PDA

Se full versjon : Er det riktig å likvidere hamas-ledere?

Mr.Man
26-03-04, 03:10
Til tross for den pussige dekningen norske medier har av palestina-konflikten, fikk TV2 flertall for likvidering av hamas-ledere for å roe gemyttene nede i hissigland. Det er jo en ganske sterk statement, men i FN derimot var det flertall for en resolusjon for å fordømme likvideringen. For min del synes jeg de skulle raka med seg Arafat og bandittene hans i samme slengen til tross for at jeg er rimelig nøytral i forhold til hvem som sitter med "ansvaret" i denne konflikten. Hva synes dere?

Sexy Sadie
26-03-04, 12:25
Nei, synes ikek dette er veien å gå, men sharon visste nok hva han gjorde. Tror ikke den mannen er interessert i noen fredelig slutt på konflikten.

Ling
26-03-04, 16:36
Synes det er helt greit å likvidere en som har påtatt seg skylden for mangen drap.
Hvor lurt det er vil fremtiden vise.

anonym
26-03-04, 16:59
Mord for å hevne mord er aldri riktig.

Ling
26-03-04, 17:41
Nå, han hadde jo lovet å drepe flere...
Jeg synes ikke synd på han, heller ikke de militære lederne i Israel. Barnemordere hele gjengen.

anonym
26-03-04, 18:11
Det finnes andre måter enn drap å forhindre terrorister o.l. å utføre drap selv.

Macumba
26-03-04, 19:06
I hvilken undersøkelse fikk TV2 flertall?

Ling
26-03-04, 20:14
Jeg synes godt Israelske myndigheter kunne kjørt en rettsak først, men han har jo alleredde tilstått så det er ikke så om å gjøre.

Ellers er det jo et spørsmål om hvor mangen som ville blitt drept om Israel skulle prøvd å fange han i livet. Norske politi har jo også skutt terrorister for å spare andre, ser ikke forskjellen.

Men hvor smart dette var, det vil fremtiden vise.

Ling
26-03-04, 20:15
Hva mener du Israel skulle gjort Anonym ?

anonym
26-03-04, 20:38
For å ta livet av han, må de jo ha han ihende. Mest sannsynlig, for ikke å ta livet av andre i samme slengen.
Så de burde fengslet han.
Drap vil jeg aldri støtte, verken den ene eller den andre sidens.

Sexy Sadie
26-03-04, 21:13
Sharon er ikke opptatt av fred akkurat, det blir litt vel mye av ham til tider.

Mr.Man
28-03-04, 03:56
Telefonpoll på Holmgang. :mrgreen:

Fritz
28-03-04, 03:59
- Wipe them out. All of them!

Java
04-04-04, 16:56
For å ta livet av han, må de jo ha han ihende. Mest sannsynlig, for ikke å ta livet av andre i samme slengen.
Så de burde fengslet han.
Drap vil jeg aldri støtte, verken den ene eller den andre sidens.

Det anonym sier er det eneste jeg orker å lese, tullprat - resten.
Det Israel, eller bedre sagt Sharon, holder på med er ikke noe bedre enn det terrorister gjør !

Zelda
05-04-04, 10:04
når det gjelder terrorister er det vel ikke bare bare å henrette de. Døden er ikke det verste for dem, for å si det slik, de tar jo livet av seg i eininga.
Forøvrig er det hele den greia med blodhevn og martyrdød.. Død i kamp er jo det ypperste.. :roll:

Sorepheus
05-04-04, 13:40
Ghandi sa "There's no road to peace, the road is peace"

MrLysto
05-04-04, 13:43
Ghandi ble etter sigende også spurt om Vestlig sivilisasjon, og svarte at han syns det ville være en veldig god ide

Sorepheus
05-04-04, 13:44
Ghandi er jo ikke Indias landsfader for ingenting.

nette
05-04-04, 14:18
Ghandi sa "There's no road to peace, the road is peace"

Meget klokt sagt.

magnus
05-04-04, 16:18
Alle jødene?! :sjokk: Nei, synes det er i drøyeste laget.

magnus
05-04-04, 16:28
Hvis dere var palestinere, hva ville dere gjort?

Sorepheus
05-04-04, 18:28
Sannsynligvis flykta.

