Se full versjon : Sjalusi
Sakset fra eget innlegg en annen plass, men vil gjerne høre deres meninger om det:
Sjalusi er vel i hovedsak et utslag av misstenksomhet og et utslag fra en faktisk hendelse eller hint.
Men det virker som om noen personer, da spesielt kvinner har dette innebyggd som en følese de sliter med daglig. Ubegrunnet eller begrunnet.
De misstenker hver minste ting og bagateller blir blåst opp til store saker. Med klandring og beskyldninger.
Dette gjentar seg gang på gang, og etterhvert har du rett og slett forsuret tilværelsen for både deg selv og partner.
Det blir gjort alt for å kontrollere partneren.
Og da tenker jeg, er det en grunn til at dette oppstår, eller er det bare en medfødt egenskap?
De fleste forhold går vel til slutt over, men noen holder jo ut og livet går over i et monotont forhold som bare er der.
Sexy Sadie
16-03-04, 13:45
Tror det har noe med selvtillit og gjøre. Hvis man ikke liker seg selv så tror man heller ikke at noen andre kan gjøre det/og bli glad i en.
Er det "spesielt kvinner" som er sånn?
Det har jeg ingen erfaringer med selvfølgelig, men JEG har ganske dårlige erfaringer med MENN som er sånn. Tror bare forskjellen på kvinner og menn, er at kvinner er åpenlyse om det, og menn tar det opp innen 4 vegger når ingen andre er tilstede...
Sexy Sadie
16-03-04, 13:49
Vet om et par sjalu menn som knapt lar kjerringa gå utfor dør ja. Det verste er at kvinnene finner seg i det.
Ja, det er faktisk det værste!
Sexy Sadie
16-03-04, 13:53
Men vet slev hvordan det er å bli trykket ned og fbefinne seg i et wakuum så.....
Men vet slev hvordan det er å bli trykket ned og fbefinne seg i et wakuum så.....
Signere her jeg også :roll:
Men det skjer aldri igjen! Men han jeg har nå skal jeg heller aldri bytte ut, så det er bænkers!
(får håpe han ikke bytter ut meg) :nervøs:
Har også erfaring med menn som er sånn.
Jeg er veldig sjelden sjalu, men det hender.
Sexy Sadie
16-03-04, 13:59
Jeg er lite sjalu, jeg har fått beskyldninger om likegyldighet, det kommer kanskje av at jeg ikke lager helvete før jeg vet det har skjedd noe konkret.... ;)
Er det "spesielt kvinner" som er sånn?
Det er vel begge kjønn. Jeg har bare ikke sett de mannlige så ofte.
Det er fordi de mannlige skjuler seg bedre :snill:
Sjult sjalusi kan jo være verre enn de som virkelig viser at de er sjalue.
Jeg personlig hadde ikke greid og bo sammen med en fyr som var konstant sjalu. Litt sjalusi er jo hyggelig og bare sundt, men ikke hele tiden.
Min mann var mye sjalu før, men kom over det, for å si det slik.
Tror helt klart det har noe med selvfølelsen å gjøre. Føler man seg trygg på seg selv så føler man seg trygg på andre. Helt klart. Samtidig tror jeg at man kan bli sjalu når mennene flørter. Jenter flørter på lek (ofte), mens menn ofte flørter som et ledd til noe mer. Jeg hadde nok reagert om min mann flørtet veldig med andre, kanskje ikke helt pga sjalusi, men mer som at det var respektløst mot meg.
Så hva er sjalusi egentlig? Er det når man blir grønn i øynene bare fordi partneren så to ganger på noen andre, eller andre ting som ikke passer inn i virkeligheten. Eller er det når man reagerer pånoe man synes er over streken?
Er sjalusi det samme som overdreven eiesyke over et annet menneske :?:
Til en viss grad kan man kanskje si det ja.
Jeg tror det finnes grader av sjalusi. Jeg har sett veldig mye av værste sort av sjalusi, såkallt syklig sjalusi. Min far var helt jævlig for å si det mildt. Min mor var kanskje en utadvent typen, og da sier det seg selv at det ble kræsj som endte med vold avogtil (med politi osv)
Selv er jeg ikke av den sjalue typen. Men jeg hadde nok reagert hvis jeg fikk vite noe som jeg mente hadde tråkket på mine grenser. Mennesker har forskjellige grenser. Noen tåler kyssing ol. mens andre tåler ikke at man sitter i fanget på det motsatte kjønn. For å få et forhold til å fungere uten sjalusi, må man stole på og vite hvor grensene går til dem man er sammen med.
Kjente et par som syntes det var ok med munnsex av andre, så lenge det ikke ble samleie av det. Jeg synes det var litt drøyt.
Syntes faktisk definisjonen til Bella var bra...
Helt enig Tingeling at den var drøy. Men hvis de klarer å leve sånn, så må jeg si at jeg beundrer de. Personlig tror jeg ikke sånne forhold vil overleve i lengden.
Hvorfor ikke, Bellis?
Fordi du ikke kan godta at det finnes mennesker med annet syn på sex og intimitet enn deg?
Jo, klart alle må få leve som dem vil. Men etter hva jeg tror, vil risikoen får at man treffer andre og forelske seg, være større dersom man har det litt friere enn det som er mer "vanlig".
Kjenner flere par som serverer frokost til kone/mann med andre som de har tatt med seg hjem..
Hver sitt valg og er man fornøyd og glad, så er det jo bare bra.
Nei, langt der i fra. Sjalusi er når en blir pissed off på den mannen som sitter og sikler på dama si. Elsker man dama så lar man dem løpe fritt og prøver å holde seg busy og ikke tenke på alle de rå mannebeina det er der ute når sin kjære er ute å flyr. Jeg har vært sjalu en del ganger, men aldri gjort noe særlig ut av det, enn f.eks. "Skal vi gå?" eller utsatt utfordreren for litt "intelligenssjakk" ... det hjelper mye når man finner ut at utfordreren egentlig er betraktelig dummere enn en selv.
Sjalusi er en emosjonell reaksjon som både menn og kvinner kan ha.
sjalusi
Isjalusi´ -en (fra fr, se *sjalu) det å være sjalu, skinnsyke plages av s- .
II sjalusi´ m1 (sm o s I *sjalusi, kalt slik fordi en innenfra kunne se det som skjedde utenfor, uten å bli sett selv) skjerm el. gardin av brede, tynne (regulerbare) ribber .
sjalu
sjalu´ a2 el. a3 (fr jaloux, fra lat., av gr zelos 'iver; skinnsyke') skinnsyk, misunnelig være s- på en rival .
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.