevakt osv osv om noe skulle skje.
Jeg akter IKKE troppe opp hos legen med alkopust!

nick
15-03-04, 19:03
Det var ingen finger til deg Irene, jeg snakket litt generellt. Hvorfor er det å drikke ei flaske vin sammenlignbart med å bælje? Ei flaske vin er da ikke noe spesiellt voldsomt?
Å sammenligne briter som trekker ungene sine med på puben, med det å ta et glass vin eller to er fullstendig hinsides.
Jeg tok danskebåten fra Gøteborg til København. Den var full av nordmenn. Med barna på slep i resturanten, puben, ikke en gang på nattklubben var det fred å få.
Er det så at prinsippene bare gjelder til hverdags?

Ferie! Ha det!

anonym
15-03-04, 19:05
Prinsippene gjelder alltid.

surre
15-03-04, 22:51
Prinsippene gjelder alltid.

Akkurat der har jeg og du forskjellige oppfatninger.
Jeg mener at det ikke skal være noe problem å ha et normalt forhold til alkohol. Og jeg ser ikke problemet med å ta et glass på kveldstid. Skulle det være noe spesielt finnes det naboer, drosjer, osv.
Man bør jo ikke bli fanatisk ang. alkohol heller da. Da er det bedre at barna får et normalt forhold til alkohol og at de ser at foreldrene og andre kan ta et glass uten å forandre seg.

Det er stor forskjell på fyll og et glass vin/øl.
Og sitte hjemme i sin egen stue, mens barna er tilstede eller har lagt seg, ser jeg ikke på som det samme som å drikke seg full og dra på pub.

anonym
16-03-04, 01:16
Eh.
Jeg snakker for meg selv.
Hva du gjør, driter jeg i.

surre
16-03-04, 11:50
Eh.
Jeg snakker for meg selv.
Hva du gjør, driter jeg i.
Ja selvfølgelig snakker du for deg selv, vi kan vel ha forskjellig oppfattning ang saken likevell.

anonym
16-03-04, 11:51
Selvsagt.
Prinsipper er til for å holdes.
Det er passe patetisk å fire på dem alt etter hvilken situasjon man er i.

Sexy Sadie
16-03-04, 13:10
ano lever i modernitetens jernbur.

anonym
16-03-04, 14:04
Dream on. Uttal deg når du har fått unger.

nette
18-03-04, 12:43
Jeg synes det er greit å ta seg en øl til maten, men hvis jeg skal feste så sender jeg ungene til bestemor og bestefar. :knegg:

Sexy Sadie
18-03-04, 16:13
Dream on. Uttal deg når du har fått unger.

Ikke kom med den slags idiotiske utsagn.

anonym
18-03-04, 20:36
Sexy; det er en kjennsgjerning at 98% forandrer seg når de får barn. Inkludert veldig mange meninger om det å ha barn og hva man skal gjøre eller ikke gjøre.
De resterende 2% juger.

Dermed er det ikke en idiotisk uttalelse, men fakta.

Irene
18-03-04, 21:40
:popcorn:

nette
19-03-04, 20:14
Sexen blir ikke dårligere når man har fått barn, men man må selvsagt vise mere hensyn, og gjøre "det" når man er sikker på at ungene har sovnet. Det spørs selvsagt hvor høylytt man er.
:knegg:

anonym
19-03-04, 21:17
Jeg har flere ganger fått klage fra naboer.
:snill:

nette
19-03-04, 22:01
:knegg:

Bellis
20-03-04, 12:22
Helt enig at sexen ikke blir dårligere men sjeldnere...
Med en unge i sengen støtt, er det ikke enkelt gitt. :)