Starwolf
05-04-04, 20:14
Litt historie fra midtøsten som tydligvis har gått i glemmeboka. Sjekk innlegget til pragmatikeren litt ned på siden.

http://debatt.aftenposten.no/Item.asp?GroupID=28&Group=Midt%F8sten&ThreadID=73717&Thread=PLO%2C+Fatah+og+resten+av+bandittgjengen&Page=1

Forøvrig finnes det ingen Palestinere. Under andre verdenskrig opprettet Britene et regiment som ble kalt, The Palistine Regiment. Det bestod av bare jøder.

http://britmods.freehosting.net/jewish.htm

magnus
06-04-04, 10:33
Sannsynligvis flykta.
Det hadde jeg aldri gjort...

magnus
06-04-04, 10:49
Litt historie fra midtøsten som tydligvis har gått i glemmeboka. Sjekk innlegget til pragmatikeren litt ned på siden.

http://debatt.aftenposten.no/Item.asp?GroupID=28&Group=Midt%F8sten&ThreadID=73717&Thread=PLO%2C+Fatah+og+resten+av+bandittgjengen&Page=1

Forøvrig finnes det ingen Palestinere. Under andre verdenskrig opprettet Britene et regiment som ble kalt, The Palistine Regiment. Det bestod av bare jøder.

http://britmods.freehosting.net/jewish.htm
Oh, mye... :) Det er alltid sånn at man får lyst til å kommentere en del av tingene der, men det blir for mye og omstendelig. Og synes også det er litt unødvendig. Det blir ofte masse argumentasjon om historien og hvem som har retten til landet. Dette er selvsagt helt avhengig av hvor langt tilbake man ønsker å gå, samt hva man skal regne for å være riktig. Og det er selvsagt en del detaljkunnskaper jeg mangler.

Jeg synes det bør være nok å appellere til rettferdighetssansen og ikke minst synet på menneskeverd.

Galemaja
06-04-04, 14:06
Jeg synes drap var en flott løsning. Martyrer kan man jo aldri få nok av. Hatten av for Magnus som hedrer minnet til mannen med den store stemmen. ;)

magnus
06-04-04, 15:21
Jeg synes drap var en flott løsning.
Utdype?

Sorepheus
06-04-04, 15:37
Sannsynligvis flykta.

Hva du mener?

magnus
06-04-04, 16:37
Sannsynligvis flykta.

Hva du mener?
Jeg hadde neppe rømt. Hvor skulle man i så fall rømme? Jeg hadde nok vært igjen og kjempet med de midler man hadde til rådighet.

Sorepheus
06-04-04, 16:44
Vanskelig å si om jeg hadde vært pasifist om jeg vokste opp i Palestina, tar jeg min egen barne-ungdoms historie med i bildet er det ganske sannsynlig at jeg ikke hadde valgt å sloss, men at jeg muligens hadde blitt hjernevaska til å organisere meg i motstandskamp ser jeg ikke bort i fra.

Macumba
06-04-04, 16:55

Ja, det er jo en kjent sak at de mest oppegående gidder å stemme der.

:skjærer over en kam:

Galemaja
06-04-04, 20:27
Utdype?

Ironi, magnus, ironi... ;)

magnus
07-04-04, 10:17
Utdype?

Ironi, magnus, ironi... ;)
:) Så ikke det jeg, da mitt inntrykk er at merkelig mange folk mener Israels handlinger er de rette. :roll:

MrLysto
07-04-04, 13:53
Selvsagt er israels handlinger rette. De bruker bare feil våpen. Det de skulle brukt var et 20-talls koboltbomber

The Cryptic
07-04-04, 20:04

Støtter deg fullt og helt her Fritz. Parter som ikke ønsker seg fred får man nesten la seile sin egen sjø. Trist og inhumant kanskje, men vil man ha krig, så vil man ha krig. Nesten førti års internasjonal innblanding har iallefall ikke vist seg å virke positivt på noen måte

The Cryptic
07-04-04, 20:08

Ja, det er jo en kjent sak at de mest oppegående gidder å stemme der.

:skjærer over en kam:

:ler: Jeg har da alltid trodd at alle Holmgang-pollene var representative for den norske befolkning :)

The Cryptic
07-04-04, 20:09
Selvsagt er israels handlinger rette. De bruker bare feil våpen. Det de skulle brukt var et 20-talls koboltbomber

Ville ikke det ødelagt noe av spenningen om hvem som vinner? :)

MrLysto
08-04-04, 00:27

Ville ikke det ødelagt noe av spenningen om hvem som vinner? :)
Spenning? Alle vet da hvem som vinner. Faen vinner. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.

Sorepheus
08-04-04, 00:30
Kunne ikke vært mer enig. Det du sier er første steget til å finne løsninger på konfliktene.

MrLysto
08-04-04, 00:40
Neste steg er så å få begge partene til å forstå det...
Det som virkelig er skremmende er at jeg tror det er enklere, raskere og billigere å lage en permanent bosetning på mars enn det er å få fred der nede :-(

Sorepheus
08-04-04, 00:42
Hum, synes ikke det var noen god sammenligning. Vi kan da gjøre begge deler? Jeg for en synes vi skal sende ned en haug med grafitti-bokser for å få begge sider til å klage på begge sider av den nye klagemuren.

