Se full versjon : på jobbintervju
Har jo vært på noen det siste halve året.. og alltid kommer det opp:
Hva er dine positive sider?
Hva er dine negative sider?
:dum:
Jævli' enkelt å svare på liksom...
Hva ville du svart?
Jeg er utelukkende positiv og vil ikke ha noen negative kvaliteter å tilføye denne bedriften. :snill:
De negative siden bør være sånne som høres positivt ut likevel.
F.eks. at du har vanskelig for å si nei når sjefen ber deg jobbe overtid. ;)
Vært på ett, var med i siste runde, men så dukka en 36 åring med masse jobberfaring opp og snappet den :|
Har jo vært på noen det siste halve året.. og alltid kommer det opp:
Jeg har selv brukt disse spørsmålene når jeg har ansatt folk, og man er i utgangspunktet ikke ute etter svaret på spørsmålene. Man spør spørsmålet for å sjekke om du har et snev av selvinnsikt og evne til å innrømme egne feil.
Det har etterhvert blitt ganske populært å stille spørsmål på intervju som arbeidssøkeren ikke kan finne svaret på bare for å sjekke hvordan vedkommende prøver å resonere seg frem til svaret eller møte uventede utfordringer. Spesielt Microsoft har blitt beryktet for dette. Her er noen av de:
http://www.sellsbrothers.com/fun/msiview/default.aspx?content=question.htm
ah!
Derfor har jeg ingen jobb... jeg svarer sinnsykt dårlig på sånne spørsmål.
:deppa:
MM: hva er 'riktig' svar på sånne spørsmål??
Hjelp meg litt, da..??
Spør de som intervjuer deg:
Når runka du sist.
:dum:
Mistermannen har rett. Disse spørsmålene er der for å få frem eventuelle spor av selvinnsikt.
Men, her er noe å ha i bakhode..
Dette er lett å ramse opp. Legg vekt på vås som:
- Teamplayer, positiv, resultatorientert, utadvendt, ambisjoner og erfaringer..
Bare ikke bli for svulstig her..
Her er trikset. Si rett ut til den som spør, etter å tilsynelatende ha tenkt noen sekunder over spørsmålet:
- Jeg bli sint (!) og stresset når ting ikke fungerer. Ikke noe voldsomt, men jeg forlanger mye av meg selv, og hvis andre i gruppen, etc. ikke følger opp sitt ansvar tar jeg det kanskje litt for personlig. Det samme gjelder hvis jeg har ansvar og delegerer oppgaver til andre, og det ikke blir fulgt opp, til tross for oppfølging og "coaching". (Arb.givere elsker det ordet)
Poenget med denne, er å fremheve deg selv som en leder! Og en leder må også kunne innrømme feil.
Ikke værst, Fritz! :opptommel:
Denne skal jeg øve på.
Hum, de finnes de bosser som slettes ikke vil ansatte ledere og (trussel). En må se det litt an på situasjonen.
MM: hva er 'riktig' svar på sånne spørsmål??
Poenget er vel nettopp å se hvordan du takler et slikt spørsmål som du selvfølgelig ikke vet svaret på. Ta det med litt humor. :)
Gyrk; det har jeg gjort hver gang... Jeg tenker at humor er løsningen.
Men jeg tror ikke det funker
:roll:
Du kan godt svare ærlig. Alle finner noen positive sider, så den er grei. De negative sidene er litt værre seff., men du kan jo sørge for å fremheve mindre betydelige negative sider som f.eks. "jeg er ikke den første opp om morgenen" (hvis det å stå opp om morgenen ikke er viktig for jobben) eller "jeg må ha litt press for å få opp tempoet". Du finner sikkert på noe. Du må se an i forhold til jobben. Sørg for å gå inn på hjemmesiden og vit mest mulig om bedriften du skal søke jobb på. Ingenting smigrer en arbeidsgiver mer enn at viser at du har studert dem. Så får de vite at du kan gjøre lekser samtidig. Det er mye man kan gjøre, men forberedelse er alltid lettvint og man får mye igjen for det.
Kanskje det er humoren din som er for dårlig? :fniser:
Jeg tror det å være ærlig er viktig. Er altid helt ærlig, og det virker godt for meg.
Har i allefall fått tilbud om jobb på de tre jobbitervju jeg har vært på.
Kanskje det er humoren din som er for dårlig? :fniser:
:sur:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.