PDA

Se full versjon : Studielån

Sorepheus
07-04-04, 05:42
Bør jeg binde renten nå? Fristen går ut 13. april ..

Bellis
07-04-04, 11:04
Hvor lenge må du binde den og hva er renten?

MrLysto
07-04-04, 12:26
Det er en viss forsinkelse i lånekassas beregning av rentenivå, så jeg kommer nok til å vente til neste gang (om 3 mnd)
Men på den annen side så er rentene så lave allerede at du taper nok ikke så mye på å binde den nå heller.

men ta en titt på aftenposten (http://www.aftenposten.no/utdannelse/article769672.ece) idag dere

Sorepheus
07-04-04, 19:00
Hvor lenge må du binde den og hva er renten?

Vel, ettersom jeg er arbeidsledig betaler jeg ikke renter ... Fastrente er nå på 4.5% ... tror neppe renten skyter i været de første 3 månedene, men en vet jo aldri...

The Cryptic
07-04-04, 19:12
Det har aldri noen gang vært lurt å binde hverken kraftpris eller renter. Rentefastsettelsen er tilnærmet 100% styrt av markedsmekanismene, og således vil det over et tidsrom alltid være lønnsomt å ha flytende rente.

Selvfølgelig kan det være hensiktsmessig at man alltid vet hvor mye man faktisk må ut med av kroner hver måned, uten hensyn til svingningene, men det er en helt annen sak. Økonomisk lønnsomt er det ikke.

Lånekassen opererer dog med fast rente i et begrenset tidsrom, og det gjør saken noe mer komplisert. Det kan godt være at det er hensiktsmessig med binding i de tre årene tilbudet varer. Jeg synes 4,5% p.a. er ganske drøyt med dagens rentesituasjon, men i bunn og grunn blir det jo ren gjetning. Min anbefaling er iallefall å se om tilbudet som kommer om tre måneder er bedre

nette
07-04-04, 23:17
Jeg ville ha ventet hvis jeg var deg.