Ophelia
23-04-04, 04:03
Jeg synes det er helt OK å likvidere alle som mener noe annet enn meg. :nemlig:

Sorepheus
23-04-04, 05:16
:kjefter:

TajMahal
23-04-04, 11:48
Israel bruker nå makten sin til å gjøre enda mer av det de ikke burde gjøre. Det er snart valg i USA, og Bush trenger sterkt jødenes stemmer. De veier tungt.

Likvideringen var fullt og helt unødvendig. Hamaslederen gikk åpenlyst omkring og hadde vært lett å ta. Dette ble gjort KUN for å provosere frem enda mer sinne hos palestinere og hamastilhengerene.

Syke folk!

Det er stor forskjell på å forsvare noe som er sitt og det å ta noe som ikke er sitt.

Mr.Man
23-04-04, 15:38
Problemet er at landet forsvares ved hjelp av terrorisme. I tillegg til det hevder ledelsen i Palestina at de ikke har kontroll over dem. Hva skal man da gjøre? Sitte og toe hender mens uskyldige blir drept? Det er jo meningsløst å forhandle med Arafat. han har aldri løftet en finger kan det virke som. Selv under forhandlingene i den perioden Osloavtalen ble unnfanget toget selvmordsaksjonene videre MENS Arafat satt i samtaler. Da kan de ikke forvente seg noe annet enn at de må fjernes fra jordens overflate.

:dunkhode:

magnus
23-04-04, 17:21
Selvsagt forsvarer de landet med terrorisme. Hva skulle de ellers bruke? Kamphelikopter og moderne jagerfly..? :knegg: Ikke utenkelig at de kan godt tenke seg utskiftning av sprettertene sine.... ;)

Forhandlingene var litt på gang da Israel ville la det gå en periode for å se om Palestinerne greide å få roet gemyttene. De begynner den tiden med å bombe i stykker nesten alt av politistasjoner, og sniper selvsagt ut politisjefer. Og i den perioden får Arafat husarrest, strøm og vann blir kuttet. Ja, se hvor dårlig de takler ro og orden. :roll:

Selvsagt vil det aldri bli fred når jødene holder på som de gjør, og har gjort. Det var et håp en gang da Peres satt med noe av makten, men krigshissige idioter er i overtall. Dessverre.

magnus
23-04-04, 17:21
PS!
Landet? Fliken av landet sitt.

magnus
23-04-04, 17:22
Israel bruker nå makten sin til å gjøre enda mer av det de ikke burde gjøre. Det er snart valg i USA, og Bush trenger sterkt jødenes stemmer. De veier tungt.

Likvideringen var fullt og helt unødvendig. Hamaslederen gikk åpenlyst omkring og hadde vært lett å ta. Dette ble gjort KUN for å provosere frem enda mer sinne hos palestinere og hamastilhengerene.

Syke folk!

Det er stor forskjell på å forsvare noe som er sitt og det å ta noe som ikke er sitt.
:nemlig:

Sorepheus
23-04-04, 18:08

Syke folk!

Det er bare tøv at jødene har innflytelse i de høye korridorer. Jødene er ikke rikere enn andre amerikanere, det er gammel nazi-propaganda fra "Zions vises protokoll", en bok som aldri har eksistert, men ble fabrikert ut av Tzaren i Russlands hemmelige anti-semittiske politi ca. 1910, senere trykket i enorme opplag av nazistene. Protokollen er beviselig et falsum, teksten er så og si rippet direkte ut av en "skriftlig dialog" mellom Machevelli og Descarte angående statsmaktens rett/feil til å bruke maktmidler fra 1800-tallet, bare subjektene er skiftet ut med jøder og zionister. Det er en seiglivet konspirasjonsteori som har fått fotfeste i Midt-Østen gjennom Tyrkia som jo var alliert med Nazi-Tyskland under 2. verdenskrig.

De som hisser på Israel situasjonen i Amerika er ikke en jødisk lobby, men den enormt sterke våpenindustrien som tjener fedt på de omlag 4 milliardene dollar USA gir i militærhjelp til Israel årlig.

Problemet er at Likud sitter med makten i Israel, de er ekstremister nesten på lik linje med Hamas. Hamas som jo helst ser en hver Israelitt død og begravet, og Likud som ikke annerkjenner at Palestina eksisterer. Håpet er jo at begge sider blir lei av konflikten og velger reformvennlige statsledere. Jeg øyner ikke håp :deppa:

Roc
27-04-04, 00:29
Jeg synes vi skal gi de en 50 år til før vi går til noen form
for aksjoner. Det er for tidlig avgjøre hvor partene står.

