PDA

Se full versjon : Den store strømtråden

MrLysto
11-05-04, 17:38
Hadde røyken kommet inn som nytt middel i dag - tror du virkelig den hadde blitt lovlig? Og egentlig - har det noe å si?

Hadde elektrisiteten kommet idag, tror du det hadde blitt lovlig?
220v rett ut i stuene til folk!

Og biler som kjører rundt med 60 kg sprengstoff i en tank!

Selv kaffe ville blitt forbudt uten resept fra legen. Har du et stoff med like mye koffein som en kopp kaffe så er det ifølge norsk lov legemiddel og kan ikke selges til vanlige folk uten resept.

Ling
11-05-04, 18:11
Skulle ønske det var et annet elektrisitetsystem i dette landet. 220-230volt 50hz vekkselspenning suger.

Sorepheus
11-05-04, 19:14
Noe jeg har lurt på med 220v standarden, bruker man mer strøm totalt? Forøvrig synes jeg det er 100% kurant fordi man da kan koble flere apparater til kontaktene..

MrLysto
11-05-04, 19:25
Det man "bruker" er effekt (Watt) og det er produktet av strøm (Ampere) og spenning (Volt)
har man lavere spenning, må det går mere strøm for å gi samme effekt.

Det er derfor lyset på bilen (2x60W/12V = 10A) må ha tykkere kabler enn en 1200 W varmeovn (1200W/220V = 5,45 A)

Sorepheus
11-05-04, 23:06
Jupp ... resignerer på at elktronikk valgfagsteorien fra 9. og er delvis glemt :flau:

magnus
12-05-04, 00:25
Skulle ønske det var et annet elektrisitetsystem i dette landet. 220-230volt 50hz vekkselspenning suger.
Kunne du tenkt deg høyere spenning? Det er jo egentlig et godt alternativ. 400 V gjør seg. Vil tro det blir noe sånn om det kommer en ny standard.

Sorepheus
12-05-04, 00:32
Neinei, 350-400 V er nok til å ta livet av et menneske ...

magnus
12-05-04, 00:40
Altså, under 50 V er man normalt ganske sikker, men man kan jo ikke ha så små spenninger. Det vil blitt utrolig fordyrende og tungvindt, og man kan uansett ikke fjerne alt som er farlig.

medica
12-05-04, 00:45
Kunne du tenkt deg høyere spenning? Det er jo egentlig et godt alternativ. 400 V gjør seg. Vil tro det blir noe sånn om det kommer en ny standard.
Jeg synes 220-230 er nok. En gang i min grønne ungdom falt sokkelen av en lyspære mens den stod i lampen. Jeg var fjern nok til å forsøke å få den ut uten å huske å trekke ut støpselet. Bzzzt. Og så ble jeg ennå fjernere.

Sorepheus
12-05-04, 23:16
Fikk en saftig karamell i taklampa og .. hadde skrudd av feil sikring... BZZZZZZTT ... så det rista ...

13-05-04, 00:23
Altså, under 50 V er man normalt ganske sikker, men man kan jo ikke ha så små spenninger. Det vil blitt utrolig fordyrende og tungvindt, og man kan uansett ikke fjerne alt som er farlig.

Volt er ikke det som dreper. Amper dreper. En elektrisk sigarett lighter har vel rundt 5000 volt, er ikke akkurat mange som har tatt kvelden av det.

Så feel free til å eksperimentere med 1 volt og 10000 amper.

Grunnen til at en freser opp så mye volt i ledninger er fordi en ønsker å unngå så stort volt tap over lange avstander... osv osv ... zzzzzZZZZZzzzzZZZZ

gyrken
13-05-04, 01:21
En gjest her? :måper:

Må ha glemt å lukke dette forumet.

MrLysto
13-05-04, 11:52

Volt er ikke det som dreper. Amper dreper. En elektrisk sigarett lighter har vel rundt 5000 volt, er ikke akkurat mange som har tatt kvelden av det.

Så feel free til å eksperimentere med 1 volt og 10000 amper.

Grunnen til at en freser opp så mye volt i ledninger er fordi en ønsker å unngå så stort volt tap over lange avstander... osv osv ... zzzzzZZZZZzzzzZZZZ
Bare for å avklare litt.
Det er strømmen som dreper ja, men siden menneskekroppen er en spenningsavhengig motstand så blir det mer strøm gjennom kroppen jo høyere spenningen er.
det er grunnen til at ingen stryker med av å ta på begge polene på et bilbatteri.
(men prøv å miste en skiftenøkkel over polene så ser du at det er nok kraft til å smelte den)

Ling
13-05-04, 17:51
Man regner att kroppen utgjør ca. 1500 Ohm motstand mellom hender/hand til fot.
Dødelig mengde strøm er ca. 0,5 A.
Spenning=Strøm*motstand. 750 volt=0,5 *1500
Dette er regelen, men slett ikke uten unntak.

