PDA

Se full versjon : Babymat

Starwolf
18-03-04, 19:06
Miniwolfen ligger foran skjema. Legen sa idag at vi kan begynne med fast (most) føde. Jeg er litt sketpisk til de ferdigproduktene ibutikken.
Har noen av dere gode oppskrifter på mat man kan gi babyer?

gyrken
18-03-04, 19:18
Grøt er vel kanskje det som er vanligst å starte med. Den kan dere selvsagt koke selv av forskjellige typer mel, men det bør helst være jernberiket. Vi har veldig god erfaring med Sempers grøter og ikke minst vellingen. Vår yngste elsket den vellingen og drakk mengder av det istedenfor å spise grøt. Semper fåes ikke i Norge da, så vi reiste til Sverige og hamstret.

Nestle har jeg ligget langt unna hele veien, både fordi de salter barnematen (billig salgstriks! Med en gang ungen har fått smaken på salt er selvfølgelig ikke usaltet mat bra nok, og som kjent bør ikke babyer få salt), og fordi jeg boikotter Nestle av prinsipp der jeg kan. Jeg synes glassene fra Småfolk var ok, da. Det er bare vanlige grønnsaker og noe kjøtt uten salt oppi.

Her er noen middagsoppskrifter hvis dere vil lage sånt selv.. Ellers kan de vel spise omtrent det samme som voksne, bare man kutter ut saltet. Ta av litt mat til babyen før dere salter deres mat f.eks., så er det jo bare å mose.

200-300 g lever (eller leverpostei)
6 store poteter
4-5 gulrøtter
3-4 dl vann

250 g kylling
250 g kokt ris
60 g maiskorn
120 g gulrot
3-4 dl vann

1 kopp kjøttdeig
1 1/4 kopp kokt makaroni
1/2 kopp ketchup/tomatpure
1/2 boks med skrellede tomater
1/3 kopp kokte erter
1/3 kopp kokte gulrøtter
vann

8 poteter
4 gulrøtter
4 dl vann
12 fiskeboller eller 320 g fiskepudding

200 g kjøttdeig
6 poteter
180 g kålrot
vann

2 1/2 dl ris eller 600 g poteter
ca 300 g blomkål
200-300 g kylling/høne
vann

Dette var de oppskriftene jeg hadde liggende. Hvis dere gidder lager dere og fryser ned.

Starwolf
18-03-04, 19:49
Vi prøvde med most banan og det ble en suksess. Grøt var ikke så interessant.

gyrken
18-03-04, 19:56
Vi prøvde med most banan og det ble en suksess. Grøt var ikke så interessant.

Hvor gammel er den fyren nå egentlig? Bilde? :)

Starwolf
18-03-04, 19:59
Han er litt under to måneder etter termin. Men det er nsten 5 måneder siden han ble født.
Ett vennepar av oss fikk sin første for en uke siden 2 uker etter skjema. Jentungen veide da 500gram mer en Miniwolfen (som veide da ca 3400) Men Miniwolfen slo puddingen i lengden med 2 centimeter.

anonym
18-03-04, 20:00
Banan skal du være litt forsiktig med å gi for mye av før barnet er vant til mat.

Most potet er godis spes. med smør. Og ja, det finnes usaltet smør.

At småfolk ikke salter maten sin er bullshit.

Starwolf
18-03-04, 20:20
Han fikk ikke så mye banan. Vi skal prøve oss frem her i små doser.

nette
19-03-04, 20:17
Det er maaange år siden jeg hadde baby i huset, så jeg kan ikke gi oppskrift på noe av det. Men jeg vil ha sagt at de ferdige glassene man får er av bra kvalitet.

anonym
19-03-04, 21:21
Som sagt nette, det er maaaaaaange år siden du hadde baby i huset. ;)

Kan forøvrig anbefale HIPP om man skal bruke ferdigglass.
Litt dyrere, men å så mye bedre,

nette
19-03-04, 21:59
Er den maten på glass så dårlig da?

anonym
19-03-04, 22:09
Vel, ja.

nette
19-03-04, 23:47
Har du beviser på det?

anonym
20-03-04, 00:19
Ja.

nette
20-03-04, 00:29
Kåmm on da!

anonym
20-03-04, 00:50
Altså: flere produsenter, bl.a. småfolk, har gått ut og reklamert med at de er så sunne og gode og lite salt.
Så er det masser av salt i maten.
Var masse oppslag for en god tid siden.
Mulig de har forandret på det nå, men men.

nette
20-03-04, 00:53
Salt er ikke bra, nei.

anonym
20-03-04, 00:57
Og Nestlé bør man jo rett og slett ikke støtte.