Det ser jo unektelig ut som om de er på vei mot en fredelig løsning nå.

Heia Palestina og Israel!

GoGo

..

TajMahal
27-04-04, 00:46

Syke folk!

Det er bare tøv at jødene har innflytelse i de høye korridorer. Jødene er ikke rikere enn andre amerikanere, det er gammel nazi-propaganda fra "Zions vises protokoll", en bok som aldri har eksistert, men ble fabrikert ut av Tzaren i Russlands hemmelige anti-semittiske politi ca. 1910, senere trykket i enorme opplag av nazistene. Protokollen er beviselig et falsum, teksten er så og si rippet direkte ut av en "skriftlig dialog" mellom Machevelli og Descarte angående statsmaktens rett/feil til å bruke maktmidler fra 1800-tallet, bare subjektene er skiftet ut med jøder og zionister. Det er en seiglivet konspirasjonsteori som har fått fotfeste i Midt-Østen gjennom Tyrkia som jo var alliert med Nazi-Tyskland under 2. verdenskrig.

De som hisser på Israel situasjonen i Amerika er ikke en jødisk lobby, men den enormt sterke våpenindustrien som tjener fedt på de omlag 4 milliardene dollar USA gir i militærhjelp til Israel årlig.

Problemet er at Likud sitter med makten i Israel, de er ekstremister nesten på lik linje med Hamas. Hamas som jo helst ser en hver Israelitt død og begravet, og Likud som ikke annerkjenner at Palestina eksisterer. Håpet er jo at begge sider blir lei av konflikten og velger reformvennlige statsledere. Jeg øyner ikke håp :deppa:Det er ikke lenge siden det gikk en lang og fin dokumentar på Discovery om jødene i USA. Utallige styrtrike jøder stod åpent frem og skrøt av makten de hadde. Det er vel kjent og man trenger ikke lese en bok for å skjønne det. ;)
Men jeg har selvsagt ikke påstått at det er den eneste grunnen USA har interesser der.

TajMahal
27-04-04, 00:46

GoGo

..Jeg regner med at dette er en form for ironi. :gal:

Mr.Man
27-04-04, 01:28

GoGo

50 år til var en god ide. De trenger helt klart mer tid! :lol: :applaus:

Sorepheus
27-04-04, 05:50

Syke folk!

Problemet er at Likud sitter med makten i Israel, de er ekstremister nesten på lik linje med Hamas. Hamas som jo helst ser en hver Israelitt død og begravet, og Likud som ikke annerkjenner at Palestina eksisterer. Håpet er jo at begge sider blir lei av konflikten og velger reformvennlige statsledere. Jeg øyner ikke håp :deppa:Det er ikke lenge siden det gikk en lang og fin dokumentar på Discovery om jødene i USA. Utallige styrtrike jøder stod åpent frem og skrøt av makten de hadde. Det er vel kjent og man trenger ikke lese en bok for å skjønne det. ;)
Men jeg har selvsagt ikke påstått at det er den eneste grunnen USA har interesser der.

So? Det finnes et par rike jødisk-troende amerikaner, so what? Sultanen av Brundei er verdens 3. rikeste mann og han er muslim ... ser ingen klage over det. Folk er paranoide, det burde vi ha lagt av oss etter 2. verdens krigs grusomheter!

Roc
27-04-04, 17:12

Ted Koppel: "So what is the Presidents attitude towards Ariel Sharons comment about
assassinating Yasser Arafat?"

Powell: "The president has spoken with Ariel Sharon and he is of the understanding that
Ariel Sharon will not take any actions against Yasser Arafat."

Ted Koppel: "But clearly the Presidents view and what Ariel Sharon says is two different
understandings."

Powell: "The president, and I speak for the president, assured us that Ariel Sharon
will not take any actions against Yasser Arafat."

Ted Koppel: "Then why did Ariel Sharon openly say that he was not excluding Yasser
Arafat from his target list?"

Powell: "The president is of the understanding that Ariel Sharon will not take any
actions."

...

relativt fritt sitert fra NightLine på ABC her.

Usa har 0 clue hva de driver med i Israel.
Samt å påstå at Bush støtter Israel fordi han trenger
jødiske stemmer er nok korrekt. Han er desperat nok til
å gjøre hva som helst for å sitte med makten.

Men i sammehåndvendig å påstå at jødene har en
særstilling i USA siden de er så rike og har så mye makt
blir for enkelt. Sist jeg sjekket så kan hvem som helst
tjene seg rik og få makt i USA uavhengig av bakgrunn.
(så lenge du ikke er aferikansk-amerikaner da)