Mennesker kan ha motstand helt ned i 1000 ohm, barn enda mindre. Dessuten kan støt gi skader både mentalt og somatisk uten å drepe.
Fuktig hud fører strøm nesten uten motstand, noe som kan føre til lysbue med enorme brannskader.
I tillegg er skadens omfang svært tidsavhengig. Dødsfall kan skje med strøm helt ned i 0,1 amper dersom den går lenge nok gjenom kroppen.

Vi tåler mer likestrøm enn vekselstrøm, vi tåler mer strøm dersom strømveien ikke går gjenom hjertet.

Jeg misliker det systemet vi har nå av flere grunner. Vi har unødvendig høy forbrukerspenning. 110 Volt er mer en nok.

Vi burde hatt stikk-kontakter med jordingsplugg som standard, desse er utført slik att jordingspluggen altid bryter sist.

Vi burde hatt en annen frekvens på strømmen, eller likestrøm som standard. 50 Hz er høy nok til att den lammer musklaturen ved støt og gjør att man nærmest er limt fast til strømkilden. Sammtidig er 50 Hz for lav frekvens til å "slå", ved 60 Hz som er standard i amerika er det normalt att ved støt rykker armen vekk fra strømkilden ukontrolert.

magnus
14-05-04, 15:36
Veel, normalt blir man rykket vekk ved støt, uansett om det er 50 eller 60 Hz.

Det er ikke så mange personer som årlig skader seg pga strømgjennomgang eller lysbuer, med tanke på hvor mange som hver dag jobber med dette. De siste årene har det ligget på et sted mellom 20-40 stk. Snakker da skader med fravær på en dag eller mer. Uheldigvis skjer det også dødsulykker, med ca en i året. Det er en for mye selvsagt.

Ca 80 % av de som blir skadd er elektrofagarbeidere, og ca 90 % har tilknytning til faget. Det kan selvsagt være en del mørketall når det gjelder fritidsskader. Jo lavere spenningen er, jo flere ulykker har man. Dette henger sikkert sammen med antall folk som jobber med lavere spenninger.

Å snu opp ned på frekvenser og halvere spenningen tror jeg ikke vil utgjøre noe som helst forbedring i ulykker eller sikkerheten.

Generelt har jeg tro på evt. å øke spenningen til husene og ta i bruk nøytralledere, altså bruke mer 3-faseopplegg. Dette vil gjøre installasjoner rimeligere og folk kunne bl.a. derfor kanskje legge mer penger i el-opplegget deres, i stedet for å gnikke på hver eneste krone. EIB-utviklingen er på den annen side kjempeinteressant! Skulle jeg bygd nytt hus hadde jeg nok satt av en del penger til disse formålene.

Selvsagt, det at jordlederen er det siste som blir brutt er en bra ting. Akkurat som om man lager en skjøteledning, så lar man jordlederen ha den lengste ledningen, i tilfelle ledningen dras ut av pluggen.

Ta trafikkskader for eksempel. Hva om vi satte sperre på samtlige biler, at det ikke gikk an åkjøre fortere enn 60 km/t, og satt med fartsgrensene med 30 %. Det ville blitt en revolusjon i trafikksikkerheten, men det er neppe ønskelig å ha det slik...

Roc
14-05-04, 21:12
Hva om vi satte sperre på samtlige biler, at det ikke gikk an åkjøre fortere enn 60 km/t, og satt med fartsgrensene med 30 %. Det ville blitt en revolusjon i trafikksikkerheten, men det er neppe ønskelig å ha det slik...

Det er nok av mongoer som klarer å kjøre utfor et stup eller fronte i 60km/t.
60+60 = 120km/t .. nok til å ta livet av de fleste.

Tror ikke at strømnettet i Norge er fiende nummer 1 når det gjelder dødsulykker.
Minner litt om argumentasjonen til Edison når han argumenterte mot vekselstrøm og høy volt bruk (Teslas greie) og fant opp strømstolen. Riktig nok brukt på hunder for å demonstrere hvor farlig høy volt vekselstrøm var.

Greieste reglen når en jobber med 220v er å ikke holde i stuff med begge hender. Da går det som regel bra selv om du får deg en karamel.

Hvis du kjører ned volten til 110 så må du jo ha tilsvarende mer amper for å drive stuff; så summen blir det samme.

anonym
14-05-04, 21:15
Stuff=ting, saker, greier osv.

Roc
14-05-04, 21:37
can i stuff it?

anonym
14-05-04, 21:41
Be my guest.

anonym
14-05-04, 21:42
Forresten er thingybob et mye bedre ord enn stuff.

Zelda
15-05-04, 15:13
Bare det ikke er en Tiny-Bob.. :ondtglis:

Mr.Man
16-05-04, 01:45
Hvis du kjører ned volten til 110 så må du jo ha tilsvarende mer amper for å drive stuff; så summen blir det samme.
Yep. Og såvidt jeg vet er Ampér mye mer usunt for kroppen enn Volt. Vanlig statisk elektristitet-støt er jo på 20000 volt men nesten ingen A.

Sorepheus
18-05-04, 17:42
Joda, hadde forhåndsregler .. holdt seff bare fast med den ene hånden og skrujern med gummi , men det ga et kraftig rykk for det .. kjente det langt opp over armen .. disse IKEA lampene er direkte usunne ...

Ling
18-05-04, 17:59
Hvor mye amper som går gjenom en krets avhenger av: Volt, motstand og egenmotstand.

Det blir brukt stunguns med spenninger på 40 000 volt uten att det dreper den som får støt.

Om man rekner 40 000volt / 1500 ohm= 26,5amper. Som er over 50 ganger det som regnes som dødlig strømgjenomgang.
Grunnen til att det går bra er att stungunnen selv har høy motstand. Spenningen er stor, men i det kretsen slutter vil strømgjenomgangen være liten. Så lenge kretsen er sluttet ligger det meste av spenningen over den egenmotstanden i stungunnen.

I et eletrisk anlegg er det ønskelig å ha minst mulig egenmotstand fordi dette blir "sløsing" med energi. Litt er det altid, t.d. kan vanlige ledninger være litt varme dersom man har mye last gjenom dem, da vil motstanden i lederne gjøre att litt strøm omdannes til varme.
Dette er grunnen til att man må holde forskjellige typer bruk av strøm adskillt, og ikke overføre vilkår for andre typer anlegg til strøm nett.

Sorepheus
18-05-04, 18:01
En stungun kan være dødlig jo ..

Ling
18-05-04, 18:02
Noe av det beste innen strømsikkerhet og effektutnyttelse er jordfeilbryter. Denne måler att det går samme strøm gjenom begge ledere, dersom det "lekker" strøm fra en leder stenger den som en overbelastet sikkring. Da kan man bare få strøm i seg ved å være tilslutta begge ledere.

Sorepheus
18-05-04, 18:04
Burde være standard med autoswitcher på alle sikringer ... her i gården var det ikke noe kart som viste hvilken switch til hvilket rom ..

Galemaja
18-05-04, 20:28
Hvorfor gikk denne tråden fra røyking til strøm? Er det noen moderatorer som vil forandre overskriften?

Ling
18-05-04, 20:40
Når strøm varmer ting opp nok blir det røyk...

Galemaja
18-05-04, 21:06
takk... :nei:

gyrken
19-05-04, 02:28
Delt.

Master
19-05-04, 09:47
Jeg synes 220-230 er nok. En gang i min grønne ungdom falt sokkelen av en lyspære mens den stod i lampen. Jeg var fjern nok til å forsøke å få den ut uten å huske å trekke ut støpselet. Bzzzt. Og så ble jeg ennå fjernere.

Når jeg var 17 år så var jeg så dum 1 gang att når jeg skulle skifte sikring så glemte jeg å sette sikringen i sokkelen. Det jeg gjorde i steden var å sette sikringen rett i med hendene der den skulle være og det var ett skikkelig kraftig smell jeg fikk :redd: :dunkhode:

Ling
19-05-04, 11:49
Jeg har fått støt nettstrøm 230 volt to gang, det er ikke noe gøy. Jeg får ofte støt av 60-80 volt strøm, det gjør meg ingenting.

gyrken
19-05-04, 13:06
Må jo fortelle om faren min. Da han var liten bodde han langt pokker i vold på landsbygda og var ikke vant til sånne nymotens ting som elektrisk strøm. På besøk hos fetteren i Oslo fikk han øye på en sånn gammeldags lampesokkel som sto der uten lyspære i. Pappa spurte hva den var til, og fetteren svarte at han skulle stikke fingeren nedi for å kjenne. Det gjorde min far.

Han har visst aldri riktig glemt den opplevelsen. :knegg:

Ling
19-05-04, 13:38
:lol:

medica
20-05-04, 03:58
Må jo fortelle om faren min. Da han var liten bodde han langt pokker i vold på landsbygda og var ikke vant til sånne nymotens ting som elektrisk strøm. På besøk hos fetteren i Oslo fikk han øye på en sånn gammeldags lampesokkel som sto der uten lyspære i. Pappa spurte hva den var til, og fetteren svarte at han skulle stikke fingeren nedi for å kjenne. Det gjorde min far.

Han har visst aldri riktig glemt den opplevelsen. :knegg:
:ler: Stakkars liten!

Hvem skulle trodd jeg hadde noe til felles med faren til gyrken?