Bellis
20-03-04, 12:31

Og hvorfor?

anonym
20-03-04, 12:35
Pga måten de driver selskapet sitt på.

Bellis
20-03-04, 12:38
Oki, men her er det ikke boikot. Jeg kjøper nesle uten dårlig samvittighet. Fikk til og meg beskjed på sykehuset at nesle sin morsmelkerstatnig var den beste, men de hadde ikke lov til å si det pga boikotten.

anonym
20-03-04, 12:40
Klart det. Du har selvsagt ikke dårlig samvittighet for de tusner av unger som dauer hvert år i den tredje verden, fordi de påsto at mme er bedre enn bm.

Bellis
20-03-04, 12:45
Klart det. Du har selvsagt ikke dårlig samvittighet for de tusner av unger som dauer hvert år i den tredje verden, fordi de påsto at mme er bedre enn bm.

Klart det er forferdelig at de driver med sånt i uland, men når jeg selv ikke får til å amme må jeg få bruke den mme som er best for mitt barn.

anonym
20-03-04, 12:47
Det finnes erstatninger som er akkurat like gode som nestlè sin.
Har du noengang undersøkt det, eller har du tatt det for god fisk det som de sier på sykehuset? (der de faktisk får gratis nestléprodukter)

Bellis
20-03-04, 12:54
Det finnes erstatninger som er akkurat like gode som nestlè sin.
Har du noengang undersøkt det, eller har du tatt det for god fisk det som de sier på sykehuset? (der de faktisk får gratis nestléprodukter)

Der gikk det kun på Collet. Tror ikke det finner noen nesleprodukter på sykehusene lenger. Det er boikott over alt.
Nesle sin mme fungerte like godt for 10 år siden som den gjør nå. Har ingen planer om å bytte selv om jeg vet at det finnes andre alternativer. Hvis jeg skal begynne sånn er det mye man må slutte å kjøpe. Da tenker jeg på barnearbeid osv.

nette
20-03-04, 23:19
Har sett noe i butikken som heter Småfolk. Kanskje det er et bedre alternativ?

gyrken
20-03-04, 23:25

Og hvorfor?

http://www.ammehjelpen.no/user_docView.asp?documentId=211

Denne linken sier det aller meste! Jeg kjøper aldri Nestle hvis det finnes alternativer. Problemet er at det finnes utallige andre merkevarer som også er Nestle, f.eks. Garnier.

Mary
09-08-05, 13:48
Og Nestlé bør man jo rett og slett ikke støtte. Helt enig! Jeg har aldri brukt Nestle til min datter, hun har fått Collett og Hipp morsmelkerstatning, og nå som hun får grøt og middager så bruker jeg Småfolk sine produkter, er veldig fornøyd med dem!

Base
09-08-05, 13:50
Men la du forøvrig merke til at denne tråden ikke hadde fått andre inlegg på nesten halvannet år?

Mary
09-08-05, 13:53
Men la du forøvrig merke til at denne tråden ikke hadde fått andre inlegg på nesten halvannet år? Nei! *flau*

gyrken
09-08-05, 14:22
Jeg begynte virkelig å bli bekymret for den der miniwolfen som hadde levd på melk helt til nå! :knegg:

Base
09-08-05, 14:23
Tenker nok Starwolf gjerne ville hatt puppen til budeia si i fred nå ja. :knegg:

Orca
09-08-05, 16:20
Melk er da sundt :) men nå er det kanskje mere øl det går i? Selv gir jeg barna stort sett alt det som detter ned på gulvet under middagen (siden jeg ikke har andre husdyr).

Base
09-08-05, 21:50
:knegg: